Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Ik heb gisteren een alu stuurinrichting van integy binnengekregen en een alu tankdop. Mijn Bevindingen: Integy, wat een zooi!!

De tankdop past niet, na een halve slag zit hij vast waardoorhij dus lekt als een gieter.
De alu stuurdelen hebben mega veel speling, veel meer dan mn standaard plastic delen.

Het ziet er zeer mooi uit maar daar is het ook mee gezegd. Ik zou niet graag de clutchbell houder willen hebbe van hun als ik weet dat de passingen zo slecht zijn. Als de gaten voor de lagers maar iets uit het midden zitten dan krijg je gigantische trillingen waardoor je lagers van de clutchbell en van je motor zeer snel aan z'n einde zijn. Ik heb een vertigo daarvoor en die bevalt me goed (kostwel 2x zoveel).
 
Ik kwam er ook achter dat beide boutjes van mn darksoul wheel extenders waren afgebroken. Dus uitboren maar. Ik heb ze nu uitgeboord zodat ik de orginele pennen kan gebruiken ipv de boutjes. Maar vliegen die pennen er ook uit als je gaat rijden want de velg borgt ze nu niet? Ze worden alleen vast gehouden door het schroefje in de as.
 
Ik ben ook geen fan van dat Integy spul. Op de Savage was dat al troep, zal nu niet veel beter zijn.

Ik ga gewoon voor de Vertigo of de Ramtech.
 
Ik dacht ach het zal wel wat meevallen dus dacht begin met deze simpele dingen maar als dat nu al bagger is dan kies ik ook liever wat anders. Zelfs een simpele tankdop past al niet. Als ik met kracht doordraai dan mol ik het schroefdraad van mn tank. Ik heb de klacht doorgespeeld ben dus benieuwd wat ze er aan gaan doen want iets kopen wat je gewoon totaal niet kan gebruiken dat kan echt niet!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik rij met de alu clutch bell houder van integy en ben er tevrede over!
Wa maakt het uit dat je lagers en niet strak in zitten?
 
bij discussie weet ik al genoeg.

heb dit besteld:

Outerwears Drawstring Pre-Filter for HPI Baja 5b Stock Air Filter
af256 - Orange
Outerwears R/C Pullstart Pre-Filter - DDM Logo
eg173 - Orange
Billet Clutch Bell Carrier w/Billet Rear Mt for HPI Baja 5b

Dan is het karretje tip top in orde :cool:
 
Ik heb gisteren een alu stuurinrichting van integy binnengekregen en een alu tankdop. Mijn Bevindingen: Integy, wat een zooi!!

De tankdop past niet, na een halve slag zit hij vast waardoorhij dus lekt als een gieter.
De alu stuurdelen hebben mega veel speling, veel meer dan mn standaard plastic delen.

Het ziet er zeer mooi uit maar daar is het ook mee gezegd. Ik zou niet graag de clutchbell houder willen hebbe van hun als ik weet dat de passingen zo slecht zijn. Als de gaten voor de lagers maar iets uit het midden zitten dan krijg je gigantische trillingen waardoor je lagers van de clutchbell en van je motor zeer snel aan z'n einde zijn. Ik heb een vertigo daarvoor en die bevalt me goed (kostwel 2x zoveel).
Het is van belang dat je je motorblok goed uitlijnt ten opzichte van he clutchbell. Dus de koppeling/krukas moet exact in het verlengde van de clutchbell/pinion-as zitten. Zo niet dan zijn je lager sowieso geen lang leven beschoren. Maar dat heb je zelfs al bij een standaard configuratie. Alleen het uitlijnen is vreselijk lastig om te doen (lees niet) omdat de exacte lijn moeilijk te bepalien is. Ik gebruik een laserwaterpas en zet die vertikaal boven het blok, verwijder de trekstarter en de pinion en laat de lijn over het vliegwiel en de koppeling schijnen (mijn waterpas kan een waaier maken zodat je een hele brede lijn krijgt). Dan kun je het midden van het vliegwiel (krukas) uitlijnen met het midden van de clutchbellas. Maar met de beperkte stelmogelijkheden is zelfs dat niet zaligmakend. :?


ik rij met de alu clutch bell houder van integy en ben er tevrede over!
Wa maakt het uit dat je lagers en niet strak in zitten?
Als je lagers te los zitten, dan glijden de lagers over de as of door de behuizing. Dan heeft het lager zelf weinig nut en slijt alles extra snel weg. Als ze te strak zitten (zoals ik had) lopen de kopegels niet mooi en slijten de lagers ook heel snel. :evil:

Los van de pasvorm van de lagers is er niets mis met de Integy Clutchbell Carrier. Tot nu toe is-ie heel gebleven ondanks de vele meters laagvliegen en (on)voorziene crashes die hierop volgenden. ;)
 
Ik had al geen vertrouwen in integy,waar komt dat spul eigenlijk vandaan,verbaast me niets dat dat prul uit Nederlandse aluminium krullen gegoten is,in een donker chinees hol :-).
Lagers moeten netjes passen iig.niet los erin liggen rammelen,maar ook niet erin persen lijkt mij.
Vertigo is prima spul,spoorverbreders en koppelinghouder ervan,goeie pasvorm,en bij de verbreders is goed over nagedacht.
Upperplate heb ik ook van carbon,zat in het carbon remsetje erbij,zal hem in de gaten houden.(rem is/was ook al geen suk6 bij mij??!!,de 100 euro niet waard iig!)
 
Excuseert u mijn lompheid. Bij controle blijkt mijn clutchbell carrier van RamTech te zijn. Deze heb ik erop zitten. Dus geen Integy. :oops:

Ik heb ook de Vertigo Axle Extenders, alleen de eerste versie. Maar ik heb ze er zaterdag af gehad (na ruim een jaar intensief gebruik) en ze zagen er nog als nieuw uit. :thumbsup:
 
Ik heb dinsdag RDLOGICS cutch holder besteld op onderstaande link en zaterdag ontvangen. :rolling:
Super goede afwerking en passing. Lagers gaan er met lichte weerstend in en zitten perfect. Ook de Turtle steel clutch bell er in gezet, draait als een zonnetje, geen speling en super recht. Kan HPI wat van leren zeg!

Echt een aanrader.

RDLogics Aluminum Clutch Holder for HPI Baja 5B Orange - eBay, Trucks, Radio Control Parts Access., Radio Control, Toys Hobbies. (Eindtijd 09-mrt-08 23:48:19 CET)
 
Ja, beetje bling bling, ik zal vanavond een fototje plaatsen. Heb ook mijn Badlands banden eronder gezet, leuk hoor zo'n zandstorm achter de Baja, toch weer veel meer grip dan de afgesleten standaard banden.

Ik heb alleen weer een probleempje waarvan ik inmiddels overtuigd ben dat het electronisch is. Vorig weekend reed de auto als een speer. bijna 3 uur geredenn, geen problemen.

Zaterdag de nieuwe bandjes op een mooi stuifzand terrein getest. Na een paar minuter, ging de motor sputteren. Bij het opentrekken van het gas, houdt de motor dan een keer of 3 á 4 in en lat daarbij een knal horen. Daarna klimt deze weer in toeren. Dit gebeurt over het hele toerengebied.

Juist omdat er steeds ruim 1 seonde tussenzit, is het niet het zogenaamde 4 tacten.

Heeft iemand een idee?
 
Ja, beetje bling bling, ik zal vanavond een fototje plaatsen. Heb ook mijn Badlands banden eronder gezet, leuk hoor zo'n zandstorm achter de Baja, toch weer veel meer grip dan de afgesleten standaard banden.

Ik heb alleen weer een probleempje waarvan ik inmiddels overtuigd ben dat het electronisch is. Vorig weekend reed de auto als een speer. bijna 3 uur geredenn, geen problemen.

Zaterdag de nieuwe bandjes op een mooi stuifzand terrein getest. Na een paar minuter, ging de motor sputteren. Bij het opentrekken van het gas, houdt de motor dan een keer of 3 á 4 in en lat daarbij een knal horen. Daarna klimt deze weer in toeren. Dit gebeurt over het hele toerengebied.

Juist omdat er steeds ruim 1 seonde tussenzit, is het niet het zogenaamde 4 tacten.

Heeft iemand een idee?
Klinkt in mijn oren als brandstof tekort..trekt de tank niet vacuum??
 
Ja, beetje bling bling, ik zal vanavond een fototje plaatsen. Heb ook mijn Badlands banden eronder gezet, leuk hoor zo'n zandstorm achter de Baja, toch weer veel meer grip dan de afgesleten standaard banden.

Ik heb alleen weer een probleempje waarvan ik inmiddels overtuigd ben dat het electronisch is. Vorig weekend reed de auto als een speer. bijna 3 uur geredenn, geen problemen.

Zaterdag de nieuwe bandjes op een mooi stuifzand terrein getest. Na een paar minuter, ging de motor sputteren. Bij het opentrekken van het gas, houdt de motor dan een keer of 3 á 4 in en lat daarbij een knal horen. Daarna klimt deze weer in toeren. Dit gebeurt over het hele toerengebied.

Juist omdat er steeds ruim 1 seonde tussenzit, is het niet het zogenaamde 4 tacten.

Heeft iemand een idee?
Ik denk dat je ontstekingsspoel niet goed vast zit waardoor de timing niet helemaal lekker is. Hij staat nu wat vroeg en niet elk rondje is raak. Hierdoor krijg je benzine-ophoping in je uitlaat. Als je dan wel een ontbranding krijgt, explodeert de het brandstofmengsel in de uitlaat ook (goede test om te kijken of je uitlaat stevig vast zit ;)). Eenmaal op toeren heb je minder last van een te vroege ontsteking (eigenlijk een ideale situatie maar helaas is de ontsteking vast).

Misschien valt de onderkant van je ontstekingsspoel uit elkaar door het zand wat er tegenaan geblazen is (zandstralen), zie foto hieronder. Op de linker spoel zie je rechtsboven wat contacten. Daartussen hoort een koperen plaatje te zitten, die is niet meer bij deze. Maar voorafgaand aan het araf vallen kan deze los gaan zitten.

Controleer ook of je bougie schoon is (roetparel tussen de elektrode) en de bovenkant van je zuiger niet zwart is (roet/koolvorming). Misschien dat je alles toch iets te rijk hebt staan. Valse lucht trekken, rotte bougiekabel, kapotte stopknop, draadje van de stopknop die doorgeschuurd is langs de koelkop, zie andere foto hieronder, relais van de killswitch die klappert door trillingen, dat kan ook allemaal nog.... :?

baja5b_worn_ignition_coil.jpg


ignition_problems.jpg
 
Is er toevallig iemand die een baja rtr en een baja ss beide heeft??

Zou diegene is willen proberen of de tankdop ook met elkaar gewisseld kan worden, of het past? Je zou me daar een groot plezier mee kunnen doen.

Heb namelijk een integy tankdop hier liggen en het valt me op dat mensen met een ss daar niks mee kunnen omdat het niet past.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is er toevallig iemand die een baja rtr en een baja ss beide heeft??

Zou diegene is willen proberen of de tankdop ook met elkaar gewisseld kan worden, of het past? Je zou me daar een groot plezier mee kunnen doen.

Heb namelijk een integy tankdop hier liggen en het valt me op dat mensen met een ss daar niks mee kunnen omdat het niet past.

Ja ik heb 1 ss en 5 rtr's (nou ja de ss is van mij en de rtr's niet)
Ik ga het nu even proberen!
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt. Dan zit het dus echt in de dop van integy. Had ff het vermoeden dat de tank wat anders was van de ss.

Maar btw wat moet je met 5 van die baja's??
 
Ok bedankt. Dan zit het dus echt in de dop van integy. Had ff het vermoeden dat de tank wat anders was van de ss.

Maar btw wat moet je met 5 van die baja's??

Ik heb 1 SS en een goedevriend van mij heeft 5 rtr baja's waarvan er 3 rijden!
Het begon bij 1 maar er komt er steeds nog 1 bij en inmiddels heeft hij er al 5 voor de onderdelen!
 
Back
Top