Zo.. vandaag weer gevlogen, uiteraard, in totaal 7 vluchten.
Ik begon vandaag prut, er stond ook een forse crosswind en ik merk dat ik daar weer aan moet wennen om dat op z'n minst een beetje eruit te sturen. Ik weet nu ook dat ik niet geconcentreerd strak kan vliegen als er mensen tegen mij aan staan te praten

(geen verwijt). De laatste vluchten van de dag gingen al beter, het is ook een kwestie van de kist leren kennen.
De 18x12 prop is 'm niet. Je vliegt al snel te snel, minder gas geven kan natuurlijk, maar dan beperk je je gascurve zo. Daarnaast is ie ook te zwaar voor de motor, volgens mij.
Ik zie nu pas dat Hacker ook helemaal geen 18x12 opgeeft, de grootste die zij opgeven is 17x12. Waarom SebArt er dan standaard een 18x12 bijlevert is mij een raadsel. Het principe van overproppen ben ik mee bekend, maar bij F3A win je daar niets mee, het werkt eerder tegen je.
We hebben 'm gemeten op 82A, wat afliep naar 80A, volgens de wattmeter 2.4kW. Dat is ook teveel. Hacker geeft op: 45A continu 70A max. Hij werd niet
te warm (~45 graden, ja echt Hans, warmer was ie niet), maar wel warm en als straks de buitentemperatuur oppakt, wordt dat wel te warm.
Meetgegevens, met een volle accu:
~80A, 2.4kW, 6500 RPM, met een APC-E 18x12.
Met een halvolle accu draaide ie 6300 toeren.
Aan het eind van de maand gaat de 18x12 er af en komt er in eerste instantie een 18x10 op.
En passant nog de goudcontacten van de wattmeter van een clubgenoot verneukt, Hobbycity heeft standaard aan de zippies stekkers zitten dat je om het mannetje van de accu geen vrouwtje met krimpkous kunt doen. Dus die er even afgehaald, accu aangesloten, oh wacht, die andere twee vallen net tegen elkaar aan *pats*. Resultaat: mooie vlamboog en een weggesmolten goudcontact. Gelukkig ging het snel en heel korststondig, verder geen schade. De Wattmeter was ook niet defect, de accu had na dit incident nog dezelfde inwendige weerstand volgens mijn lader.
Qua vliegen: ik heb het zwaartepunt naar achteren gehaald en daar vliegt ie beter mee. Sebart geeft op voor F3A tussen de 17.5 en 18.5, ik had 'm eerst op 18.0 gezet. Dan moet je nog redelijk wat 'up' trimmen en krijg je 'm onmogelijk een vrille in, hij gaat dan duiken (nose down) en blijft vliegen, je kunt niet genoeg up geven om 'm te overtrekken dan. Ik heb 'm nu op de 18,5 staan en mogelijk dat ik daar nog 19 van maak later. Hij is ook nog steeds wat up getrimd. Voor 3D geeft SebArt op iets van 20cm, dus hij kan nog wel verder naar achteren.
Fred de Wit heeft er een rondje mee gevlogen, die vond 'm erg goed vliegen. Enige opmerking die hij had, was dat ie mijn hoogteroer 'eng' vond, je hoefde er maar naar te kijken en hij ging al wat doen. Die uitslag dus nog verder teruggebracht en wat meer expo erop gezet. Ten opzichte van zijn Osmose had ie meer rudder nodig, maar dat komt ook omdat ik de uitslag van het rudder redelijk teruggezet had.
Ik heb ook korte stukjes uit zijn vlucht gefilmd, die zet ik vanavond nog wel even online, maar verwacht er niet teveel van, een fototoestel (zij het 10Mpix) heeft gewoon niet de kwaliteit om zinvolle F3A filmpjes te maken.
Al met al ben ik zeer gelukkig met dit toestel. Het zal niet ideaal zijn bij een harde crosswind zoals vandaag, maar er valt ook in die condities gewoon prima mee te vliegen.
De Zippies doen het vooralsnog goed, maar ja, nagelnieuw, dus had ook niet anders verwacht.
In totaal heeft de kist nu 15 vluchten gemaakt, hij is de Alliance dus al gepasseerd
Ik heb nog wel even een paar vliegdagen nodig om de kist een beetje te leren kennen, en daarna wordt het trainen, trainen, trainen.. Bert kan nog op z'n lauweren rusten (ja echt hoor Bert, maak je over mij geen zorgen), maar Alexzzz... hmm...
