Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
@ Sukhoi:
Moet zeggen dat de 450 size MD werkelijk fantastisch vliegt! Met de grote MD romp heb ik nog niet gevlogen.. Wat de 5 blads betreft wacht ik de bevindingen van een vliegmaat even af, hij is een 450 size BO-105 aan het uitrusten met een 4 blads zonder fbl systeem. Ben zeer benieuw!
Nu ik vanmiddag toch wat foto's gemaakt heb van mijn huidige heli's, hier ook maar eens wat showen.
![]()
De achterste is een align hughes 500 body met een t-rex 600 esp mechaniek.
De 600e pro zal volgend weekend hopelijk zijn maiden beleven.
Werner
...een clubgenoot bij mij heeft een 4 blad op zijn heli gezet, en die moest best een eind terug in toeren en graden om het netjes vliegend te krijgen (mij hij heeft een microbeast erin, misschien dat dat nog wat scheelt)
De heli vliegt niet goed omdat de invloed van de staart rotor door het heliontwerp (moet eigenlijk een fenestron op) laag is. Mijn staart "houd niet" met het minste zuchtje wind. Of dit een afstelling is van de microbeast weet ik niet, maar ik denk het niet want als er een beetje wind op de staart komt hoor je dat er maximale uitslag is en toch draait die in het rond...
Ach, slechte keus, slechte keus.... je kunt inderdaad heel wat betere heli's kopen, maar vliegen doet het wel hoor!
Zolang je nog crasht, zou ik lekker met de houten bladen blijven vliegen, en pas als je wat zekerder bent, met carbon gaan vliegen. Normaal gesproken moet je die bladen zo uit d verpakking kunnen gebruiken, maar controleren en eventueel na balanceren kan geen kwaad.
Een carbon frame heeft voor de beginner weinig zin: het is wel sterker, maar als het breekt, breekt het flink. Het originele frame is veel flexibeler en absorbeert ook meer kinetische energie bij klappen.
Carbon heeft alleen voordeel voor de gevorderde vlieger omdat de heli minder vervormt en dus strakker gaat vliegen.
Voor servo's voldoen eigenlijk alle simpele 9 grams servo's wel. Op de staart liever een wat snellere digitale, maar nodig is dat niet per sé. Voor de beginner wel prettig als de staart er wat strakker achter blijft staan....
Groet, Bert
Ik vind een 450 eerder een minimum om goed en netjes te leren vliegen. Kleiner houd alleen maar op, daar leer je zo weinig van.