Smit Rotterdam BB Nieuw...

Ik heb mijn schroefjes binnen en gemonteerd...Raboesch 4 blads L & R draaiend 55m. En al gemonteerd, zie foto.
Nu eerst de volgende proefvaart, en dan verder met het schilderwerk en de opbouw.
IMG-20210114-WA0015.jpeg
 
Druk bezig met de roertjes. Gebruik niet de houten, maar heb ze gemaakt van kunststof. Iets van oude lamellen. Vijf lagen op elkaar gelijmd en de twee buitenste iets langer gehouden. Deze buig ik om de roer koningen en monteer ze met 1.5 mm boutjes. Heb er vertrouwen in...
 
Valt toch wel mee Maarten? Maar als je weer wat plaatst, komen er weer kijkers en komt er van zelf weer respons. Mijn Rotterdam schiet ook al lekker op. Dus als je nog wat wil weten, laat je het maar horen.
Groeten,
Roelof
 
Sorry mensen. Ben lang en ernstig ziek geweest van Corona. Ga een en ander nu weer oppakken. Gelukkig krijg ik de mogelijkheid nog, had ook anders kunnen gaan...
Zal zsm fortos en mogelijk een video plaatsen. Groet,

Opa Maarten
 
Als je ziek word is het normaal dat je verslag stilvalt, maar gelukkig heb je het beestje overwonnen en kan je stilaan terug verder met je leven en dit prachtige bouw verslag.
foto ziet er veel belovend uit.
 
Blij dat je weer onder de mensen bent Maarten. Neem de tijd en pak de draad weer rustig op. Heb je nachtfoto even rechtop gezet. Gr. Klaas.


SR Opa Maarten 20211206_171039.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daar zit power genoeg in Maarten! Mooi dat het allemaal lukt. Als er op je zender een dual rate voorziening zit dan zou ik die bij de motoren toepassen om met de losse boot te varen. Dan slaan de schroeven minder gauw lucht. Controleer of je motoren erg warm worden. En zorgen dat de boot achter op maximale diepte ligt. Op achteruit trekken de schroeven gauw lucht. Wordt deels veroorzaakt door de vorm van de straalbuizen. Succes verder met de afbouw! Gr. Klaas.
 
mooi, power, meer dan voldoende om iets zwaar in gang te krijgen en te kunnen bijsturen.
Nu nog leren om maar met half gas te varen of nog wat minder misschien :)
succes met de verdere afwerking
 
Gefeliciteerd met het resultaat Maarten. Moet achter nog meer ballast bij en minder gas worden gegeven. Varend zie je dat er genoeg wateraanvoer naar de schroeven is, maar stilliggend niet. En helemaal niet als je de motoren tegen elkaar in laat draaien. Ook heeft bij achteruit draaien de stand van het roer invloed op de wateraanvoer. Als je op de schroeven wilt keren houd dan de roeren in de middenstand. Dan hapt je achteruitdraaiende schroef minder lucht. Is Brent de cameraman, of bediende hij de zender? Het is heel verleidelijk om de knuppel door te drukken om resultaat te zien, maar het werkt vaak averechts. Probeer uit te (laten) vinden wat er gebeurt bij minimaal toerental van de schroeven. Je staat versteld hoe weinig energie een schip nodig heeft om te bewegen. Bij veel wind wordt het natuurlijk anders, maar dan is het in je voordeel dat je de fijne kneepjes onder de knie hebt. Wens jullie veel vaarplezier en succes met de afbouw. Gr. Klaas.
 
hier de kleine zuster schepen met een transport Botlek naar zee
 

Bijlagen

  • perameda 044.jpg
    perameda 044.jpg
    194,2 KB · Weergaven: 176
  • perameda 061.jpg
    perameda 061.jpg
    206,2 KB · Weergaven: 179
Gefeliciteerd met het resultaat Maarten. Moet achter nog meer ballast bij en minder gas worden gegeven. Varend zie je dat er genoeg wateraanvoer naar de schroeven is, maar stilliggend niet. En helemaal niet als je de motoren tegen elkaar in laat draaien. Ook heeft bij achteruit draaien de stand van het roer invloed op de wateraanvoer. Als je op de schroeven wilt keren houd dan de roeren in de middenstand. Dan hapt je achteruitdraaiende schroef minder lucht. Is Brent de cameraman, of bediende hij de zender? Het is heel verleidelijk om de knuppel door te drukken om resultaat te zien, maar het werkt vaak averechts. Probeer uit te (laten) vinden wat er gebeurt bij minimaal toerental van de schroeven. Je staat versteld hoe weinig energie een schip nodig heeft om te bewegen. Bij veel wind wordt het natuurlijk anders, maar dan is het in je voordeel dat je de fijne kneepjes onder de knie hebt. Wens jullie veel vaarplezier en succes met de afbouw. Gr. Klaas.

Goede tips. Inderdaad is Brent de cameraman van 7 jaar...Ik bediende meestentijds de zender. Maar dit was de eerste keer, dus moet nog even aanvoelen. Inderdaad bij stationair draaien nog voldoende vaart. Trekken zal hij dus wel. En het roersysteem heb ik ook aangepast naar advies van een Engineer van IHC Kinderdijk. Daar is het originele schip ook gebouwd...
 
Back
Top