Het ARRMA-topic / Nieuw RC merk!!!

Als je de shocks verkleint in de vrijheid kan je het chassis laag zetten, daarna je wheelybar helemaal naar beneden en je kan zo ongeveer volgas

Competite auto's zijn sterker dus minder onderhoud. Niet competitieve auto's wel meer. Verder is de 4wd qua onderhoud misschien duurder, maar als ik kijk hoeveel ik brak met mijn eerdere rustler kan dat niet tegen die zogenaamde dure 4wd onderdelen.

2wd rustler breek je sneller wat, dus eerder kosten. Al zijn de parts niet duur, op het laatst kom je op een hoger gemiddeld bedrag per maand dan een sterkere 4wd...

4wd breekt dus minder snel, als je wat breekt moet je dus misschien iets meer betalen, maar betaal je wel voor kwaliteit. Neem eens een mugen mbx7t eco, wereld van verschil dan een nikko traxxas
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag waarvik weinig duidelijkheid over krijg. Ik sta op het punt om een arrma raider te kopen. Ik twijfel tussen de 'oude' blx en de 'nieuwe' bls.

De blx heeft de sterkere servo, esc en de metal gears. Maar ik heb begrepen dat de bls weer een aantal leuke vernieuwingen heeft. Wat is nu exact het verschil tussen beiden? Ik kan ze beiden voor dezelfde prijs kopen.
 
Even een vraag waarvik weinig duidelijkheid over krijg. Ik sta op het punt om een arrma raider te kopen. Ik twijfel tussen de 'oude' blx en de 'nieuwe' bls.

De blx heeft de sterkere servo, esc en de metal gears. Maar ik heb begrepen dat de bls weer een aantal leuke vernieuwingen heeft. Wat is nu exact het verschil tussen beiden? Ik kan ze beiden voor dezelfde prijs kopen.

Hallo, ik heb zelf ook een Arrma Raider gehad en ben wel enigszins bekend met de verschillende Arrma modellen omdat ik ook nog een Kraton heb. Zoals het bij mij bekend is, heeft Arrma haar modellen ondergebracht in 3 verschillende series, te weten: MEGA, BLS en als topmodellen de BLX. Het verschil zit hem in de verschillende onderdelen die bij de MEGA serie (laagste, goedkoopste serie) van mindere kwaliteit zijn en bij de BLX worden de beste spullen gebruikt die ze verkopen. Het mooie is dat je een Arrma Raider buggy in MEGA versie bijvoorbeeld eerst als beginner goedkoop kunt aanschaffen voor een lage startprijs, en gaandeweg zelf kunt upgraden naar uiteindelijk een BLX versie. Je vervangt dan de goedkopere onderdelen met de betere onderdelen van de BLX serie. Sommige voertuigen zijn echter alleen in BLX versie te koop zoals mijn Arrma Kraton. Daar is geen MEGA of BLS versie van te krijgen. Om terug te komen op jouw Raider vraag. De MEGA-versie van de Raider heeft bijvoorbeeld een brushed motor en ESC, en veel plastic onderdelen. Waarbij de BLS een brushless motor heeft, en meer kwaliteitsonderdelen heeft. De BLX heeft ook een brushless motor, maar die is nog krachtiger/sneller dan de BLX brushless motor en heeft nog meer tuning onderdelen standaard erop zitten. Hopelijk heb ik het zo wat meer duidelijk gemaakt. MEGA is de dus instap serie, dan komt BLS, en als top hebben ze de BLX.
 
Graag wil ik nog een tuning experimentje met jullie delen. Onlangs ben ik op zoek gegaan naar de dikste differentieel olie die ik kon vinden in Nederland, met de bedoeling om dit in het midden differentieel te doen van mijn Arrma Kraton. Ik heb van Team Corally een potje olie gekocht met waarde 50.000cst. Onlangs heb ik deze olie ontvangen en het is inderdaad een hele dikke taaie olie. Wel mooi helder in een potje. Op veel Amerikaanse fora lees je dat ze goede resultaten hebben geboekt met 500K olie in het midden differentieel. Echter is "500K" olie moeilijk te vinden in Nederland. Bepaalde K-waarden zijn gewichts klasses onder de olie, die per merk kunnen verschillen, terwijl CST waarden standaard waarden zijn die hetzelfde zouden moeten zijn. De hoogste CST waarde die ik kon vinden was in elk geval 50.000cst, in dit geval toevallig van het merk Team Corally. Standaard zit er 10.000CST olie in het midden differentieel van de Kraton. Gisteren heb ik de olie vervangen en een proefrit gemaakt. Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat de impact van de olie dikte zo groot zou zijn. Standaard is de Kraton zo afgeregeld dat er nogal veel power naar de voorwielen gaat. Hierdoor gaan de voorwielen nog extreem " balloonen", vooral bij hoge snelheden en wheelies. Met de dikkere olie in het midden differentieel gaat er dus meer power naar de achterwielen. Voor mij geeft dit precies het gewenste effect. Wheelies gaan makkelijker, maar zijn wel goed controleerbaar. Driften in de bochten gaat ook veel controleerbaar met de juiste dosis gas, vooral op zand en gras. Er gaat wel nog voldoende power naar de voorwielen, dus de dikkere olie spert het midden differentieel niet volledig. Een leuk experiment met een goed resultaat. Voorlopig blijf ik bij de 50.000cst in het midden differentieel. Ik heb meen ik 15.000 in de voorste zitten en 10.000cst in de achterste. De auto rijdt krachtig en uitdagend, maar is wel nog controleerbaar. Cool!
 
Graag wil ik nog een tuning experimentje met jullie delen. Onlangs ben ik op zoek gegaan naar de dikste differentieel olie die ik kon vinden in Nederland, met de bedoeling om dit in het midden differentieel te doen van mijn Arrma Kraton. Ik heb van Team Corally een potje olie gekocht met waarde 50.000cst. Onlangs heb ik deze olie ontvangen en het is inderdaad een hele dikke taaie olie. Wel mooi helder in een potje. Op veel Amerikaanse fora lees je dat ze goede resultaten hebben geboekt met 500K olie in het midden differentieel. Echter is "500K" olie moeilijk te vinden in Nederland. Bepaalde K-waarden zijn gewichts klasses onder de olie, die per merk kunnen verschillen, terwijl CST waarden standaard waarden zijn die hetzelfde zouden moeten zijn. De hoogste CST waarde die ik kon vinden was in elk geval 50.000cst, in dit geval toevallig van het merk Team Corally. Standaard zit er 10.000CST olie in het midden differentieel van de Kraton. Gisteren heb ik de olie vervangen en een proefrit gemaakt. Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat de impact van de olie dikte zo groot zou zijn. Standaard is de Kraton zo afgeregeld dat er nogal veel power naar de voorwielen gaat. Hierdoor gaan de voorwielen nog extreem " balloonen", vooral bij hoge snelheden en wheelies. Met de dikkere olie in het midden differentieel gaat er dus meer power naar de achterwielen. Voor mij geeft dit precies het gewenste effect. Wheelies gaan makkelijker, maar zijn wel goed controleerbaar. Driften in de bochten gaat ook veel controleerbaar met de juiste dosis gas, vooral op zand en gras. Er gaat wel nog voldoende power naar de voorwielen, dus de dikkere olie spert het midden differentieel niet volledig. Een leuk experiment met een goed resultaat. Voorlopig blijf ik bij de 50.000cst in het midden differentieel. Ik heb meen ik 15.000 in de voorste zitten en 10.000cst in de achterste. De auto rijdt krachtig en uitdagend, maar is wel nog controleerbaar. Cool!
Ik weet wel wat diks:
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1467202052605.jpg
    uploadfromtaptalk1467202052605.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 182
  • uploadfromtaptalk1467202057199.jpg
    uploadfromtaptalk1467202057199.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 211
Ik weet wel wat diks:

Dat is inderdaad lekker dikke drab ;) Een pot Marine Grease heb ik zelf ook omdat ik ook een RC catamaran heb en een fullsize speedboot. Maar heb er nog niet aan gedacht om deze ook in de differentieëlen van mijn RC auto te smeren. Ik weet niet of dat dit schadelijk zou zijn op een of andere manier. In feite is het ook gewoon vet, en zou deze ook tegen frictie moeten kunnen aangezien deze ook op de flexas van mijn RC speedboot zit. Wellicht interessant om eens te proberen. Echter heb ik nu goede resultaten behaald met het potje officiële differentieel olie met waarde 50.000cst. Nog veel dikker zou het van mij niet hoeven, dan wordt het midden differentieel wellicht teveel gesperd. Nu is de verhouding goed tussen voor en achterwielen. Marine Grease is nog dikker dan die 50.000cst olie die ik nu heb. Toch bedankt voor het meedenken en de tip! Voor iemand die het midden differentieel nog meer wil sperren is dit wellicht een goede optie. :beer:
 
Haha dankje. Nog steeds ben je iets vergeten. Je kan ook mengen.

Je pakt bijv shockolie, lekker goedkoop, gooit dat in een bakje samen met dat vet en smeert het in de diffs. Kan je zo je eigen potjes vet maken en op de tafel zetten[emoji23]
 
Precies, daarom stel ik deze vraag. Mijn auto is met die lipo onhandelbaar geworden, zelfs bij gas bij met 40 km/h gaat hij wheelies maken. Nu heb ik een wheelie bar besteld. Maar misschien ga ik in de toekomst wel een Kraton kopen als dit blijft. Het is leuk om als beginner te experimenteren met een 2wd maar het is mij ooit bijgestaan dat die lastiger te besturen zijn. Ergens anders op het forum zag ik dat een 4wd meer onderhoud vereist. Maar niet-competitie RTR truggy's vereisen toch minimaal onderhoud?
Bij een Kraton (of ARRMA Nero) hoeft je minimaal onderhoud te doen. Zolang je hem netjes schoonmaakt voor je hem wegzet, zodat de boel niet wegroest, lagers niet kapot gaan en er geen troep/viezigheid in komt te zitten, hoef je er eigenlijk niks aan te doen.
De Kraton is beresterk, moet je echt wel van goede huizen komen om iets aan te slopen.

Toevallig hier iemand,die al een nieuw model 2016 heeft van de typhon?
Ik heb hem niet zelf, maar wel in handen gehad.
Persoonlijk vindt ik de Kraton (en Nero) leuker, omdat ik het Truggy maatje mooier vindt dan het buggy maatje, maar dat is persoonlijk. Uiteraard een zeer gave wagen.
 
Hoi Thaan,

De Nero lijkt me een erg speciale auto. Meer een soort E-revo. Ik heb hem ook in mijn handen gehad.
Voor zover ik het kan bepalen zijn de typhon en de Senon gelijk aan elkaar.
De nieuwe Kraton is zeker een beest van een auto. Nu dus standaard uitgerust met een hobbywing setje
 
Hallo lezers,

In plaats van een nieuw topic te starten, plaats ik m'n vraag hier maar even. Ongeveer 10 jaar geleden heb ik mijn tweede (de eerste was 15 jaar geleden en ging maximaal 15 kilometer per uur) RC auto gekocht. Dit was een Subaru, bekend modelletje, ging ongeveer 40 kilometer per uur en was 150 euro. Aan het begin erg leuk, maar kostte me later steeds meer geld; dat was minder leuk. De oorzaak hiervan was naar alle waarschijnlijkheid een combinatie van slechte kwaliteit en dom rijgedrag.

Op dit moment vlieg ik vooral met m'n vliegtuigjes, wat me erg goed bevalt. Over het algemeen heb ik op dit moment alleen kosten als het vliegtuig neerstort. Dit laatste komt zelden voor en anders heb ik altijd nog lijm.

De laatste dagen / weken ben ik aan het oriënteren op een RC auto. Het nadeel van de Subaru vond ik dat hij heel laag op de grond lag, wat als gevolg heeft dat bij het kleinste stukje 'off-road' de auto vastliep of flink beschadigde. Vandaar dat ik nu naar een auto aan het kijken ben die zowel op asfalt als op wat ruiger terrein kan rijden.

Na het lezen van diverse posts in deze thread en het internet afgestruind te hebben naar video's en informatie is mijn oog gevallen op het merk Arrma en dan in het bijzonder de Arrma Kraton. Het is mij duidelijk geworden dat dit een sterk en robuust model is en relatief gezien weinig onderhoud vereist.

Ik heb de auto nog niet aangeschaft, maar mijn vraag aan jullie is of jullie vinden dat ik hiermee de juiste keuze zou maken.

Ik hoor graag van jullie!
 
Van wat ik er allemaal over lees is dat een erg goede auto, zeker de laatste versie, met de zwarte elektronica.
Kijk ook eens op RCtech.net, daar staat erg veel info en tips over de auto!
 
Van wat ik er allemaal over lees is dat een erg goede auto, zeker de laatste versie, met de zwarte elektronica.
Kijk ook eens op RCtech.net, daar staat erg veel info en tips over de auto!
Om precies te zijn, de laatste versie is Hobbywing max8 motor gecombineerd met een goeie, voor mij onbekende upto 6s lipo motor. De max8 is voor mij de BESTE regelaar voor die prijsklasse.

Op lage toeren weinig stotteren voor een sensorless, en de bijbehorende 2200kv motor is alles erg smooth. Of die van arrma hetzelfde matched als die van hobbywings motor is de vraag, denk et persoonlijk wel...

Verder wordt deze regelaar ook standaard geleverd in de rtr losi audi LMS quattro, dus ze zijn aardig in trek bij merken met RTR modellen
 
Back
Top