clyde puffer morningstar

Het einde komt in zicht :) althans voor de bouw van het schip.
Er dient nog wel wat afwerking te gebeuren, zoals scheeps naam, vlag , bemanning terug plaatsen, en uitzoeken waarom het laatste schilderwerk niet mat wil worden zelfs niet na 2 lagen matte vernis.
Ondertussen heb ik ook besloten dit schip nog eens lekker te verweren, Nog een hele schildersklus die ergens deze zomer dient te gebeuren.
Verder ook nog wel de zomer zoet met de afwerking van de stoommachine.
hiervoor zijn ondertussen de overdruk beveiligings ventielen vervaardigd. Volgende onderdeel dat ik wil gaan maken is het peilglas van de ketel. ( hiervoor kan je op het stoomgedeelte terecht )
Helaas gaat het allemaal wat langzamer aan gaan vermits het vaarseizoen volop bezig is.
En ik liever wat tijd doorbreng aan de waterkant of in de tuin dan in mijn werkkamer en garage.

41 (1).jpg
41 (2).jpg
41 (3).jpg

tot later dan maar,
Marc
 
we hebben weer enige vooruitgang geboekt,
het ruim is voorzien van een hitte werende folie ( epoxy en warmte zijn niet echt vrienden )
Niet dat we bang zijn dat het zo warm gaat worden dat mijn romp gaat smelten maar liever voorkomen dan genezen was het idee.
Verder denk ik ondertussen alles klaar te hebben liggen om de elektrische besturing te kunnen inbouwen.
vooral bezig geweest met bestellen benodigde materiaal en ontwerpen van servo montage beugels, printplaat en ontvanger houder,...
20250722_205245.jpg
20250801_111433.jpg

tot later, Marc
 
Ondertussen alles mooi in elkaar geknutseld maar nu werkt de roer bediening toch niet zo goed als ik dacht.
dus eerst maar even hier een oplossing voor zoeken. Denk een dikkere ketting voor de show en eronder een soepel kabeltje voor de echte bediening. Maar mocht iemand een ingeving hebben ik sta open voor alle ideeën.

47 (1).jpg

het printplaat compartiment boven de servo die het roer bediend.
47 (2).jpg

maar zolang dit niet feilloos werkt ......

to later, Marc
 
Marc, Denk dat je de helmstok iets langer moet maken. Als nu het roer draait dan wordt door de hoek die de ketting moet maken de afstand tussen de katrollen groter. Maak je de helmstok langer, dan is de ketting door de hoek, die hij maakt langer en is er ruimte. Geeft aan de andere kant wel wat speling als het roer verdraait, omdat de ketting rechter komt. Probeer anders eerst eens twee veertjes aan weerszijden van de servo-arm. Kan eventueel ook samen. Een andere optie is op de helmstok een kwadrant te zetten. Dat is een soort halve maan, waarvan de cirkelboog denkbeeldig door de katrollen loopt. Dat is denk ik visueel de mooiste oplossing. In de link wat voorbeelden. Gr. Klaas.
 
waarvan de cirkelboog denkbeeldig door de katrollen loopt. Dat is denk ik visueel de mooiste oplossing
Een kwadrant, ongeacht de radius (de "diameter") van het segment, zal ALTIJD zorgen dat er geen lengteverschillen ontstaan in het halende en gevende part van de ketting, en is gewoon de technisch beste oplossing.

Alleen, ik denk dat de diameter van de vier kettingschijven wat erg klein is, en de ketting voornamelijk niet mooi over de schijven wil lopen.
 
Dat is nog eens een verzameling van verschillende stuurwerken.
Probleem zit hem inderdaad vooral in de vier hoek katrollen, meestal gaat de ketting soepel heen en weer ,maar af en toe blijft ze haperen en met de hand bediend geef je dan wat minder kracht tot de schakel gepasseerd is maar de servo houd hier geen rekening mee.
Denk dat ik ens ga proberen met een paar kabels in een buisje onderdeks.
 
Back
Top