Bouwverslag Saab 91D Safir

Imiddels nu echt aan het tekenen. De hoofdwielen met mechanisme zijn getekend. Daarvoor ben ik eerst ook naar PH-RLS geweest in Groningen om daar foto's van te maken en de stand van de wielen in ingetrokken stand te meten.
Daarnaast ook weer naar PH-RLD geweest met kleurenstalen om daar foto's van te maken omdat hij verkocht is en naar Frankrijk verhuist :weetnie:
 
Een groot deel is nu getekend. De retracts moeten in twee dimensies gedraaid staan (aan de hand van hoe alles moet draaien en de ingewikkelde standen van de poten zelf alles uitgevogeld).
Ik kwam er niet zo makkelijk uit om een constructie te tekenen waar die retracts op komen in die ingewikkelde hoeken. Daarom toch besloten om eens serieus te kijken naar software om in 3D te tekenen. Uitgekomen op Fusion 360 en daar wat late avonduurtjes in geinvesteerd. Ik moet zeggen dat dat best te doen is; het is even uitzoeken en steeds als je iets moet doen moet je weer wat bijleren. Maar het is erg leuk en zelfs verslavend!!

Dus nu ben ik begonnen om de 2D onderdelen die ik al getekend had over te nemen in Fusion 360 en heb nu het punt bereikt dat de schotjes om de retracts heen erin staan, met de retracts nauwkeurig in positie gezet.
Het volgende is het bedenken van een sterke maar niet overdreven zware constructie om de retracts op te zetten. Dit is mijn eerste ervaring met retracts...

Het mooie van Fusion 360 is dat je je tekening in 'de cloud' opslaat en een linkje kunt delen waarmee je tekening in het 3D bekeken kan worden.
Hierbij het linkje :)

https://a360.co/2OnAciH

Dit is een directe link naar mijn project en iedere update die ik doe en opsla wordt daar dan ook meteen vertoond. Grappig hè?


Fuselage with LG.png
 
Zoals veel naoorlogse sportkisten geënt op de ME108.

Toch niet...

The all-metal SAAB Safir was designed by Anders J. Andersson, who had previously worked for Bücker, where he designed the all-wood Bücker Bü 181 "Bestmann".
The Safir thus shared many conceptual features of its design with the Bestmann.

En de Bücker invloed is erg goed te zien op de SAAB! ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Kim ,

Begint er goed uit te zien.
Op deze manier heb je eigenlijk twee hobbies .
Eerst tekenen en dan bouwen.

Ik weet niet of je op een laptop tekent.
Zoja dan zou het leuk zijn als je iets van je tekenwerk kan laten zien op het schaaltreffen.
Als je natuurlijk tijd en zin hebt.

Ton
 
Bedankt Ton. Nee, mijn laptop kan dat niet aan. Maar hij zou wel de tekening via de webviewer moeten kunnen tonen. Ik had dat weekend al iets staan maar weet nog niet of dat doorgaat, anders kom ik sowieso wel.
 
Prachtig! Ik zie echter dat je de "balken" waar het gear tegen aan geschroefd hebt, onderling alleen verbonden zijn door die plaat aan de onderkant. Ik heb aardig wat kisten gehad met deze constructie en bij zware achterwaartse belasting werkt de poot als een breekijzer. De balken worden ahw onderling getordeerd en dan krijg je daar ernstige schade. Ik zou aanraden beide beams ook aan de bovenkant met elkaar te verbinden, zodat het hele gear ahw in een "bak" ligt en de balken niet onderling kunnen torderen. Zowel de voorkant als de achterkant een eigen spant geven wat voldoende hoog is om een goede verbinding met de rest van de constructie tete krijgen, helpt ook al enorm.
Maar knap dat je jezelf dat geleerd hebt, jaloers! :) Ik ben bang dat als ik er aan begin het een nieuwe hobby gaat worden en ik helemaal niet meer achter die PC vandaan kom... Als ik zie hoeveel professionele tekenaars moeten leren en daarna continue bijgeschoold moeten worden....
 
Back
Top