Montageverslag SebArt Wind S 110E

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
De camera was nog hier, even wat fotootjes in de huiskamer geschoten..

53814a0d7562d44f8.jpg


53814a0d7562a1519.jpg


53814a0d75626867f.jpg


53814a0d757646b2c.jpg


Hier zie je (of niet eigenlijk) hoe ik het resterende stuk opening bij de vleugelservo's dichtgefolied heb:

53814a0d7576859ca.jpg


Dit moet ik nog afwerken, maar daar wacht ik even mee tot ik de definitieve uitslagen van het hoogteroer weet. Ik moest de gaten die SebArt gemaakt had, maar nog niet uitgesneden in de folie, vergroten.

53814a0d7576ac325.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is dat rudder niet erg groot voor een F3A-kist? (op een gemiddelde f3a kist is hij normaal veel kleiner)

Mijn Evo reageert super direct op het rudder, en met zeer weinig uitlag al, dan zal de Wind nog meer reageren?

evoj.JPG
 
In ieder geval welkom in de wereld van Electric Flight (reken het kleine spul niet mee).
Je zal het vliegen voortaan als een ongekend genoegen gaan ervaren.
 
@Alexzzz: ik heb er te weinig mee gevlogen om er heel er zinnig uitspraken over te doen, en met te veel wind, maar het voelt heel erg 'shockflyerig' aan.

@Hans: ik heb het al ervaren als een enorm genoegen.. op de 1e dag 4 vluchten maken zonder ook maar 1 seconde aan je motor te denken, heeeerlijk..
 
Nou die verwachting kun je wel laten varen.. er was goed te zien dat jij na de laatste C wedstrijd wel hebt kunnen trainen.. ik ga niet eens in de buurt komen hoor :)

Ergens onderin het midden gok ik dat de juiste plek zou zijn..

je vergeet dat ik pas eind maart echt overgestapt ben naar de adrenalin.
je zult zelf merken hoe snel je aan een goede kist went.
de x-tra heb ik versneld aan de kant gezet puur om de beter vliegeigenschapen van de adrenalin, terwijl de x-tra toch heel behoorlijk vloog.

ik weet ondertussen wel hoe jij vliegt, je zult een paar weken nodig hebben om een beetje gevoel te krijgen (die heb je ook).
ik kan me de laaste wedstrijd in vlissingen herinneren dat je met een "vreemde" kist vloog in die drie vluchten kon je duidelijk een stijgend lijn zien.
je gaat zeker in de bovenste helft uitkomen (nu kun je niet meer zeggen de brandstof is op ik kon niet meer trainen;) )
 
Nou; voordeel van heel dicht bij je veld wonen.. het klaarde even op en was droog, dus rap naar het veld, 2 vluchten gemaakt, denken: het wordt weer donker, spullen in de auto en precies als ik instap snoeiharde regen. Goed geplanned dus :)

Voordeel: 2 vluchten gemaakt bij praktisch windstil en prima zicht.

Ik denk dat ik nog wat moet experimenteren met het zwaartepunt, maar verder vliegt het gewoon goed. Heeft maar heel weinig rudder/down nodig bij rollen, de 2 tegengestelde rollen in het B programma zijn er niet eens zo moeilijk mee.

2 keer het B programma gevlogen en dat zag er best aardig uit. Nog een hoop verbeterpunten, maar de kist kan het in elk geval prima.
 
de instelhoeken zijn niet instelbaar
Je weet natuurlijk zelf ook dat dit complete onzin is. Gewoon de gaten dicht maken en opnieuw boren. Als het echt nodig is



Bij de 2 rollen tegengesteld zit ik ook meer tegen het veertje aan te duwen dan dat ik echt de knuppel beweeg.
 
Er zou iets meer nodig zijn dan dat, Nando.. zowel de vleugels als het stabilo vallen in uitsparingen in de romp. Met gaatjes boren alleen ben je er niet.

Ik denk dat ik het in het zwaartepunt moet zoeken. Sebart geeft op: 17.5-18.5 voor F3A en tot 21cm voor 3D. Ik heb het op 18.0 gezet. Vanavond de accu ook eens iets naar voren gelegd, maar daarmee was ik er niet.

Hij staat 'up' getrimmed, stalled snel en bij landing komt hij ook vrij snel naar beneden zeilen als je up blijft geven - wat tot nu toe nog niet voor problemen gezorgd heeft.

Om die redenen ga ik het zwaartepunt verder naar achteren halen. Dat kan helaas niet meer met de aandrijfaccu, maar de ontvangeraccu (ik heb er nu een 800mAh 2s pakket inzitten) kan wel verder naar achteren. De ontvanger zit al zo ver mogelijk naar achteren, verder kan niet, kom ik er niet meer bij.

Denk ook niet dat ie nog veel nodig heeft, hij is bijna goed, gok ik.

Wat gascurve betreft ben ik er ook nog niet helemaal.. ik had wat expo erop gezet en het midden wat verschoven, maar dat heeft niet het gewenste effect. Ik wil dat ie in het midden minder gas geeft maar rond dat gebied meer nauwkeurigheid heeft.

Qua prop; morgen gaan we stromen en toerentallen etc meten. Sebart levert 'm met een 18*12, maar het zou mij niets verbazen als 18*10 beter zou zijn, ook voor mijn vliegstijl, halfgas heeft ie de sokken er nu behoorlijk in, dat MOET omlaag.
 
Zo.. vandaag weer gevlogen, uiteraard, in totaal 7 vluchten.

Ik begon vandaag prut, er stond ook een forse crosswind en ik merk dat ik daar weer aan moet wennen om dat op z'n minst een beetje eruit te sturen. Ik weet nu ook dat ik niet geconcentreerd strak kan vliegen als er mensen tegen mij aan staan te praten :) (geen verwijt). De laatste vluchten van de dag gingen al beter, het is ook een kwestie van de kist leren kennen.

De 18x12 prop is 'm niet. Je vliegt al snel te snel, minder gas geven kan natuurlijk, maar dan beperk je je gascurve zo. Daarnaast is ie ook te zwaar voor de motor, volgens mij.

Ik zie nu pas dat Hacker ook helemaal geen 18x12 opgeeft, de grootste die zij opgeven is 17x12. Waarom SebArt er dan standaard een 18x12 bijlevert is mij een raadsel. Het principe van overproppen ben ik mee bekend, maar bij F3A win je daar niets mee, het werkt eerder tegen je.

We hebben 'm gemeten op 82A, wat afliep naar 80A, volgens de wattmeter 2.4kW. Dat is ook teveel. Hacker geeft op: 45A continu 70A max. Hij werd niet te warm (~45 graden, ja echt Hans, warmer was ie niet), maar wel warm en als straks de buitentemperatuur oppakt, wordt dat wel te warm.

Meetgegevens, met een volle accu:
~80A, 2.4kW, 6500 RPM, met een APC-E 18x12.
Met een halvolle accu draaide ie 6300 toeren.

Aan het eind van de maand gaat de 18x12 er af en komt er in eerste instantie een 18x10 op.

En passant nog de goudcontacten van de wattmeter van een clubgenoot verneukt, Hobbycity heeft standaard aan de zippies stekkers zitten dat je om het mannetje van de accu geen vrouwtje met krimpkous kunt doen. Dus die er even afgehaald, accu aangesloten, oh wacht, die andere twee vallen net tegen elkaar aan *pats*. Resultaat: mooie vlamboog en een weggesmolten goudcontact. Gelukkig ging het snel en heel korststondig, verder geen schade. De Wattmeter was ook niet defect, de accu had na dit incident nog dezelfde inwendige weerstand volgens mijn lader.

Qua vliegen: ik heb het zwaartepunt naar achteren gehaald en daar vliegt ie beter mee. Sebart geeft op voor F3A tussen de 17.5 en 18.5, ik had 'm eerst op 18.0 gezet. Dan moet je nog redelijk wat 'up' trimmen en krijg je 'm onmogelijk een vrille in, hij gaat dan duiken (nose down) en blijft vliegen, je kunt niet genoeg up geven om 'm te overtrekken dan. Ik heb 'm nu op de 18,5 staan en mogelijk dat ik daar nog 19 van maak later. Hij is ook nog steeds wat up getrimd. Voor 3D geeft SebArt op iets van 20cm, dus hij kan nog wel verder naar achteren.

Fred de Wit heeft er een rondje mee gevlogen, die vond 'm erg goed vliegen. Enige opmerking die hij had, was dat ie mijn hoogteroer 'eng' vond, je hoefde er maar naar te kijken en hij ging al wat doen. Die uitslag dus nog verder teruggebracht en wat meer expo erop gezet. Ten opzichte van zijn Osmose had ie meer rudder nodig, maar dat komt ook omdat ik de uitslag van het rudder redelijk teruggezet had.

Ik heb ook korte stukjes uit zijn vlucht gefilmd, die zet ik vanavond nog wel even online, maar verwacht er niet teveel van, een fototoestel (zij het 10Mpix) heeft gewoon niet de kwaliteit om zinvolle F3A filmpjes te maken.

Al met al ben ik zeer gelukkig met dit toestel. Het zal niet ideaal zijn bij een harde crosswind zoals vandaag, maar er valt ook in die condities gewoon prima mee te vliegen.

De Zippies doen het vooralsnog goed, maar ja, nagelnieuw, dus had ook niet anders verwacht.

In totaal heeft de kist nu 15 vluchten gemaakt, hij is de Alliance dus al gepasseerd :)

Ik heb nog wel even een paar vliegdagen nodig om de kist een beetje te leren kennen, en daarna wordt het trainen, trainen, trainen.. Bert kan nog op z'n lauweren rusten (ja echt hoor Bert, maak je over mij geen zorgen), maar Alexzzz... hmm... ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog een kort stukje video van Fred de Wit met dit toestel.. zoals ik al zei, heb je er weinig aan, deze video's :P

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar heb ik maar 1 antwoord op:

ha

haha

mwahaha

MWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAA

;)

(uiteraard niet te serieus te nemen)

Vandaag de hele dag gevlogen.. nog steeds prut (mijn vliegen) maar het begint te komen. Ik heb marginaal veranderd in m'n uitslagen en throttle-curve, maar met zeg windkracht 4 90 graden cross is trimmen niet echt zinvol.

Kon wel het B programma ermee vliegen, zag er niet uit, maar kwam er wel door.

Aan het eind van de dag nog een andere gewezen wedstrijdvlieger er mee laten vliegen, en die keurde het ding ook goed. Hij vliegt gewoon ERG lekker.

Als iemand nog twijfelt over deze kist, niet doen, kopen. Het is gewoon een goed ding.

Enige wat je NIET moet doen, is de 18x12 prop nemen. Die is te zwaar voor de motor maar je maakt er ook teveel een raket mee. Ik ga er een 18x10 opzetten en wil misschien ook nog experimenteren met een 17x10 drieblad.
 
? Princiep van overproppen ?
Leg eens uit? Is voor electro mijns inziens altijd nadelig..
 
Overproppen = een te grote prop monteren zodanig dat zou je volgas gaan vliegen, de handel doorbrand.

Is niet perse ongewenst, als je bv. een andere vliegstijl aanhangt (3D) waarbij vol gas totaal niet van belang is en je een zo groot mogelijke prop wilt rondslingeren..
 
Is niet perse ongewenst, als je bv. een andere vliegstijl aanhangt (3D) waarbij vol gas totaal niet van belang is en je een zo groot mogelijke prop wilt rondslingeren..

Zou je een prop kiezen die bij volgas te zwaar is, dan is die prop bij minder gas ook te zwaar voor de motor (misschien dat de accu er dan minder problemen mee heeft) Is nooit goed.......
 
Tsja ik ga er geen uitspraken over doen maar er zijn mensen die daar anders over denken.

Qua belasting zou deze 18x12 op zich nog kunnen zoals het nu gaat, maar ik wil ook de snelheid eruit hebben. Natuurlijk is dat ook een kwestie van hoeveel gas je zelf geeft, maar zoals hij met die 18x12 is nodigt hij heeeel erg uit tot scheuren, en da's zonde.
 
Met een Fiat 500 kun je ook een dikke Tabbert van 8 meter wegslepen. Of het echt comfortabel rijdt en bevorderlijk voor je autootje is... :? ;)
 
maar ik wil ook de snelheid eruit hebben. Natuurlijk is dat ook een kwestie van hoeveel gas je zelf geeft, maar zoals hij met die 18x12 is nodigt hij heeeel erg uit tot scheuren, en da's zonde.

Klopt, je hebt kennelijk dezelfde neiging als mij met de Evolution met een 19*12, nu met de 20*11 Mejzlik hoop ik het ook opgelost te hebben:) (van de week ff testen) En anders zelfs richting de "10" spoed....
 
Back
Top