Een Statenjacht

Die miste ik inderdaad gisteren, wilde er eerst naar vragen maar toen bedacht ik mij, dat zal wel nog komen. Nou we worden op onze wenken bediend.
Als propjes zou je ook laminaat reparatie pasta kunnen gebruiken. Zag dat eens bij een andere modelbouwer.
 
Gaatjes gevuld.
20220920_093051.jpg
20220920_093043.jpg
 
@k-k
Hallo Klaas, als ervaringsdeskundige op het gebied van Buhler ZONV-03-motoren vroeg ik me af of deze motoren nog externe ontstoringscondensatoren moeten krijgen, of dat deze al intern ontstoord zijn.

Mvg,
 
Ik krijg in de pb geen foto's geplaatst, dus dan hier maar even Herman.
De assen die ik heb zijn een cm of 10 te lang. De motoren moet ik deels laten verzinken in de vloer om ze goed uitgelijnd te krijgen. De 4cm schroefjes.........ha.
Ik heb raboeschjes, maar aan een zijde een te grote diameter.

Morgen op vakantie. Wel in de buurt van Shamrock. Misschien daar wat rondkijken.
20220920_170734.jpg
20220920_170559.jpg
20220920_170546.jpg
 
Mees. Maak van die enkele kruiskoppelingen dubbele. Dan komen de motoren beter voor de assen te liggen en is het uitlijnen niet kritisch meer. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
k krijg in de pb geen foto's geplaatst, dus dan hier maar even Herman.
Inderdaad, in een PB kan je geen foto's invoegen.
Begrijp ik het goed dat je 2 schroeven hebt met een verschillende diameter? Dan moet 1 ervan vervangen worden door de gewenste diameter. Wel letten op de draairichting, dat je uiteindelijk 2 schroeven met gelijke diameter hebt, 1 linkse en 1 rechtse.
Kruiskoppelingen heb je dus al, maar die zijn enkel uitgevoerd, hoewel je denkt dat je hiermee een knik tussen as en motor kan overbruggen, luistert dit toch heel nauw. Daarom is het beter die dubbel uit te voeren, zoals op de foto van de Bismarck te zien is. Dan moet de motor wel nog zo'n cm of 3,3 naar achter (naar de boeg toe). Je moet wel de messingstukjes helemaal tot het einde in de zwarte plastic tussenstukken duwen. Er bestaan messing tussenstukken waarmee je 2 plastic tussenstukken achter elkaar kan zetten. Zo creëer je een kardankoppeling, en dat is net wat ik aanraadde en ook Klaas bedoelt.
Je kan dus wat je al hebt aan koppelingen perfect behouden, maar Klaas en ik zouden er nog een (zwart) tussenstuk aan toe voegen.
Aan de binnenzijde van de assen zie ik een verschil tussen de onderste (stuurboord) en de bovenste as (bakboord).
Bij de onderste zit precies een lager, dat bij de bovenste ontbreekt. heb je nog zo'n lager voor de bovenste as?
Uit je recentste PB begrijp ik dat je inderdaad voor de andere as ook zo'n lager hebt.
Nadat je de precieze lengte van de buitenas (messing) bepaalt hebt, en ingekort, schuif je inderdaad dat lager over het uiteinde. dus niet te kort afzagen. :) Dan soldeer of lijm je het lager op het asuiteinde aan de binnenkant.
De schroefas moet je dan ongeveer even veel inkorten. Beter is die net iets langer te laten, zodat er een beetje plaats over blijft voor het volgende onderdeel en om voldoende diep.in de koppelingsflens te steken.
Je kan er altijd nog een beetje meer afzagen, er terug aanzetten is iets moeilijker. :)
Na dit lager moet je eerst een stopperring met inbusschroefje plaatsen, anders gaat de schroef bij het achteruitvaren aan je motoras gaan hangen.
Dan pas komt de messing flens van je kardankoppeling.
Door die stopperring moet je motor nog een halve centimeter naar de boeg toe,
Als dit mogelijk is, want daarvoor moet dat schot er gedeeltelijk uit, dan krijg je misschien wel voldoende hoogte zodat de motor niet in het vloertje moet ingewerkt worden.

Om te vermijden dat je je kostbare schroeven verliest, draai je eerste een (messing) moertje op de schroefdraad van de as, helemaal tot het einde, handvast.
Dan draai je de schroef er op. Kom je niet tot aan het moertje, dan zou ik de schroefdraad de nodige mm inkorten.
Komt de schroef tot aan het moertje dan draai je het moertje met een sleutel strak tegen de schroef aan.
Als je dit niet doet, ben je bij de linksdraaiende schroef van de eerste poging al een schroef kwijt. :eek:

Maar mijn vraag aan jou @k-k was of de motoren nog van ontstoringscondensatoren moet voorzien worden?
Mocht ik hier of daar wat onzin geschreven hebben, mag je het gerust ook laten weten. :)
 
Om de schroefas waterdicht te maken is uierzalf van Kr...vat of een andere drogist een goede oplossing.
Een hoeveelheid warmen in een schaaltje, opzuigen met een injectiespuit (zonder naald), as een stukje terugtrekken, spuit tegen de opening en vullen maar.
Vinger tegen de opening en as terug naar buiten duwen tot je weerstand voelt. Dan het overtollige vet laten ontsnappen en je hebt nog zachte handen ook. :)
Nooit deze assen ongesmeerd laten draaien. Uierzalf doet het werk, maar mocht je voor het vullen willen testen, doe dan een drupje olie aan de lagers, en laat het toerental niet te hoog oplopen, alhoewel dat met die Buhlers niet direct een probleem is.
 
Mees. In deze link een plaatje van een dubbele kruiskoppeling als voorbeeld. Bij die enkele koppelingen van jou zijn aparte stukken te koop om dubbele te maken. Zal even kijken welke onderdelen.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...rdan-44-3-2-4-en-4mm-envelop/a-71370-10000257
Van Raboesch heb je nog nodig 2 x tussenstuk en 2 x messing koppelstuk. Wel opletten dat je ze goed monteert. De scharnierpunten moeten net zo komen te liggen als in de Romarin koppeling in de eerste link.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...zwart-uni-nr-r106-40-envelop/a-11715-10000257
https://www.rc-point.nl/rc-boten-schepen/as-koppelingen/raboesch-koppelstuk-messing-uni-nr-r106-30v-envelop/a-11714-1000025 monteren dat bij vooruit draaien van de schroef de plus uitgang aan de rode draad van de motor komt7
En nog even ter aanvulling, die Bühlers hoef je niet te onstoren. De motoren hebben twee uitgaande assen. Voordeel daarvan is dat je ze zo kunt monteren dat bij vooruit draaien de plus van de regelaar aan de rode draad van de motor komt. Dan zijn ze namelijk even sterk en loopt de boot niet scheef weg. Ook op achteruit heb je dan op beide motoren hetzelfde vermogen.
Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
dat gaat hier alle maal zo snel , heb nauwelijks de tijd om bij te lezen laat staan om ook iets te schrijven dan nog niet gezegd is :)
enige dat ik nog wil toevoegen, hang de motoren eerst even aan een batterij, rood aan de plus en kijk in welke richting ze draaien. dan zo monteren in je schip dat beide assen tegenovergesteld draaien ( van boven naar elkaar toe ).
En verder , als het niet helemaal duidelijk is , vragen maar.
 
van boven naar elkaar toe
Van boven naar elkaar toe schijnt een betere "wegligging" en bestuurbaarheid te geven, van boven van elkaar weg schijnt meer snelheid te geven.
Bij jou @Mees Ippel zou dus van boven naar elkaar toe inderdaad de beste optie kunnen zijn.
Je moet dan van achter gezien wel de linkse schroef rechts plaatsen en de rechtse (rechtsdraaiende) aan de linkse as.
Op de eerste foto van post 1450 zie ik dat je dit ook reeds zo gedaan hebt. :thumbsup:
 
Back
Top