Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Ik sluit me aan bij alle voorgangers, een fantastisch model!
Nu nog een stukje bonsai gras en de foto's zijn niet meer van de grote te onderscheiden...:D

O ja, (maar dat had je vast zelf ook al bedacht) invliegen bij een wat gevarieerder hemel.
In zulk strak blauw ( of egaal grijs) ben je 'm zo kwijt. Vraag me niet... :oops:
En nee... dat liep nog net goed af.
 
Ongelooflijk wat een vakwerk. Lijkt net een echte!!

En wat is dat gaaf geworden met dat aluminium. Heb zitten zoeken naar imperfecties. Niet kunnen vinden. Zelfs geen naden.

En dat met het toch wel bewerkelijke aluminium.

Prachtig!
 
.
Hele mooie Spit geworden Roel :thumbsup:
Happy landings!

Groeten, Ramses
.
 
Blijft een schitterende kist om te zien! Vooral deze in aluminium! Hulde!
Mooi dat deze weer vliegend word gemaakt, daar zijn ze tenslotte voor[emoji56]
 
  • Like
Reactions: Cnn
heel mooi resultaat inderdaad zeg! zou je iets meer kunnen zeggen over hoe je polijst? Houd je daarin ook rekening met de grain in het aluminium?
 
Wat een pracht kist en wat een engelengeduld heb jij ! Ik ben aan de slag geweest met je proefstukjes folie dat kwam echt niet goed! :hammer:
 
  • Like
Reactions: Cnn
Sorry voor mijn wat vertraagde reactie.... ben nog aan het bijkomen van alle complimenten. Niet overdrijven SVP :), maar toch hartelijk dank!!

Ongelooflijk wat een vakwerk. Lijkt net een echte!!

En wat is dat gaaf geworden met dat aluminium. Heb zitten zoeken naar imperfecties. Niet kunnen vinden. Zelfs geen naden.

En dat met het toch wel bewerkelijke aluminium.

Prachtig!
Nou, als je er dicht op staat dan zie je wel het een en ander. Maar dat valt niet meer op als ie in de lucht is :D.

heel mooi resultaat inderdaad zeg! zou je iets meer kunnen zeggen over hoe je polijst? Houd je daarin ook rekening met de grain in het aluminium?
Polijsten is gedaan met commandant 4. eerst met een doek aanbrengen en inwrijven, dan met een vacht-schijf op de accuboormachine bij laag toerental uit borstelen (niet te hard drukken of te lang) en dan naderhand met een andere, schone, doek weer alles uitwrijven tot de glans er op zit en de polijstpasta weg is. Het mooie is dat de naden en klinknagels zich hier en daar ook vullen met het zwarte polijstspul en daardoor meer accent krijgen. Ik heb geen rekening gehouden met de grain, maar zou ik wel doen als je niet gaat polijsten en b.v. een wat oudere kist namaakt. dan eerder met scotchbrite de grain in verschillende richtingen accentueren (zie ook eerder posts in dit draadje).

Wat een pracht kist en wat een engelengeduld heb jij ! Ik ben aan de slag geweest met je proefstukjes folie dat kwam echt niet goed! :hammer:
Blijf oefenen Steven, op zeker moment krijg je de slag te pakken. Ik kan het lastig uitleggen. Waar je zeker rekening mee moet houden is dat je aluminiumfolie alleen maar uitrekken en niet kan stuiken/indrukken. daarom is een sterk bol oppervlak erg lastig te beplakken, omdat de folie dan ergens bij elkaar moet komen. een hol oppervlak gaat een stuk beter, want als de folie er overheen ligt, hoeft ie alleen maar op te rekken (tot ie scheurt).
Hopelijk komt er weer eens een schaaltreffen bij Ton in Stein, dan zal ik een uitgebreide demo geven.

groeten Roel
 
Deze week aan de wieldeuren gewerkt. Eerst een stukje Aluminium lithoplaat (0.3mm) op maat gesneden. Dan met een eigengemaakt tooltje in de boorkolom de klinknagels nagemaakt:

20210305_101925.jpg


20210305_102013.jpg


Voor de achterkant heb ik in de machineklem m.b.v. wat aluminium strippen een profiel gebogen.
20210305_104501.jpg


20210305_115837.jpg


De grijze laag heb ik nog niet weggeschuurd. Het bleek namelijk dat sekondenlijm hierop ontzettend goed hecht. Dus het profiel hiermee gewoon tegen de plaat gelijmd:

20210305_140700.jpg


Dan de steunen van aluminium buis en stukjes triplex op de poten aangepast:

20210305_145236.jpg


..... en op de wieldeuren gelijmd:

20210305_155531.jpg


Aan de wielkant nog 2 vulstukken van Balsa gelijmd (ook secondelijm):

20210305_175456.jpg


En afgedekt met een plaatje aluminium (van te voren ook wat klinknagels in geperst):
20210305_181409.jpg
 
De buitenkant heb ik gepolijst en de binnenkant gespoten met Velgenzilver spray:

20210306_130206.jpg


Omdat bij de echte Spitfire de draai-as van de poot niet loodrecht op en in lijn met de hartlijn van de poot zelf staat en dit bij alle (denk ik) commerciële pneumatische (en elektrische) landingsgestellen dit wel is, is het bijna onmogelijk om zo'n retractie op schaal in te bouwen en te zorgen dat de wieldeuren ook mooi langs de poot komen te zitten. Het is een trade-off tussen mooi aansluiten op de vleugel in ingetrokken toestand of mooi recht langs te poot te zetten. Dus dan gaat het zo uitzien:

20210303_102803.jpg


Maar goed, dan liggen ze wel vlak aan op de vleugel:

20210306_132915.jpg


Alleen nog de kleine afdekplaatjes boven de mechaniekjes maken. Dan verder met de stekkers aan de servokabels van de vleugel. en dan is die helemaal klaar. Enkel nog het zwaartepunt controleren (moet vast een flinke plak lood voorin), installatie testen en dan is ie klaar voor de eerste (eigenlijk de 54e) vlucht.
 
WOW !! wat heb je dat ontzettend mooi gemaakt :) deze details laten het model echt tot leven komen.

Mvg,

Bart
 
Blijf oefenen Steven, op zeker moment krijg je de slag te pakken. Ik kan het lastig uitleggen. Waar je zeker rekening mee moet houden is dat je aluminiumfolie alleen maar uitrekken en niet kan stuiken/indrukken. daarom is een sterk bol oppervlak erg lastig te beplakken, omdat de folie dan ergens bij elkaar moet komen. een hol oppervlak gaat een stuk beter, want als de folie er overheen ligt, hoeft ie alleen maar op te rekken (tot ie scheurt).
Hopelijk komt er weer eens een schaaltreffen bij Ton in Stein, dan zal ik een uitgebreide demo geven.

Dat schaaltreffen komt er zeker.
En de eerste workshop is er al.

Wat ziet de Spit er geweldig uit.
Ben benieuwd om hem te zien vliegen.

Ton
 
Zeer mooi! Inspirerend!
Enige wat ik zou doen is de bouten door de steuntjes voor de deuren andersom en dan met verzonken kopjes.
Maar echt, dat is gezeik. Heel gaaf werk! En ook een mooie oplossing voor de 'optische' schuinstelling van de poot mbv de wieldeuren (moeilijk uit te leggen maar je weet wat ik bedoel). Mooi!
 
Back
Top