Laat ons je heli zien!

Nu ik vanmiddag toch wat foto's gemaakt heb van mijn huidige heli's, hier ook maar eens wat showen.

full




De achterste is een align hughes 500 body met een t-rex 600 esp mechaniek.

De 600e pro zal volgend weekend hopelijk zijn maiden beleven.

Werner
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Sukhoi:

Moet zeggen dat de 450 size MD werkelijk fantastisch vliegt! Met de grote MD romp heb ik nog niet gevlogen.. Wat de 5 blads betreft wacht ik de bevindingen van een vliegmaat even af, hij is een 450 size BO-105 aan het uitrusten met een 4 blads zonder fbl systeem. Ben zeer benieuw!
 
@ Sukhoi:

Moet zeggen dat de 450 size MD werkelijk fantastisch vliegt! Met de grote MD romp heb ik nog niet gevlogen.. Wat de 5 blads betreft wacht ik de bevindingen van een vliegmaat even af, hij is een 450 size BO-105 aan het uitrusten met een 4 blads zonder fbl systeem. Ben zeer benieuw!

En die heeft vanavond bij mij in de achtertuin (plm 4 bij 4 meter met schutting er om heen) zijn maiden gehad, nog zonder romp overigens.
Aangezien om een of andere reden zijn zender niet om wilde schakelen naar mijn stickmode heeft hij hem zelf moeten maidenen, maar dat is probleemloos verlopen.

Rotor draait heel mooi rustig, en heeft niet veel toeren nodig om goed te vliegen. (geen tachometer bij de hand, maar ik schat minder dan 1800 RPM)
Uiteraard alleen nog maar hoover, maar zo aan het vliegbeeld te zien, verwacht ik dat het gewoon goed vliegbaar is zonder electronica, mits er een acculading of 20~25 gespendeerd word aan het leren rigid vliegen.
Wel ziet het er naar uit dat in elk geval tandwielerhouding en mogelijk ook motor (kV-waarde) nog aangepast moeten worden want accu en regelaar leken wat warm te worden.

Als ik kijk wat kop plus rotorbladen maar kosten, begin ik er bijna zin in te krijgen ook zo'n kleintje op poten te zetten....

Merlijn, gewoon doen! Het zal even wat experimenteren en terug naar het oefenstadium worden, maar dat lukt jou wel. Ben ik van overtuigd!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
He Brutus!
Begin je nu zowaar ook aan die kleine dingen rigid te vliegen :mrgreen:

Wat zijn trouwens de ingestelde pitch waardes voor collective en aileron/elevator?

Is dat nog anders met een meerbladkop?
een clubgenoot bij mij heeft een 4 blad op zijn heli gezet, en die moest best een eind terug in toeren en graden om het netjes vliegend te krijgen (mij hij heeft een microbeast erin, misschien dat dat nog wat scheelt)
 
Hee Teunis,

Nee, die 450-vierblad is niet van mij, maar van een van mijn leerlingen. En die bleek er na wel 3 minuten gewenningstijd er al aardig mee te kunnen hooveren. En zonder electronica! Vliegt nog maar net anderhalf of twee jaar. Wat is dat toch met al die mensen die een E-stab kopen? Al die mensen die beweren dat je niet zonder kunt?

Hoeveel graden, ik kan het je niet vertellen. Ik stel dat altijd op het oog in. Maar als ik het moest schatten een graad of vier hoover, en ook ongeveer 4 graden cyclic. Niet heel erg veel in elk geval.

We zijn begonnen met de swashmix op 50-50-50 en geëindigd met 40% pitch en 37 % op nick en roll, maar dat zegt niet zoveel want dat hangt ook van de servohevel-lengte en de geometrie van de kop af. We hebben gewoon teruggesteld tot het agressiefste wat hij nog lekker vliegen vond. Want zoals gezegd, ik heb er zelf niet mee kunnen vliegen omdat zijn zender in iedere stickmode, gewoon mode 2 bleef sturen.... heel vreemd.
Denk wel dat het verstandig is om de servohevels in te korten en die waardes weer naar rond de 50-50-50 terug te krijgen, om de servo's zoveel mogelijk te ontlasten. Weet ik niet, ik heb gewoon geen ervaring met dat kleine spul en wat het wel en niet kan hebben (servo's zijn gewoon de digitale Aligns)

Hij gebruikt carbon bladen van HeliArtist, en gevoelsmatig zien die bladen er heel smal en dun uit, maar het vloog eigenlijk perfect. En in elk geval hebben we de regelaar lager ingesteld (zijn tweeblad flybar instelling was 75% ESC instelling, met 4 blad zijn we naar 65 gegaan. Maar regelaar en accu worden nog wel wat warm, dus mogelijk moeten we de motor lichter vertanden en de regelaar wat hoger opensturen met gelijkblijvend rotortoerental.
Maar dat weet ik niet, dat is mijn vakgebied niet....

En of ik daar nu ook mee begin.... tsja, het komt nu even niet uit (van het ene moment op het andere vrouw en kind die toch ook willen eten, slapen, etc....) maar ik moet zeggen, het ziet er zo verdomd lief uit, dat het wel heel erg kriebelt ja. Dit rotortje (weet geen merk en type, maar de kop plus tuimelschijf en meenemer kostte iets van 90 Euro en de bladen 60 Euro, had hij het over) draait in elk geval heel mooi rustig en stabiel. Ik was er wel van onder de indruk....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bert,

Dit is de site waar Johnny de rigid spullen had besteld:

www.live-hobby.de

Gisteren jouw tips van afgelopen zondag doorgevoerd in de MD en 4 accu's leeg gevlogen. Conclusie: perfect en veel rustiger! Vooral op ""natuurlijke snelheid" :yes:
 
Toppie dat dat zo'n goed effect heeft. Vliegt veel relaxter, toch?

Nou, nu maar eens kijken voor die 5 blads voor de MD....:p

Groet, Bert
 
Nu ik vanmiddag toch wat foto's gemaakt heb van mijn huidige heli's, hier ook maar eens wat showen.

full




De achterste is een align hughes 500 body met een t-rex 600 esp mechaniek.

De 600e pro zal volgend weekend hopelijk zijn maiden beleven.

Werner


Mooie set bij elkaar zo.3 top heli's!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...een clubgenoot bij mij heeft een 4 blad op zijn heli gezet, en die moest best een eind terug in toeren en graden om het netjes vliegend te krijgen (mij hij heeft een microbeast erin, misschien dat dat nog wat scheelt)

Niet helemaal, Teunis. Ik had de toeren terug gezet om zo meer "schaal" te lijken. Was alleen vergeten dat de toeren van de staart dan veel te laag worden. Nu heb ik de toeren weer opgehoogd en is het beter.
Het hoover gedrag met de 4 blad is uitstekend (ik heb ook de smalle scale blades van Heliartist er op zitten). De FBL Microbeast heb ik er op zitten omdat ik nog weinig vliegervaring heb en niet mijn mooie traumaheli wil crashen omdat ik aan het klooien ben. Voor mij is het een beetje extra veiligheid (d'r zit te veel bloed zweet en tranen in mijn lifeliner om die te riskeren). De heli vliegt niet goed omdat de invloed van de staart rotor door het heliontwerp (moet eigenlijk een fenestron op) laag is. Mijn staart "houd niet" met het minste zuchtje wind. Of dit een afstelling is van de microbeast weet ik niet, maar ik denk het niet want als er een beetje wind op de staart komt hoor je dat er maximale uitslag is en toch draait die in het rond...
 
De heli vliegt niet goed omdat de invloed van de staart rotor door het heliontwerp (moet eigenlijk een fenestron op) laag is. Mijn staart "houd niet" met het minste zuchtje wind. Of dit een afstelling is van de microbeast weet ik niet, maar ik denk het niet want als er een beetje wind op de staart komt hoor je dat er maximale uitslag is en toch draait die in het rond...

Niet helemaal: een Fenestron gaat je (mits het een goede is) verder helpen, maar het is gewoon een eigenschap van schaalheli's dat je veel minder staart-authoriteit hebt bij dwarswind. Een schaalheli is nu eenmaal een vliegende windvaan.

Heading hold dan ook NIET gebruiken bij een model als dat (en liefst bij geen enkele schaalheli) en je zult zien dat het al een stuk beter gaat.
Waarom? omdat een HH als de staart het niet red, gewoon naar volle uitslag gaat (waar de effectiviteit van de hekrotor alleen maar door afneemt). Kost vermogen en je hekrotor gaat het er zoals gezegd echt niet beter van doen. Met gyro in normaal mode kun je als piloot wat voelen, en met beleid het beste uit je hekrotor halen.

Want OOK de originele full scale EC 135 mag namelijk niet hooveren bij dwarswind in verband met mogelijke overbelasting van de Fenestron.

Gewoon aanwennen om met rategyro te vliegen, en altijd met de neus in de wind hooveren (FFF in alle richtingen zou geen probleem mogen geven), en je problemen zijn met redelijke zekerheid beheersbaar geworden.

En dan kun je eventueel die hele microbeast er uit slopen, en gewoon non-Estab leren vliegen. Dan heb je ook meer feedback, en voel je veel eerder wanneer die staart het moeilijk krijgt, kun je je maatregelen nemen, en gewoon vliegen zoals het eigenlijk hoort.

Groet, Bert
 
titan x50 flyberless

mijn titan x50 flyberles
full
full
full

:snipersmile::snipersmile::snipersmile::snipersmile::snipersmile:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kben nog een beginner, en ben begonnen met de Belt CPX, ik weet het een slechte start, maar ik ben geen amateur gelukkig! Rijd zogoed als me hele leven al RC wagens, en voornamelijk Nitro ben niet zo bekend met elektro tot ik deze heli gekocht heb!

Foto's zeggen meer dan dat ik kan lullen uiteindelijk dus:


DSC_0277.jpg

DSC_0278.jpg

DSC_0279.jpg

DSC_0280.jpg

DSC_0281.jpg

DSC_0282.jpg

DSC_0283.jpg

DSC_0284.jpg


Carbonnen blaadjes voor als de houten kapot springen! :D

ESC is al direct vervangen door een KDS systeempje, hier was ik van bewust dat ze in de vik vlogen haha.
Ook de servo's en gyro staan op de lijst van vervangen - maar wat is goed voor zon 450 heli?

Nu had alleen stiekem even gauw een paar vraagjes tussendoor als beginner helipiloot:D

- De carbonnen bladen zijn origineel van Esky, nu moeten deze toch uitgebalanceerd worden en uitgewogen? Of kan ik deze zo direct vervangen?
- Een carbonnen frame werd mij ook aangeboden tijdens de koop van deze helicopter, wat is nou eigenlijk het voordeel ervan, het is lichter en sterker. Maar zon elektro heli is al licht t.o.v een elektro heli, is het dan niet net een blaadje in de wind? ( Zuchtje wind poef weg heli ):D
 
Ach, slechte keus, slechte keus.... je kunt inderdaad heel wat betere heli's kopen, maar vliegen doet het wel hoor!

Zolang je nog crasht, zou ik lekker met de houten bladen blijven vliegen, en pas als je wat zekerder bent, met carbon gaan vliegen. Normaal gesproken moet je die bladen zo uit d verpakking kunnen gebruiken, maar controleren en eventueel na balanceren kan geen kwaad.

Een carbon frame heeft voor de beginner weinig zin: het is wel sterker, maar als het breekt, breekt het flink. Het originele frame is veel flexibeler en absorbeert ook meer kinetische energie bij klappen.

Carbon heeft alleen voordeel voor de gevorderde vlieger omdat de heli minder vervormt en dus strakker gaat vliegen.

Voor servo's voldoen eigenlijk alle simpele 9 grams servo's wel. Op de staart liever een wat snellere digitale, maar nodig is dat niet per sé. Voor de beginner wel prettig als de staart er wat strakker achter blijft staan....

Groet, Bert
 
Maar dan moet de rest van de heli ook goed zijn, anders blijf je alsnog last hebben van speling enzo.
 
Ach, slechte keus, slechte keus.... je kunt inderdaad heel wat betere heli's kopen, maar vliegen doet het wel hoor!

Zolang je nog crasht, zou ik lekker met de houten bladen blijven vliegen, en pas als je wat zekerder bent, met carbon gaan vliegen. Normaal gesproken moet je die bladen zo uit d verpakking kunnen gebruiken, maar controleren en eventueel na balanceren kan geen kwaad.

Een carbon frame heeft voor de beginner weinig zin: het is wel sterker, maar als het breekt, breekt het flink. Het originele frame is veel flexibeler en absorbeert ook meer kinetische energie bij klappen.

Carbon heeft alleen voordeel voor de gevorderde vlieger omdat de heli minder vervormt en dus strakker gaat vliegen.

Voor servo's voldoen eigenlijk alle simpele 9 grams servo's wel. Op de staart liever een wat snellere digitale, maar nodig is dat niet per sé. Voor de beginner wel prettig als de staart er wat strakker achter blijft staan....

Groet, Bert

Opzich vond ik hem ook weer niet zo slecht zoals jij hem uitdrukt:D

Tis degelijk spul, als je er even wat aan modificeerd. Ik ben dan alwel geen pro heli vlieger, maar het vliegen zelf vind ik eigenlijk niet zo heel moeilijk met dit model..

EDIT: Met slechte start in mijn post hierboven bedoelde ik dat een 450 klasse model niet echt iets waar je zomaar instapt voor een beginner vlieger. Had geen betrekking op de heli :-P
 
Ik vind een 450 eerder een minimum om goed en netjes te leren vliegen. Kleiner houd alleen maar op, daar leer je zo weinig van.
 
Back
Top