Krijg Seidel ST-525 niet aan de praat

ze hebben gelukkig wel nieuwe ontstekingen
ze zullen alleen niet overal op de plank liggen :yes:

benzine is in het punt stroom makkelijker.
vanuit mijn eigen kist zit het verbruik op ongeveer 9 ma per minuut
voor jou 46 ma per minuut met die 5 cilinder
met een standaard 2000 mah pakket kun je al 45 minuten vooruit
 
Beste,
Inmiddels hangt er een accu pack van 4,8 volt aan, maar zie nog geen vonk ⚡️ bij omwentelingen. Op achterzijde ontsteking wel een groen lampje. Is het mogelijk dat hier nog een extra aarde aan moet? Bij testen maakt alleen de schroefdraad van de bougie contact met de motor.
Misschien dat iemand me verder kan helpen.
Mvgr
IMG_1365.jpeg
 
Op de foto's in post 1 ziet het er uit alsof de bougies een ommantelde kabel hebben, ofwel, de aarding van de bougies loopt via die buitenmantel.
Ze zouden zelfs volledig losgedraaid van de cylinderkop, nog steeds moeten vonken volgens mij.

Zit je sensor wel goed? Ik kan niet zien hoe dat normaliter bij Seidel gedaan is, want die ontsteking is in bepaalde opzichten toch wel anders als de standaard RcExl ontstekingen.

Ook: hoe test je? Gewoon met de hand ronddraaien? of met de startmotor er op? Als het inductieve sensor(s) zijn, kan het maar zo zijn dat het ding een bepaalde minimum rotatiesnelheid moet hebben om een vonk te triggeren.
 
Laatst bewerkt:
Zou het niet een aarde iets kunnen zijn. Zou het een mogelijkheid zijn dat er vanaf het boutje in de midden op de achterzijde van de ontsteking een aarde op het motorblok gemaakt moet worden?
En ik roteer de motor met de hand.
 
Zou het niet een aarde iets kunnen zijn. Zou het een mogelijkheid zijn dat er vanaf het boutje in de midden op de achterzijde van de ontsteking een aarde op het motorblok gemaakt moet worden?
En ik roteer de motor met de hand.
Ik kan mijn hand er niet voor in het vuur steken, maar kijkend naar de bougiekabels (gevlochten stalen mantel) lijkt het mij extreem stug dat er een aarde aan je blok moet.

Heb je al gekeken, WAT voor sensor(s) je ontsteking gebruikt? Want als het inductieve sensors zijn, moet er sowieso "snelheid" in de as zitten, anders wekt het ding geen puls op (je fietslamp gaat ook niet echt lekker branden als je met de fiets aan de hand loopt).
Hall sensors zouden ALTIJD een puls moeten geven, maar sommige ontstekingen zijn dusdanig geprogrammeerd dat ze beneden een bepaalde snelheid ook geen vonk geven, als veiligheidsmaatregel dat je geen tik op je vingers krijgt als je de motor per ongeluk met ingeschakelde ontsteking probeert te primen.

Het helpt qua meedenken ECHT, als je eerst even kijkt WAT voor sensors, en dat hier even meldt. Dan kunnen we beter gefundeerde antwoorden geven, want Seidel is toch wel een relatief zeldzame motor, niet iedereen kent de specs en bijzonderheden uit het hoofd.
 
Dat zijn Hall sensors, en dan zitten er magneetjes in de nokkentrommel. vermoedelijk dient één sensor als "markeerpunt" voor cylinder 1, en doet de andere de overige vier cylinders.
Als het goed is, moet je op de plek van die sensors met een magnetiseerbaar object (schroevendraaier o.i.d.) of met een ander magneetje, de magneetjes op de nokkentrommel voorbij voelen komen.

Wat je kan doen, is
A) testen of dat inderdaad zo is (die magneetjes die voorbij komen) en
B) je moet, met de sensor losgenomen, vonken kunnen triggeren door magneetjes langs die Hall sensors te halen. Maar dat kan nogal een kwestie van zoeken en proberen zijn.

Kijk ook even of je die sensor niet per ongeluk verkeerdom kunt monteren, want dan doet ie het ook niet.
 
Back
Top