VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hallo Cor,

Dus eigenlijk het zelfde verhaal als bij de pendelassen, een mechanische vergrendeling verplicht door de TÜV , maar eigenlijk niet perse noodzakelijk.
Hoe zit dit bij de RDW in NL ?
Ook een mechanische vergrendeling noodzakelijk ?
Ik dacht van wel, maar ik weet dit niet zeker.
Nee, niet vereist in NL, er wordt nu evengoed al veel meer vertrouwd op de juiste werking van hydrauliek, denk maar aan hydraulische besturing, dat was vroeger onmogelijk in NL, nu algemeen goed.
Ik heb eens een trailerkraan van 60 ton eigen gewicht op kenteken gezet hier, met 3 assen hydraulisch gestuurd uit de schotel, (en 2 star), alles dubbel uitgevoerd, en kreeg daarop wel een kenteken; dat moest sowieso op ZZ platen, want hij was zelf al 300 cm breed en ongeveer 20 meter lang. Leuke klus!
 
Tjonge Pieter,

Wat een vaardigheid, Best een beetje gezond jaloers.
Ik ga je volgen met dit project :worship: LEUK!!
Zie nu ook dat jij bijna in mijn achtertuin woont :cool:

Gr Albert:bye:

Hallo Albert,

Bedankt voor het compliment.
:thumbsup: :worship:

Ik las in het topic van Leo Broers dat je de Goldhofer dieplader graag een keer in bedrijf wil zien.
Moet je nog nog wel even geduld hebben.

Ik was van plan om de Goldhofer smalbed dieplader (ruwbouw) mee te nemen naar Ede.
Maar dit gaat niet lukken, omdat de nek en het zwanenhals niet op tijd klaar is.

De modelbouw ligt op dit moment stil door de mantelzorg.
 
Hallo Albert,

Bedankt voor het compliment.
:thumbsup: :worship:

Ik las in het topic van Leo Broers dat je de Goldhofer dieplader graag een keer in bedrijf wil zien.
Moet je nog nog wel even geduld hebben.
Ik was van plan om de Goldhofer smalbed dieplader (ruwbouw) mee te nemen naar Ede.
Maar dit gaat niet lukken, omdat de nek en het zwanenhals niet op tijd klaar is.

De modelbouw ligt op dit moment stil door de mantelzorg.

Piet
Het thema mantelzorg is erg intens.
Een dikke pluim voor jou Man
Voor beide een hele opgave en acceptatie.

Heel veel sterkte.

Groet Albert
 
Nou, nee, dat zou niet gebeuren, want de stempelbalken schuiven hydraulisch uit, en zijn dus hydraulisch vergrendeld in de ingetrokken stand, alleen de TÜV nam daar geen genoegen mee, en er moest een mechanische beveiliging op gemonteerd worden, vandaar dat dit standaard zit op Duitse fabricaten.
Er waren merken, die een ketting om de stempel cilinder bevestigden, dat was achteraf eenvoudiger; of het netjes was is een persoonlijke zaak. ;-)
Cor

Toch meermaals gehoord dat een niet mechanische geborgde stempelbalk naar buiten gekomen is.

En niet alleen bij Duitse fabrikanten. Tot mij bekend is er maar 1 fabrikant die geen pennen gebruikt en dat is die bende uit Oss
 
Even voor de goede orde: een kraan is voor mij alleen een hijskraan, een graafmachine is een graafmachine.
En bij hijskranen zijn er verschillende wereldmerken die standaard geen vergrendeling hebben op de stempelbalken (outriggers), alleen de extensie cilinders in de balken.
Dat probleem speelt gelukkig alleen maar in Nederland, en is erg verwarrend, dat een graafmachine machinist spreekt over zijn kraan;
in het Duits, Engels en Frans is dat probleem er gelukkig niet, daar hebben ze Baggers, Excavators en Excavateur/Excavatrice
 
Hij schrijft:

en er zijn vele hijskraan fabrikanten, anders dan de Duitsers, die geen borgpennen gebruiken.

Zoals?
Tegenwoordig eigenlijk overal pennen in.
Alleen niet de HIJSKRANEN uit Oss.

Ik heb nog weinig graafmachines gezien met stempelbalken trouwens.
Bestaan er wel een paar, waarvan er een paar op een AT6 onderstel staan van Spierings
 
............
Ik heb nog weinig graafmachines gezien met stempelbalken trouwens.
Bestaan er wel een paar, waarvan er een paar op een AT6 onderstel staan van Spierings
Daar heb je een punt natuurlijk; graafmachines op banden hebben altijd klapstempels, maar dezelfde logica (van het borgen in ingetrokken stand) is van toepassing

Maar we dwalen nu al veel te ver af van Pieter zijn onderwerp, dus laten we dit niet verder vervuilen met deze praat :offtopic: :)
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je een punt natuurlijk; graafmachines op banden hebben altijd klapstempels, maar dezelfde logica (van het borgen in ingetrokken stand) is van toepassing

Maar we dwalen nu al veel te ver af van Pieter zijn onderwerp, dus laten we dit niet verder vervuilen met deze praat :offtopic: :)

Hallo Cor,

Deze discussie is geen probleem hoor, mag van mij wel.:)
 
Update : 0539


Hallo Allemaal,


Maar weer eens een update plaatsen.
Minder detail foto's en minder tekst.

Er was wat discussie over het zogenaamde vastlopen van de lagers in de lagerbehuizingen van de hydrauliek mastercilinders.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest hoe de axiaal en radiaal lagers worden opgesloten in de twee lagerbehuizingen van de mastercilinders.
Omdat ik liet zien hoe de lagers in de lagerbehuizing passen, terwijl dit nog niet gereed was ren nog niet alles was gemonteerd.
Misschien laat ik wel te veel detailfoto's zien waardoor er verwarring ontstaat.
Misschien alleen nog foto's plaatsen van het eindresultaat, waardoor dit soort discussies niet ontstaan.
Zie update : 533
Hier onder wat detailfoto's van de axiaal en radiaal lagers met daartussen messing ringen tegen het vastlopen van de lagers, bij het in en uitdraaien van de schroefspindels van de hydrauliek mastercilinders.
Hopelijk is het nu wel duidelijk dat de axiaal en radiaal lagers niet kunnen vastlopen in de twee lagerbehuizingen door de messing ringen tussen de radiaal en axiaallagers en de twee lagerbehuizingen en en de vier afdekplaten.

De messing pasringen op maat gedraaid.

IMG_3915.jpg


IMG_3854.jpg


Afmetingen van de axiaal lagers :
IMG_3837-1.jpg


IMG_3837 -2.jpg



IMG_3846-1.jpg


IMG_3847-2.jpg


Afmetingen van de radiaal lagers :
IMG_3831-1.jpg


IMG_3831-2.jpg


IMG_3831-3.jpg


IMG_3831-4.jpg


Het lijkt allemaal wat technisch op de bovenstaande detailfoto's, maar hopelijk schept het nu wat duidelijkheid door de maten te vermelden.
Tot zover deze update.

De volgende update :
De montage van de axiaal en radiaallagers in de twee behuizingen.
En het sluiten van de lagerbehuizingen door de twee afdekplaten.

Wordt vervolgd.
 
Hi Pieter.

Ik wil messing tussenbalken maken voor mijn truck.
Ik zag dat jij ze zelf maakt van messing. Dat was ook mijn plan om te gaan doen.
Kan ik de kleine balkjes buigen op een kleine buigmachine bv de HBM 305 wals, zet en knipcombinatie ?
Of heb ik daar een nog kleiner zetbankje voor nodig.

gr John
 
Hi Pieter.

Ik wil messing tussenbalken maken voor mijn truck.
Ik zag dat jij ze zelf maakt van messing. Dat was ook mijn plan om te gaan doen.
Kan ik de kleine balkjes buigen op een kleine buigmachine bv de HBM 305 wals, zet en knipcombinatie ?
Of heb ik daar een nog kleiner zetbankje voor nodig.

gr John

Hallo John,

Eerst even een vraag :
Heb je al een HBM 305 mm Wals, Zet en Knipcombinatie gekocht ?
Zo ja, hier kan je dwarsbalken/Traverses mee buigen/zetten.
Je hoeft geen kleinere zetbankje te hebben/te kopen.
Ik heb zelf een vingerzetbank waar ik 2.5 dik staal kan buigen en buigen/zetten over een lengte van 105 cm.
Hier zet/buig ik alles wat ik wil zetten buigen. hoe klein het ook is.
Maar ik buig/zet al mijn chassisbalken van messing en staal zelf.
Al het buig/zetwerk van staal voor de Goldhofer Smalbed 5 bij 3 dieplader heb ik allemaal zelf gebogen/gezet.
Meestal is het probleem dat een zetbankje te klein is, als je lange chassisbalken wil buigen/zetten.
Alleen dit zetbankje heeft geen vingers, die je er uit kunt halen, zodat je een bakje kan zetten/buigen.
Als je de dwarsbalken/traverses in het chassis soldeert heb je geen vingerzetbank nodig, tenminste als het chassis ook van messing is.
Als het chassis van aluminium is, dan gaat solderen niet lukken en moet je de de dwarsbalken/traverses in het chassis schroeven.

Met HBM 1 x 305 mm Vingerzetbankje kan je wel bakje buigen en kan je de dwarsbalken/traverses, nadat de hoekjes hebt gezet/gebogen en gesoldeerd hebt de traverses er in schroeven..

Succes met het maken van de dwarsbalken/traverses

Als er vragen zijn hoor ik het wel.

 
Hallo John,

Eerst even een vraag :
Heb je al een HBM 305 mm Wals, Zet en Knipcombinatie gekocht ?
Zo ja, hier kan je dwarsbalken/Traverses mee buigen/zetten.
Je hoeft geen kleinere zetbankje te hebben/te kopen.
Ik heb zelf een vingerzetbank waar ik 2.5 dik staal kan buigen en buigen/zetten over een lengte van 105 cm.
Hier zet/buig ik alles wat ik wil zetten buigen. hoe klein het ook is.
Maar ik buig/zet al mijn chassisbalken van messing en staal zelf.
Al het buig/zetwerk van staal voor de Goldhofer Smalbed 5 bij 3 dieplader heb ik allemaal zelf gebogen/gezet.
Meestal is het probleem dat een zetbankje te klein is, als je lange chassisbalken wil buigen/zetten.
Alleen dit zetbankje heeft geen vingers, die je er uit kunt halen, zodat je een bakje kan zetten/buigen.
Als je de dwarsbalken/traverses in het chassis soldeert heb je geen vingerzetbank nodig, tenminste als het chassis ook van messing is.
Als het chassis van aluminium is, dan gaat solderen niet lukken en moet je de de dwarsbalken/traverses in het chassis schroeven.

Met HBM 1 x 305 mm Vingerzetbankje kan je wel bakje buigen en kan je de dwarsbalken/traverses, nadat de hoekjes hebt gezet/gebogen en gesoldeerd hebt de traverses er in schroeven..

Succes met het maken van de dwarsbalken/traverses

Als er vragen zijn hoor ik het wel.


Hi Pieter.

Bedankt voor je uitgebreide info.
Ik heb nog geen zetbankje maar kan een 305 mm Wals Zet en Knipcombinatie overnemen.
Helaas kan ik geen grotere kwijt en is me ook nog wat te duur. Ik zal het voorlopig doen met de aluminium chassisbalken.
Eerst maar proberen de traverses te maken. Die wil ik toch vast schroeven. Is een leuk oefenproject.

groeten John
 
Hi Pieter.

Bedankt voor je uitgebreide info.
Ik heb nog geen zetbankje maar kan een 305 mm Wals Zet en Knipcombinatie overnemen.
Helaas kan ik geen grotere kwijt en is me ook nog wat te duur. Ik zal het voorlopig doen met de aluminium chassisbalken.
Eerst maar proberen de traverses te maken. Die wil ik toch vast schroeven. Is een leuk oefenproject.

groeten John

Hallo John,

Het 305 mm Wals-Zet-knip bankje is een mooi bankje om mee te beginnen, zeker als beginnend modelbouwer.
Dit combinatie bankje kan je altijd weer verkopen, of inruilen voor een grotere combinatie.

Succes met het maken van de traverses.
 
Back
Top