Nieuw Blade 130 X

Vraag aan de doorgewinterde 130X vliegers.
Als ik mijn 130X optoer en snel op laat stijgen dan is hij ontzettend nerveus. Springt echt alle kanten op en is eigenlijk niet te sturen.
Wie weet wat ik eraan kan doen en dan niet uit het raam gooien of in de kliko want dat is nog ff niet de bedoeling.
Maar serieus ik zie op You Tube een rustig vliegende 130X in de woonkamer die zonder spring neigingen rond vliegt.
Heb ik een rot exemplaar of spelen instellingen hier een rol. Zover ik kan zien werken de servo's goed.
Wie heeft voor mij een oplossing.

Mvg.Bernard
 
Je zou eens een filmpje moeten maken waarin je de mcpx vliegt en de 130X. Je vliegt toch nog niet zolang collective pitch? Voordat er nou allemaal tips komen qua techniek is het wel belangrijk om te weten of je wellicht gewoon meer oefening nodig hebt.
En als je zeker bent dat het niet je duimen zijn kun je ook een keer bij me langsrijden. Kijken we er samen even naar. Ik woon niet gek ver van Amsterdam..
 
Er zijn al heel wat artikels/rubrieken hier de revue gepasseerd hoe je een heli kan "temmen".
In grote lijnen en om weer niet tot in detail te treden komt het er op neer :
-) meer expo zodat de heli rustiger blijft rond midstick en kalmer aanvoelt
-) endpoint of travel adjustment van de servo beperken zodat ze minder uitslag krijgen en dat vertaald zich in minder bruuske bewegingen van de swash en vlieggedrag van de heli.

Anders post je even je zender instellingen en dan kunnen we concreter je helpen met waarden in te stellen die je meer zullen bevallen.

Succes
 
@chow,
eerlijk gezegd vlieg ik nog maar een 3/4 jaar CP en dat is tot nu een mcpx.
Zogezegd ben ik heel leergierig en wil ik als het ff kan het zelf doen maar soms heb je wel eens hulp nodig.Probleem daarbij is dat ik niemand ken in de buurt die een 130X vliegt.
Ik ga eerst nog ff hier wat instellingen tegen het licht houden en misschien is dat wel de oplossing.
Alvast bedankt dat je mij wil helpen door er een keer er na te willen kijken, ga daar zeker gebruik van maken als ik er niet zo uit kom.


Mvg.Bernard
 
@tribal69,

Endpoints Throttle - Aileron -Elevator en Rudder staan allemaal op 100.
D&R and Expo voor Aileron 50-40 Alevator 50-40 Rudder 100-0
Throttle curve 0-40-60-68-75
Pitch curve 30-40-50-75-100
Voor stunt heb ik geen instellingen gemaakt.


Mvg.Bernard
 
Ik zou eens beginnen met de throttle curve op 1 lijn te zetten (bv 0-75-75-75-75). Wanner je pitch mindert zal het toerental ook dalen wat ervoor zorgt dat hij veel sneller zal dalen, zelfde bij pitch up.
 
Mijn tail servo is denk ik overleden. Bij het vliegen klapte ineens de staart eruit en kwam ze al draaiend naar beneden. Dacht eerst aan de c&d gears dus heb deze vervangen. Bij het optoeren lijkt alles goed te gaan maar bij ongeveer midstick stopt de servo met werken en draait de heli rond. Ook stopt de heli gewoon met draaien ook al heb ik hem op midstick. Nieuwe servo of repareren??

Gaan we weer.... Kut helikopter
 
Ik heb precies hetzelfde gehad.

Check eens of je het main gear rond kan draaien terwijl je de staart tegenhoudt. Niet te hard natuurlijk.

Het Kroonwieltje op de tail zit op het asje geklemd, deze kan te los zitten.

Kan ook zijn dat je je tailboom naar binnen moet drukken, dat de torque tube as niet ver genoeg in het tandwieltje steekt. Er zit een gaatje in met een vlak kantje, deze kan 'rond' geworden zijn door wat onzachte landingen. Dan draait hij dol. Naarmate je meer torsie moet overwinnen (hoveren en pitchen) gaat -ie ineens vrij lopen. Opstijgen lukt dan nog net, maar vliegen ho maar. Komt -ie tollend naar beneden.

Het is geen schuttingwoord helikopter, je moet gewoon zoals altijd e.e.a nalopen, onderhouden, zo nodig vervangen, enzovoorts. Een big size heli kan je niet 1 keer crashen zonder veel schade. De 130X kan je wel 10 keer hard in het gras parkeren. Dat er dan toch kleine schades ontstaan zoals ik hierboven noem over dat tandwieltje, dat is niet raar. Dat maakt het geen slechte helikopter: we gaan er ten onrechte van uit dat het niet stuk kan, plukken hem uit het gras en als het dan eens niet meer vliegt is het ineens een rot-helikopter. Dat is niet helemaal terecht denk ik.
 
Ik zou eens beginnen met de throttle curve op 1 lijn te zetten (bv 0-75-75-75-75). Wanner je pitch mindert zal het toerental ook dalen wat ervoor zorgt dat hij veel sneller zal dalen, zelfde bij pitch up.

Vlgs. mij juist niet.
Wanneer je met deze throttle curve vliegt daalt alleen het toerental
als je het gas er bijna helemaal af hebt. Maar welke Pitch is daarbij
geprogrammeerd ?

Wanneer je wil dalen in bijv. wind is het juist beter om toerental
erop te laten staan en met pitch (collectief) te dalen. IMO

grtz.
Olaf
 
Om dat springerige te voorkomen zoals Bernard aangeeft zou je volgens mij de pitchcurve wat vlakker kunnen maken. Maar kan me vergissen natuurlijk.. Dus minder negatief eventjes en dan vlakker.. Dan springt hij ook niet ineens omhoog maar gaat het geleidelijker.
 
Ik heb precies hetzelfde gehad.

Check eens of je het main gear rond kan draaien terwijl je de staart tegenhoudt. Niet te hard natuurlijk.


Het is geen schuttingwoord helikopter, .

Ik zal er vanavond even naar kijken. Nee mijn exemplaar blade 130 is echt***. Sorry voor mijn taalgebruik maar ik had het even helemaal gehad gister. De ergste 'crash tot nu toe was dat hij van de bank viel op de grond. Aan vliegen kom ik amper toe gezien de technische mankementen.
 
Gisteren de nieuwe Nano's binnengekregen, vandaag wat tijd gehad om ze eens te testen en ik moet zeggen ze bevallen me goed:cool:
Ik ben ze nog aan het invliegen dus over vliegtijden kan ik nog niets zeggen maar 5min moet haalbaar zijn;)

http://img.photobucket.com/albums/v334/bk330063/196_9698.jpg

Ze zijn bijna identiek aan de eflight lipo qua gewicht en afmetingen maar dan wél 450mah inplaats van 300mah en kosten iets van een 7,5 euro.
Aanbevolen dus:yes::yes:

Grtz Rudi
 
Heb de mijne verkocht , te groot om in huis te vliegen :rolleyes:
Back to M CP X
so long guys :cool:

Als je binnen in huis wil vliegen gaat de ncpx meer je ding zijn maar behalve wanneer je hééél goed bent zal het niet veel meer zijn dan rustig achtjes draaien hoor;)

Succes Rudi
 
Ik zit ondertussen ook al aan 12 dagen. Hopelijk komen ze begin volgende week binnen.

Ik hou het voorlopig bij 6 en een laadbordje om 6 stuks gelijk te laden.
 
Back
Top