Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Waarschijnlijk zijn het niet de hoeden van de koppen op de knechten die zijn op het model in het Rijks museum en het Tropenmuseum niet geschilderd

Ik had deze opmerking dus even over het hoofd gezien.
Ik ben benieuwd of er een antwoord van de Batavia werf komt!!!!

Ik heb nog wel mijn foto's van m'n bezoek aan de Batavia erop nagekeken, maar daar staan alleen knechten met houtsnede koppen op.

Groet,

Ad
 
Dank voor al jullie zoekwerk

Ik begin een beetje te neigen naar de niet gebeeldhouwde koppen van knechten.

full




Ad



@ Ad en Germt

Dank voor al jullie zoekwerk :D

Mijn poging om "kardinaalshoed" via de latijnse term "cardo" (wat deurhengsel /scharnierfiguur betekend) te koppelen aan de rode sierlijst boven de deuren is wat vergezocht.

De suggestie dat kardinaalshoeden de niet gebeeldhouwde kopen van knechten zouden kunnen zijn is aannemelijker.
Op meerdere mij bekende modellen van 17de eeuwse Nederlandse schepen zijn die koppen inderdaad rood. Op die modellen zijn de uiteinden van de vrijstaande nagelbanken dan ook rood geschilderd.
Op de foto's van de modellen van de Prins Willem in het Rijks Museum en het Tropenmuseum hebben de bovendekse knechten (voor zover op de zichtbaar) allemaal niet beschilderde gezichten. Onderdeks lijkt de situatie anders: H. Ketting tekent de nagelbank van de fokkenmast (onder het bakdek) en de ankerbetting met koppen die lijken op het plaatje van Ad.

Nu nog even wachten op een antwoord van de Bataviawerf.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kardinaalsmutsen

Op een ander forum (Beagle Modelships) gaf Jan (Amateur) het volgende antwoord op mijn vraag wat kardinaalsmutsen zijn:

Uit de basisrondleiding van de Batavia:

"Het holle wulf wordt aan de onderzijde begrensd door de hekbalk, een belangrijk constructief
onderdeel van het schip. Het gedeelte daaronder heet de spiegel. In de spiegel bevinden zich twee
geschutspoorten. De kanonnen die daar werden geplaatst werden gebruikt om de aftocht na een
zeegevecht te dekken en worden de retraite-stukken genoemd.
Aan weerszijden van de geschutspoorten zijn twee ronde openingen, waar touwen en lijnen door
kunnen lopen, bijvoorbeeld om de sloep te slepen. Deze openingen heten kardinaalsmutsen."

Het zijn dus inderdaad alle ronde doorvoeropeningen door romp, en schotten waar van die halfronde bollen op zitten.

Jan

Hiermee lijkt de vraag beantwoord.
En gelukkig zijn al die ronde doorvoeropeningen al rood geschilderd.:D

Andy
 
antwoord op mijn vraag

Mooi, wat is internet voor dit soort zaken toch vreselijk nuttig (voor andere zaken soms vreselijk irritant, maar ik zal het positief houden).

Is toch weer heel wat anders dan we dachten. Gek eigenlijk dat je met de zoekfuncties hier niet uitkomt (tenminste ik niet!!).

Er staat een Friedrich Wilhelm zu Pferde te koop in het te koop forum. Ik heb erop gereageerd, want ik had al eens begrepen dat dit een mooi schip is. Schaal 1:47:confused:, ook volgens de site van Euromodel. Maar zou me kunnen helpen van m'n 1:200 syndroom af te helpen.......

Groet,

Ad
 
Mooi, wat is internet voor dit soort zaken toch vreselijk nuttig (voor andere zaken soms vreselijk irritant, maar ik zal het positief houden).

Is toch weer heel wat anders dan we dachten. Gek eigenlijk dat je met de zoekfuncties hier niet uitkomt (tenminste ik niet!!).

Ik heb er uren gezocht op internet en dit ook niet gevonden (maar wel heel veel planten :rolleyes:)

Er staat een Friedrich Wilhelm zu Pferde te koop ........ Schaal 1:47:confused:, ook volgens de site van Euromodel. Maar zou me kunnen helpen van m'n 1:200 syndroom af te helpen.......

Dat schijnt inderdaad een mooi schip te zijn, als ik het goed heb is het een door een Nederlandse scheepsbouw meester gebouwd schip uit de Hamburger vloot. Een mooie uitdaging en iets totaal anders als de Victory! Je kunt er iets heel moois van maken. Alvast hartelijk welkom bij de 17de eeuwse vloot ;).

Andy
 
En hier dan speciaal voor Ad nog één keer

Kardinaalsmutsen:
full


Maar nu de de juiste variëteit: de rode kardinaalsmuts ;)

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kardinaalsmuts..

Daar zijn we uit, ik kan geen muts meer zien;)

@Ad,

Dat is een prachtig schip en inderdaad een gunstige prijs.
Als ik dt geweten had, had ik hem ook wel willen hebben voor die prijs.
De geschiedenis ken ik van dit schip, en heb er behoorlijk wat foto's van.
Tip: Kijk op de site van Euromodels, daar zoek je naar manuals (costumers).
Daar vindt je een goede en engelse beschrijving van een Australiër die hem aan het bouwen is.
Deze handleidingen kun je downloaden.
En dan snel een bouwverslag openen hé:cool:
Geweldig!! weer een Hollander erbij;)

Groet, Germt
 
Nog even geduld, Germt. Deal is nog niet rond!!!
Maar ik heb inderdaad stiekem al wat rondgekeken.
Groet,
Ad

Ik heb de Friedrich Wilhelm zu Pferde kit van Euromodel pas verworven. Zonder tekeningen, en die heb ik bij Como in Italie besteld en vrij snel gekregen. De kit is fantastisch! Iemand uit Australie - Peter Coward - is bezig om een bouwbeschrijving te maken. Dat doet hij zeer grondig en wel voor 3 nivo's: de basic kit, advanced t/m scrapbuild. Op de site kan je alles vinden. Germt wil eerst de Wapen von Hamburg afbouwen, en dan pas verder met een andere kit. Tsja, wie weet ga ik er dan zelf wel mee aan de slag.
Die Nederlandse bouwer is trouwens Jelis Pekelharing. Google maar eens, daar zijn leuke dingen over te vinden. Hij had bij de Kurfurst het alleenrecht voor bouw van de grote schepen. Je ziet dan ook een standaard manier van bouwen en grote overeenkomsten tussen WvH en FWzP. Alleen deze laatste boot is wel extra fraai want gebouwd voor de keurvorst van Brandenburg zelf! Schitterende fittings dus!
Kortom: grijp deze kans, want het is een koopje.

Fred
 
Zonder tekeningen, en die heb ik bij Como in Italie besteld en vrij snel gekregen.

Zaken kunnen snel lopen, ik heb haar dus al opgehaald!!!
Er zitten zo snel te zien 12 tekeningen bij (genummerd 1 t/m 12, gedateerd 1975), en vreemd genoeg van 2 (nummers 2 en 4) twee exemplaren.

Erg veel metalen gietstukken, die bij de Victory allemaal van dat vrij zachte witmetaal waren. Het is erg moeilijk te zien of alles verder compleet is. Is wel behoorlijk oud, aardig wat koperwerk is flink aangeslagen.

De kanonslopen zijn ook gegoten, en al "verouderd", zodat ze donker bruin/zwart zijn met een lichte bronskleur erdoorheen.

Ik ga eerst maar eens een beetje inventariseren, en dan voorlopig in de opslag tot lopende projecten naar hun eind gaan lopen........

Groet,

Ad
 
Gefeliciteerd Ad,
Een goede koop voor een mooie prijs:cool:
Enne niet te lang wachten hoor;)
Groet, Germt
 
We zitten hier (in meerdere verslagen) nogal eens te keuvelen over allerlei zaken die niets met het betreffende bouwverslag te maken hebben. Nu kan de "baas" van het verslag wel eens af en toe de bezem tevoorschijn halen, maar toch lijkt het me beter om voor dit soort zaken een algemeen "ontmoetingspunt" voor bouwers van klassieke schepen te maken.

Ik zal daarom een discussie starten voor dat doel in de Schipperskroeg. Iets van "De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer". Daar kunnen dan de wat algemenere zaken over dit soort schepen aan de orde komen. Ik kan daar dan ook wat vragen/opmerkingen kwijt over de FW, maar ik wil er (nog) geen bouwverslag van gaan maken omdat ik alleen nog maar wat wil inventariseren en nog niet ga bouwen.

We zien wel of dit in een behoefte voorziet.

@Andy
Je weet het hè, de bezem staat in de gangkast!!!!

Groet,

Ad
 
Het galjoen

@ Ad
Je kunt wel merken dat je een ervaren forumlid bent:
je opent zomaar een echte 17de Euwse Gelagkamer in het schipperscafé en wijst mij en passant ook nog even op de bezemkast ;).

:ontopic: Weer on topic dus :teacher:

De galerijen zijn (bijna) klaar:

full


De beelden, het kozijn en de sierlijsten zijn aangebracht. Bedenk bij het zien van de foto dat de galerij nog geen 4 cm lang is. De hengsels van het luikje volgen nog. Ik ga eerst proberende messing scharnieren die bij de kit horen (maar veel te groot zijn) op maat te maken. En zodra de Brass Black binnen ga ik daarmee experimenteren om de scharnieren zwart te maken. Wordt het resultaat niet mooi dan maak ik de hengels van mat zwart geschilderd fineer. Meer daarover later.

Ik wijk nu even van mijn oorspronkelijke bouwplanning af. Ik ga eerst de spiegel afmaken dat wil zeggen de nog te schilderen delen schilderen (= enkele dagen werk!) en daarna op de spiegel en holle wulf (= het gebogen deel net boven het roer) etc lijmen. Ik probeer zo veel mogelijk de kleuren van het originele model te volgen, op een enkele plaats heeft Corel totaal andere beelden bedacht, deze krijgen dan zo veel mogelijkde kleur van het beeld dat daar bij het originele model stond.
Vervolgens ga ik de zijkanten van de romp afwerken (oogbouten, luiken en waterafvoeren aanbrengen).

Daarna is pas het galjoen aan de beurt en dat wordt nog even puzzelen.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Antwoord Bataviawerf

Bij deze het letterlijke antwoord van de Batavia werf;

Heer Germt,

Doorvoer van sleeptrossen.

H. Ketting, Prins Willem p.175 : platte bol en rond gedraaide stukken hout die ter versteviging om ronde openingen worden gezet. p.58 tek.10 p.35 tek.32

Landstrom, Vasa p.56 tek 50, ev.

H. Winter, Hollandse tweedekker, plaat 14

Veel succes!

Groet,

Wout Hammer
Leermeester-smid

Groet, Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Germt
Bedankt voor je zoekwerk :)

Na enkele dagen schilderen vijlen en passen ziet de spiegel er nu zo uit:

full

Het onderste deel (= van onderaf holle wulf en eerste hekkebord) heeft zijn definitieve vorm en kleuren.

De versiering helemaal bovenop blijkt het vierde hekkebord te heten. Op een aantal foto's van de originele modellen leek het mij net of er groene blaadje en engeltjes te zien waren, volgens Ketting staan er najaden en dolfijnen afgebeeld. Het hekkebord van Corel ziet er duidelijk anders uit: golfjes met engeltjes dolfijnen en vissen(?). Ik heb de kleuren enigszins aangepast, de golfjes zijn blauw en de verschillende zeedieren hebben nu ieder hun eigen kleur gekregen. De ogen en monden moet ik er nog wel op schilderen, het wapenschild is al klaar en wordt als al het schilderwerk klaar is opgelijmd.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Andy, die beelden onderaan tegen de galerijen (nimfen?), haden die al een "gekromde" rug, of moest je die in vorm buigen?

Groet,

Ad
 
@ Ad
Alle beelden hadden gelukkig al hun vorm, buigen blijkt namelijk niet mogelijk.
Ik heb geprobeerd één van de slangen op de hoek van de holle wulf bij te buigen en die brak (was gelukkig vrij onzichtbaar te lijmen)
Als een beeld niet past dan is vijlen of aanpassen van de ondergrond de enige oplossing
 
Back
Top