Bouwverslag deel 23
Ben eigenlijk best nieuwsgierig naar een overzichts foto hoever alles nu is, kun je die de volgende keer plaatsen?
Beste Jan,
Dat gaat helaas niet lukken. Het promenadedek met alle dekken die erboven komen heb ik op een aparte stelplank, apart van de romp. De romp is overigens niet verder dan ik een tijd geleden al eens in het verslag heb laten zien. Ik ga daar pas aan verder als de bovenbouw zover is dat ik de aansluiting tussen romp en bovenbouw goed kan maken.
Ondertussen toch nog een "tussenverslagje" gemaakt over de trappen. Hieronder een kopie van dat weblog verslag.
Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 23)
Ik ben toch weer eerder terug dan gepland. Tijdens het tekenwerk voor het sloependek kwam ik erachter dat ik toch nu echt ook werk moet gaan maken van de trappen. In totaal zijn er zo'n 20 aluminium "zichtbare" trappen, allemaal met open treden. Bij sommige zijn de treden verankerd in de wand ernaast, waardoor ze als het ware "zweven". Dat is bij schaal 1:200 (voor mij) niet te doen, dus ik ben van plan ze allemaal globaal uit te voeren als rechts op de foto hieronder:
Bijna alle trappen zijn "paarsgewijs" aanwezig, stuurboord en bakboord. Maar de afmetingen van die paren zijn bijna allemaal verschillend, en daarnaast zijn er drie verschillende dekhoogten. Ik wil voordat ik al die trappen ga tekenen wel weten wat (ik) wel en niet kan. Dus daarom……………tijd voor een testje.
Als voorbeeld heb ik maar het onderste stel genomen, de enige zichtbare trappen tussen promenadedek en boven-promenadedek. Op het boven-promenadedek zit er dan ook nog een hekje om het trapgat.
Hieronder het ontwerp van de etssjabloon. Hierin zijn 4 trappen opgenomen, ik dacht: 1 om te verpesten, 1 om het wat beter te leren en 2 voor de oorspronkelijke produktie. Het loopt allemaal wat anders, maar daarover later meer.
Dit is in mijn methodiek de gekleurde "master" sjabloon. Deze is nog enkel uitgevoerd, met kleuren die aangeven wat de verschillen tussen voor en achterkant zijn. Groen komt alleen aan de voorkant, in dit geval zijn dat de inkepingen voor de treden en vouwlijnen. Rood komt alleen aan de achterkant, in dit geval zijn het de verbindingslipjes die ervoor moeten zorgen dat de onderdelen er niet uitvallen tijdens het etsen. Ook de traptreden worden geëtst, voor alle zekerheid maar dubbel opgenomen, want ik weet echt niet hoeveel van dit soort kleine onderdeeltjes (5,7 x 1,8 mm) er uiteindelijk in de stofzuigerzak terecht gaankomen (een niet onbekend fenomeen lees ik wel eens zo links en rechts). De bovenste rechthoek is bedoeld om het hekje uit te proberen. Op de hoekpunten heb ik cirkeltjes met een diameter van 0,5 mm opgenomen. Dat zijn dan een soort centerpunten voor gaatjes van 0,7 mm die ik met een handboortje boor voor de hoekpalen van het hekje, die ik wat langer gemaakt heb.
De uiteindelijke te printen sjabloon ziet er dan als volgt uit:
Het werkelijke formaat hiervan is A4. De rondjes zijn de uitlijnings markeringen voor als je voor- en achterkant op elkaar bevestigt (@Wim, dit type werkt perfect, ik hou ze alleen zwart-wit en voer ze dus niet in twee kleuren uit, want ik wil ook alleen zwart-wit printen).
Het uitgeëtste plaatje is hieronder te zien. Ik was wat laat met het nemen van deze foto, dus 1 trap met bijbehorende treden zijn hier al verwijderd.
De plaatdikte is als gewoonlijk 0,3 mm. De trapleuningen zijn 0,5 mm, de vertikale spijlen 0,3 mm breed. Van het hekwerk zijn de vertikale staanders en de bovenste liggers 0,5 mm, en de overige horizontale liggers 0,3 mm breed.
Toen kwam het echte friemelwerk. Eerst een latje gezaagd met een dikte van 5,5 mm, gelijk aan de breedte tussen de trapwangen. De trap daaromheen "gevouwen", daarbij natuurlijk geholpen door de ingeëtste vouwlijnen. Met dat latje ertussen geklemd de lipjes aan de onderkant aan elkaar gesoldeerd. Daardoor is over de hele trap lengte de afstand tussen de zijwangen gelijk aan 5,5 mm, zodanig dat de traptreden in de sleuven moeten passen (De treden hierbij 0,1 mm korter gehouden dan de "theoretische" lengte van 5,5 + 0,3 = 5,8 mm). Het inschuiven van de treden is een klusje waar je echt weer wat ervaring mee moet opdoen. Daarbij, als er één op z'n plaats zit, moet je hem vastzetten, want anders verschuif je hem weer of valt hij er uit bij het inbrengen van de volgende. Ik heb dat nu met een tipje dikke secondelijm gedaan, maar ik wil hier nog iets anders op verzinnen want volgens mij wordt dat niet mooi als ik straks met geverfde onderdelen ga werken (dit is tenslotte nog maar een testje). Na ongeveer een uur zaten alle treden op één na erin. Het resultaat:
Ziet er op zich (rekening houdend met de afmetingen, dekhoogte 16 mm) niet verkeerd uit. Alleen de bovenste tree kreeg ik er zelfs na een uur proberen niet in. Dat is ook een speciale, want die komt tegen het bovenste stootbord aan, en is ook wat smaller uitgevoerd. Alle andere treden kon ik van de achterkant, niet gehinderd door de leuningen erin schuiven, maar deze zou van de voorkant moeten. Maar omdat dat niet lukt zal ik het ontwerp toch moeten wijzigen. Ik denk dat ik in de definitieve versie dan de bovenste tree als een vouwlipje van het stootbord uitvoer.
Maar daarvoor wil ik het toch ook een keer geverfd uitvoeren. Een probleem daarbij is dat alle trappen wit zijn, maar de treden zwart. Dat betekent dat het niet lukt om ze achteraf te verven. Ik heb nu één trap wit geverfd, en de treden zwart. Dat ligt nu te drogen, vandaar dat ik tijd had voor dit verslag. Ik ben wel benieuwd of dit zonder al te veel beschadiging van het verfwerk gaat lukken.
Ook het hekje maar uitgeprobeerd. Dus gaatjes op de hoekpunten opgeboord, en het hekje paste er inderdaad perfect in.
Overigens excuses voor de wat mindere kwaliteit foto's. Het zoombereik van mijn cameraatje is maar 3x, en ik moet daarom later op de computer verder digitaal inzoomen. Dan nog de foto's terugbrengen (als dat nog nodig is) tot maximaal 800 pixels levert wel het nodige kwaliteitsverlies op. Ik ga van de week eens wat uitproberen met de camera van een vriend die een veel groter zoombereik heeft.
Het wordt hierna een tijdje stil op de werf. Vrijdag 2 weken op "zon"vakantie, en 2 weken daarna voor 3 weken naar Ouddorp (Goeree-Overflakkee). Dus even weinig aktiviteit.
Ik denk dus tot zo half juli, dan gaan ik er weer volop tegenaan. Voor nu begint mijn vrouw al aan te dringen dat al het was- en strijkwerk (wat in mijn huishoudelijke takenpakket zit) voor de vakantie moet gebeuren.
Groet,
Ad Bakker