100A continue belasting van een lipo accu, welke connectoren zijn veilig?

Helaas kan ik mijn volgende vraag in bestaande topics (FAQ & zoekfunctie) niet vinden.

Vraag: Bij een continue belasting van 100 Ampère van een lipo-pakket (met voldoende C-rating), zijn dan 4mm HXT gold connectoren niet een risico m.b.t. oververhitting?

Meer achtergrond info:
Ik heb ervaring met 2S en 3S lipo pakketten in auto's.
Maximale Ampère wat die motoren trekken is 60A, en eigenlijk alleen voor korte periodes (je rijdt zelden constant volgas).
Ik ben nu met een snelle boot bezig, welke op minimaal 4S tot 6S moet gaan lopen.
Motor/Esc maximaal 160A continue, mijn streven is om dit volgas op ongeveer 100A af te regelen door de juiste keuze van de impeller spoed (jet-drive).
Nu vaar je met een speedboot in de regel wel de hele tijd volgas.
De dikte van de kabels naar de motor/esc/accu moeten dan minimaal 100A continue aankunnen. Dat is 10AWG en dus voldoende in dit geval (140A continue).
Nu heb ik liever twee hardcase lipo's omdat ik daar goede ervaringen mee heb.
Echter die hebben standaard in de behuizing HXT 4mm gold connectoren. Volgens de fabrikant zijn die gegarandeerd tot 90A continue.

Ik wil twee losse 2S en 3S lipo pakketten in serie aansluiten vanwege dat dit meer vrijheid geeft m.b.t. het bepalen van het zwaartepunt.

Tevens heb ik een 4092 1250kV inrunner, en die komt uit China (budget) met diezelfde 4mm connectors. Ook hier weer de vraag, is dit wel verstandig? Immers de spanning hierop is nooit constant i.v.m. het aansturen van de motor.
 
Goede 4mm goudcontacten zouden 80A aan moeten kunnen maar ze worden wel warm.

Je kan beter 6mm LMT connectors nemen, die kunnen kortstondig >400 A aan (getest) en je hebt minder verlies.

Het verhaal motor?
Zitten er connectors op de draden van de motor?
Meteen eraf knippen en als het even kan direct op de regelaar solderen.
Alle draden zo kort mogelijk houden van accu naar esc maar ook van esc naar motoren.

GJ
 
Je kan beter 6mm LMT connectors nemen, die kunnen kortstondig >400 A aan (getest) en je hebt minder verlies.

Bedankt voor je adviezen!
Ik kan dus beter die lipos niet gebruiken omdat er natuurlijk 100A continue door de complete lus gaat "stromen".
Ik ga op zoek naar andere type lipo's.
Die connectoren heb ik inmiddels besteld, en ik zal de motor direct aan de leads van de Esc solderen.
Dat doe ik eigenlijk vanuit het vliegen altijd al. Alleen bij auto's is dit niet gebruikelijk.

Overigens worden deze wel gebruikt voor 1/8 schaal RC auto's om tot 4S te komen.
Maar volgas rijden de meesten zelden natuurlijk voor een langere periode.
 
De trend is dat bepaalde merken nu per pool 2x een 4mm bus heeft zitten en de 5mm bussen zijn in opkomst met hardcased pakketten.
 
Geen winkel reclame,... klopt natuurlijk.
Heb je pb gezien, zijn beschikbaar in de UK, daar ga ik ze maar bestellen.
Bedankt!
 
waarom kijken jullie naar of stekkertjes er mooi uit zien, het lijkt mij beter om te kijken naar de inwendige weerstand van de stekker en dan komt de LMT als beste naar voren en ze zijn ook niet zo duur en goed verkrijgbaar bij Lehner
 
Goed punt, uiterlijk is in deze niet belangrijk, weerstand en max stroom wel.
Maar ik heb toevallig een aantal lipos over genomen met supra x stekkers en denk dat het eenvoudiger is om 1 ESC om te solderen als meerdere lipos (voor een 6S 600 heli).
Ik ben geen fan van solderen dus hoe minder hoe beter.
 
waarom kijken jullie naar of stekkertjes er mooi uit zien, het lijkt mij beter om te kijken naar de inwendige weerstand van de stekker en dan komt de LMT als beste naar voren en ze zijn ook niet zo duur en goed verkrijgbaar bij Lehner

Daar heb je zeker een punt,maar t oog wil ook wat EN ze"klikken" goed vast,kan je van de EC5 bijvb. soms niet zeggen
 
Ik heb hier een set EC5 stekkers en dat is speelgoed.
Als ze "klikken" betekent het niet dat de connectors goed contact hebben.
De LMT connectors klikken niet, die schuiven gewoon zwaar over elkaar heen.
450 Ampere heb ik er zonder problemen doorheen gejaagd, en dan zijn ze ook nog niet heet.
Volgens mij staat het record ergens op 550 Ampere.
Isoleren met een krimpkous en je hebt een hele lichte en betrouwbare connector met vrijwel geen verlies.
Elk verlies is toerental dat je gaat missen aan de motorkant.
Het kan zomaar 0,5 Volt schelen.

Solderen doe ik met een 250 Watt Weller boutje die ik van mijn werk geleend heb maar vergeten ben terug te geven.
De stekker zet je in een houten knijper, verhit hem, laat hem vollopen met tin en propt dan de kabel erin, nog even 5 seconden doorwarmen en klaar.

GJ
 
Zo soldeer ik mijn stekkers ook, maar doe je ook eerst de kabel vertinnen?
De plug heet krijgen lukt altijd wel, maar een 8AWG vertinnenvalt niet mee.
Hoewel de truuk wellicht in de bout zit, 250W is een beste.

PS op mijn 550 heli's gebruik ik toch EC5, ik vind het wel een prettige stekker, zou tot 90A continu goed moeten zijn.
Is voor topic starter dan wel te weinig, dan idd beter de 6mm.
 
Ik mag hier geen winkel reclame maken dus stuur je wel een PB met linkjes
Alleen al in onderhavige discussie worden drie productlinks en vier merken genoemd.
Zonder verwijzingen/links/adres zou een forum weinig zin hebben.

Winkelbesprekingen zijn niet toegestaan.
 
Laatst bewerkt:
In het begin vertinde ik de kabels wel maar dat werkt bij sommige kabels als litze, die zuigen zich helemaal vol met tin.
Er zijn ook een soort minipannetjes waar je tin in kan smelten.
Als je daar de kabel kort indoopt is ie wel handiger te solderen met een 60 watter.
250 Watt is leuk maar op het werk hadden we ook een inductie soldeerbout,
Daar kon je kabels van 35mm2 mee solderen.
Jammer genoeg heb ik die niet geleend...

Voor een ampere of 60 zouden die EC5 wel prima werken.
In het verleden heb ik ook wel eens 120A door een 4mm connector heen gejaagd maar die zijn dan vaak zo heet en bruin geworden dat je ze regelmatig moest vervangen.
Toen heb ik Schulze 6mm stekkers genomen, schitterende dingen met hele mooie lamellen.
Alleen stapte SM Modelbau toen af van Schulze stekkers op hun Unilog stroomsensor en moest ik wel naar LMT.
Meteen een zakje van 100 besteld, een paar aan andere F5B vliegers gegeven en verkocht en ik heb er nu nog een stuk of 10, ik wacht tot ze retro worden, dan worden ze weer geld waard.

Laat ik dan ook maar een linkje plaatsen van de pluggen.
http://www.lehner-shop.com/zubehoer...-400-a.html?MODsid=n11tbknka444cuplfcnh7g1j43

GJ
 
Back
Top