clyde puffer morningstar

Het einde komt in zicht :) althans voor de bouw van het schip.
Er dient nog wel wat afwerking te gebeuren, zoals scheeps naam, vlag , bemanning terug plaatsen, en uitzoeken waarom het laatste schilderwerk niet mat wil worden zelfs niet na 2 lagen matte vernis.
Ondertussen heb ik ook besloten dit schip nog eens lekker te verweren, Nog een hele schildersklus die ergens deze zomer dient te gebeuren.
Verder ook nog wel de zomer zoet met de afwerking van de stoommachine.
hiervoor zijn ondertussen de overdruk beveiligings ventielen vervaardigd. Volgende onderdeel dat ik wil gaan maken is het peilglas van de ketel. ( hiervoor kan je op het stoomgedeelte terecht )
Helaas gaat het allemaal wat langzamer aan gaan vermits het vaarseizoen volop bezig is.
En ik liever wat tijd doorbreng aan de waterkant of in de tuin dan in mijn werkkamer en garage.

41 (1).jpg
41 (2).jpg
41 (3).jpg

tot later dan maar,
Marc
 
we hebben weer enige vooruitgang geboekt,
het ruim is voorzien van een hitte werende folie ( epoxy en warmte zijn niet echt vrienden )
Niet dat we bang zijn dat het zo warm gaat worden dat mijn romp gaat smelten maar liever voorkomen dan genezen was het idee.
Verder denk ik ondertussen alles klaar te hebben liggen om de elektrische besturing te kunnen inbouwen.
vooral bezig geweest met bestellen benodigde materiaal en ontwerpen van servo montage beugels, printplaat en ontvanger houder,...
20250722_205245.jpg
20250801_111433.jpg

tot later, Marc
 
Ondertussen alles mooi in elkaar geknutseld maar nu werkt de roer bediening toch niet zo goed als ik dacht.
dus eerst maar even hier een oplossing voor zoeken. Denk een dikkere ketting voor de show en eronder een soepel kabeltje voor de echte bediening. Maar mocht iemand een ingeving hebben ik sta open voor alle ideeën.

47 (1).jpg

het printplaat compartiment boven de servo die het roer bediend.
47 (2).jpg

maar zolang dit niet feilloos werkt ......

to later, Marc
 
Marc, Denk dat je de helmstok iets langer moet maken. Als nu het roer draait dan wordt door de hoek die de ketting moet maken de afstand tussen de katrollen groter. Maak je de helmstok langer, dan is de ketting door de hoek, die hij maakt langer en is er ruimte. Geeft aan de andere kant wel wat speling als het roer verdraait, omdat de ketting rechter komt. Probeer anders eerst eens twee veertjes aan weerszijden van de servo-arm. Kan eventueel ook samen. Een andere optie is op de helmstok een kwadrant te zetten. Dat is een soort halve maan, waarvan de cirkelboog denkbeeldig door de katrollen loopt. Dat is denk ik visueel de mooiste oplossing. In de link wat voorbeelden. Gr. Klaas.
 
waarvan de cirkelboog denkbeeldig door de katrollen loopt. Dat is denk ik visueel de mooiste oplossing
Een kwadrant, ongeacht de radius (de "diameter") van het segment, zal ALTIJD zorgen dat er geen lengteverschillen ontstaan in het halende en gevende part van de ketting, en is gewoon de technisch beste oplossing.

Alleen, ik denk dat de diameter van de vier kettingschijven wat erg klein is, en de ketting voornamelijk niet mooi over de schijven wil lopen.
 
Dat is nog eens een verzameling van verschillende stuurwerken.
Probleem zit hem inderdaad vooral in de vier hoek katrollen, meestal gaat de ketting soepel heen en weer ,maar af en toe blijft ze haperen en met de hand bediend geef je dan wat minder kracht tot de schakel gepasseerd is maar de servo houd hier geen rekening mee.
Denk dat ik ens ga proberen met een paar kabels in een buisje onderdeks.
 
Marc, Als het af en toe "haakt" of hapert zou het best eens kunnen dat de ketting over een zekere lengte is verdraaid. Als alles normaal loopt dan zoeken de schalmen het diepste punt van de groef in de schijf. Maar zit er een slag in de ketting dan lukt dat niet meer en probeert de schakel die verdraaid voor de schijf komt uit de groef te klimmen. En ook dan heb je meer keetinglengte nodig. Probeer maar eens de slag uit de ketting te halen en er één of twee veertjes in te zetten. Ketting niet afknippen om ook een andere richting te kunnen kiezen. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Gewoon rolletjes maken met een voldoende brede "ronde" geul, zodat het niet uitmaakt of de ketting recht is of verdraaid.
 
Zo'n probleem kan het toch niet zijn om eerst de ketting eens "recht" te leggen? Helpt dat niet dan kun je alsnog andere rollen maken. Maar dan zou ik daarvoor eerst de truc met het veertje proberen. Maar eenieder kijkt ernaar door zijn eigen bril. Wordt wel iets! Gr. Klaas.
 
Marc, als de hevel van de servo dezelfde lengte heeft als de roerhevel dan ben je in lengte goed, een veer aan eenzijde kan dan helpen om de ketting strak te houden.
De rollen waar de ketting overloopt een groef in aanbrengen, zodat de plattekant over de omtrek loopt.
Zelf heb ik bij mijn puffer een boudonkabel gebruikt onderdeks, de roerhevel is met een vertikale stang verbonden. Zichtbaar is het niet omdat er op de reling een houten rooster ligt.
Je zou ook nog gewoon een draad parallel kunnen leggen en de ketting als dummy behouden

Groetjes Ebro
 
Als je het helemaal goed wilt doen, zoals de ketting nu ligt dan heb je zowel bij de servo, als bij het roer een kwadrant nodig. Alleen op die manier heb je in elke stabd evenveel ketting nodig. Zoals het nu zit vraagt elke verdraaiing, omdat er een hoek ontstaat, meer kettinglengte. Zowel bij de servo, als bij de helmstok. Teken het maar eens uit om het te begrijpen. Gr. Klaas.
 
Bedankt allemaal om mee te denken..
probleem is opgelost.
Eigenlijk zijn de 4 rollen betreffende schaal grootte reeds te groot en de ketting te klein.
De rollen die er nu opstaan zijn versie 4 en ik wil niet nog eens versie 5 gaan verzinnen want die gaan enkel werken als ze groter zijn.
Dus ben ik naar een andere oplossing gaan zoeken, op de Black-Pearl heb ik ook buisjes gebruikt om de zeilen te kunnen aanspannen en draaien en dat systeem werkt tot nu toe nog steeds. Op mijn brandweerwagen heb ik kabels in een veer gebruikt en dat werkt ook.
Nu had ik dus nog wat van die veer en kabel over, Eerst even getest boven op het dek en ondertussen gemonteerd onder het dek.
Dit heeft me ook meteen de kans gegeven om een iets grotere ketting als dummy te plaatsen. Na het plaatsen van het bankje op het achterschip over de roer hevel ( zoals het hoort ) zie je niets meer van mijn vals spielerei .
48.jpg

nogmaals , toch bedank voor de input het heeft me best weer geholpen,
tot later Marc
 
Als je het helemaal goed wilt doen, zoals de ketting nu ligt dan heb je zowel bij de servo, als bij het roer een kwadrant nodig. Alleen op die manier heb je in elke stabd evenveel ketting nodig. Zoals het nu zit vraagt elke verdraaiing, omdat er een hoek ontstaat, meer kettinglengte. Zowel bij de servo, als bij de helmstok. Teken het maar eens uit om het te begrijpen. Gr. Klaas.
Begrijp hem helemaal,
maar er zit op geen enkel puffer een kwadrant, vandaar mijn terughoudendheid om er eentje of twee aan toe te voegen.
hoop dat je er begrip voor hebt.
 
Back
Top