Bouwverslag Union Sovereign

Schitterend Sjoerd! De lat weer een meter of 3 hoger gelegd . Dit presisiewerk van de stuurhut sluit perfect aan op je eigen werk.
Complimenten weer!

Heb nog wel een detailpuntje: het lijkt op de foto dat je trap naar het 2e dek de leuning aan de bovenkant naar de reling rechts iets afwijkt t.o.v. links, of lijkt dit zo?

Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk Sjoerd. Scheelt heel veel werk zeker bij deze raam stijlen.

Dank je Ron. Het maken van de stuurhut op zichzelf wel, het maken van de snijtekening daarentegen zit wel de nodige tijd in. Gelukkig was Pim bereid om dit voor mij te doen.
 
Schitterend Sjoerd! De lat wer een meter of 3 hoger gelegd . Dit presisiewerk van de stuurhut sluit perfect aan op je eigen werk.
Complimenten weer!

Heb nog wel een detailpuntje: het lijkt op de foto dat je trap naar het 2e dek de leuning aan de bovenkant naar de reling rechts iets afwijkt t.o.v. links, of lijkt dit zo?

Groet Dennis
Dank je Dennis, ben er ook zeer tevreden over. Wat dat minpuntje betreft, foto's liegen zelden. Je hebt helemaal gelijk, zal betreffende ijzerwerker op zijn kl*ten geven en in eigen tijd laten veranderen. Komt goed en bedankt.
 
ik heb mijn stuurhuis op de cmc frees van de club gedaan maar snijden( neem aan met een laser) is echt net wat scherper.
Met de juiste frees en instellingen op de CNC hoeft dat echt niet "scherper" te zijn.

misschien iets waar je wat aan hebt is dat je een pdf van je bouwtekening kan importen in autocad neem aan ook de andere software giganten.
dat maakt het omzetten naar een g-code wat makkelijker.
Helaas werkt het niet zo makkelijk, je zult je PDF nog steeds moeten "overtrekken" om een goede Autocad file te krijgen, en geloof mij daar gaat heel veel tijd in zitten.
Zeker om dat laseren/frezen zo ontzettend nauwkeurig is, is iedere misser fout....



:worship:[/QUOTE]
 
Met de juiste frees en instellingen op de CNC hoeft dat echt niet "scherper" te zijn.


Helaas werkt het niet zo makkelijk, je zult je PDF nog steeds moeten "overtrekken" om een goede Autocad file te krijgen, en geloof mij daar gaat heel veel tijd in zitten.
Zeker om dat laseren/frezen zo ontzettend nauwkeurig is, is iedere misser fout....



:worship:
[/QUOTE]

Ik ben bezig met de vernieuwde opbouw van de RPA 14 ik sla de geladen pdf op als .dxf ( dit ondersteund Estlcam alleen) en ik kan in Estlcam de lijnen selecteren die ik wil uitfrezen.
Ik loop alleen bij deze pdf tegen het probleem aan dat hij A4 formaat is, even uitvogelen hoe ik die op de gewenste schaal ga krijgen.

Dus heel eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom dit niet gaat werken.

Ps gebruik 2017 pro weet niet of er grote verschillen in zitten
 
Hallo allemaal,

Ondertussen nog verder gegaan met het stuurhuis. De Pet en het dak zijn inmiddels gemonteerd. Door de ramen heen is het rookkanaal te zien.

P1040490.JPG


De vloer van het stuurhuis is op het echte schip 375 mm hoger dan het dek waar het stuurhuis op staat. Dit geeft me tevens de mogelijkheid om het stuurhuis ahw los op dit dek te zetten zonder dat het zich kan verplaatsen. Hierdoor kan ik straks ook het interieur op de verhoogde vloer maken en kan ik dit door het liften van het stuurhuis dit ook daadwerkelijk laten zien. Ook is hier duidelijk het rookkanaal te zien. Deze ga ik mooi gebruiken om de elektra vanaf de mast naar beneden te geleiden. Ook de verlichtingsdraden voor de stuurhut zelf gaan hierdoor. Naast het rookkanaal zit de doorgang/trap naar beneden.

P1040492.JPG


Hier ligt het stuurhuis op zijn kop om het geraamte er in te maken voor het verlaagde plafond. Dit plafond maak ik ook demonteerbaar zodat ik altijd bij de elektra kan komen die tussen het plafond en het dak wordt aangelegd.
P1040493.JPG


Tot de volgende keer.
 

Bijlagen

  • P1040491.JPG
    P1040491.JPG
    125,7 KB · Weergaven: 164
Dit kan dan waarschijnlijk alleen met grote digital gemaakte PDF's neem ik aan?
Ik mij nog nooit geluk om uit een ingescande PDF goede lijnen te selecteren.

Ja een pdf kan tot 5000mm x5000mm zo uit me hoofd. En Estlcam ziet alle lijnen en kan zelf zeggen wat en hoe hij het gaat uitfrezen.
Alleen deze pdf is A4 formaat.
Je kan Estlcam gratis downloaden om te testen ik gebruik het alleen om weer om te zetten naar een .plt bestand wat dit ondersteund winpc-nc starter alleen (is het programma voor de Stepcraft router).
 
Dank je Ron,

Af en toe lijkt het een spurt, maar dat merk ik vaak. Af en toe moet je weer een wat groter , qua formaat< deel maken. Dan lijkt het gelijk weer heel anders. Ondertussen al weer bezig om de andere details op de opbouw aan te brengen. Ben ik nog wel even mee bezig voordat deze opbouw gespoten kan worden. Maar we gaan door.
 
Hallo allemaal,

Weer volop bezig met het aanbrengen van details op het manschappen verblijf. Al even bezig met de BB kant hiervan. Deze nadert ook zijn voltooiing. Zal volgende week mogelijk gereed zijn met deze kant. Dan gaan we door met de details op de achterkant van het verblijf. Maar nu de foto's tot zover.
De aanvoerleiding voor het bluswater van de FiFi aan BB Kant, nog een rooster achter deze leiding en een ontluchting met leiding die weer is aangesloten op eerder gemonteerde leiding. Zoals jullie zien is de achterkant nog erg "leeg". Dit gaat zeker nog veranderen.
P1040494.JPG


De bochten die ik heb gebruikt zijn geprint. Met de hulp van Pim heb ik deze laten printen. Beetje tegen MIJN principes, echter dit zo in het zicht, dat ik heb besloten om het toch te doen. Overigens erg onder de indruk van de kwaliteit. Op deze foto iets duidelijker het rooster te zien. Ook de aansluiting van de ontluchting pijp is hier duidelijk te zien. De flens op de pijp moet overigens nog omhoog tegen de lekbak aan geplaatst worden.
P1040497.JPG


Als voorbereiding op het detailwerk aan de achterkant, het bordes voor de achterkant van de stuurhut gemaakt. Het stuurhuis zelf heb ik op de naadjes minimaal voorzien van wat plamuur. Deze moet ik nog wel afwerken uiteraard. De onderkant van het overstekende dek waar het stuurhuis op staat is voorzien van alle constructie balken. Dit is op de eerste foto redelijk te zien.
P1040495.JPG


Tot zover maar weer. Tot de volgende keer.
 
Prachtig gemaakt wederom, lijkt wel of er in ploegendienst aan dit schip wordt gewerkt.;)
Wat een snelheid kwa bouwen.:eek:
 
Van wie is het "design" van dit schip?
Had hij het niet wat "cleaner" kunnen ontwerpen?
Man, man wat een snuisterijen staan er op....
 
Prachtig gemaakt wederom, lijkt wel of er in ploegendienst aan dit schip wordt gewerkt.;)
Wat een snelheid kwa bouwen.:eek:
Dank je Ernst. Ploegendienst nog niet maar probeer wel elke dag een paar uurtjes op de werf te zijn. Je ziet haar nu wel echt groeien.
 
Van wie is het "design" van dit schip?
Had hij het niet wat "cleaner" kunnen ontwerpen?
Man, man wat een snuisterijen staan er op....

Hallo Adam,
Van de werf af was het zeker een "clean" schip. Als ik die uitvoering had gekozen was ze nu gereed geweest denk ik. Als ik alleen al kijk naar al het leidingwerk met de nodige ontluchtingen, die zijn er allemaal naderhand opgemaakt. Maar ja, dan had ik haar niet in de BOKA kleuren kunnen maken. En ach, dit heeft ook wel wat;)
 
Back
Top