Even een update.
Zondag was het NK gereden op de mooie baan te Rucphen. Lekker mooi weer dus het beloofde een leuke dag te worden. Rucphen is echt een mooi circuit met vloeiende bochten waardoor je vrij hoge bochtensnelheid kunt houden. Echt een top circuit.
Helaas was het een magere lineup op de start grid voor de pancars maar er waren diverse type pancars waaronder 2 prototype van de nieuwe 235mm Corally, twee 235mm zelfbouw chassis, een 15 jaar oude team associated rc10L3 (200mm pancar) en ondergetekende met een BMI DB10RR (200mm pancar). Tevens werd er gereden met zowel lemans en GT kappen en dit ging ook goed samen.
Er werd gereden met diverse gm's, mamba's en een verdwaalde tekin en diverse merken 10.5t motoren. Aardig was dat de rollout varieerde tussen de 42mm en 52mm maar de snelheden lagen op het rechte stuk toch heel dicht bij elkaar. De grote meter was de temperatuur van de motor en gezien het feit dat de temperatuur buiten rond de 27 - 30 graden was en het asfalt ca. 50-60 graden werd, werd er flink met de temperatuur sensor gemeten. Alle motoren zaten na 7 minuten rijden constant rond de 65-75 graden. Dit is zonder ventilator etc want dat past niet in de achterpod. Zeer netjes dus.
De kwali's gingen voorspoedig waarbij de ronde tijden steeds meer omlaag gingen. Werden er eerst rondjes gereden tussen de 16 en 17 sec, slonk dit tijdens de laatste kwali in lage 16 sec en hier en daar zelfs onder de 16 sec. Tijdens de finales werd constant lage 16 sec en meerdere keren tussen de 15.5 en 16 seconden gereden.
Het was aardig te zien dat de 200mm en 235mm niet echt veel van elkaar verschilde en dat vooral de setup van de auto de bepalende factor was en natuurlijk de stuurkunsten van de rijder maar dit is eigenlijk altijd wel zo. Er waren wat leuke close battles te zien tussen de 200mm en 235 mm pancars.
Helaas was er toch een ongeluk gebeurd met de auto van joost die door storing raar ging doen en net op het begin van het rechte stuk stil stond. Door ondergetekende was er geen tijd meer de auto te ontwijken wat een grote crash tot gevolg had. Mijn auto had niets en kon meteen doorijden maar helaas was de achterpod van joost zijn auto geheel afgebroken waardoor hij niet verder kon gaan. Erg jammer want hij was een goede concurent voor de eerste positie geweest.
Tijdens deze NK was de rc lemans series ook aanwezig als gast klasse. Ook deze keer steelde ze toch wel de show. Over het algemeen rijden de meeste modified maar deze keer waren ook een aantal die met een stock motor tussen de modifieds reden. Soms was het even uitkijken voor de langzamere rijders maar de modified pro10 gingen wederom als een bezetene rond het circuit waarbij de rondetijden de 1/8 evenaarde. Het geluid dat de auto's maakte bij het ingaan van de kombocht einde rechte stuk was gewoon bizar. De wagens leken wel op rails te rijden zo hard gingen ze door de kombocht zonder uit te breken of wat dan ook.
Waarschijnlijk zouden de tijden van zowel de NOMAC stock 10.5t als de modified nog iets naar beneden zijn gegaan als het wat minder warm zou zijn geweest. Maar al met al was het echt een super dag waarvoor mijn dank aan de wedstrijdleiding en de vrijwiligers. De voorzieningen waren super als ook de organisatie
PS:
Mocht er foto's zijn gemaakt van de pancars dan zou ik deze graag ontvangen
