Sinds een tijd loop ik met het idee rond om een model schip te bouwen en ik weet nu ook welk schip het gaat worden. Er zijn echter geen tekeningen van dus hoe gaan we deze bouw dan aanpakken? Juist, door zelf de tekeningen opnieuw te maken. In dit artikel zal ik beschrijven hoe dit te realiseren is.
Allereerst moet het schip op het droge staan om goed bij de romp te kunnen. Voor het inmeten van dit schip zijn we een lange dag aan het meten geweest. Het is handig en verstandig om alles op één dag te doen zodat je nog weet waar je gebleven bent en wat de lastige dingen zijn. Over meerdere dagen verspreiden zou niet zo overzichtelijk zijn.
Stap 0 – de voorbereidingen
Omdat het schip op een bok staat is het niet eenvoudig om vanuit het midden te meten. Daarom is er met tape een kader om het schip gemaakt, evenwijdig aan de hartlijn van het schip. De hartlijn is samen met de loa (lengte over alles) eenvoudig te bepalen door schietlood aan de boeg en spiegel van het schip te hangen. Op het tape is om de meter een streep gezet om niet continu alles op te hoeven meten. Het interval van een meter kan bepaald worden aan de hand van de hoeveelheid detail (veel vormovergang op een plek vraagt een fijner raster).
Ook is het handig een paar foto’s exact van de zijkant te maken zodat krommingen en andere details later over te trekken zijn.
Daarna is het noodzakelijk om het kader dat op de grond is geschetst ook in een CAD programma te tekenen. Alle opgemeten maten kunnen dan hier aan gerelateerd worden.
Stap 1 – Lengte over alles en bovenaanzicht bepalen
De lengte van de romp wordt bepaald d.m.v. schiet lood dat op de boeg en achtersteven worden geplaatst. Tussen het schietlood wordt aan één zijde (stuur- of bakboord is om het even) een balk geplaatst welke als nullijn zal fungeren tijdens het opmeten. In onderstaande afbeelding is duidelijk te zien dat de maten vanaf het kader buiten het schip zijn aangegeven.
Stap 2 – Profiel, zool en spiegel vastleggen
De contouren van het schip kunnen daarna vastgelegd worden. Vanuit het center van het schip kan het x- en y coördinaat bepaald worden van de zeeg en kiel (als deze een breedte heeft).
Zo begint het al ergens op te lijken, we gaan verder met de detaillering.
Stap 3 – onderwaterschip verloop bepalen
Om dit te bepalen hebben we een tijdelijk gereedschap gemaakt dat bestaat uit een horizontale balk waar aan het uiteinde loodrecht een verticale balk bevestigd is. De lengte van de verticale balk is gekozen aan de hand van de hoogte waarop de eerste bepalende vormovergang plaats vindt. De horizontale balk wordt haaks op het kader gelegd om de exacte locatie van de meting te garanderen en de verticale balk wordt rustig tegen de huid van het schip aangeschoven. De afstand van de verticaal tot aan het kader wordt daarna in CAD verwerkt. Met een interval van 1 meter kan dan steeds meer detail aangebracht worden in het ruwe model.
Dit kan bij elke bepalende vorm overgang gedaan worden, het is een kwestie van de verticale balk afzagen, alles haaks op het kader houden en rustig tegen de huid schuiven. Een te veel aan informatie is ook weer niet handig aangezien de definitieve vorm dan erg lastig te controleren is. Dit is vooral een kwestie van veel proberen en spelen.
Eindresultaat
En het eindresultaat met een loft (gekromd vlak met hulplijnen) over alle spanten.
Zoals te zien is strookt het schip zoals het nu in SolidWorks staat nog niet. Er zitten diverse bobbels in welke er uit gepoetst moeten worden. Eens zien hoe we dit het beste op kunnen lossen, SolidWorks is hier niet de meest handige optie in. Wellicht dat DELFTship hier een antwoord op is...?
Allereerst moet het schip op het droge staan om goed bij de romp te kunnen. Voor het inmeten van dit schip zijn we een lange dag aan het meten geweest. Het is handig en verstandig om alles op één dag te doen zodat je nog weet waar je gebleven bent en wat de lastige dingen zijn. Over meerdere dagen verspreiden zou niet zo overzichtelijk zijn.
Stap 0 – de voorbereidingen
Omdat het schip op een bok staat is het niet eenvoudig om vanuit het midden te meten. Daarom is er met tape een kader om het schip gemaakt, evenwijdig aan de hartlijn van het schip. De hartlijn is samen met de loa (lengte over alles) eenvoudig te bepalen door schietlood aan de boeg en spiegel van het schip te hangen. Op het tape is om de meter een streep gezet om niet continu alles op te hoeven meten. Het interval van een meter kan bepaald worden aan de hand van de hoeveelheid detail (veel vormovergang op een plek vraagt een fijner raster).
Ook is het handig een paar foto’s exact van de zijkant te maken zodat krommingen en andere details later over te trekken zijn.
Daarna is het noodzakelijk om het kader dat op de grond is geschetst ook in een CAD programma te tekenen. Alle opgemeten maten kunnen dan hier aan gerelateerd worden.
Stap 1 – Lengte over alles en bovenaanzicht bepalen
De lengte van de romp wordt bepaald d.m.v. schiet lood dat op de boeg en achtersteven worden geplaatst. Tussen het schietlood wordt aan één zijde (stuur- of bakboord is om het even) een balk geplaatst welke als nullijn zal fungeren tijdens het opmeten. In onderstaande afbeelding is duidelijk te zien dat de maten vanaf het kader buiten het schip zijn aangegeven.

Stap 2 – Profiel, zool en spiegel vastleggen
De contouren van het schip kunnen daarna vastgelegd worden. Vanuit het center van het schip kan het x- en y coördinaat bepaald worden van de zeeg en kiel (als deze een breedte heeft).


Zo begint het al ergens op te lijken, we gaan verder met de detaillering.


Stap 3 – onderwaterschip verloop bepalen
Om dit te bepalen hebben we een tijdelijk gereedschap gemaakt dat bestaat uit een horizontale balk waar aan het uiteinde loodrecht een verticale balk bevestigd is. De lengte van de verticale balk is gekozen aan de hand van de hoogte waarop de eerste bepalende vormovergang plaats vindt. De horizontale balk wordt haaks op het kader gelegd om de exacte locatie van de meting te garanderen en de verticale balk wordt rustig tegen de huid van het schip aangeschoven. De afstand van de verticaal tot aan het kader wordt daarna in CAD verwerkt. Met een interval van 1 meter kan dan steeds meer detail aangebracht worden in het ruwe model.
Dit kan bij elke bepalende vorm overgang gedaan worden, het is een kwestie van de verticale balk afzagen, alles haaks op het kader houden en rustig tegen de huid schuiven. Een te veel aan informatie is ook weer niet handig aangezien de definitieve vorm dan erg lastig te controleren is. Dit is vooral een kwestie van veel proberen en spelen.

Eindresultaat
En het eindresultaat met een loft (gekromd vlak met hulplijnen) over alle spanten.


Zoals te zien is strookt het schip zoals het nu in SolidWorks staat nog niet. Er zitten diverse bobbels in welke er uit gepoetst moeten worden. Eens zien hoe we dit het beste op kunnen lossen, SolidWorks is hier niet de meest handige optie in. Wellicht dat DELFTship hier een antwoord op is...?