Curare 40 en 60

:D :D :D Ik blíjf dat kleine gallische dorpje dat moedig weerstand blijft bieden :D :D :D

Ik heb al electro gevlogen (en gebruik nog steeds electroheli's voor het indoor lesgeven) maar ik blijf er geen zak aan vinden...
 
@ Brutus:

Het is goed dat er kleine Gallische dorpjes zijn en blijven. Helemaal grappig is het dan als je bedenkt dat nog niet zo lang geleden er een klein Gallisch dorpje was dat tegen de stroom in beweerde dat je ook best electro kon vliegen in plaats van met een methanolmotor. Die eerste E-Galliërs brachten met veel geduld hun electro zwever omhoog, voorzichtig soms net tegen overtrekken aan. Of mijn eerste electro kist die volgens FMT een Cubaanse acht kon vliegen: een electro Rasant met een Mabuchi 76 en een flink gewichtig pakket NiCd's.
Hoe zijn de tijden veranderd. Tegenwoordig vliegt elke elke electro kist rondjes om zijn methanol familielid.

groet,
Erik
 
Ik begrijp je wel Brutus, bij elektro vliegen valt er een dimensie weg.
Een brandstofmotor is simpelweg een moeilijkheidsgraad erbij. Afstellen, juiste prop keuze, tijdens de vlucht goed luisteren etc, bij elektro is het niet van toepassing.
Bij elektro vliegen is de workload naar de vlieger minder, de motor loopt altijd constant en kan niet afslaan. (Behalve als de accu leeg is) Het vliegen ermee is dus simpelweg makkelijker.

Brandstof zal ik er echter zeker bij blijven vliegen, heb nog 2 brandstof kisten waar ik zeer regelmatig mee vlieg. Één ervan staat in de avatar.

Grt,

Arnoud.
 
Een brandstofmotor is simpelweg een moeilijkheidsgraad erbij. Afstellen, juiste prop keuze, tijdens de vlucht goed luisteren etc, bij elektro is het niet van toepassing.
Bij elektro vliegen is de workload naar de vlieger minder, de motor loopt altijd constant en kan niet afslaan. (Behalve als de accu leeg is) Het vliegen ermee is dus simpelweg makkelijker.
:D :D :D als je verder niet zo'n toppiloot bent, dan moet je toch wat qua moeilijkheidsgraad... :D :D :D
Tegenwoordig vliegt elke elke electro kist rondjes om zijn methanol familielid.
Dat heeft me nog nooit geïnteresseerd... Zolang het ding maar rondjes ERGENS om kan vliegen... (meestal is dat de piloot, dat middelpunt van die rondjes).
De zoektocht naar meer vermogen heeft zo zijn grenzen die, als je die overschrijdt, er voor zorgen dat het niet leuk meer is... Zoals Herman Finkers het (met "ellende" als bepalende factor) zo mooi verwoordde:


Voor mij is die grens "electro"... dan is het opeens niet meer interessant...
 
Laatst bewerkt:
het is een beleving.
niet beter, lastiger of bijzonder.
past electro in jouw beleving, top.
is het brandstof, ook top.
als je maar lol hebt.

qua harde cijfers zit electro wat hoger in gebruiksgemak.
klopt.
maar brandstof zit voor de meeste mensen met enige feeling helemaal niet zoveel anders.
propkeuze etc weet je op een bepaald punt op voorhand wel. zoveel motormaten heb je ook weer niet.
toestel bepaald ook veel van de propmaat. en de meeste motoren draaien vrij veel maten, tot je aan de zware kant gaat zitten.
afstelling luister je op de automatische piloot al naar.
starten, gas erop.
probleem is dat veel mensen zelf er mee beginnen, het mis gaat, en daarna overal vertellen dat het zo moeilijk is.
het is niet moeilijk, maar meestal moet gewoon iemand even een keer de basisdingen doorlopen.

troubleshooten is soms wel eens lastig.
soms doen ze dingen die je niet verwacht. ik heb het eens in de paar jaar eens een keer.
maar het is dan ook wel weer de uitdaging om erachter te komen, en het op te lossen:D


en dan nog steeds: jouw hobby, jouw keuze :D
 
Lipo's moet je ook met zorg behandelen. Niet moeilijk, wel duur en gaat veel tijd in zitten( op storage voltage weg leggen). Goede laders aanschaffen. Meerdere accu's wil je veel vliegen. Beperkte levensduur. Er op letten dat je ze een beetje op temperatuur hebt nu het zo koud word.


Brandstof mits alles oke is gewoon bijtanken.

Maaaar als alles niet oke is ;)


Beide hebben hun voor en nadelen.
 
Inmiddels heeft de nieuwe (E) Curare er al weer de nodige vluchten op zitten.

Wat opvalt is het grotere vermogen t.o.v de brandstofversie. De transitie van de motor is subliem, de snelheid t.b.v. constant speed flight is heel precies te regelen.
Het model is hierdoor makkelijker in de hand te houden dan de brandstofversie, precies zoals ik verwacht had. Hiermee neemt de workload naar de vlieger af waardoor je preciezer en nauwkeuriger kunt vliegen.
Volgas gebruik ik eigenlijk niet, gaat veel te hard door de figuren. (12 X 12 Prop)

Is er dan geen nadeel ? Jawel...Het is wel heel erg stil, vrijwel geen geluid meer. ;)

De E retracts van Freewing zijn simpel en goedkoop maar houden het prima i.s.m de Eflite struts.

upload_2021-3-19_21-27-32.png


upload_2021-3-19_21-28-38.png


upload_2021-3-19_21-29-10.png


Grt,

Arnoud.
 
De eerste 9 vluchten zitten erop.
Dit weekend niet echt vliegweer. Regen en windkracht 5-6 bij ons op het veld.

Het standaard rudder van de Curare is niet heel effectief. (Veel uitslag nodig)
Verder gegaan met het T-canalyzer experiment van de Curare.
De moderne F3A modellen hebben veelal een T-canalyzer on de lucht beter over de romp naar het kielvlak te geleiden. (Beetje Formule 1 idee)
Hierdoor wordt het rudder effectiever.
(1049) Airflow visualisation - Canalizer test - YouTube

De T-canalyzer voor de Curare heb ik 25 cm groot gemaakt. Profiel NACA-009 met indekking 12% dik, instelhoek -0.5° t.o.,v. hoofdvleugel.
Voorlopig zit het vast met sterke tape, eens zien wat het effect is en wat de positie moet zijn. (Velen zeggen ter hoogte van de achterlijst van de hoofdvleugel maar onderbouwd wordt het niet)

upload_2021-3-28_15-30-43.png


Mocht dit niet het gewenste effect hebben dan wil ik met het rudder een experiment doen :

upload_2021-3-28_15-24-41.png



Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • upload_2021-3-28_15-15-41.png
    upload_2021-3-28_15-15-41.png
    984,4 KB · Weergaven: 190
Laatst bewerkt:
Vanmiddag vlak voor de start :

upload_2021-4-2_20-3-58.png


De T-canalyzer heeft een groot effect ! :eek:
Zonder T-canalyzer is ca. 20 mm rudder uitslag nodig voor meskantvlucht Met T-canalyzer is dit gereduceerd naar 10 mm voor meskantvlucht.
Een grote cirkel meskantvliegen gaat veel makkelijker. (Kist zakt niet weg en houd meer snelheid)
De snaprol lijkt ook iets feller / direkter te zijn geworden. Dat ga ik echter volgende keer met minder wind verder uitproberen.

Bijzonder dat een moderne F3A vinding ook blijkt te werken op een ouder RC1 ontwerp.

Grt,

Arnoud.
 
Maar of het mooi staat is over te twisten...

GJ

Ben ik met je eens. Mooier is het inderdaad niet.

Het is een test die goed uitpakt. Strikt noodzakelijk is het zeker niet, het werkt als een goed hulpmiddel.

Voorlopig zit het ding met stevige tape vast. Als het een blijvertje is zal ik de canalyzer met een paar schroefjes vastzetten.

Grt,

Arnoud.
 
2 carbon pennetjes in de romp verlijmen die in het verticale deel van de canalizer vallen en dan met een magneetje in de romp en in de canalizer alles borgen.

GJ
 
Back
Top