Brushless aandrijving en werkschepen: voor elkaar gemaakt, of niet? (praktische tips, ervaringen, po

Filmpie...

Zo hier de montage van wat vaarbewegingen...
Je hoort het lawaai van de achterliggende snelweg... een koekoek... en het turbine geluid van de e-motoren....

 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik koop een dikke motor en pas de snelheid aan door met het voltage te spelen
910 rpm per volt en dan heb je wel iets te regelen

Raf, vraag me toch af hoe je dat doet met de verwachte stromen. De meeste spanningsregelaars gaan maar tot een paar ampere. Of doe je dat met je accu opstelling? D.w.z. afwijken van de standaard 12V of 6V keus

Gr.
Pim
 
hqllo pim

ik heb Nmh cellen dus ik kan met 1.2 volt verschil regelen
en een paar amp regelaars ?????die van mij kan 60 amp aan
ik gebruik de roxxy serie van robbe
robbe Modellsport
en voor de kleinere ;otoren
robbe Modellsport

en deze lopen mooi zonder problemen ook langzaam

gr raf
 
Ik heb gisteren proefgevaren met een Dickie Tug met afgetopte 55mm drieblads prop en een brushless setje: 17-polige 2822 1100Kv outrunner en een Turnigy Trackstar autoregelaar.
Ik ben erg onder de indruk: Als de motoren nét draaien kan je de sticker op de bell goed zien (en bijna lezen!) en de regeling is behoorlijk lineair tot volgas. Wat overigens op 2S LiPo waaaay over de top is... Die boot gaat er dan, met een kilootje lood er in, als een halve speedboot vandoor. Halfgas is het vaarbeeld schitterend! Motor bleef koel.
Ik heb nu 2x LiFePo besteld, net wat minder spanning dus net wat lagere snelheid, en verder zal het met losse boot veel halfgas varen worden... Ik heb in ieder geval goed vermogen over!

Overigens had ik ook 750Kv motoren besteld, maar die lopen ruimschoots minder mooi op lage toeren; er zitten minder magneten en spoelen in, en de magneten zijn veel krachtiger dus deze motoren springen pas op 1/3 gas met een flinke zwieper aan. Waarschijnlijk prima voor vliegerig spul, maar totaal niet geschikt voor (schaal)boten.

Regelaar wordt wel een beetje warm met zo veel halfgas varen; aan de warme kant van handwarm na een minuut of 7 af en aan klooien. Dat moet ik dus nog wat in de gaten blijven houden en mogelijk de koeling een handje helpen.
 
Yep, de NTM heeft 10 polen. Gaat een beetje de heli kant uit. De 1100 kv 14 polen = vliegtuig, want daar wil je ook goed kunnen terugregelen. 8-10 polen is heli.
Bij heli draait de motor het merendeel van de tijd op constant toerental op een hoog koppel. Thrust etc wordt dmv instelhoeken bladen geregeld. Zit je de motor niet te regelen als bij een scheepsmodel.

Zolang je de stijger met RC-vaargasten onderuit kan trekken, is dat extra vermogen perfect.

Zouden eigenlijk eens een meet-meeting moeten opzetten :-) Wat verbruikt nou wat.

Zou je een 100A regelaar hebben genomen, dat heb ik nu, wordt het niet warm. Regelen gaat dan steeds vergelijkbaar met wat je noemt bij de 18A regelaar. Als je regelaar warm wordt trek je behoorlijk amperes voor dat ding.
Lood er uit, kilo Headway cellen er in :-)

Bij mijn modelletje moet alleen de extra weerstand van reductie en rest aandrijving eerst overwonnen worden.
Bij die hele lage toerentallen stottert het dan iets als je het helemaal uitmelkt. Maar de stuwkracht is dan toch nihil aan de prop. Maar het grijpt het geheel naar tevredenheid gecontroleerd aan. Doet het niet onder voor een geborstelde motor.

Helaas kan ik die 1100kv motor niet inschatten, omdat ik belangrijke gegevens van de motor niet aantref.
 
Laatst bewerkt:
Dat is mooi Diede!

Heb je bewust gezocht naar een motor met zoveel polen, of is het een toevalstreffer?

Ik heb een paar EZ-run autoregelaars en de grotere versies hebben een minifan op het koellichaam, als je niet veel hoeft te koelen is dat misschien een optie in de sleper.

In mijn Dickie heb ik zo'n fan boven de 540 (borstel)motor, ook na drie uur volgas (wandelvaren rondom de stad) wordt er niks overmatig warm.

Ik ben benieuwd naar een filmpje.

Groeten, Jan.
 
Veelvoud van de brushless buitenlopers voor vliegtuigen heeft 14 polen.
Vliegen met minder polen is geen probleem.

Een van m'n zwevers heeft een twee polige binnen loper. Duidelijk minder goed regelbaar in de lage toerentallen, maar wordt daarmee ook warm. Staat de motor op een aan/uit schakelaar op de zender. De regelaar is daarmee ook een verkapte schakelaar geworden.
In een elektrokist een 14 polige, waarmee je 80% van de tijd op 1/3 gas vliegt, bij optimale koeling van motor en regelaar... en goede controle bij lage toeren hebt. :-)
 
Die 1100Kv heeft zelfs 17 polen.
[edit] dat moeten er dan waarschijnlijk 16, of 18 zijn. Dit is wat er op de HK site staat... ik zal thuis wel even het bijbehorende blaadje er bij pakken[/edit]
Ik heb géén gestotter bij aanlopen of heel langzaam draaien, hij is werkelijk schitterend te regelen vind ik.
Lood er uit en dikke accu's er in doen we maar niet, want ik heb dat lood (daklood) netjes onderin de romp geduwd, in de vorm van de kiel, dus lager dan dat krijg ik het niet ;-) Maar met 3600mAh aan LiFePoPower moet ik toch ook best wel een tijdje kunnen varen, denk ik.

@Jan: We zullen het op een halve toevalstreffer houden, van die 2822 motoren was er een 14-polige maar die was 1400Kv en deze 17-polige 1100Kv. Ik had me al wel wat ingelezen en begrepen dat meer polen ook meer koppel en soepelere regeling betekende - ik had al méér dan eens jouw opmerkingen over 2-vs 4-polige inrunners gezien - maar ben voornamelijk gegaan voor de lagere Kv's. En dus ook naast de pot gepiest met die 750Kv motoren, die dus duidelijk te weinig polen hebben.

Grappig genoeg heb ik ook nog een stel "screamers" liggen van 3850Kv, ook buitenlopers, maar deze draaien wél prima op lage toeren rond. (stotteren op hoge toeren op de Turnigy Marine Esc 50A, die die toerentallen, 38000tpm op 3S, blijkbaar niet aan kan...) Dat had ik van die motoren niet verwacht, net als ik niet verwacht had dat die 750Kv motoren het zo slecht deden.

Ik zal kijken of ik binnenkort nog tijd heb voor een filmpje maken met die Dickie.
 
Hallo,

Die oranje Turnigy motoren in combinatie met autoregelaars ook van HK zijn inderdaad geen slechte combinatie bij hoogtoerige KV motoren. Wel merk ik dat de motoren met minder KV minder lawaai maken en beter te regelen zijn met deze Hobbyking Brushless Car ESC 30A.

Zelf heerlijk gevaren het weekend met de Turnigy 910 KV D3536 motor.
Zeer goed te regelen in het laagtoerige gebied en geen enorm gillend geluid.

Vermogen meer dan zat want op 1/2 van de stick ziet het er zo uit:

full


full


Trekkracht voluit moet ik nog een keer goed testen maar 3/4 stick zat ik op ongeveer 2,5 kg.

Gr.
Pim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gok op het aantal windingen per spoel. Winding kan bestaan uit aantal of veel (litze) parallel gewikkelde draden. Telt toch als 1 draad.
 
Heren,

Ik ben bezig met de restoratie van een Graupner Weser brandweerboot.
ik ben met het gedacht aan het spelen deze om te bouwen naar brushless,
echter heeft deze boot 3 motoren en zit ik wat vast in het uitrekenen van het
vermogen. daar deze boot origineel met een lood accu was ga ik ballast moeten
leggen om de vaarlijn te respecteren.

Dus de motoren gaan een extra gewicht moeten duwen daarom was ik aan het spelen met de D3536 910kv die ik hier ook kon terugvinden, maar is dit niet overkill voor 3 stuks te leggen ?

Ook is de vraag op hoeveel V zet ik dan best de setup ? daar er ook een pomp in komt
die ik in 6v of 12v versie kan kopen.

Ik hoor graag jullie advies.

Mvg,
Vipe
 
Hoi Vipe,

Wat voor propjes zitten er onder de Weser, en hoe groot is hij?
Gebaseerd op mijn ervaringen met de 2822 1100KV motoren denk ik dat 3536 motoren behoorlijk overkill zijn, mijn bootjes gaan met de 2822 motoren al als de brandweer - en dat zijn sleepboten, die helemaal niet gebouwd zijn om te planeren...

@jan en de rest: Geen Dickie sleepboot, maar mijn Libeccio die ik met twee van dezelfde motoren (op 35mm drieblads props) heb uitgerust. Vol vermogen heb ik een planerende sleper:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Vipe,

Wat voor propjes zitten er onder de Weser, en hoe groot is hij?
Gebaseerd op mijn ervaringen met de 2822 1100KV motoren denk ik dat 3536 motoren behoorlijk overkill zijn, mijn bootjes gaan met de 2822 motoren al als de brandweer - en dat zijn sleepboten, die helemaal niet gebouwd zijn om te planeren...

@Jan en de rest: Geen Dickie sleepboot, maar mijn Libeccio die ik met twee van dezelfde motoren (op 35mm drieblads props) heb uitgerust. Vol vermogen heb ik een planerende sleper:

hey setsunakaede ,

ik dacht 32,5 mm/M4 props weet het niet zeker maar dat kon ik terugvinden op de site. de boot zelf is 1080 mm lang.

Greetz
 
Van mijn kant even een weekje stilte. Moet onderdeeltjes sprokkelen, en laat nieuwe kastjes laseren uit een sterkere kunststof. De oude vertoonde al breuken en scheuren (Polystyreen).

M'n freeswerk was nog niet klaar. Dus maar eens wat spul aan elkaar passen.


De 3530-14 Planet Hobby Lindinger 1.000 kv met de planetaire reductiekastjes 3.33:1 verbonden.
Rondsels met messing buis passend gemaakt op de 4 mm Ø motorassen...



full



Daarna de samengestelde unit op een motorbevestigingsplaat gemonteerd met afstandsmoeren.
Voorafgaand wat tekenwerk.


full



Daarna alles proefpassen in de boot...

full



Nog even van de andere kant bezien...


full


Bij nullast/vrijloop trekken deze 0,75 A volgens het boekje. Ik heb ze niet los nagemeten. Gemonteerd trekt het geheel 1,1 a 1,2 A. Dat is Motor+gearbox+schroefas onbelast. Minder kabaal dan de rammelkasten, maar niet muisstil. Het klinkt nu als een accuboor... verder is de romp ook een stevige klankkast.

Dat is beter dan de 1,5A die ik met de Speed 600 BB 14.4v trok.
Het toerental bedroeg 3.950 rpm, tegen de +4.050 die ik eerst draaide op 13,2 v van de huidige accuspanning.
Laagst mogelijke 300 rpm, maar dat komt ook door de zenderknuppel die stroef is afgesteld op de ribbels in de zender.
Ik heb het een kwartier laten draaien op 300 rpm. Er werd niets warm.
Dat komt omdat er een tam motortje op een 100 ampere reglaar zit.
Zal ik onder last de temperaturen gaan meten. Dan zal het wel veranderen.

Ben benieuwd wat het rpm en vermogen zal zijn in het water :)

Testen in het water a.s.p. doch de Hemelvaart geeft een drukke agenda. Zal ergens volgende week zijn, bij ook wat beterend weer.

Zo maar weer!
Gr Bas
 
Van mijn kant even een weekje stilte. Moet onderdeeltjes sprokkelen, en laat nieuwe kastjes laseren uit een sterkere kunststof. De oude vertoonde al breuken en scheuren (Polystyreen).

M'n freeswerk was nog niet klaar. Dus maar eens wat spul aan elkaar passen.


De 3530-14 Planet Hobby Lindinger 1.000 kv met de planetaire reductiekastjes 3.33:1 verbonden.
Rondsels met messing buis passend gemaakt op de 4 mm Ø motorassen...


hoi Bas
ik ben op zoek naar een elektro motor voor een containerschip 1:50
is deze motor die jij in je boot hebt gemonteerd ook toe te passen in containerschip liefst laag toeren tal
ik wil op schaal varen als dat gaat.
gr hans


full



Daarna de samengestelde unit op een motorbevestigingsplaat gemonteerd met afstandsmoeren.
Voorafgaand wat tekenwerk.


full



Daarna alles proefpassen in de boot...

full



Nog even van de andere kant bezien...


full


Bij nullast/vrijloop trekken deze 0,75 A volgens het boekje. Ik heb ze niet los nagemeten. Gemonteerd trekt het geheel 1,1 a 1,2 A. Dat is Motor+gearbox+schroefas onbelast. Minder kabaal dan de rammelkasten, maar niet muisstil. Het klinkt nu als een accuboor... verder is de romp ook een stevige klankkast.

Dat is beter dan de 1,5A die ik met de Speed 600 BB 14.4v trok.
Het toerental bedroeg 3.950 rpm, tegen de +4.050 die ik eerst draaide op 13,2 v van de huidige accuspanning.
Laagst mogelijke 300 rpm, maar dat komt ook door de zenderknuppel die stroef is afgesteld op de ribbels in de zender.
Ik heb het een kwartier laten draaien op 300 rpm. Er werd niets warm.
Dat komt omdat er een tam motortje op een 100 ampere reglaar zit.
Zal ik onder last de temperaturen gaan meten. Dan zal het wel veranderen.

Ben benieuwd wat het rpm en vermogen zal zijn in het water :)

Testen in het water a.s.p. doch de Hemelvaart geeft een drukke agenda. Zal ergens volgende week zijn, bij ook wat beterend weer.

Zo maar weer!
Gr Bas
 
Die kastjes zijn nimmer geleserd geworden geweest... MP-Jet + brushless voor een uitstekend rendement :-) Bovendien muisstil...
Gr Bas
 
Back
Top