nat hout buigen
Sorry voor de vraag maar
Frankwin
De enige domme vragen zijn niet gestelde vragen Frankwin :teacher:.
Ik maak het hout goed nat voordat ik het buig.
1 Als ik haast heb gebruik ik een penseel om het te buigen stuk (de rest niet) goed nat te maken, zet het warme strijkijzer op het te huigen stuk, wacht tot het hout goed warm is en buig het dan een stukje, fixeer het hout in die stand, maak het weer nat, zet het strijkijzer er weer op, wacht tot het hout goed warm is, buig het weer een stukje verder fixeer het, enz....... tot iets meer als de gewenst buiging bereikt is.
2 als ik meer tijd heb dan gaat het water eerst een dag in een PVC buis met water (helemaal onder water dus) en wordt daarna gebogen dus weer het strijkijzer op het te buigen deel hout warm laten worden en daarna buigen. Het hout buigt dan wel veel makkelijker als bij de eerste methode. Wordt de weerstand groot dan maak ik het hout weer goed nat met een penseel zet het strijkijzer er weer op enz.....
3 als ik nog meer haast heb ... dan breekt het hout
Er zijn ook mensen die werken met:
- hout weken in warm water en daarna buigen
- die nat hout (in een natte doek) in de magnetron leggen en daarna buigen
- water met een beetje ammoniak gebruiken om het hout nat te maken het schijnt dan nog makkelijker te buigen (deze techniek werkt niet bij eikenhout)
Met al deze technieken heb ik geen ervaring.
Een totaal andere buigtechniek is werken met de Amati buigtang, deze maakt kneepjes in de binnenkant van het hout waardoor het buigt Ik gebruik deze tang soms voor de binnenbeplanking van de romp.Na enige oefenen kun je er mooie bochten mee maken (nadeel: de achterkant van het hout mag je echt niet kunnen zien)
Andy