VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hallo allemaal,


Heb ik kleine kegeltandwielen (4:1) na lang zoeken gevonden, die in de ruimte on de de gieksleuf passen.
Ik had liever kegeltandwielen gehad in 6:1, maar die zijn in dit kleine formaat niet leverbaar.
Nu blijkt dat de tanden niet gehard zijn en ook niet gehard kunnen worden, hier ben ik niet blij mee.
Bekijk bijlage 469108

Bekijk bijlage 469110

Nu heb ik als alternatief kegel spiraaltandwielen gevonden in 4:1 met geharde tanden, maar die zijn weer te groot, het grote tandwiel is 60 mm.
Er moet ook nog een tandwielkast met lagers om heen gebouwd worden, dit past niet onder de ruimte onder de gieksleuf.
Bekijk bijlage 469109
Er zijn wel messing kegel tandwielen in 6:1 in de kleine maat, maar .................... minder slijtvast.

Doordat de kegel tandwielen een relatief laag toerental hebben en in een tandwielkast komen en gesmeerd worden met Molykote, zal het slijten van de tandwielen misschien wel meevallen.

Ik zoek in ieder geval nog even verder.
De wormwiel overbrenging is inmiddels afgevallen, omdat deze overbrenging een remmende werking heeft, dit moet nou juist niet bij het besturen van het achterdek en de interdolly.

Wordt vervolgd.
welke tantwiel zoekje ik heb hele bak vol van deze .. waar wil je ze voor gebruiken ??? deze zin hard staal
 
Hoi Pieter,

Heel veel sterkte voor de komende tijd ! :worship:

We wachten rustig de volgende updates van deze prachtige bouw af..no hurry !!

De bouw gaat helemaal goed komen.

Tegenslag en modelbouw dat is toch hetzelfde

ik vond deze wel toepasselijk
Bekijk bijlage 481573


Hallo Leon,

Bedankt voor het medeleven en bedankt voor het mooie tegeltje.
De tekst op het tegeltje is heel toepasselijk.
DUIM OMHOOG KLEIN.jpg
 
Update : 0538


Hallo Allemaal,


Weer terug van weggeweest.
Na lange tijd maar weer eens een update plaatsen.

Even een tussendoortje, ik was in eerste instantie niet van plan om de pendelassen onafhankelijk te kunnen laten liften, onder het achterdek en de interdolly, omdat ik toch meestal geladen zal gaan rijden met de Goldhofer dieplader.
Bovendien is het heel veel extra werk om de pendelassen onafhankelijk van elkaar te kunnen liften.

Ik ben inmiddels teruggekomen van deze beslissing en kunnen nu de pendelassen onafhankelijk van elkaar gelift worden onder het achterdek en onder de interdolly.
Onder de interdolly kunnen zelfs de 3 pendelassen aan weerskanten allemaal gelift worden.
Best veel werk, maar het is gelukt om dit te realiseren.

De tweede pendelas aan de linkerkant van het achterdek gelift.
IMG_5668.jpg


De vierde pendelas aan de linkerkant van het achterdek gelift.
IMG_5680.jpg


De tweede en de vierde pendelas aan de linkerkant van het achterdek gelift.
Dit is de configuratie waar ik als invalchauffeur meestal mee rij, als de Goldhofer onbeladen is.
IMG_5690.jpg


De derde en de eerste pendelas aan de rechterkant van het achterdek gelift.
IMG_1796.jpg


De vierde, de tweede en de eerste pendelas gelift aan de rechterkant van het achterdek.
IMG_1776.jpg


De voor mij bekende blokkeerpennen gemaakt, zodat de de gelifte pendelassen tijdens het onbeladen rijden met de Goldhofer dieplader niet kunnen zakken bij een lange rit.
Als ik een korte onbeladen rit rij, gebruik ik de blokkeerpennen niet, want zo snel zakken de pendelassen niet uit zichzelf ook weer niet.
Het is altijd een heel gedoe om de pennen in de gelifte pendelassen te schuiven, de gaten moeten precies recht voor elkaar zitten.
Als je alleen bent en het is ook nog eens donker, dan sta je zomaar een half uur te klooien.

Zestien blokkeerpennen gemaakt.
IMG_1641.jpg


De blokkeerpen gemonteerd in pendelas.
IMG_1643.jpg


De blokkeerpennen gemonteerd in de 8 pendelassen aan de linkerkant van het achterdek en de interdolly (zie rode cirkels)
IMG_5504.jpg



Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Update : 0538


Hallo Allemaal,


Weer terug van weggeweest.
Na lange tijd maar weer eens een update plaatsen.

Even een tussendoortje, ik was in eerste instantie niet van plan om de pendelassen onafhankelijk te kunnen laten liften, onder het achterdek en de interdolly, omdat ik toch meestal geladen zal gaan rijden met de Goldhofer dieplader.
Bovendien is het heel veel extra werk om de pendelassen onafhankelijk van elkaar te kunnen liften.

Ik ben inmiddels teruggekomen van deze beslissing en kunnen nu de pendelassen onafhankelijk van elkaar gelift worden onder het achterdek en onder de interdolly.
Onder de interdolly kunnen zelfs de 3 pendelassen aan weerskanten allemaal gelift worden.
Best veel werk, maar het is gelukt om dit te realiseren.

De tweede pendelas aan de linkerkant van het achterdek gelift.
Bekijk bijlage 483479

De vierde pendelas aan de linkerkant van het achterdek gelift.
Bekijk bijlage 483481

De tweede en de vierde pendelas aan de linkerkant van het achterdek gelift.
Dit is de configuratie waar ik als invalchauffeur meestal mee rij, als de Goldhofer onbeladen is.
Bekijk bijlage 483482

Bekijk bijlage 483489

De derde en de vijfde pendelas aan de linkerkant van het achterdek gelift.
Bekijk bijlage 483493

De voor mij bekende blokkeerpennen gemaakt, zodat de de gelifte pendelassen tijdens het onbeladen rijden met de Goldhofer dieplader niet kunnen zakken bij een lange rit.
Als ik een korte onbeladen rit rij, gebruik ik de blokkeerpennen niet, want zo snel zakken de pendelassen niet uit zichzelf ook weer niet.
Het is altijd een heel gedoe om de pennen in de gelifte pendelassen te schuiven, de gaten moeten precies recht voor elkaar zitten.
Als je alleen bent en het is ook nog eens donker, dan sta je zomaar een half uur te klooien.

Zestien blokkeerpennen gemaakt.
Bekijk bijlage 483486

De blokkeerpen gemonteerd in pendelas.
Bekijk bijlage 483498

De blokkeerpennen gemonteerd in de 8 pendelassen aan de linkerkant van het achterdek en de interdolly (zie rode cirkels)
Bekijk bijlage 483504


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.

Tjonge Pieter,

Wat een vaardigheid, Best een beetje gezond jaloers.
Ik ga je volgen met dit project :worship: LEUK!!
Zie nu ook dat jij bijna in mijn achtertuin woont :cool:

Gr Albert:bye:
 
Is het in Duitsland niet verplicht om met die mechanische vergrendel pinnen te rijden?

Hallo Cor,

Ja, het is Duitsland verplicht met de vergrendelpennen te rijden als de pendelassen gelift zijn.
Ik noem het zelf blokkeerpennen.
Volgens mij is het in NL ook verplicht.

Als ik een korte rit heb, terug naar de basis rij en het donker is, dan ga ik zo rijden, zonder de vergrendelpennen.
Scheelt mij een hoop werk, als je alleen bent en het is donker.
Als er een mannetje met mij meegaat is het allemaal wat makkelijker.

Een paar jaar geleden s'nachts een keer aangehouden, door de Deutsche Polizei alles gecontroleerd, de papieren gecontroleerd, alles was in orde.
Ik denk dat de meeste Politieagenten niet eens weten, dat de pendelassen vergrendeld moeten worden.

Maar Cor, het is geen ramp hoor als er toch een pendelas op het wegdek zakt, er gebeurd dan verder niets en stuurt dan gewoon weer mee bij het nemen van bochten.
Als ik de drie assen onder de interdolly gelift heb, dan monteer wel altijd de blokkeerpennen, omdat de interdolly dan vrij hoog boven het wegdek hangt en het geheel aan de nek en het zwanenhals hangt.
Als ik maar één of twee pendelassen lift onder de interdolly bij een korte rit, dan gebruik ik de blokkeerpennen ook niet.

Tja, soms ben ik ook wel eens in overtreding, ik ben ook maar een mens hé.:)

Als je een "gewone" drie assige lucht geveerde trailer hebt, hoeven de gelifte assen niet geblokkeerd worden.
Soms zijn de regeltjes een beetje krom, maar dat weet jij toch ook wel ?
 
Ik vroeg me dit af, omdat ik weet dat in Duitsland de stempelarmen van kranen mechanisch vergrendeld moeten worden tegen uitschuiven ( in bochten bv.) Dat heeft ons problemen gegeven met de eerste Faun carriers die in NL kwamen, en deze pinnen er in hadden zitten. We moesten wel even zoeken waarom die stempels niet wilden uitschuiven; vergeet je nooit weer. ;-)
Cor
 
Dat ligt iets anders, want die wordt gelifte as dmv luchtdruk constant omhoog gedrukt, en als er geen lucht is, dan rijdt hij ook niet meer

Hallo Cor,

Ik weet niet hoe dit luchtbalgen veersysteem en liftsysteem werkt, nooit in verdiept, maar dit klinkt logisch.
Ik heb ook nooit met luchtvering gereden, alleen maar met bladvering onder de 3 en 4 assige Zwaar Transporttrucks
Vroeger, ja vroeger was er alleen maar bladvering onder de vrachtauto's
 
Ik vroeg me dit af, omdat ik weet dat in Duitsland de stempelarmen van kranen mechanisch vergrendeld moeten worden tegen uitschuiven ( in bochten bv.) Dat heeft ons problemen gegeven met de eerste Faun carriers die in NL kwamen, en deze pinnen er in hadden zitten. We moesten wel even zoeken waarom die stempels niet wilden uitschuiven; vergeet je nooit weer. ;-)
Cor

Hallo Cor,
Daar kan ik me iets bij voorstellen als de stempelarmen geborgd moeten worden, dit wil je niet meemaken dat in een bocht de stempelarmen uitschuiven en dat er iemand tegenaan knalt.
Als een gelifte pendelas naar beneden zakt, is dit voor de mede weggebruikers geen ramp.

Helicor zei:
We moesten wel even zoeken waarom die stempels niet wilden uitschuiven.

Ik herken dit heel goed :
Dit heb ik ook wel eens gehad :
Waarom willen de gelifte pendelassen niet naar beneden zakken op het wegdek ?
Tja, blokkeerpennen vergeten te verwijderen.

Even nagekeken in de Goldhofer bouwtekening hoe de pennen nu precies heten : "Sicherheit Stifte"
Vrij vertaald : Beveiligingspennen.

Blokkeerpennen door mij genoemd.
Vergrendelpennen door jou genoemd.
Anderen noemen het borgpennen.
We hebben het over hetzelfde en begrijpen van elkaar wat we bedoelen. Toch........?
 
Je weet natuurlijk weel hoe luchtvering werkt, met 2 niveau regelaars om de rijhoogte op een vaste waarde te houden, onafhankelijk van de belasting. Die druk gaat naar de rechter luchtzakken
Als je die luchtdruk daarin nu afblaast en de linker blauwe balg onder druk zet, dan gaat die as omhoog, en zal omhoog blijven zolang er luchtdruk in het systeem is. Dat is het principe; nu zijn er regelingen om dit automatisch te laten verlopen, zodat het liften gebeurt afhankelijk van de belading, maar daar gaan we nu maar even aan voorbij. Ook zijn er andere uitvoeringen, maar het principe is hetzelfde. Dit is een van de BPW uitvoeringen.
Cor
Axle-lift.jpg
 
Hallo Cor,
Daar kan ik me iets bij voorstellen als de stempelarmen geborgd moeten worden, dit wil je niet meemaken dat in een bocht de stempelarmen uitschuiven en dat er iemand tegenaan knalt.

Nou, nee, dat zou niet gebeuren, want de stempelbalken schuiven hydraulisch uit, en zijn dus hydraulisch vergrendeld in de ingetrokken stand, alleen de TÜV nam daar geen genoegen mee, en er moest een mechanische beveiliging op gemonteerd worden, vandaar dat dit standaard zit op Duitse fabricaten.
Er waren merken, die een ketting om de stempel cilinder bevestigden, dat was achteraf eenvoudiger; of het netjes was is een persoonlijke zaak. ;-)
Cor
 
Nou, nee, dat zou niet gebeuren, want de stempelbalken schuiven hydraulisch uit, en zijn dus hydraulisch vergrendeld in de ingetrokken stand, alleen de TÜV nam daar geen genoegen mee, en er moest een mechanische beveiliging op gemonteerd worden, vandaar dat dit standaard zit op Duitse fabricaten.
Er waren merken, die een ketting om de stempel cilinder bevestigden, dat was achteraf eenvoudiger; of het netjes was is een persoonlijke zaak. ;-)
Cor


Hallo Cor,

Dus eigenlijk het zelfde verhaal als bij de pendelassen, een mechanische vergrendeling verplicht door de TÜV , maar eigenlijk niet perse noodzakelijk.
Hoe zit dit bij de RDW in NL ?
Ook een mechanische vergrendeling noodzakelijk ?
Ik dacht van wel, maar ik weet dit niet zeker.
 
Je weet natuurlijk weel hoe luchtvering werkt, met 2 niveau regelaars om de rijhoogte op een vaste waarde te houden, onafhankelijk van de belasting. Die druk gaat naar de rechter luchtzakken
Als je die luchtdruk daarin nu afblaast en de linker blauwe balg onder druk zet, dan gaat die as omhoog, en zal omhoog blijven zolang er luchtdruk in het systeem is. Dat is het principe; nu zijn er regelingen om dit automatisch te laten verlopen, zodat het liften gebeurt afhankelijk van de belading, maar daar gaan we nu maar even aan voorbij. Ook zijn er andere uitvoeringen, maar het principe is hetzelfde. Dit is een van de BPW uitvoeringen.
Cor
Bekijk bijlage 483697

Hallo Cor,

Bedankt.
Het is mij nu volkomen duidelijk.
Zo zie je maar weer, weer wat geleerd.
 
Back
Top