Hoi,
Wat ik nu vraag zal ongetwijfeld al een keer zijn vermeld. Hoe kom ik erachter dat de diff kapot is gegaan. Hoor ik dan wat of rijd de auto niet meer? Ik heb de auto al wel een keer uit elkaar gehad maar nog niet het diff gedeelte. Durfde het eigenlijk nog niet aan, of valt het mee? Is er mischien een stap voor stap handleiding of is dit niet nodig? zag op youtube filmpjes staan mar vond het niet echt duidelijk.
groet,
Jeroen.
Beste Jeroen,
Als een diff kapot is begint deze te klikken. Dit gebeurt of bij het wegrijden of bij het remmen. Als je dit denkt te horen, dan haal je hem meteen uit elkaar, 9 van de 10 keer klopt het en moet je hem even bij shimmen. Maar toch, voor dat je dat doet kijk je even of er zand in je spur zit. Dit word daar vermalen en maakt ook een soortgelijk geluid. Dat haal je er evne uit met een punaise met een klein handvaatje.
Hieronder een heel verhaal, als het goed is ben ik niks vergeten en klopt het, anders hoor je het wel. Lees het even rustig door, desnoods met een exploded vieuw erbij en begin er op een rustig tijdstip aan. Het beste is om het in 1 keer te doen en niet het een week te laten liggen want dan raak je dingen kwijt. Om dat verder te voorkomen pak je een bakje waar je alle schroefjes een evt. kleine onderdelen in legt.
Je pakt het witte boekje erbij hangt hem aan iets op en gaat rustig, als het achter is, je skidplates er uit halen (*zucht* ja allemaal, weer iets van traxxas).
Dan draai je hem om en schroef je de drie schroefjes die helemaal aan het einde bij de vleugel zitten van het chassis los. Kijk aan de achterkant en schroef nog twee schroefjes los die je vleugel/shocktower vast houden los(zitten er ook maar 2 dus die kan je niet missen, gaan door het zwarte, door de toelinks(rode staafjes) en dan weer je bulkhead in).
Dan ga je naar de vering, je schroeft even de twee schroefjes die dicht bij je motor zitten los. Dan die het schanierpunt vormen voor je rocker(=grijze ding, werkt als hefboom).
Dan pak je een tangetje en trek je de metalen pinnetjes er uit die je A arms vasthouden(let op! de onderste hebben pinnetjes aan 2 kanten, voor en achter). Als je nu alles goed hebt gedaan kan je de ophanging met vering en al van je auto halen.
Waarna je weer je chassis pakt en nog ontdekt dat waar ooit de vering zat er nog 2 schroeven verstopt zitten. Die haal je los en je hele bulkhead kan je er nu uit halen.
Als laatste zit er nog ergens een schroef, ergens bij de pinion gear, die haal je er uit(gaat door de 2 delen bulkhead). en je kan je bulkhead open maken en je diff er uit pakken.
Als je dan toch zover gekomen bent kan je net zo goed even je diff navullen met silecone olie (meningen verschillen, onroad is hogere cts waarde, ofroad is lagere cts waarde. Ik hou het nu op 12500 wat iets dun is. Iets dikker mag wel (zijn ook mensen die met 30k voor en 50k achter rijden)) Gewoon bij de modelbouwzaak halen, voor 5 euro per potje, en als je er dan toch staat neem je ook een potje voor je shocks mee, die vreten zoveel olie dat ik met ofroad al gestopt ben met wekelijks bijvullen, zal ergens rond de 600 cts moeten zijn.
O ja, je diff voordat ik het vergeet. Als je hem oppakt zit er aan een kant een tandwiel en aan de andere niet. Waar geen tandwiel zit, daar zitten 3 schroeven die je er uit haal, nou valt het deel bij het tandwiel er uit. Als je je diff moet vervangen trek je het deel waar je de schroeven zaten er ook gewoon uit, die zit daar nog deels op geklemt.
Voor bijvullen laat je hem gewoon zitten. Je vult hem van boven bij en let goed op dat je het blauwe rubbere seal ringentje nog hebt. Dan doe je het gedeeltje wat er af viel weer op. En schroef je het via de andere kant weer vast (tijdens bijvullen is t verstandig om de drie schroeven er in te houden anders lekt hier silecone door naar beneden). Dan schroef je de hele zooi weer rustig en geduldig in elkaar en let je op dat je de goede schroeven weer gebruikt.
Wat shimmen betreft doe je er een paar ringetjes tussen aan de kant van het tandwiel en schroef je het bulkhead weer dicht. Als hij nu aan loopt, hij gaat heel moeilijk, dan moet er een tussenuit, als hij nog makkelijk loopt mag er een bij en doe je het zelfde.
Deze ringetjes zijn speciale ringetjes met een gat van 8mm en zijn meestal 0.05, 0.1 of 0.2mm dik.
Ik had het al eerder over de shocks, deze zijn stock vrijwel waardeloos, ja ze werken, ja ze zijn olie gevult en ja de olie is er na 1x rijden al weer half uit. Als tenminste ook buiten de straat rijd. Al rij ik er nog gewoon wel mee en vul ik ze niet heel veel bij. Na een tijdje is het ook mogelijk dan het kapje wat aan de onderkant zit, bij je shock shaft, er af plopt. Dan moet je even voorzichtig in een schone omgeving (je wil niet te veel rommel in je shock, krijg je er moeilijk uit) je hele shock uit elkaar halen, schoon maken en weer in elkaar zetten. Gebruik hiervoor bv een tandenborstel, die haren zijn een beetje sterk en blijven heel. Nou ja, dat gebeurt en je snapt iets niet dan vraag je het maar.
Oke, ik begin weer eens af te dwalen. Maar voor het geval je de tijd over hebt is het geen slecht idee om even je bundeltje van draagarmen ene aandrijfassen erbij te pakken. Je haalt de aandrijfas er uit en haalt even de kogellagers er uit. Dan pak je een oud potje wat niet lekt. Daar doe je een bodempje wd40 in. Je pakt je kogellagers en een naald, haal heel voorzichtig, om ze niet te beschadigen, met de naald de blauwe seal ringetjes er af, dit doe je door ze er voorzichtig aan de zijkant in te steken en het ringetje omhoog te liften. Dan stop je alles, het kogellagertje en de twee ringetjes, in het potje en schud je alles goed. je laat het even een uurtje staan en doet dit weer, de olie zal iets verkleuren. Dan pak je de 3mm inbus en haal je alles er weer uit. De vervuilde olie gebruik je de volgende keer weer voor je kogellagers en tussendoor om alle schroeven even te voorzien van een klein drupje olie zodat deze niet roesten. Als het echt hele vieze olie is, met veel zand, dan kan je het als je wilt even filteren met een koffiefilter. Maar neem de tijd want ik kwam er wel achter dat koffie er iets makkelijker door heen gaat als olie.
Nou heb je een stel ringetjes en kogellagers voor je liggen. Je doet de blauwe ringetjes weer terug, met de iets versleten kant naar beneden weer terug, ja raar genoeg de kant waar je het metaal al ziet komt op de kogellagers. Daarna is het een goed idee om ze weer even droog te vegen om iets van keukenrol papier. Anders werkt de olie als een zand verzamelaar. Verder kan je ook een klein beetje olie op de zwarte balletjes van je toelinks en pushrods doen, die bewegen ook erg veel. Nou ja, alles er weer in, en vast maken.
Als het goed is merk je wel dat je auto onderhoud heeft gehad, zeker als het al weer even geleden was. Maar het kost je zo een halve zaterdag met pauzes (als je al het bovenstaande doet). En het is gewoon behoud van je wagen waar toch best enorme krachten op kunnen werken tijdens het rijden.
En zoals ik al zij, geef alle schroefjes een klein drupje olie, iet te veel maar net een klein beschermend laagje.
Als je band los raakt lijm je deze weer even vast met seconde lijm, vrij logisch maar doe het wel met aandacht. Als je het 2 keer verkeerd doet begint je velg minder te worden en lukt het steeds minder goed (seconde lijm lost van beide delen oppervlak een beetje op en voegt dit samen met de lijm wat het zo sterk maakt, dus het lost ook huid op!). Dus maak je band op het lijmoppervlak even schoon en ontvet het het liefst. En lijm hem dan met niet al teveel lijm weer vast.
Dan heb je het denk ik wel gehad voor je hele onderhoud

, natuurlijk moet je dit voor ook soms doen en soms ook je gearbox uit elkaar halen maar dat is het wel voor deze auto. En niet bang zijn, gewoon doen, niet doen beschadigt je auto meer dan wel doen en iets net verkeerd doen, en als je de tijd neemt is de kans dat je iets verkeert doet ook nog vrij klein.
Maurice