Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 27 okt 2011.

  1. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Sorry voor de vraag maar,maak je het berghout eerst nat voordat je de struikijzer gebruikt?
    Groetjes ,
    Frankwin
     
  2. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    nat hout buigen

    De enige domme vragen zijn niet gestelde vragen Frankwin :teacher:.

    Ik maak het hout goed nat voordat ik het buig.

    1 Als ik haast heb gebruik ik een penseel om het te buigen stuk (de rest niet) goed nat te maken, zet het warme strijkijzer op het te huigen stuk, wacht tot het hout goed warm is en buig het dan een stukje, fixeer het hout in die stand, maak het weer nat, zet het strijkijzer er weer op, wacht tot het hout goed warm is, buig het weer een stukje verder fixeer het, enz....... tot iets meer als de gewenst buiging bereikt is.

    2 als ik meer tijd heb dan gaat het water eerst een dag in een PVC buis met water (helemaal onder water dus) en wordt daarna gebogen dus weer het strijkijzer op het te buigen deel hout warm laten worden en daarna buigen. Het hout buigt dan wel veel makkelijker als bij de eerste methode. Wordt de weerstand groot dan maak ik het hout weer goed nat met een penseel zet het strijkijzer er weer op enz.....

    3 als ik nog meer haast heb ... dan breekt het hout :hammer:

    Er zijn ook mensen die werken met:
    - hout weken in warm water en daarna buigen
    - die nat hout (in een natte doek) in de magnetron leggen en daarna buigen
    - water met een beetje ammoniak gebruiken om het hout nat te maken het schijnt dan nog makkelijker te buigen (deze techniek werkt niet bij eikenhout)
    Met al deze technieken heb ik geen ervaring.

    Een totaal andere buigtechniek is werken met de Amati buigtang, deze maakt kneepjes in de binnenkant van het hout waardoor het buigt Ik gebruik deze tang soms voor de binnenbeplanking van de romp.Na enige oefenen kun je er mooie bochten mee maken (nadeel: de achterkant van het hout mag je echt niet kunnen zien)

    Andy
     
  3. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    De oplossing gevonden? (2)

    Na nog wat meten en nadenken over de juiste loop van de buitenbeplanking komt de oplossing opeens een stuk dichterbij :rolleyes:.
    En wel door de plaats van de geschutspoorten van de bovendekse kanons:
    [​IMG]

    Breng ik die aan boven de bovenste berghout (zoals op de tekening) dan zit het te hoog voor de bovendekse kanons!

    De oplossing is dus eigenlijk simpel:
    - eerst bepaal ik de plaats van de geschutspoorten (= door het berghout onder de geschutspoort op de foto)
    Daarna is er boven de rompbeplanking voldoende ruimte voor de vertuining omdat er nu een rompplank vervalt.
    Een mogelijk gevolg van dit alles is dat ik ook de rusten van het want van de grote mast wat naar beneden moet verplaatsen, maar het is of dit of geen kanons op het dek plaatsen

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Germt

    Germt Guest

    Ik denk niet dat het een bezwaar is om de rusten iets lager te zetten, maar, dat gaat denk ik opvallen.
    Ik weet zo even niet of alle rusten (3 dus per kant) op een lijn liggen.
    Misschien het bekijken waard om ze dan alle 3 iets lager te zetten.
    Ligt er natuurlijk aan hoeveel lager ze komen.
    Ik weet niet of dat kan, maar het zal dan minder opvallen
     
  5. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    De rusten lopen met de zeeg mee en daardoor zit er nogal wat hoogteverschil tussen de rusten en lopen ze ook niet evenwijdig. De rusten van de fokkenmast en de grote mast zitten op een berghout, de rusten van de bezaansmast zitten dan weer boven het berghout. Omdat er zoveel variatie in de plaating van de rusten tussen de diverse masten zit kom ik er mogelijk wel mee weg zonder dat het erg opvalt.

    Andy
     
  6. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    Hoi Andy,

    Je bent, net als ik, ook lekker aan het knoeien zie ik, maar je komt er al aardig uit.
    Hoe is het met je oorlogswond??

    Mooie foto's trouwens ik ga ze weer stelen :D

    gr. Ruud
     
  7. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    De oplossing gevonden? (3)


    Hoi Ruud
    Leuk dat je weer online bent.:bye:
    De oorlogswond geneest wonderbaarlijk goed :razz:
    Ik ben inderdaad aan het knoeien :black:

    Na mijn voorgaande bericht dacht ik "meten is weten".... maar om het echt zeker te weten heb ik een paar proef geschutspoorten door de binnenbeplanking geboord en.... het berghout loopt voor het overgrote deel van het bovendek goed want alle geschutspoorten passen er mooi boven, alleen het bij achterste kanon zit het berghout aan de hoge kant.

    [​IMG]

    Dus toch terug naar het originele plan: nog een rompplank erbij en dan een berghout en de geschutspoorten komen weer tussen de berghouten alleen de achterste moet ik iets in het berghout laten zakken. Hoef ik ook de rusten van de grote mast niet te verplaatsen.

    En zo knoei ik voort

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Laatste berghout zit erop

    Het laatste berghout zit erop:
    [​IMG]
    Boven het bovenste berghout komt de vertuining (= overnaadse beplanking).
    De geschutspoorten moeten nog afgewerkt worden maar eerst gaat de romp op zijn kop om de onderkant te beplanken (dan beschadig ik de buitenbeplanking tenminste niet als de romp op zijn kop staat ;) ).
    Het eindresultaat zou er ongeveer zo uit moeten gaan zien, dus eerst de kiel wat gaat uitsteken en een sponninkje voor het zaathout (=de eerste plank) maken .

    [​IMG]
    (tekening van de WASA)

    Andy:bye:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Bedankt voor de uitleg, weer toppie.:D
    Groetjes,
    Frankwin
     
  10. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Graag gedaan Frankwin we zijn er toch op dit forum om elkaar verder te helpen


    Maar nu nog even een laatste plaatje van de stand van zaken:
    de boeg, bovenaan bij de luizenplecht moet ik de beplanking nog afwerken.
    De berghouten lopen net zoals de tekening voorschrijft.

    [​IMG]

    Nu even een weekje bouwvakvakantie :bye:

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ziet er fantastisch uit, maar ligt het aan mij, of zit stuurboord en bakboord niet helemaal gelijk?
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ziet er echt mooi uit, Andy!!!!

    Ik vermoed dat het de camera positie is. Die is zo te zien niet 100% van voor naar achter gericht.

    Groet,

    Ad
     
  13. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    vergelijk het berghout links en rechts... beplanking boven het onderste berghout...

    NOTE: ik doe het je absoluut niet na, vind het er fantastisch uit zien :)... maar viel me gewoon op.
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Het lijkt inderdaad alsof het onderste berghout links een mm (of 2) hoger zit dan rechts. Het aparte is dat de andere berghouten wel perfect uitgelijnd ogen, wat een beetje eventuele vertekening door de camera als oorzaak uitsluit. Maar zelfs al zou het inderdaad niet 100% kloppen, ik doe het je niet na, ik heb wel eens een romp beplankt, maar die zag er daarna toch wel uit alsof het schip vele stormen had moeten doorstaan... ;)
     
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Goed gezien alleen het onderste berghout klopt niet helemaal, de afwijking is minder als 1mm, mogelijk kan ik daar nog iets aan aanpassen* als ik verder ga met beplanken


    Andy

    * een heel klein beetje van de onderkant van het te lage berghout afhalen
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Minder dan een mm, dat gaat je wel lukken om weg te werken. :D
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Ik zou er nog niets aan veranderen hoor,
    Misschien beter wachten tot de slooiknieƫn er op komen, dan kun je beter beoordelen wat je er aan moet doen, of niet natuurlijk.
     
  18. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Kijk dat is nou eens een makkelijk advies om op te volgen :D
    en het past ook wel bij mijn bouwstijl (= los het probleem op als het komt).
    De hoogtemaat van het rechter berghout tov de kiel klopt met de tekening en ook de hoek tussen de berghouten onderling klopt met de tekening dus veel zit er niet verkeerd.
    En het galjoen wordt straks toch ook weer een verhaal apart, het bestaat deels uit blik en ik wil het helemaal van hout gaan maken dus dat zal ook wel de nodige aanpassingen vergen ( het voordeel is dan wel weer dat ik het passend aan de romp kan maken :rolleyes:) maar dat is allemaal van later zorg.



    Andy
     
  19. Germt

    Germt Guest

    Tja, dat heb ik ook, het galjoen van metaal, maar dat wordt natuurlijk hout (scratchen) naar Russisch voorbeeld.
    De kraanbalken zijn volgens de BB en tekening recht, maar in werkelijkheid gebogen, dus dat wordt nog een leuke buigklus:confused:
    Maar zoals jij al zegt, probleem voor later:rolleyes: , is volgens mij het beste.
    En ondertussen beplank ik langzaam voort, zucht...:banana:
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Andy, voor het geval je nog wel eens twijfels hebt over je keuze van de vorm van de geschutspoorten, hieronder een citaat uit het boek "Het VOC-retourschip" van H.N. Kamer (blz. 77):

    [​IMG]
    Je keuze is dus volgens deze bron 100% goed!!!!!

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina