Krijg Seidel ST-525 niet aan de praat

ze hebben gelukkig wel nieuwe ontstekingen
ze zullen alleen niet overal op de plank liggen :yes:

benzine is in het punt stroom makkelijker.
vanuit mijn eigen kist zit het verbruik op ongeveer 9 ma per minuut
voor jou 46 ma per minuut met die 5 cilinder
met een standaard 2000 mah pakket kun je al 45 minuten vooruit
 
Beste,
Inmiddels hangt er een accu pack van 4,8 volt aan, maar zie nog geen vonk ⚡️ bij omwentelingen. Op achterzijde ontsteking wel een groen lampje. Is het mogelijk dat hier nog een extra aarde aan moet? Bij testen maakt alleen de schroefdraad van de bougie contact met de motor.
Misschien dat iemand me verder kan helpen.
Mvgr
IMG_1365.jpeg
 
Op de foto's in post 1 ziet het er uit alsof de bougies een ommantelde kabel hebben, ofwel, de aarding van de bougies loopt via die buitenmantel.
Ze zouden zelfs volledig losgedraaid van de cylinderkop, nog steeds moeten vonken volgens mij.

Zit je sensor wel goed? Ik kan niet zien hoe dat normaliter bij Seidel gedaan is, want die ontsteking is in bepaalde opzichten toch wel anders als de standaard RcExl ontstekingen.

Ook: hoe test je? Gewoon met de hand ronddraaien? of met de startmotor er op? Als het inductieve sensor(s) zijn, kan het maar zo zijn dat het ding een bepaalde minimum rotatiesnelheid moet hebben om een vonk te triggeren.
 
Laatst bewerkt:
Zou het niet een aarde iets kunnen zijn. Zou het een mogelijkheid zijn dat er vanaf het boutje in de midden op de achterzijde van de ontsteking een aarde op het motorblok gemaakt moet worden?
En ik roteer de motor met de hand.
 
Zou het niet een aarde iets kunnen zijn. Zou het een mogelijkheid zijn dat er vanaf het boutje in de midden op de achterzijde van de ontsteking een aarde op het motorblok gemaakt moet worden?
En ik roteer de motor met de hand.
Ik kan mijn hand er niet voor in het vuur steken, maar kijkend naar de bougiekabels (gevlochten stalen mantel) lijkt het mij extreem stug dat er een aarde aan je blok moet.

Heb je al gekeken, WAT voor sensor(s) je ontsteking gebruikt? Want als het inductieve sensors zijn, moet er sowieso "snelheid" in de as zitten, anders wekt het ding geen puls op (je fietslamp gaat ook niet echt lekker branden als je met de fiets aan de hand loopt).
Hall sensors zouden ALTIJD een puls moeten geven, maar sommige ontstekingen zijn dusdanig geprogrammeerd dat ze beneden een bepaalde snelheid ook geen vonk geven, als veiligheidsmaatregel dat je geen tik op je vingers krijgt als je de motor per ongeluk met ingeschakelde ontsteking probeert te primen.

Het helpt qua meedenken ECHT, als je eerst even kijkt WAT voor sensors, en dat hier even meldt. Dan kunnen we beter gefundeerde antwoorden geven, want Seidel is toch wel een relatief zeldzame motor, niet iedereen kent de specs en bijzonderheden uit het hoofd.
 
Dat zijn Hall sensors, en dan zitten er magneetjes in de nokkentrommel. vermoedelijk dient één sensor als "markeerpunt" voor cylinder 1, en doet de andere de overige vier cylinders.
Als het goed is, moet je op de plek van die sensors met een magnetiseerbaar object (schroevendraaier o.i.d.) of met een ander magneetje, de magneetjes op de nokkentrommel voorbij voelen komen.

Wat je kan doen, is
A) testen of dat inderdaad zo is (die magneetjes die voorbij komen) en
B) je moet, met de sensor losgenomen, vonken kunnen triggeren door magneetjes langs die Hall sensors te halen. Maar dat kan nogal een kwestie van zoeken en proberen zijn.

Kijk ook even of je die sensor niet per ongeluk verkeerdom kunt monteren, want dan doet ie het ook niet.
 
Goedenavond, Ik heb de sensoren zoals aangegeven gedemonteerd en inderdaad wanneer ik een magneetje langs de sensoren haal zijn er direct vonken. Het was ook niet nodig om de bougies contact te laten maken met de motor.
Wanneer ik in de holle ruimte van het motorblok waar de sensoren na montage zitten een klein stalen voorwerp tegen het aluminum houd blijft deze op een bepaald punt kleven. wanneer ik zachtjes aan de as van de propeller draai valt het stalen voor voorwerp (M3 moer) er op een gegeven moment er vanaf. Ik heb wel het idee dat het magnetische niet het je van het is. Ik heb nog geprobeerd om de Hall sensoren iets te verschuiven in de kamer waar ze zitten, maar helaas geen vonk. Ik krijg dan toch sterk de indruk dat het magnetisme niet toereikend is. En het zou kunnen, maar omdraaien dan is er wel erg weinig ruimte voor de sensor. Maar het zou misschien wel kunnen.
Mvgr
1749407010937.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond, Ik heb de sensoren zoals aangegeven gedemonteerd en inderdaad wanneer ik een magneetje langs de sensoren haal zijn er direct vonken. Het was ook niet nodig om de bougies contact te laten maken met de motor.
Wanneer ik in de holle ruimte van het motorblok waar de sensoren na montage zitten een klein stalen voorwerp tegen het aluminum houd blijft deze op een bepaald punt kleven. wanneer ik zachtjes aan de as van de propeller draai valt het stalen voor voorwerp (M3 moer) er op een gegeven moment er vanaf.
Super... Ik denk dat het probleem al bijna opgelost is.
Je weet nu dat de sensors werken, en je weet dat de magneetjes in het blok zitten.


Als ik naar je foto kijk, dan denk ik niet dat de sensorplaat verkeerdom zit, tenminste, ik zou niet weten hoe dat snoertje anders tussen plaat en die moer door moet. Dat was in je eerdere foto's niet zichtbaar dat daar geen ruimte is.

Wat ik nu graag wil weten; probeer eens, met een schuifmaat o.i.d. uit te vogelen wat de vrije ruimte is tussen die twee sensors, en het metaal van die uitgefreesde kamer in het blok. Raken die sensors de bodem van die kamer?
M.a.w: meet hoe diep de kamer is t.o.v. het raakvlak met de sensorplaat, en vergelijk dat met hoe ver die sensors uitsteken vanaf het raakvlak aan de sensorplaat.
Want ik denk niet dat de magneten te zwak zijn, ik denk dat de passeerafstand tussen sensor en magneet te groot is. Die Hallsensors hebben meestal maar een max passeerafstand van 2~3 mm.
Het kan gezichtsbedrog zijn, maar ik heb zo het vermoeden, dat je die sensors wel voorzichtig wat dichter naar het blok toe kunt buigen, en dan pikken ze het magnetisch veld beter op.

Wellicht heeft die sensor ooit verkeerd (ingekneld) in zijn verpakking gezeten en zijn die hall-sensors plat gedrukt of zo.
 
Laatst bewerkt:
De sensoren zitten zo goed als tegen de bodem van de uitsparing aan. Ik had ze al voorzichtig een klein beetje verbogen.
Wanneer ik de as nu ronddraai heb ik inderdaad een vonk ⚡️ op 1 van de 5 bougies. Dan mis ik er nog 4.
Wilde een opname toevoegen, maar dat kan denk ik niet. Daarop kun je zien dat het groene lampje gaat branden als er een vonk is.
IMG_1380.jpeg
 
De sensoren zitten zo goed als tegen de bodem van de uitsparing aan. Ik had ze al voorzichtig een klein beetje verbogen.
Probeer ze er maar helemaal tegenaan te krijgen, en liefst zo plat mogelijk.
Het is een vermoeden, maar vermoedelijk ziet de ene sensor één magneetje, en de andere sensor de overige vier.
De ene vonk die je hebt, reset een counter die de andere vier cylinders achter elkaar laat vonken.

Tenminste, zo werkt mijn ontsteking "ongeveer".

Je kunt inderdaad niet rechtsstreeks een filmpje toevoegen. Daarvoor moet je dat filmpje éérst naar YouTube uploaden, en dan de link van het YouTube filmpje in je bericht plakken.
 
Hallo,
Ik ga er morgen maar weer eens meer verder. Ik hou jullie op de hoogte. Voor nu alvast vriendelijk dank voor het meedenken.
Mvgr
 
Back
Top