Hk-450 tail probleem.

Kijk in een webshop rond, dan kom je vanzelf een speciale hoekmeter tegen om die graden af te lezen

Is eigenlijk wel een beetje basisuitrusting als je zelf een heli af gaat stellen...
 
maar heeft de pitch curve ook zo'n rijtje van bijv. 0 - 25 -50 enz..

want als die begint bij 40, is het dan daarna 55 - 70 - 85 - 100??
of heeft dat maar 1 stand?

ik hoor het wel.
heb net de scale fuselage besteld bij hobbyking De warehouse, de bell 206.

Die ga ik erin maken nadat ik de 1e paar vluchten heb gemaakt.
 
Pitch is net zo'n rijtje als throttle

Meestal bij een gelijke curve (3d) is 50 de middelste waarde (dat is dan 0 pitch)

Maar je moet eerst bepalen of je met een 3d curve gaat leren, of met een schaal curve
 
Ik wil zeker geen 3d gaan vliegen.

Ik wil schaal gaan vliegen, want heb ook al de bell 206 romp besteld.
maar kan ik dan bijv. wel later met die instellingen een looping maken?
of een rol?

Zou je me dan de pitch curve instellingen kunnen sturen?

alvast bedankt.

Mvg, Marthijn.
 
Rolls is met een schaalcurve niet echt handig

Voor een goeie roll moet je toch iets van -6 of meer hebben, waar jij niet snel bij in de buurt zit
Kan wel, is alleen minder makkelijk
Voor een looping heb je niet veel negatief nodig, dat zal zowieso wel gaan

En niemand kan je pitchcurves geven, jij moet nl zelf kijken hoeveel graden je wilt hebben
Enige verschil met een 3d curve is dat die in het midden 0 is, bij een schaalcurve heb je in het midden al ong 4 5 graden
Dus je weet de onderkant van de curve, het midden en de bovenkant, de rest van de curve is een kwestie van een lijntje trekken..
 
Dus als ik het goed begrijp kan mijn pitchcurve zijn:

- 1
- 3
- 5
- 7
- 9

of zijn dit hoe de hoeken van de bladen dan staan?
als deze hoeken goed zouden zijn, welke instellingen moet ik dan op de zender instellen?

Of wat kan ik nemen om een rustig rondje te kunnen vliegen?

Alvast bedankt.

Mvg, Marthijn.
 
:puppydogeyes: Oeps, daar had je geen brilletje voor nodig, toch? Als je nog vragen hebt? Ik denk dat je hier wel aardig mee geholpen bent.

Het beste voor jou lijkt mij Idle 1 stand.


:mrgreen:

 
Laatst bewerkt:
Nah, heb de romp van de bell 206 jet ranger binnen, en heb hem erin geinstalleerd.

alles doet het perfect, totdat ik de eerst vlucht weer wilde gaan maken.
rustig op toeren laten lopen, alleen toen kwam ik weer bij het punt dat hij net niet van de grond gaat, dus op midstick/ iets daarboven. En op die stand (ik weet niet of die dat ook doet als ik de gasstand nog hoger heb) haperde/klapperde hij hevig denk wel dat het van de motor afkomt. alleen wat kan hier aan zijn? of is het iets anders?
ik hoor het graag, want wil dit probleem graag verhelpen zodat ik weer verder kan gaan vliegen :)

alvast bedankt.

Mvg, Marthijn.
 
Beetje vaag

Klapperen in de vorm van de heli ging schudden, of er kwam een klapperend geluid uit?

Als het optie 2 is, bladen eraf en kijken of het dan nog voorkomt
Zo ja, verder naar binnen doorkijken wat het kan zijn
Kan ook de romp zijn die tegen het frame trilt, of een ruitje oid wat niet lekker vastzit

Optie 1 is wat lastig, dan zit je eigen frequentie van de heli met romp er dicht in de buurt van de frequentie van trilling wat uit de rotor komt
Oplossing is de eigen frequentienvan de heli veranderen (versteviging in de romp, gewicht erin of eruit) of je toerental waarop hij hooverd een stuk omhoog of omlaag gooien
 
het is optie 2, dus het klapperend geluid.
heb wel gemerkt dat de staart aandrijf lijn heel los zit.
kan het hier aan liggen? want is erg moeilijk om het weer te veranderen, maar dat moet ik dan maar proberen.
 
nah, heb nog eens verschillende dingen getest.
ik denk dat het een slippende belt is.

ik had dus gemerkt, dat de belt /aandrijflijn voor de staart erg los zat.
heb het hele gedeelte van de tail drive weer losgedraaid en naar achteren geschoven.

ik kon niet de tail boon maar achteren schuiven omdat ik daar niet bij kom, want de heli zit nu dus in een romp.
dat geluid maakte hij ook al een klein beetje op 1 gasstand ongeveer in het midden zonder romp.

ook de heli zelf komt niet tegen de romp aan.

heb hem dus weer getest nadat de aandrijflijn voor de staart weer strak zat. Maar weer hetzelfde resultaat, ook met de bladen eraf.

maar toen voelde ik weer aan de aandrijflijn van de staart, dat hij weer heel los waskon hem er zo afwippen van de opinion zeg maar.

kan het geluid hieraan liggen? dat de motor rare weerstand krijgt van de aandrijflijn/ staart?
wat ik ook merkte dat het geluid niet van de motor afkwam, maar van het midden van de staart.

hoe kan ik dit nu oplossen?

ik denk dat ik als eerste de tail boom holder vervang in metaal, of maakt dit niets uit?

want dit is nu nog plastic. verder wel alles metaal.
of kan het toch aan de motor liggen?

ik hoor het graag!

Mvg, Marthijn.
 
nah, heb nog eens verschillende dingen getest.
ik denk dat het een slippende belt is.

ik had dus gemerkt, dat de belt /aandrijflijn voor de staart erg los zat.
heb het hele gedeelte van de tail drive weer losgedraaid en naar achteren geschoven.

ik kon niet de tail boon maar achteren schuiven omdat ik daar niet bij kom, want de heli zit nu dus in een romp.
dat geluid maakte hij ook al een klein beetje op 1 gasstand ongeveer in het midden zonder romp.

ook de heli zelf komt niet tegen de romp aan.

heb hem dus weer getest nadat de aandrijflijn voor de staart weer strak zat. Maar weer hetzelfde resultaat, ook met de bladen eraf.

maar toen voelde ik weer aan de aandrijflijn van de staart, dat hij weer heel los waskon hem er zo afwippen van de opinion zeg maar.

kan het geluid hieraan liggen? dat de motor rare weerstand krijgt van de aandrijflijn/ staart?
wat ik ook merkte dat het geluid niet van de motor afkwam, maar van het midden van de staart.

hoe kan ik dit nu oplossen?

ik denk dat ik als eerste de tail boom holder vervang in metaal, of maakt dit niets uit?

want dit is nu nog plastic. verder wel alles metaal.
of kan het toch aan de motor liggen?

ik hoor het graag!

Mvg, Marthijn.

als je alleen het gehele gedeelte verschuif (dus niet te tailboom zelf)loop je ook weer tegen het volgende probleem aan en wel de uitslag van de staart klopt dan niet meer deze zul je weer aan moeten passen.
punt 2 je moet zorgen dat er niks kan verschuiven waarschijnlijk verschuifd je tailboom of tail unit daardoor losse riem;)
mischien wat op ruwen met schuurparpier of voelerband ertussen.
je heli zal zeker niet strak vliegen met een te losse belt denk dat dat het probleem is.

overigs heb ik ook wel eens gelezen dat met een romp om de heli de heli minder snel opstijgt mischien pitchcurve aanpassen maar dat weet ik niet zeker
 
hmm..

De uitslag heb ik dus meteen weer bijgesteld.
alleen wil ik het volgende ff uitsluiten: ligt het dus niet aan de motor?

en is het probleem opgelost als ik dus de hele tail unit weer vervang, want het gedeelte van de tail unit, die je als 1e erover moet schuiven, zit een boutje met een moertje, die je moet aandraaien dat je tail unit niet meer verdraaid. dit heb ik helemaal naar voren geschoven totdat het niet meer kon en toen het andere gedeelde erop vast gemaakt van de tail unit.

alleen er mas mij een boutje afgebroken in dat 1e ding van de tail unit en daardoor kon ik het niet goed meer aandraaien omdat ik het moest uitboren. eigenlijk maakt het niet zo veel uit want het was al moeilijk om het 1e gedeelte erop te krijgen en als hij vanzelf naar achteren zou schuiven, zou de riem alleen maar strakker gaan staan.

dus het probleem moet dan liggen bij het onderdeel waar de tail boom in gaat, dat ik dat niet meer helemaal goed kan aandraaien.

of ligt het nog ergens anders aan? want eerst was het dus zonder romp een klein beetje, alleen heb ik dus weer wat aan de staart zitten rotzooien en nu is dit dus erger geworden.

ik hoor het heel graag.

PS: weet iemand waar ik dus dat 1e gedeelte van het tail unit kan bestellen? want bij de meeste sites waar ik op zoek kan ik alleen het gehele tail unit bestellen en niet dat 1e ding als jullie weten waar ik het over heb.

Mvg, Marthijn.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat de tail boom block

Als de staart verschuift als alles strak is aangedraait, een beetje tape rondom het uiteinde van de staartbuis doen, heeft het iets meer ruimte om aan te spannen

Of de motor kapot is kan niemand hier je vertellen, er komen erg veel dingen voorbij en hij staat niet bij mij op de tafel
Op basis van je verhaal denk ik dat het je staart is
Maar je moet zelf even verder blijven denken en kijken waar je problemen vandaan komen
 
dus jij zegt nu 1 laagje tape op het uiteinde van de tail boom plakken, aan de kant waar hij zeg maar de heli in gaat?

dan kan ik dit wel eens morgen proberen. hopelijk blijft de spanning van de riem dan strak en anders zal wel de motor kapot zijn? want er blijven niet veel dingen meer over die het kunnen zijn.. :(
 
Een motor gaat zelden kapot

Als het al gebeurt, is er een schroef in gevallen of er ligt een lager uit

In beide gevallen, dat ding draait 3500 x 12,6 toeren, bij die toerentallen hoor je geen gerammel maar meer gegil of gekrijs
Probeer eerst je staart op de rit te krijgen

Niet alles tegelijk veranderen, dan weet je nooit wat het was
 
oke dat is goed.
ik ga morgen dus eventjes de heli weer uit de romp halen, en weer een landingsgestel eronder maken, zodat ik hem weer gewoon ''kaal'' kan vliegen.

dan plak ik wat tape op de tail boom en schuif hem weer erin en kijk of ik hem nog met de hand kan verdraaien.

weer heel erg bedankt!

Mvg, Marthijn.
 
nha, weer wat dingen geprobeerd.

heb eerst de heli weer uit de romp gehaald, en eventjes de riem nagekeken. heb gemerkt dat er 2 keer 3 tandjes weg of erg versleten waren.

toen dus de riem vervangen en weer geprobeerd, met een strakke riem.
en heb ik weer geprobeerd, maar weer na en klein beetje op toeren dat raar geluid. en de riem zat weer los.

daarna heb ik de hele tail boom eruit gehaald en zag dat hij bij het begin waar hij dus de heli in gaat, gescheurd/gebroken was voor de helft.

alleen snap ik dus nog steeds niet waar dat geluid vanaf komt en waarom de riem steeds los zit, terwijl ik hem als 1e goed strak had, en met de hand niet kon verschuiven.

kan het iets zijn met het tandwieltje die de riem aanstuurt?
want ook de 2 grote tandwielen maken een soort golfbeweging.

hoe kan ik dit verhelpen?

Ik hoor het graag.

Mvg, Marthijn.
 
Back
Top