H.M.S. SOVEREIGN of the SEAS van deA

Dat lijkt wel een productielijn, Koos. Maar met zoveel openingen moet je wel wat verzinnen.
Het ziet er strak en indrukwekkend uit.
Gr. Peter
Dank je Peter :thumbsup::thumbsup:
Ziet er goed uit Koos :thumbsup: en twee keer meten is zeker weten, is hier geen overbodige luxe ;)
Bedankt voor de complimenten Piet :worship:, en inderdaad het meten is weten is hier wel van toepassing daar gaat heel wat tijd inzitten.....
Maar hoe is het verders met jou, gaat het weer een beetje????
Bedankt voor de duimpjes Tim :koud:
Je gaat als een speer Koos. Ik zou dagen doen over die kadertjes. Mooi gemaakt. :thumbsup:
Bedankt voor je mooie worden Peter, en tja dagen over de kozijntjes is wel wat overdreven maar er gaan wel verschillende uurtjes werk inzitten ;)
Dit is weer heel mooi, en vlot werk Koos. :):)
Dank je Peter, en ach ik heb de tijd hee :kwijl:
Imposant schip wordt dit! Goeie vorderingen
Dank je wel Erik :worship: en het word inderdaad een imposant scheepje....
Even bijgelezen alvorens het te gaan volgen. Maar het ziet er goed uit.:thumbsup:
Vriendelijke groet, Jaap
Welkom hier Jaap en ook jij bedankt voor de complimenten :yes:

Inmiddels druk doende met de verschansingen en het aftekenen van de geschutspoorten aan stuurboord, maar dat zien jullie de komende dagen weer wel,
Voor nu allemaal een goed weekend
Groetjes Koos
 
Bedankt voor de complimenten Piet :worship:, en inderdaad het meten is weten is hier wel van toepassing daar gaat heel wat tijd inzitten.....
Maar hoe is het verders met jou, gaat het weer een beetje????


Groetjes Koos

Eigenlijk gaat het nog steeds niet goed Koos, ik wacht momenteel op een consult met de longarts, waar ik maandag 20 maart terecht kan.
 
Eigenlijk gaat het nog steeds niet goed Koos, ik wacht momenteel op een consult met de longarts, waar ik maandag 20 maart terecht kan.
Dat duurt dan ook weer even zeg maar tot die tijd kop op Piet en ik hoop dat het daarna weer snel de goede kant op gaat zodat we weer kunnen genieten van je verslagen hier op het Forum
Het heeft er weer alle schijn van Koos dat dit weer iets moois gaat worden:thumbsup:
Ik hoop het Hans :rolleyes: maar ik ga er wel van uit hoor.
 
Iedereen weer bedankt voor de leukjes en de leuke berichten via welke weg dan ook, en ja John er word gewoon aan doorgewerkt hoor ;), eerst weer het aftekenen van de verschansingen en geschutspoorten aan stuurboord, waarna ook deze verschansingen weer op maat gemaakt werden:
74B9857C-8E2D-404D-89C7-BE10F5BF6C1B.jpeg

Met een tijdelijk hulplatje werd de tweede deklijn uitgezet en afgetekend........

1663C918-851E-408C-8D4F-99D2F66A511A.jpeg


Vervolgens werd de kozijnfabriek weer opgestart:
88328A65-53BA-4106-90C0-2072EA290EE0.jpeg


En dan de gaten erin boren, vijlen, schuren waarna de kozijntjes er in gelijmd werden, de bovenste rij zit er alweer in:
90CAC899-BFAC-4889-9DBD-55B77B24308B.jpeg


Nog 23 te gaan en het laadluik wat in de middelste rij komt dus het vordert hier gestaag.......

Tot de volgende keer maar weer,
Groetjes Koos
 
De kozijnen zitten er nu allemaal in en zijn gelijk met de romp geschuurd:
20D7147D-2656-4026-B8CD-06BAC893A9C4.jpeg


Aan beide zijden werden de spantkoppen van de kuil, 4 per zijde, gelijk met het derde dek afgezaagd en geschuurd:
B764D796-6B27-420A-81A9-F5A34D0C0A98.jpeg

Het dek ligt er nog los in........

En tot slot de kozijntjes rood geschilderd:
5F1ADC11-0058-44EA-ADB6-349C730E515B.jpeg


En dan ga ik me nu beraden wat de volgende stap weer word,

Fijne avond nog,
Groet Koos
 
Laatst bewerkt:
Ziet er niet verkeerd uit, ben heel benieuwd naar de volgende stap. :thumbsup: Vriendelijke groet, Jaap
Dank je Jaap, enne die volgende stap staat hieronder ;):)
Gaat mooi zo Koos, ze ziet er al aardig groot en imposant uit zo. Nu de aankleding nog even :):)
Dank je Peter, ben al druk doende met de "aankleding" hoor :):thumbsup:

Tja de volgende stap(pen) dat waren het aanbrengen van de kieldelen, de achtersteven en de galjoenscheg, de achtersteven werd ingelaten in het verwulf en er werd tevens een klein hoekje ingelijmd:
DCBE2F6F-372C-4D5D-BE41-59C3ACBA2CEF.jpeg

Ik was wat voorbarig met het inkorten van de beplanking, deze moesten 2mm voorbij de valse kiel afgezaagd worden en niet gelijk :confused: dus daar maar een klein latje aangebracht en in model gebracht, lang leve de tweede laag :) In de hoek met laminaatvuller wat model erin gebracht en verder alles strak geschuurd.......

2B32A725-9D23-48AF-9FA6-2AE058FDA2F1.jpeg

De galjoenscheg gelijmd en met elastiekjes gefixeerd..........

Nu kon ik beginnen met het uitzetten van de tweede laag, en werden de eerste sapelli latten tegen de romp gelijmd aan stuurboord:
45F9B03E-955E-4841-AB44-24956C639F69.jpeg


C10886E3-C435-4FF6-A13E-9323B8DB7CE0.jpeg


48245753-A4F9-454D-8B18-1D9F1FE0F5A7.jpeg

Hier de latjes iets op laten lopen om schotelen te voorkomen............

Eerst de dekjes van het achterkasteel pas gemaakt en vast gelijmd:
899A4E92-119A-4AFC-8853-96F5F12EF39D.jpeg


En weer verder met de sapelli latjes:
8BC3308C-ED5B-40F5-9135-10E5EEAE706E.jpeg


Bij de boeg werd er een verjongd (2e huidgang van boven) en hetgeen wat er afgesneden werd werd er onder weer tegen gelijmd:
94DAEB37-F6D6-45BA-A67A-0F228D00CEAA.jpeg

De sapelli latjes hebben de neiging te gaan krullen (hol staan) door het vocht van de houtlijm maar dat is niet onoverkomelijk..............

De komende dagen zijn we nog volop bezig met deze latjes dus hoef ik me niet te vervelen,
Fijne avond nog,
Groet Koos
 
Het hol gaan staan van fineer komt inderdaad doordat het lijm op waterbasis is en je latjes heel dun. Dit kan heel hinderlijk zijn!
Een tip is om contactlijm i.p.v. houtlijm te gebruiken. Nadeel, het stinkt enorm, maar je latjes zitten meteen goed vast.

Mooie vorderingen Koos!
 
Koos, als aanvulling op de reeds gegeven adviezen, kan je het hol gaan staan van de fineerlatten ook voorkomen door de houtlijm zo zuinig mogelijk aan te brengen. Ik heb hier al eens eerder over geschreven, dat de lijm vaak (meestal) ruim en overvloedig word gebruikt, hetgeen dus helemaal niet nodig is omdat houtlijm een zeer sterke hechting geeft op alle soorten hout, mits op een goede manier gebruikt. Het hol gaan staan van het fineer komt inderdaad door het vocht in de lijm en is in principe al een teken dat je teveel lijm gebruikt. Lijmen is eigenlijk net als schilderen een essentiële vaardigheid in de modelbouw.

Hier onder laat ik globaal zien hoe ik het altijd doe en nooit een probleem heb met het hol gaan staan van fineer latten;

De latten, met name noten en sapelli zijn vrij ruw waardoor vocht meer grip krijgt op het oppervlak. Door de te lijmen kant licht op te schuren met een fijne korrel (minstens 320) haal je het ruwe weg en word de lat dus glad en minder vatbaar om vocht op te nemen. Het is uiteraard een klein beetje meer werk, maar met een goed resultaat, even wrijven met het schuurpapiertje is al voldoende;
IMG_0756kopie.jpg


Daarna een klein beetje lijm over de lat verdelen,
IMG_0757kopie.jpg


en vervolgens smeer je de lijm gewoon met je vinger (of een kwastje) uit over de hele lat zodat er een mooi en gelijk dun laagje lijm op de lat komt, ik doe het altijd met een vinger en
heb een vochtig doekje liggen om het teveel aan lijm op vinger e.d. te verwijderen,
IMG_0758kopie.jpg

IMG_0759kopie.jpg


Als je na de procedure nog steeds een witte laag ziet, dan heb je teveel lijm gebruikt:confused:, het moet er enigszins transparant uitzien en dus niet meer helder wit !

Het lijkt een heel verhaal, maar in de praktijk kost dit nauwelijks meer tijd en je latten zitten zonder vervorming mooi op de scheepshuid:).
 
Laatst bewerkt:
Het hol gaan staan van fineer komt inderdaad doordat het lijm op waterbasis is en je latjes heel dun. Dit kan heel hinderlijk zijn!
Een tip is om contactlijm i.p.v. houtlijm te gebruiken. Nadeel, het stinkt enorm, maar je latjes zitten meteen goed vast. Mooie vorderingen Koos!
Als die zo hard stinkt dan laat ik het maar bij de witte houtlijm Peter, anders krijg ik trammelant met de directie hier en da wilde nie hee :):)
Ik heb bij m'n Statenjacht gelijk het origineel, een groot deel van de beplanking hol geschuurd.
Die waren iets groter denk ik Mees ;)
De latten, met name noten en sapelli zijn vrij ruw waardoor vocht meer grip krijgt op het oppervlak. Door de te lijmen kant licht op te schuren met een fijne korrel (minstens 320) haal je het ruwe weg en word de lat dus glad en minder vatbaar om vocht op te nemen
Kijk dat wist ik niet en dat scheelt een hele hoop, ze krullen nu inderdaad veel minder, eigenlijk helemaal niet meer, bedankt voor de tip Piet :worship::worship:

Maar goed met de schuurtip van Piet vandaag stuurboord afgewerkt:
1B702551-63FF-46E1-864F-9FB18B6BC871.jpeg


652B8968-D164-4E3D-B6B5-F0D009238E98.jpeg


En verder met bakboord:
4885A561-C0F7-43E8-92FA-DBDE78BB0862.jpeg


Het vordert gestaag, zeker met dat weer van vandaag, dan kun je nergens beter zitten dan thuis op je werkplekkie ;);)

Allemaal nog een fijne avond,
Groetjes Koos
 
Laatst bewerkt:
Back
Top