Peter's dwarsdoorsnede van de 17de eeuwse Pinas

Nadat bijna alles uit elkaar lag, had ik nog een spant over waarvan ik dacht dat hij er goed uitzag, dus die op de kiel, en een ander spant erbij gemaakt om het begin weer te maken, en toen kreeg ik dit te zien bij een controle.

DSCN5371.JPG


Oftewel, dit was nog bagger.
Alles uit elkaar gehaald en nagemeten, , en het blijkt eigenlijk gewoon slordig werk geweest te zijn.
Bij het schoonmaken van de buikstukken heb ik het stukje wat op de kiel rust, een klein beetje scheef geschuurd, minimaal, 5 of 6 hondertste van een millimeter, maar dat is over de breedte van de kiel, op het uiteinde iwordt dat natuurlijk 5 keer 5honderdste mm, is gelijk 2,5 tiende aan elke kant. ( shuurpapier en ik gaan niet altijd goed samen)
En bij het in elkaar plakken hebben mijn ogen ,ij wat geplaagd.
Mijn zicht is niet altijd optimaal, en dus waren de spanten gewoon niet perfect in elkaar geplakt. en allee tienden van millimeters tellen leuk bij elkaar op, tot het waardeloze resultaat.

In het vervolg veel vaker controleren dus.

De volgende spanten zijn nu uiterst zorgvuldig in elkaar geplakt, en toen was dit het resultaat

DSCN5374.JPG


Hier even met klemmetjes gecontroleerd, en toen was het acceptabel, dus in elkaar kreeg ik dit


DSCN5378.JPG


Nog een minimaal verschil, maar een heel stuk beter.
Hierna zijn de buikstukken weer geplaatst.

DSCN5379.JPG


En bij de Wiebelcontrole ziet het er zo uit.

DSCN5382.JPG


Netjes met alle hoeven op de grond.
Nu kan ik dus rustig verder knutselen
 
He he, het duurt ff maar dan heb je ook wat nietwaar Peter :worship::worship:
Maar het gaat nu de goede kant op, en de moraal "blijven controleren"

Succes verder
 
Het is inderdaad op blijven letten want alles zit zo scheef in elkaar. Ik ben ook iets scheef begonnen en mijn oplangers vallen iets naar buiten. Hierdoor waren de gelaserde berghouten iets te kort naar mijn zin. Soms vergis jeje in dit model en denk lijm het maar in elkaar. Een ander punt van aandacht is het netjes verlijmen en lijmvrij houden.
Dat is ook een dingetje om dat netjes voor elkaar te krijgen.
Maar het begin is er Peter en het ziet er goed uit.
 
Het is inderdaad op blijven letten want alles zit zo scheef in elkaar. Ik ben ook iets scheef begonnen en mijn oplangers vallen iets naar buiten. Hierdoor waren de gelaserde berghouten iets te kort naar mijn zin. Soms vergis jeje in dit model en denk lijm het maar in elkaar. Een ander punt van aandacht is het netjes verlijmen en lijmvrij houden.
Dat is ook een dingetje om dat netjes voor elkaar te krijgen.
Maar het begin is er Peter en het ziet er goed uit.

Inderdaad Hans, het lijm vrij houden gaat ook een serieus puntje worden in dit stukje schip, vooral in het deel wat niet bekleed wordt.
Maar het begin is er nu inderdaad..
Nu lekker door knutselen.
 
Knap Peter, met slechte ogen toch bouwen en toen het fout ging het overnieuw doen. Daarnaast ook dapper om dat te tonen op het forum.
In mijn ogen niets anders dan respect. De nieuwe stappen en foto’s zien er goed uit!

gr,
Peter
 
Knap Peter, met slechte ogen toch bouwen en toen het fout ging het overnieuw doen. Daarnaast ook dapper om dat te tonen op het forum.
In mijn ogen niets anders dan respect. De nieuwe stappen en foto’s zien er goed uit!

gr,
Peter

Peter, bedankt voor het compliment, en inderdaad, als mij iets niet zint, dan wordt het weer gedemonteerd, net zolang tot ik het goed vind.
Mijn Admiraal vraagt wel eens of ik me wel helemaal goed voel, is toch mooi? zegt ze dan.
Maar zoveel verschil in het vlak kan nooit een mooi model opleveren zeg ik dan.

En het is niet dapper om het te tonen, dit forum is volgens mij niet alleen de mooie dingen tonen, maar de miskleunen horen er ook bij vind ik
Anders kun je ook geen advies krijgen over war je fout doet, en hoe dit op te lossen:):)
 
Knap Peter, met slechte ogen toch bouwen en toen het fout ging het overnieuw doen. Daarnaast ook dapper om dat te tonen op het forum.
In mijn ogen niets anders dan respect. De nieuwe stappen en foto’s zien er goed uit!

gr,
Peter
Mooi verwoord zo. En inderdaad het ziet er goed uit.
 
Na enige vertraging omdat mijn koeplamp er na 9 mooie jaren geen zin meer in had, moest er eerst een nieuwe komen, zodat ik iets beter kon zien wat ik aan het doen was
Ik hoop dat mijn oude lamp rust vindt in de eeuwige loeplamp hemel.:p:p:p

Maar goed, de stander heb ik nu helemaal gereed, het vilt en de antislip matten zijn eraan geplakt.

DSCN5395.JPG


Hij behoeft wel een afstof beurtje zag ik op de foto.

en verder naar het model, Het Kolzem is geplaatst, samen met een kielgang, en een deel van het vlak.
De pijl wijst naar het Kolzem

DSCN5389.JPG



Hier een foto van het vlak,en de eerst kielgang

DSCN5388.JPG


Toen dit alles lag te drogen, moest de Admiraal de 8 kilogram Ragdoll even waarschuwen, dat dit model niet eetbaar was.
Op de foto lijkt allemaal onschuldig, maar pas op. touwtjes en losliggende houtjes zijn om te bijten en mee te spelen.

DSCN5383.JPG


Een foto van de voorkant, de pijl gemerkt a wijst naar de inmiddels geplaatst tweede kielgang

kielgang, en de pijl gemerkt b wijst naar de plank die het model stabiel op de stander moet houden

DSCN5397.JPG


Nu nog even een overzicht van de stand van zaken, het plaatsen van de staanders neemt veel meer tijd in beslag, want ik wil dit niet weer overdoen, omdat ik dan reserveonderdeeltjes aan moet vragen.
Dus nu is het check, double check, en ook nog een triple check


DSCN5404.JPG



En dan kan de Spiderman check ook niet achterblijven natuurlijk, en HOEZEE, alle pootjes netjes aan de grond

DSCN5402.JPG



Tot de volgende keer.
 
Netjes gemaakt Peter. En ook keurig de laseraanslag verwijderd. En dat is op al die onderdeeltjes toch ook wel een stevig klusje elke keer!
Bedankt voor het compliment Hans, die roetaanslag is inderdaad een dingetje, maar het plaatsen van de zitters is bij mij nogal een worstelpartij geworden.
De zitters waren naar mijn mening net een heel klein beetje dikker dan de oorspronkelijke bedoeling was, want de eersten gingen met gemak, daarna een aantal die wat moeizamer gingen, en de laatsten was een worstelpartij om ze er een beetje netjes tussen te krijgen, daar zat best wel wat correctie werk in ( lees, schuren en vijlen ) de niet beplankte zijde heb ik er nu netjes in, en de beplankte zijde daar moet ik straks met het plaatsen van de oplangers weer correctief werk gaan doen om de oplangers er een beetje rechter in te krijgen.

Morgen waarschijnlijk weer een update

Edit,

Zojuist heb ik de platen gemeten waar alles uitgekomen is, en die zijn mooi op de zelfde maat, dus de worstelpartij is mijn eigen schuld, waarschijnlijk zijn mijn buikstukken iets te dun geworden, omdat ik het hele vlak een keer uit elkaar gehaald heb, en heb moeten schoonmaken.
Dus ik ga rustig verder, en de oplangers zal ik heel zorgvuldig moeten plaatsen, om het geheel weer recht te maken, voor de rest van de opbouw van de romp.
 
Laatst bewerkt:
De update heeft wat langer geduurd dan gedacht, maar hier ben ik dan toch met een kleine update.
Als eerste dat stukje tekst wat ik in de vorige post na het woordje Edit geplaatst had, dat kan natuurlijk helemaal niet, dan had ik meer ruimte moeten krijgen. Dit was echter bepaald niet het geval, ik heb daar best wel even mee zitten te worstelen.
Op een gegeven moment heb ik alle zitters gepakt die ik had, en die heb ik gedeeltelijk en tijdelijk geplaatst tussen de buikstukken, en dat was de truc die bij mij werkte. Waarom??? ik weet het werkelijk niet, maar hierna kon ik ze stuk voor stuk op hun plaats lijmen zonder verder nog grote problemen tegen te komen, Op dit moment is het nu zo dat de zitters van het onbeplankte deel redelijk recht staan, en bij de zitters van het beplankte deel moet ik nog enig correctief werk doen, ook niet zo veel meer, nu ik de planken van het boeisel der kimmen gedeeltelijk geplaatst heb, zijn ze aardig bijgetrokken, ( met behulp van een paar klemmetjes)
De laatste plank die ik hier geplaatst heb, heb ik en aanhechting in gemaakt, op het vlak verder niet, daar zie je toch niks van, als de dwarsdoorsede op de stander staat.

DSCN5406.JPG


Ook heb ik een begin gemaakt met de beplanking op de buikstukken, de Wegering, de eerste plank is niet geplakt, omdat die uitneembaar is in verband met de reiniging van het lokgat

DSCN5405.JPG


Dit was het voor nu, tot een volgende keer
 
Back
Top