Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Zoals belooft een update omtrent de voortgang..

De Kamara heeft inmiddels de nodige kilometers over weg en water afgelegd :D
24 maart jl was ik (nogmaals) in de gelegenheid om een bezoek te brengen aan de Smit Kamara te IJmuiden.
Voor deze gelegenheid het model maar eens ingeladen en mee genomen naar IJmuiden.
Na een spannende klim over diverse (steile) trappen kon ze op de brug geplaatst worden.

full


Omdat ik nog heel veel onderdelen los heb staan zijn deze details niet mee gegaan naar IJmuiden, omdat het gevaar van verliezen te groot was.
Ondanks dat het dus een "kaalachtig" schip was toch heel veel postitieve reacties gehad van de bemanning.
Enige "druk" om een achterdek te maken met een OAS werd wel gevoeld.... :cool:
Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de foto voorraad weer aan te vullen met foto's van de FRB davit, zowel in "opgevouwen" toestanden, als met de FRB buitenboord gehangen.
Nog bedankt Bart!
En het bewijs dat het echt de Smit Kamara was:

full



Op zondag 19 april was de vaargroep M@ilLine te gast in Madurodam.
Van deze gelegenheid (lage kant, en heel mooi weer) heb ik gelijk maar gebruik gemaakt om de Smit Kamara hier haar eerste meters te water af te laten leggen.
En ik mag wel zeggen dat ik over de eerste "technische proefvaart" niet geheel ontevreden ben.

full

Hek-, en boegschroeven presterden boven verwachting (afgezien van een mankementje aan één van de boegschroeven) en met een heel acceptabel geluidsniveau. Boven verwachting stil.
Ook de twee BB900's doen heeeeeeeel goed hun werk. Volvooruit met stil gehouden schip op 1 motor 6A met een direct drive.

full


Vrijvarend levert dit dan bovenstaand plaatje op.
Veel te snel voor het schip, maar daar is een dual-rate op de zender weer goed voor.
Bied in ieder geval de mogelijkheid tot het hebben van voldoende vermogen indien gewenst :cool:
Ook de grote van de boeggolf gaat nog wat aan veranderen, het schip lag namelijk in Madurodam een 2cm te diep.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
adam dat ziet er erg netjes uit veel succes nog met afbouwen en die reacties van de bemanning kan goed begrijpen.


M.v.G Jeroen
 
Hallo Adam,

Dit zijn toch wel de momenten die je graag meemaakt...
Aan boord van het 1/1 schip (hopelijk geen olie aan dek gehad, van die BoerenMetWorst) :)

Verder heeft ze een mooi en een stoer vaarbeeld en beter teveel power... dan te weinig.
Ik hoop haar te zien varen op WSD 2009 !?

Keep-up the good work.
 
Zoals belooft nog wat foto's van de voorlopige "technische installatie" aan boord van de Smit Kamara.

IMG_1546.jpg


Omdat de towingpin "installatie" in de weg zit om de roeren d.m.v. één servo te bedienen, wordt ieder roer door een eigen servo aan gestuurd (beide buitenste servo's op de foto), maar beide servosnoeren zijn wel op één kanaal aangesloten.
Het achterste luik zal semi-permanent dicht gaan vandaar de zware constructie van het hele roer gedeelte, zodat ze niet kunnen knikken of door kunnen slaan
De andere servo is voor de het "sluiten" van de towingpins. Deze moet nog aangesloten worden op een servodelay met instelbare eindpunten.
De electromotor in de midden is van de hekschroef.

IMG_1548.jpg


De vier snelheids regelaars zijn van Modelbau-Regler, en sturen van links naar rechts op de foto de hekschroef, SB hoofmotor, BB hoofdmotor, en boegschroeven aan.
De regelaar van de boegschroef wordt op de zender (naar keuze) mee gemixt met de roeren.
Alle bekabeling tbv de afstandbesturingen lopen aan de SB zijde van het schip door de spanten heen.
Alle voedingsdraden tbv motoren e.d. lopen aan de BB zijde door de spanten heen.
Door op deze manier de bedrading te trekken voor kom je storingen.
Alle motoren zijn voorzien van een eigen zekering, en eigen ontstoring.

IMG_1549.jpg


De hoofdmotoren zijn op deze manier voorzien van een eigen (7Amp) zekering.
Het stuk messingstaf dien alleen ter geleiding van de bekabeling

Omdat ik bij de eerste proefvaart het schip te diep gelegen had, had ik nu de waterlijn afgetekend op de romp.
Ook met één van de boegschroeven had ik een probleem.
Om toch nog even te testen voor Heemskerk, heeft ze heden morgen nog een proefvaartje gemaakt, wat geheel naar wens is verlopen.
Boegschroef draait weer perfect, en nu meer vrijboord en geen water meer aan dek.
Vaarklaar gewicht 34kg, en een verbruik van 4A per motor op de "dualrate"
Al met al zeer tevreden over het vaarbeeld tot nu toe.

IMG_1536.jpg
 
De olie van die Grunniger Droge Wursten lag alleen bij ons aan dek :mad: Inmiddels zijn ze alweer verdwenen!

Mooie foto's Adam, keep up the good work!
Ben hier al bezig nog meer foto's voor je uit te zoeken.....je hoort nog van me.

Grtz
Bart & rest vd Bemanning
 
prachtig gezicht zo in het water
krijg er weer extra veel zin om door te bouwen aan de hunter en daarna door met de Janus

ga zo door Adam

gr. Edwin
 
Adam bedankt voor het plaatsen van de foto's van het technische gedeelte.
mooi in gebouwd alles keurig en overzichtelijk en met een goede uitleg er bij !

en ook de vaar foto's zijn mooi!

groeten, Brandaris
 
.....je hoort nog van me.
We wachten rustig af Bart :D
Toevallig de 21ste niet in de buurt van Heemskerk (langere crewchange:cool:)?
Kun je haar zelf even proberen

@Brandaris,
Ik probeer er een soort sport van te maken om alles zo overzichtelijk mogelijk weg te werken.
Het kost veel tijd om het zo te doen, en het is niet altijd de makkelijkste manier, maar het voorkomt volgens mij storingen, en als er ooit eens iets mankeert zoekt het veel makkelijker.
Daarnaast heb ik er bij de Kamara voor gekozen om alle componenten zoals regelaars, servo's e.d. los te kunnen maken als er iets aan mocht mankeren, zonder dat ik hele kabels uit het schip moet trekken, of kabels door zou moeten knippen.
Je ziet wel eens modellen waar de bekabeling als een hoop spagetti "ingeflikert" is, en bijwijze van spreken naar buiten "springt" als de opbouw eraf gehaald word.
En vindt de eigenaar het vreemd dat hij iedere keer problemen met de boot heeft. :hammer:
 
Adam je hebt helemaal gelijk netjes in bouwen.
Ik vind het ook nog moeilijk en bij mij is het nog een rommeltje.

Voor de rest ziet het er zeer mooi uit!
(Is jaloers hoe jij het in bouwt maar brengt wel op ideeën:) voor de volgende keer)
 
Ziet er netjes uit Adam! Jammer dat ik niet al mijn boten eigen elektra kan geven omdat ik dat gewoon te duur vind. Het zou er wel netter uit zien.

Bart
 
Eigenlijk niet heel veel verder.
Ik heb een werkende ankerlier gemaakt. Hier is nogal wat tijd qua denkwerk en fabricage in gaan zitten.
Het moest een "vallende" lier worden die niet via een servo o.i.d. bediend moet worden, maar gewoon met een schakelaar op de multiswitch.
Hier zal ik binnen kort een paar foto's van plaatsen.
Tevens ben ik voor twee medecollega's twee motorsteunen aan het maken, zodat er niet zo heel veel tijd overschiet voor de Kamara.
Daarnaast is het met varen redelijk druk geweest de afgelopen maand, o.a. nog een weekend naar Hamburg geweest.
Ze vaart heerlijk, manoeuvreerd veel beter dan de Havila Champion.
Maar voorlopig heeft ze water genoeg onder de kiel gehad, en gaan we binnen kort weer verder met bouwen.
 
Gelukkig maar, was al bang dat je ermee opgehouden was :):).
Mijn vader gaat binnenkort beginnen met de REM Mermaid, ook een schip met een OAS. Wordt zijn eerste scratchbuild dus we zijn benieuwd.
Ben op dit moment de tekeningen aan het kopiëren!
 
Sjongejonge,

Wauw zit net de hele topic te bekijken. Dit is echt mooi gebouwd. Ga dit volgen om het resultaat te zien. Het boegbeeld is wel een leuk detail.
Succes nog met de bouw.
 
Dat het hier een beetje stil is wil niet zeggen dat er niets gebeurd.
Zoals reeds geschreven heeft de Kamara inmiddels de nodige meters te water afgelegd.
Daarnaast ben ik langere tijd bezig geweest met de "ontwikkeling" en fabricage van een ankerwinch.
Ik wil namelijk de Smit Kamara "echt" voor anker kunnen leggen (mits de waterdiepte ankeren toelaat)
De gedachte is dat ik tot een waterdiepte van 1-1,5 meter wil ankeren, en dat het schip dan ook nog blijft liggen.
Er komt dan een apart systeem om de ontvanger uit te zetten, zodat ze zonder dat de zender aan moet blijven, in het water kan blijven liggen.
Nu zijn er best ankerlieren op de markt die kopieerbaar zijn, maar deze werken eigenlijk allemaal volgens hetzelfde principe.
Een motor of een trommel die door een servo verschoven wordt, en daardoor zorgt dat het anker valt.
Het geheel aangevuld met een schakelaar om de boel weer binnen te halen, en een slipkoppeling voor als het anker binnen is.

Dit wilde ik anders, omdat ik voor de servo bediening geen proportioneel kanaal vrij wilde maken (of een propkanaal van een decoder).
Nu zijn er ook wel weer schakelingetjes te verkrijgen (Marten77) waar mee dat te omzeilen is, maar dat was niet mijn uitgangspunt.

Na wat zoeken op internet kwam ik deze site tegen.
Het principe van deze ankerlier sprak mij wel aan, omdat deze door simpel een motor om te polen het anker laat vallen of het weer binnen haalt.
Een microswitch zorgt er voor dat als het anker binnen is de lier automatisch stopt, dus geen slipkoppeling die misschien ook wel eens slipt als je het niet wilt.
Na contact met deze mensen bleek echter dat ze hun constructie niet garandeerde voor het formaat anker en ketting wat ik voor de Smit Kamara wilde gebruiken.
Dus onder het mom van beter goed gepikt dan slecht bedacht heb ik het principe wat zij gebruiken verbouwd naar een zwaardere constructie.
Het grootste probleem was om de techniek te ondekken die zij gebruikten om de motor "vrij te drukken" en deze zodanig aan tepassen dat het voor mijn lier wilde gaan werken.
De testen die ik tot nu toe op het "droge" heb uit gevoerd verliepen perfect.
Misschien dat ik nog iets aan de trommelsnelheid moet doen, want die wordt wel heel hoog naar mate de ketting afrolt.
Het anker valt vanzelf, en komt altijd goed in de kluis terug. Ook is de kluis zodanig gemaakt dat als het anker "thuis" is gehieuwd het zich zelf niet klem trekt in de kluis.
Het enige wat ik nu nog moet testen is de "houdkracht" van het anker in het water.

Zo zit de hele ankerlier nu demontabel ingebouwd onder het voordek.

IMG_1828.jpg


Het geheel staat op een stuk perspexplaat. Deze kan in z'n geheel uitgenomen worden om werkzaamheden aan de lier te kunnen doen.
De ketting loop vanaf de trommel een klein stukje recht omhoog, en vanaf het grote stuk rond messing loopt de ketting alleen maar naar beneden.
Het "gewicht" van de ketting wat naar beneden loopt is groter al het gewicht van het stukje hangende ketting.
Vandaar dat het geheel soepel uit de kluis wil vallen.

Het bovenaanzicht

IMG_1830.jpg


Het stuk messing waar de ketting overheen glijd naar de ankerkluis is voorzien van een opstaand randje.
Water wat eventueel mee naar binnen komt kan zo door de kluis weer naar buiten lopen.
Op het buisje wat onderaan de foto nog net zichtbaar is wordt een pompje aangesloten.
Dit buisje mond uit in de ankerkluis en zodra het anker binnen wordt gehaald, gaat deze "spoelpomp" aan en spoelt eventuele bagger van de ketting af (is het idee)
Misschien nog even voor alle duidelijkheid, de ketting loopt dus niet over de echte ankerlier die boven op het dek staat.
Omdat de ketting dan over veel meer rollen moest lopen en omdat er wat meer "rare" hoeken gemaakt moesten worden verwachte ik dat er dan misschien te veel weerstand zou komen en het anker niet meer zou willen vallen. Het zou m.i. dan teveel van toevalligheden af gaan hangen, en dat wilde ik niet.
Onderstaand nog wat filmpjes van de ankerlier



 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou wel een filmpje willen zien dat je hem eerst laat zakken en vervolgens weer ophaalt.

ziet er heel erg mooi uit. keep up the good work!!

gr marco
 
Back
Top