Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Omdat ik toch bezig blijf.....zag ik toevallig een foto van de Newlyn helling voorbij komen waarop aan de lage kant, net achter het achterschip, hekken dwars over de hellingvloer stonden. Zal ook ongetwijfeld met veiligheid te maken hebben.
Er zijn maar weinig bruikbare foto’s van die helling te vinden, en zeker niet van de lage kant, dus deze had ik niet eerder gezien...

Deze hekken zullen wegneembaar zijn geweest omdat de dwarsbalken van de hellingkar breder uitsteken dan de vrije ruimte die nog over is. Ook tussen de hellingrails stonden geen hekken...
Zulke hekjes zouden bij mij de lage kant op de modelhelling ook mooi begrenzen...dus weer een detail erbij..
Om er nog een beetje levendigheid in te krijgen heb ik aan het breedste hek een verroest bordje gehangen.
Op die bewuste foto zag ik volgens mij ook opstapjes en bordesjes om over de rails van de ene naar de andere kant te kunnen oversteken...Dat volgt dus nog.....

F1BF74B0-E173-43A9-8D40-5B40AE230086.jpeg


21A1621B-77FE-4963-9B3E-6219D5715C35.jpeg


545DC7BB-C09D-4F36-9612-BD00C33E88DB.jpeg


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Schandalig mooi werk weer!

Ik zag dat op de echte helling het hek wel eens een wat schade oploopt. Misschien een idee?:
https://www.alamy.com/a-beam-trawle...epair-at-newlyn-in-cornwall-image1850005.html

Een reddingsboei zou ook nog een leuke toevoeging zijn:
002nhDSCF8326-753348.jpg

AvdH. Dank voor de gewaardeerde suggestie..
Zulke foto’s van de helling in Newlyn zijn voor mij de inspiratiebron geweest om dit project bij het schip te maken.
Hoop ooit nog eens een vakantiereisje langs die mooie kustplaatsjes te kunnen maken.

De alamy foto laat de afrastering zien aan het eind van de betonnen slipwayvloer.
Dit hek loopt ook “om de hoek”, en zal vast en zeker geraakt zijn bij het verhalen van de schepen.
Het hek dat ik heb toegevoegd staat wat hoger op de helling. Daarom ook mijn opmerking dat dit hek weggehaald kon worden. Het met opzet beschadigen gaat me net iets te ver....

Ik heb overigens wel al een reddingsboei aan het hekwerk hangen. Die hangt alleen wat verder naar boven, en is net niet te zien op die foto.. Daarom deze slecht belichte foto’s er even erbij...

621C5C7A-FF07-4499-B986-561C2B57429E.jpeg


3A64E015-5D9D-44C9-B769-BDEAC2909F81.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik geen duidelijke gegevens heb van de overgang over de railbanen op de helling wordt dit voornamelijk een eigen ontwerp. Daarbij houd ik rekening met bijv. de “logische” loop van de kabels van de hellingkar naast de middelste railbaan, waardoor een deel wegneembaar zal moeten zijn.

Dit heb ik nu bedacht.
Vaste (betonnen) opstappen bij de buitenste railbaan en ondersteuningen bij de middelste railbaan en daarop liggen planken. En ook tussen de twee middelste railstaven past een opvulling.
Even de eerste ruwe delen gepast (door alle “verweringen” bij de railbanen valt het nu nog niet netjes op hun plek). Nu op kleur brengen en verweren.
Met het oog op “de veiligheid op de werf” moet Ik nog even nadenken over hoe ik daar ook een wegneembare handreling kan maken die aansluit op de hekken.

4F4410B8-0BCC-43F3-9FD3-A4258C907EFB.jpeg


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
AvdH. Dank voor de gewaardeerde suggestie..
Zulke foto’s van de helling in Newlyn zijn voor mij de inspiratiebron geweest om dit project bij het schip te maken.
Hoop ooit nog eens een vakantiereisje langs die mooie kustplaatsjes te kunnen maken.

De alamy foto laat de afrastering zien aan het eind van de betonnen slipwayvloer.
Dit hek loopt ook “om de hoek”, en zal vast en zeker geraakt zijn bij het verhalen van de schepen.
Het hek dat ik heb toegevoegd staat wat hoger op de helling. Daarom ook mijn opmerking dat dit hek weggehaald kon worden. Het met opzet beschadigen gaat me net iets te ver....

Ik heb overigens wel al een reddingsboei aan het hekwerk hangen. Die hangt alleen wat verder naar boven, en is net niet te zien op die foto.. Daarom deze slecht belichte foto’s er even erbij...

Bekijk bijlage 434658

Bekijk bijlage 434657

Wat een prachtige details weet Jan. En ook de kleuren zijn heel levensecht. Dikke pluim
 
De overgang overde railbanen verder uitgewerkt.
Ik had nog wat restanten van de railbanen liggen die ik nu mooi daarvoor kon gebruiken.
Hier het resultaat op de werkbank.

D11D504D-6ACF-4E87-BFFC-325466135FDA.jpeg

Moet de mix van kleuren matchen met de kleuren op de helling. Basis van de vaste ondersteuningen is betongrijs met daarover wat afwerking met een paar kleuren bruin. Het “belopen deel” wat extra aangezet met donkerbruin met wat zwart.
Even laten rusten en daarna pasmaken op de helling...
31818C45-5FFB-4C91-B9A9-F13E0BA0F872.jpeg
E

en vanuit de andere hoek, (met een beetje tegenlicht...
B05E99A2-5C1F-4DF4-BD4B-0ED9472E1528.jpeg


Ben eigenlijk best tevreden.
Nu nog even het hekwerk...en dan kan alles vastgezet worden en de randjes afwerken.

wordt vervolgd.
 
Je maakt die oversteekplaats nu wel heel sjiek hoor Jan! Meestal werd er (toen) niet zoveel aandacht aan besteed en legde men hooguit een paar planken dwars over de rails. Gr. Klaas.
 
Soms zit het even tegen....
Had vorig jaar een beetje water in de romp. Dacht dat het door de schroefasafdichting gekomen was. Die heb ik dit voorjaar veranderd en is nu dicht. Voor de zekerheid ook de aansluiting van de waterpomp nagekeken...(die imiteert een heel klein straaltje lenswater). Dacht alles onder controle te hebben...maar helaas.
Toch weer nattigheid binnen toen ik een paar weekjes terug even had gevaren...
En de multiplex kielbalk blijkt nu gescheurd, duidelijk als gevolg van water..... (terwijl toch alles een laag glasdoek had.).

De binnenkant van de romp is intussen wel helemaal opgedroogd en lijkt verder gelukkig helemaal in orde... ( zitten ook heel veel lagen blanke jachtlak op....). En nu lekkage via de schroefas en/of waterpomp is uit te sluiten moet ik toch de kielbalk goed aanpakken.

Plan de campagne voor reparatie gemaakt, maar daarvoor moesten eerst wat onderdelen worden verwijderd om de romp om te kunnen draaien.
De scheur heb ik vandaag zo diep mogelijk open gefreesd en die wil ik met een houten strip met epoxy gaan opvullen. en dan het vlak direct naast de kiel op ruwen om er weer glasweefsel met epoxy op te kunnen zetten. En tenslotte alles weer netjes en (vrijwel) onzichtbaar afwerken.

78BA879B-8AFF-4A7F-8C5F-599914205F31.jpeg

Wordt vervolgd.
 
Probleem met lichte glasweefsel , je schuurt er soms door en ziet het niet, als er dan een beetje vocht bij het kops hout van triplex kan dan is het miserie :-(
 
Back
Top