k krijg in de pb geen foto's geplaatst, dus dan hier maar even Herman.
Inderdaad, in een PB kan je geen foto's invoegen.
Begrijp ik het goed dat je 2 schroeven hebt met een verschillende diameter? Dan moet 1 ervan vervangen worden door de gewenste diameter. Wel letten op de draairichting, dat je uiteindelijk 2 schroeven met gelijke diameter hebt, 1 linkse en 1 rechtse.
Kruiskoppelingen heb je dus al, maar die zijn enkel uitgevoerd, hoewel je denkt dat je hiermee een knik tussen as en motor kan overbruggen, luistert dit toch heel nauw. Daarom is het beter die dubbel uit te voeren, zoals op de foto van de Bismarck te zien is. Dan moet de motor wel nog zo'n cm of 3,3 naar achter (naar de boeg toe). Je moet wel de messingstukjes helemaal tot het einde in de zwarte plastic tussenstukken duwen. Er bestaan messing tussenstukken waarmee je 2 plastic tussenstukken achter elkaar kan zetten. Zo creëer je een kardankoppeling, en dat is net wat ik aanraadde en ook Klaas bedoelt.
Je kan dus wat je al hebt aan koppelingen perfect behouden, maar Klaas en ik zouden er nog een (zwart) tussenstuk aan toe voegen.
Aan de binnenzijde van de assen zie ik een verschil tussen de onderste (stuurboord) en de bovenste as (bakboord).
Bij de onderste zit precies een lager, dat bij de bovenste ontbreekt. heb je nog zo'n lager voor de bovenste as?
Uit je recentste PB begrijp ik dat je inderdaad voor de andere as ook zo'n lager hebt.
Nadat je de precieze lengte van de buitenas (messing) bepaalt hebt, en ingekort, schuif je inderdaad dat lager over het uiteinde. dus niet te kort afzagen.

Dan soldeer of lijm je het lager op het asuiteinde aan de binnenkant.
De schroefas moet je dan ongeveer even veel inkorten. Beter is die net iets langer te laten, zodat er een beetje plaats over blijft voor het volgende onderdeel en om voldoende diep.in de koppelingsflens te steken.
Je kan er altijd nog een beetje meer afzagen, er terug aanzetten is iets moeilijker.

Na dit lager moet je eerst een stopperring met inbusschroefje plaatsen, anders gaat de schroef bij het achteruitvaren aan je motoras gaan hangen.
Dan pas komt de messing flens van je kardankoppeling.
Door die stopperring moet je motor nog een halve centimeter naar de boeg toe,
Als dit mogelijk is, want daarvoor moet dat schot er gedeeltelijk uit, dan krijg je misschien wel voldoende hoogte zodat de motor niet in het vloertje moet ingewerkt worden.
Om te vermijden dat je je kostbare schroeven verliest, draai je eerste een (messing) moertje op de schroefdraad van de as, helemaal tot het einde, handvast.
Dan draai je de schroef er op. Kom je niet tot aan het moertje, dan zou ik de schroefdraad de nodige mm inkorten.
Komt de schroef tot aan het moertje dan draai je het moertje met een sleutel strak tegen de schroef aan.
Als je dit niet doet, ben je bij de linksdraaiende schroef van de eerste poging al een schroef kwijt.
Maar mijn vraag aan jou
@k-k was of de motoren nog van ontstoringscondensatoren moet voorzien worden?
Mocht ik hier of daar wat onzin geschreven hebben, mag je het gerust ook laten weten.