Naar E ombouw van de Oxalys

De motor is gevulcaniseerd?

Hoop voor je dat dat spant goed blijft zitten, die neus zal goed doortrokken geweest zijn van brandstof.. en lijmen op GFK is sowieso al niet zo'n succes normaliter..
 
De spanten zijn bij mij altijd goed behandeld met G4 en daarna gespoten.
het neusring spant is kaal gemaakt en en er kwam gewoon blank hout onder tevoorschijn.
Ook de epoxy koolstof romp is goed ruw gemaakt tot op het koolstof, ik verwacht geen problemen. Als de YS motoren goed zijn afgesteld en alle pakkingen dicht wordt het motorcompartiment niet vet. Op dezelfde manier maak ik ook de DA 100 motoren aan de epoxy rompen vast, deze zijn nog niet losgekomen.
 
Alle onderdelen gemonteerd en het hele model gewogen.
3694gram zonder accu. Nog 1306 gram tot het maximum van 5000 gram of eigenlijk 5050.
De 50 gedoog grammen of de 1% afwijking.
Met de Hyperion 4200 45C 10 cellen moet dit lukken.
Als de motor ook genoegen neemt met 8 cellen en voldoende vermogen geeft komt het gewicht zelfs uit op 4630 gram. een combinatie van 4 en 5 cellen valt ook nog te proberen
 
5bputd.jpg

23lcfb8.jpg


Alle gaten zijn dicht en bijna afgewerkt ,ik twijfel nog te doen met de opening waarachter de cilinder van de YS gekoeld werd.
Voor de E motor is dit niet nodig , voor de regelaar ook niet.
Voor de stroomlijn is het beter. Minder turbulentie, ik blijf nog even twijfelen.
 
Laatst bewerkt:
Als je daarmee de opening in de voorkant van de bellypan bedoelt; de meeste electrokisten hebben deze opening ook, er wordt dan vaak een schotje achter geplaatst wat de luchtstroom richting motor dwingt.

mbt. het dichtmaken van gaten, je moet nog wel genoeg uitstroomopeningen openhouden, maar ik neem aan dat je daar wel aan gedacht hebt!
 
Als je motor een rendement van 80% heeft en deze gemiddeld 1500W gebruikt, moet je constant 300W aan warmte alleen al van de motor afvoeren.
Ook een elctrosetup moet afdoende gekoeld worden.
 
Aan het einde van de Bellypan maak ik van die mooie gleufjes onder 45 graden met 2x het oppervlakte van de luchtinlaat. 1 : 2 is mijns inziens genoeg
De Oxalys heeft 2 kleine wangetjes, een soort luchthappers waardoor er ook koellucht rechtstreeks naar de motor gaat
Ik ben nu een spinner conus aan het maken waar de lucht door heen gaat ,de koellucht gaat dan ook rechtstreeks naar de E motor.
De boel is nu aan het uitharden.
 
20rr3b5.jpg

Nu ik toch bezig ben en mijn spinner conus aan het uitharden is maak ik ook gelijk een 30 procent grotere T Canalyser welke ik 30 mm boven de romp monteer.
Kan deze gelijk gespoten worden met de romp.
De instelhoek is verstelbaar zodat ik lekker kan experimenteren.
 
Ik verwacht inderdaad dat je koeling voldoende is. Toch, zeker bij warm weer, ontwikkelt een elctrosetup substantieel warmte.
 
Governor is voor heli's inderdaad. Helivliegers willen hun motoren met een vast toerental laten draaien, echter bij lastwisselingen is dat problematisch, bv als iemand ineens vol pitch trekt en verder niets doet, zal door de zwaardere belasting voor de motor, het toerental inzakken.

Een regelaar met governor zal het toerental te allen tijde constant proberen te houden, ongeacht de belasting.

Is voor ons dus niet van toepassing.
Dus jij hebt liever geen motor die de luchtsnelheid overal constant houdt,zolang je van de gas stick afblijft?
Niet dat een heli governor dit 100% doet, maar het is een goed begin.

Terug on topic:
Ed, ik hoop dat je net zulke goede ervaringen zult hebben als ik na de overstap naar electro. :thumbsup:
 
Het begint nu interessant te worden.
Ik weet nog niet of E motoren op toeren bij de verticale daalfiguren .
Het lijkt mij van wel
Heb jij ervaring met governor in de LB wereld?
 
Het begint nu interessant te worden.
Ik weet nog niet of E motoren op toeren bij de verticale daalfiguren .
Het lijkt mij van wel
Heb jij ervaring met governor in de LB wereld?
Jazeker.
Heb in 2006 met een omgebouwd brandstof model meegedaan met het WK.
In plaats van door een ontvanger, werd de regelaar aangestuurd door een speciaal gebouwde controller, een van te voren instelbare (de regelnaald) pulsgever, die ook nog eens was voorzien van een instelbare timer ( de tankinhoud). 4S4200mAh op een AXI 2826-10 en gaan met die banaan.
Was bijna goed. Maar het was daar dan ook prima weer.
Tot ~ 4 msec wind merk je niets, of eigenlijk juist wel, zulke ronde loopings heb je nog nooit gevlogen. De governor steekt er een tandje bij als dat nodig is en neemt vermogen weg als de belasting minder wordt.
En na iedere vlucht hele volksstammen achter je aan, want we waren dat WK met de eerste 4 electrovliegers ooit.
Omdat we bij F2B (het F3A van de LB) al nooit met gasregeling vlogen, werden daarvoor trucs gebruikt (2/4takt loop) of afgestemde pijpen die niet als booster, maar als soort van governor werkten.
Dat trucje zouden we dus ook wel eens even op electro toepassen. Net niet dus....
Een governor probeert de luchtsnelheid constant te houden en als je dus in de hoge figuren -staande acht, zandloper, waar je met een rol hoek van > 45 graden vliegt en dus juist meer lift (dus invalshoek, dus trekkracht) nodig hebt- tegen de wind in komt, en de governor als het ware wordt 'uitgeblazen', daalt de grondsnelheid zover, dat de lijntrek nagenoeg verdwijnt. En daarmee de controle over de kist.
Een van de weinige situaties waarin ik geen fan ben van vrije vlucht...;) WK 2008 was dus zo'n nachtmerriescenario....:onweer::roll: :schrik: :oops: Nee, alles is nog heel, ik kan nog wel iets.....

Bij F2B willen we juist dat de lijntrek niet te hoog is en maar dan wel vervolgens overal ongeveer constant blijft.
Het zoeken is nu naar het beste compromis tussen grond- en luchtsnelheid.
Dat is geen eenmansklus meer.
Ik ben vrij aardig met electronica hardware, maar software-matig ben ik een dummy. Ik weet wel hoe het werkt, maar ik kan er niks mee...
Erik Janssen (heb je vast wel eens in Hoofddorp aan het werk gezien) dus wel. Hij is erg goed in dat soort puzzeltjes en heeft het bijna opgelost.
De nieuwe controller kijkt niet alleen naar de motor, maar ook naar het model en dat is net wat we nodig hebben.
Op dit moment worden de laatste puntjes op evenzovele i's gezet en wellicht vliegen we volgend jaar met iets dat beter werkt dan welke brandstofmotor ook. De nederlandse MB .77 ten spijt...

Zo, lang genoeg off topic geweest, nu terug naar jouw kist>>>>>>>:D
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je heldere uitleg en de ervaringen die je met ons deelt
Het wordt steeds interessanter,ik ben toch aan het experimenteren.
De governor regeling is in ieder geval de moeite waard om eens toe te passen in een F3A model. Ik ga snel eens even bij Erik buurten.
 
Ed,

Die Sentry regelaar die je gebruikt geeft geen lekkere gascurve. Weinig onderin, het hele regelbereik zit zo'n beetje bovenin je knuppelweg.
Een gascurve in de zender helpt al een stuk. Middenpunt van de gascurve zeker 40-60% omhoog trekken.
De K-force regelaar zijn iets duurder, maar doen het op dit gebied een stuk beter.

Groet,
Gerben
 
Wat is een K force regelaar ?
Ik heb ook nog een Castle Creations HV 85 regelaar liggen voor de Plettenberg F3A motor.
Voorzichtig ook deze uittesten.
 
Dus jij hebt liever geen motor die de luchtsnelheid overal constant houdt,zolang je van de gas stick afblijft?

Klopt, dat heb je goed gezien, dat wil ik inderdaad niet. Dat kan ik ook nog onderbouwen, maar kort door de bocht interesseert luchtsnelheid mij geen ene moer.

Grondsnelheid. Dat is waar het om draait. Die moet constant zijn, luchtsnelheid is oninteressant.

Als er governors komen die dát kunnen, dan wil ik er wel eentje :)

Stel nou ik passeer 2 keer, een keer met de wind mee en een keer met de wind tegen. Als ik dan dezelfde gasstick-stand aanhoudt met een governor, zal ik één keer langzaam voorbij komen (wind tegen) en één keer snoeihard (wind mee).

Dat is precies niet wat ik wil ;)

Stel ik vlieg tegen de wind in en trek dan een kwart lus naar verticaal. Dan kom ik heel langzaam aanvliegen, en zal het toestel in de upline accelereren. Wederom niet wat ik wil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga het gewoon proberen, en kijk wat de effecten zijn.er zijn ook propeller systemen welke constante snelheden regelen. het zijn geen stuurautomaten.
Het leuke van deze hobby is dat je alles kan uitproberen.Als het niet mag vanwege wedstrijd reglementen kan je de voorziening gewoon uit zetten.
 
Back
Top