Ogar, monster in de lucht...of...

Vertil je niet! Het IS en BLIJFT een "dikke poolse dame"... :D :D :D
Viel mee hoor, ze liet zich gewillig op haar rug draaien:D
Ik kom dan op 30 mm uit, dus dat verklaart het te grote instelhoek verschil.
Heb jij de jouwe zo wel eens gemeten Bert, bij jou was immers de instelhoek ook niet goed?
Als ik op de tekening meet ( ik heb die op A3 formaat, 2X A4 aan elkaar geplakt) dus niet super accuraat, kom ik op twee graden.
Ik heb er nog wel een probleempje bij, twee van de (ingelijmde) scharnieren van het hoogte roer braken spontaan:mad:
Nou ja, beter nu, dan in de lucht denk ik maar.
 
Heb jij de jouwe zo wel eens gemeten Bert, bij jou was immers de instelhoek ook niet goed?
Nee... Ik weet dit ook pas sinds vanmiddag... Die van mij had overduidelijk gevlogen, dus ik ging er van uit dat het instelhoekverschil goed was.
Vermoedelijk heeft de mijne destijds met motorisering volgens tekening gevlogen, en dan kan die hoek voor die situatie gerust goed geweest zijn, want dan was ze lichter en dus langzamer.
 
Nederland heeft er sinds vandaag officieel een luchtwaardige Ogar bij!
Mijn dikke Poolse dame heeft vandaag met succes haar luchtdoop gehad.
Ik had al een start katapult gemaakt, omdat ik te weinig vermogen heb, werd mij hier verteld, dus aangehaakt.
Laatste check, motortest, en de Ogar gaat redelijk vlot van zijn plaats.
Toch maar op eigen kracht proberen dan?
Dus, stukje opzij, naast de flitslijn opgesteld, en vol gas.
Zonder veel drama, niet op de neus staan (wel vol up) pikt ze vlot snelheid op, hoogteroer langzaam loslaten, en na zo'n 25m is ze los!
Vliegt eigenlijk best goed, cruisen op half gas doet ze prima, wel wat down moeten trimmen.
Ook de ailerons functioneren best goed, ondanks de vele omleg segmenten en weerstand in de overbrenging.
Op de grond komen de ailerons na sturen niet helemaal terug naar de middenstand, maar in de lucht werk ik daar eigenlijk weinig van.
Twee vluchtjes gemaakt, na eerste nog 65% over in de accu, na de tweede nog 50% (4S 4200)
dus de vluchtduur kan nog wat langer, motor niet echt warm, dus die kan het aan.
Alleen foto's, geen bewegende beelden, er was niemand aanwezig die kon filmen, volgende keer beter, maar niet a.s weekend want dan een paar dagen weg
DSCI0759 (Groot).JPG


DSCI0760 (Groot).JPG
 
Nederland heeft er sinds vandaag officieel een luchtwaardige Ogar bij!
Mijn dikke Poolse dame heeft vandaag met succes haar luchtdoop gehad.
Gefeliciteerd! Nu zijn we met zijn vieren!

Ik had al een start katapult gemaakt, omdat ik te weinig vermogen heb, werd mij hier verteld, dus aangehaakt.
Laatste check, motortest, en de Ogar gaat redelijk vlot van zijn plaats.
Hoeveel Watt heb je er in, en wat weegt ze?
EDIT: ik zie dat bij jou de staartboom veel meer "boven het gras" staat dan bij mij, en dat kan heel goed een groot verschil maken in de rolweerstand bij de aanloop.

Ook de ailerons functioneren best goed, ondanks de vele omleg segmenten en weerstand in de overbrenging.
Op zich rolt de kist goed, maar de mijne heeft ondanks zeer significante differentiaal in de aansturing erg veel last van haak-effect, en wil op uitsluitend rolroer absoluut niet mooi de bocht om. Ik heb het richtingsroer min of meer 100% gekoppeld aan de rol, en dan gaat dat een stuk beter.

Op de grond komen de ailerons na sturen niet helemaal terug naar de middenstand, maar in de lucht werk ik daar eigenlijk weinig van.
Dat verraste mij ook een beetje. Je kunt behoorlijk merken dat er ruimte op de roeren zit in de zin van "rond het midden gebeurt er niet zo veel en wat er gebeurt is niet erg precies", maar ik kan inderdaad ook niet merken dat de rolroeren niet goed terug zouden komen, stick los=rechtuit, ongeacht of je laatste bocht links of rechts was, en kleine beetjes trim zijn ook echt kleine beetjes trim.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top