Klein werk 2
Het zwarten van de messing onderdelen deel 2
Het zwarten van 6 ringbouten en 16 kleine messing plaatjes met natronloog duurde in het totaal 5 uur en nog waren sommige plaatjes niet aan beide zijden volledig gezwart. Een geduldwerkje dus, ik heb begrepen dat het met Brass Black veel sneller gaat.
D 6 ringbouten zijn (aan weerkanten 3) naast de rooster voorop het verdek geplaatst, ze staan niet op de tekening van Corel waar zitten wel op de originele modellen. Ze waren zeer waarschijnlijk bedoeld voor het vastsjorren van de roeiboot die op dit rooster kon worden meegenomen.
De 16 messing plaatjes 2x2 mm met een gaatje in het midden (ze stellen de waterafvoeren die "bossen" genoemd werden voor) heb ik op de romp gelijmd.
Ik twijfel nog of ik de gaatjes (in het midden van het plaatje) nog ga doorboren, als ik het plaatje raak gaat het zwart er namelijk af en wordt het messing weer zichtbaar.
De rusten (= de brede planken waaraan de hoofdtouwen bevestigd worden) zijn geschilderd en aan de romp gelijmd. Corel heeft de rusten met steunen aan de bovenzijde verstevigd, die steunen ontbreken op de originele modellen. Ik heb ze toch geplaatst omdat de rusten zo dun zijn dat ik vrees dat ze anders niet goed aan de romp te bevestigen zijn.
De luiken van de galerij en de zijkanten van het achterschip zijn voorzien van scharnieren. Het plan was om er scharnieren van zwart geverfd fineer op te lijmen. Dit lukt op de luiken van de galerij aardig. Op de kleine luikjes lukte het me niet om ze met een pincet op hun plaats te krijgen, de scharnieren zijn daar ook maar 0.5 x 3 mm groot. Ik heb toen besloten ze maar erop te schilderen.
En nu op naar het galjoen:
Aan de tekeningen zijn weinig vaste maten en hoeken te ontlenen.
De enige echt vaste punten zijn de oplegger van de galjoenscheg en het rooster waar de bemanning op kan staan. Ik ga nu eerst het rooster maken. Hiervoor heb ik de tekeningen gekopieerd, doe cellofaan over de tekening en kan dan direct op de tekening het rooster met zijn gebogen randen maken. Het plan is om daarna het rooster op zijn steunbalken boven de oplegger te lijmen en daar komen de messingplaten die de zijwanden van het galjoen vormen buiten tegenaan. Ik ga nog wel kijken of het mogelijk is het messing door fineer te vervangen.
Later meer daarover
Andy