De bouw van een Supra

Zo, de positieve mal zit in de 2K lak. Nu kan het nat schuren beginnen. Eerst alles met korrel 1000. Daarmee haal je alle oneffenheden weg. Veroorzaakt door dat de 2K lak niet glad trekt van de kwast en dat soort dingen. Daarna, als alles egaal dof is met korrel 2000. Vervolgens met commandant polijsten. Dan kunnen de negatieve mallen gemaakt worden.

685485d3165ad622.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie dingen blijven groeien

Hi Berrie, ik was al bang dat je het opgegeven had of zo :confused:, ik kon het me ook eigenlijk niet voorstellen. De houtmal ziet er prima uit op de foto, ik neem aan dat je er voor gezorg hebt dat de nosecone er perfect op past.

Ik heb in de tussentijd ook een mal gemaakt van een Superstarlight romp. Ook daarop was oorspronkelijk een nosecone gedacht. Ik heb echter besloten een "solide" romp te maken en heb de romp afgevormd met nosecone erop en daarna een cockpitkapje uitgesneden. Hierdoor heb je meer ruimte in de romp en ik zie eerlijk gezegd het voordeel niet van een nosecone. Zonder nosecone kan het m.i. net zo sterk zijn (met kool versterkt) en wellicht een stuk lichter.

Ik heb trouwens in de tussentijd via Ebay een stel kernen van een 2.80m Supra weten te bemachtigen voor een "schijtprijs". Mocht het geen echte wedstrijdkist kunnen worden is het altijd nog leuk om aan een helling te scheuren.

Als je de Supra in wil vliegen weet je waar dat kan :cool:

Keep up the good work
 
De houtmal ziet er prima uit op de foto, ik neem aan dat je er voor gezorg hebt dat de nosecone er perfect op past.

Op onderstaande afbeelding is de aansluiting van de nosecone te zien:

68548675ffb031ff.jpg


Ik heb ervoor gekozen een relatief dunne nosecone te bouwen. De romp zelf kan dan wat zwaarder, en dus sterker, uitgevoerd worden. De nosecone is daarbij erg flexibel en kan nog goed eventuele harde landingen verwerken door te vervormen. De nosecone bestaat uit 2 lagen 54grams glas en 2 lagen 105grams glas.

De positieve mal ligt nu bedolven onder vormenhars en carbonmatten. Als het een beetje meezit heb ik morgen de eerste negative malhelft!

68548675ffb22c32.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wacht vol spanning met je mee.:D
Nu maar hopen dat tie lekker loslaat en je ondergrond super glad is!!
Wat gebruik je als centreer-punten? (knikkers, geh(j)at van de kinders?)

Eric
 
Wat gebruik je als centreer-punten? (knikkers, geh(j)at van de kinders?)Eric

Yep!! ik heb dochterlief gevraagd een zestal knikkers af te staan. (Drie voor de mal van de nosecone, en drie voor de mal van de romp.) Dan ging niet zo makkelijk, maar toen ik vertelde dat ik de hypotheek van het huis betaal waar ze in woont, begreep ze wel dat het moreel niet verantwoord was 6 knikkers voor haar vader achter te houden....
 
een carbon kokosnoot:

685486bafe9adbb7.jpg


Die met het volgende gereedschap gekraakt gaat worden :wink:

685486bafea2501e.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een carbon kokosnoot:



Berrie, het ziet er weer indrukwekkend uit. Wanneer denk je zo ver te zijn dat de eerste vliegpoging ondernomen kan worden. Ik kan bijna niet meer wachten.

Laat maar weten als je zover bent. Die moet gevierd worden :yes:Ik heb zelf nu ook de kernen van ee 2,80 m Supra op de kop weten te tikken en ga ook een kistje bouwen wanneer ik verhuisd ben. Eerst staan er nog wat andere bouwplannen op stapel.

Groet

Fred
 
@fred, ik zag toevallig op Ebay dat jij dat vleugelsetje had gekocht! Als je gaat bouwen, maak je dan een bouwdraadje? Ik ben benieuwd hoe je het allemaal gaat ervaren!

@prop-er. Ik had het plaatje gepost als zwakke poging her en der in het land een glimlach los te peuteren. Maar ik had verdorie nog an toe dat zware spul nog bijna echt nodig ook!!


De postieve mal is in tweeen. Dat komt vooral omdat MDF niet sterk is. De neus van de positieve mal was tegen het massieve achterdeel gelijmd. Tijdens het gladschuren van de mal kwam ik her en der (op randen.) door de twee componenten lak. Ondanks vele lagen was hechten die randen zich toch aan de vormenhars!!! Je MOET wel de positief in twee compentenlak zetten met deze manier van mallen maken zo blijkt.

Maar goed, het was rukken en trekken aan de mallen. Gelukkig was ik (deze keer) zo wijs mijn geestestoestand niet zo ver af te laten glijden dat ik echt met hamer, beitel en koevoet te keer ben gegaan. Plotsklaps vielen de delen toch uit elkaar:

685486e67eba583d.jpg


Op onschadelijke plekken wat achter gebleven verf. En de rest van de mal heeft een devoot mat glansje. Beter krijg ik het (nog) niet. Mijn achting voor vakbroeders die hoogglans voor elkaar krijgen is enorm gestegen.

Nu nog wat fijn afwerking en de eerste romp kan gemaakt worden!

@fred, jij denkt al aan testvliegen! (wat ik overigens gezellig samen met Dennis doe. Hij heeft een kalmerende invloed op mij) Ik verheug me op het moment dat alle onderdelen klaar zijn om samen gesteld worden tot een vliegtuig. Pas dan laat ik de eerste gedachten toe over testvliegen.

Tot nu toe: SO FAR, SO GOOD. [size=-2]Je zou maar je eerste echte negatieve rompmallen bruikbaar voor je hebben liggen. Wat een voldoening!![/size]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De mal is afgewerkt en voorzien van bouten om de helften tegen elkaar te drukken.

685486f36db855a4.jpg


De lay up is geknipt en ligt klaar om verwerkt te worden. Het is erg lastig om, voor een eerste romp uit een mal, de zwaarte van de layup vast te stellen. Naast de info die Fred in een eerdere post aanreikte heb ik hier ook wat info gevonden:

Trinitus fuselages (sowieso wel een informatieve site van Erik)

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de volgende lay up (van buiten naar binnen) De lay up breng ik, net als bij de nosecone, in twee keer aan. De eerste sessie ziet er zo uit:

-> 2* 54grams glas onder 45°

-> Carbon HT rovings: 2 in de rand van de servoboot. 1 ter plaatse van de overgang nosecone/romp. 1 ter plaatse van de rand van de aansluiting staartboom. (laatste twee gelden vooral als opvulling van de 0.5mm sprong die op die plaatsen te vinden is) En dan nog een roving over de rand van de vleugelzadel.

-> ter plaatse van de pylon 1 laag 160grams carbon, onder 45°.

-> vanuit de versteviging van de pylon een matje 160grams carbon naar de bevestiging van de staartboom. ook weer onder 45°.

-> 1* 105 grams glas onder 45°

Dan ff uurtje wachten.

-> 2 lagen 105 grams glas onder 90°. De rand waarmee de helften aan elkaar gezet zullen worden maak ik met deze twee lagen. De koppeling van de helften ter plaatse van de pylon zal met stukjes carbon roving gebeuren. Daar zijn de hoekovergangen veel te scherp om ze te maken met de doek.

Goed, ik ben benieuwd hoe stevig de romp zal voelen. Ergens heb ik het gevoel dat deze layup redelijk minimaal is.

De hars zal ik deze keer met witte pigment inkleuren. Wat me verder helpt om IN de gesloten mal te werken is dat voor en achter zijde van de mal open zijn. Ook is de pylon van boven inwendig bereikbaar. Niet dat dit allemaal zo makkelijk is, want de mal is 600mm lang. De openingen aan kop en kont zijn niet meer dat Ø30mm groot.

Het enige wat me nog tegenhoud om te gaan starten met soppen zijn de poetsbeuren met lossingswas. De mal heeft nu 5 poetsbeurten achter de rug. Nog zeker 5 te gaan!

(na nog 4 poetsbeurten hield ik het niet meer! Nu, 15.15uur zit de romp in de mal. Het is ongeveer 2 uur achter elkaar doorwerken bij 25°C kamertemperatuur. Morgenavond kan ik als het goed is de romp in mijn handen houden. Ik heb er nu een goed gevoel over)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rompenbouw

Hi Berrie, jou ontgaat ook niets he ?? ik stiekum op e-bay iets kopen om zo "the easy way out" een Supra te maken en jij ziet het meteen ..........:mad:

Ik heb trouwens het idee dat je lay-up iets kritischer dan minimaal is. OK je hoeft er geen wedtrijden mee te vliegen maar als ik het goed lees en begrijp wil 2 2x 54 en 1x 105 gram opzetten, da's wel heel erg weinig. Met rustige starts (geen F3J geweld) en met rustif weer zal het wel kunnen, maar op onze site kan je enkele verslagen lezen van een teamlid die net als ik 3x 163 grams gebruikt waarvan de rompjes bij dit soort starten het hebben begeven ( Welkom op de gezelligste F3J Pagina) Mijn lay-up is zoals gememoreerd 3 x 163 grams, en in het verbindingsstuk met de carbonstaart zet ik er al standaard een flinke laag carbon in en bij de nieuwe romp zelf 2 x 163 gram EXTRA (alleen verbindingsstuk)over een lengte van ca 10 cm. UIteraard houden we rekening met de weefrichting van het materiaal.

Ik heb zojuist een kist ingevlogen (Superstarlight) die origineel rond de 2050/2100 gram weegt. Door de aanpassingen die wij zoal gebruiken in onze rompen is deze kist vliegklaar op het gewicht van 1856 gram uitgekomen. Met nieuwe vleugels die ik besteld heb hoop ik de volgende keer rond de 1800 uit te komen. Lichter zie ik niet gebeuren met behoud van sterkte.

Ik hoor het wel als je zover bent om het de lucht in te "jagen"

Cherio :thumbsup:
 
Hi Berrie, jou ontgaat ook niets he ?? ik stiekum op e-bay iets kopen om zo "the easy way out" een Supra te maken en jij ziet het meteen ..........:mad:

Nou, dat lag niet aan mij. Ik kreeg van een vliegmaat een "He Berrie, echt iets voor jouw!" mailtje (en dan weet Fotor wel van wie..). Toen zag ik dat jij de buit binnen had.

Ik heb trouwens het idee dat je lay-up iets kritischer dan minimaal is. OK je hoeft er geen wedtrijden mee te vliegen maar als ik het goed lees en begrijp wil 2 2x 54 en 1x 105 gram opzetten, da's wel heel erg weinig.

Er komt nog 2x 105grams glas bij. Je hebt niet helemaal goed gelezen! Doe ik bij andere diskussies ook regelmatig hoor... De lay up die jij aangeeft is de eerste die ik onder 45° aangebracht heb. Dan volgen de laatste twee lagen onder 90°.
 
hehehe, nee geen "matras". Wel een aanbiedinkje voor een duosprong!

Weer on topic.

Ik heb een romp!!! :yes:

Het is niet "moeders mooiste" :nooo:

(zie je niet op de foto)

De overgangsranden in zijn niet netjes. Eigen schuld. Had ik maar verdikte hars als eerste moeten aanbrengen.
Ook de naad is (weer) niet netjes. Daar baal ik van. Dacht het kunstje onder de knie te hebben.

Dat je het carbon door het witte glas heen ziet vindt ik zelf wel "technisch" staan. Alleen samen met de rode nosecone wordt het een rommelig gezicht. Maar eerst dit ding vliegwaardig maken. Daarna nieuwe nosecone, een witte.

Ik denk dat het probleem van de lelijke deelnaad te maken heeft met het feit dat ik de mat niet strak langs de rand van de mal afgeknipt krijg. Met strak bedoel ik dan ook echt strak. Nu steekt aan weerszijde het weefsel een paar 10e mm uit de mal. Als je de malhelften dan op elkaar legt druk je deze van de malrand los. Denk ik. Ik gebruik een gebogen fijn kartelschaar van EMC om het weefsel af te knippen. Ik gebruik alleen de laatste twee lagen glas om de verbinding tot stand te brengen.

----> heeft iemand goede tips om dit beter voor elkaar te krijgen? <-----

Wat wel erg makkelijk werkte was het volgende. Bij de nosecone liet ik de overlap naad in 1 malhelft staan. Dan moest je het weefsel erg naar binnen drukken om in de andere malhelft te passen. Bij deze romp liet ik in elke malhelft 1 overlapnaad staan. Nu kan je de maldelen veel makkelijker op elkaar zetten zonder dat er weefsel tussen de maldelen komt.

685487250df26631.jpg


En nu op naar het afbouwen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afbouwen van de Supra en de eerste handstarts!!

Nu alle onderdelen klaar zijn kan het samenstellen beginnen. Het makkelijkste is het om de romp zo laat mogelijk aan de staartboom te verlijmen. Nu kan je nog relatief makkelijk in de romp komen vanaf de achterzijde.

Eerst de moer voor de hoofdbout aanbrengen. Die zit in een multiplex blok en wordt met 5 minuten epoxy op zijn plek gelijmd.

In dit stadium had ik ook al de starthaak in moeten lijmen. Nu deed ik dat zowat als laatste. Gaat wel, maar is lastiger.

685487f93828190f.jpg


685487f9382b591b.jpg


Als dit blokje zit kan het uitlijnen beginnen. De staartboom moet aan de romp gelijmd worden. Ik maakte twee steuntjes. Een ter plaatse van de deling tussen staartboom en romp en de tweede bij het puntje van de staartboom. Een langzij gespannen draad wordt gebruikt om de hartlijn te bepalen en deze uit te meten.

685487f9382e3927.jpg


De vleugel moet ook haaks op de hartlijn komen. Ik meette vanuit de hoekpunten van het middenpaneel naar het puntje van de nosecone. De moer voor de achterste vleugelbout is ingeharst in een epoxymix van thixotropiermiddel en katoenvlokken. Op de vleugel was een stukje huishoudfolie geplakt om te voorkomen dat e.a. ongewenst aan elkaar vast plakte.

Ter hoogte van de pylon wordt de hoofdbout gezekerd tegen zijdelings en voorwaarst uitbreken. Een brokje balsahout met een alupijpje wordt daarvoor in de pylon gelijmd. Vervolgens nog wat carbonrovings en het gaat nergens meer heen. Deze versteviging moet wel vrij zitten van het multiplex blokje met de moer voor de hoofdbout. Hiertussen door lopen namelijk de Ø2mm carbon stuurstangen voor hoogte en richting.

685487f93a9347c3.jpg


De stuurstangen voor hoogte en richting komen netjes midden in de romp naar buiten.
Je ziet dat de staartboom ter plaatse van de verbinding tussen romp en staartboom omwikkeld is met wat carbontows. Deze tows komen uit een 600grams carbon mat en zijn gedrenkt met hars.

685488b401a55346.jpg


Aan de servozijde heb ik de M2 draadeinden voor de kwiklinks met dikke secondenlijm vastgelijmd. Aan de roerzijde heb ik voor twee verschillende oplossingen gekozen. Bij het richtinsroer heb ik een 0.8mm verenstalen Z bochtje door de hevel gedaan en deze met krimpkous vast gezet op de stuurstang. Tpv het hoogteroer heb ik een strakke U bocht van 0.8mm verenstaal door de hevel van de V-mount gemaakt. De twee pootjes die dan langs de carbon stuurstang zitten heb ik met dunne secondenlijm vast gezet en vervolgens met kevlardraad omwikkeld. Dit is dan weer met dunne secondenlijm gezekerd.

De stuurstangen zijn om de circa 23cm door een kunststof stuurstanghuls geleid. Dit voorkomt zijdelings uitdrukken van deze stuurstangen. Om de hulzen is weer een carbontow gewikkeld. Deze is dan met dunne secondenlijm gedrenkt.

685488b4034bc69d.jpg



Dan nog wat kleinigheidjes. De yokes van de flaps moesten nog tegen zijdelings wegglijden gezekerd worden. Dit wordt door houten blokjes gedaan.

685488b401a4031c.jpg


Dan nog even de kabelboom maken. Hier maak ik altijd een schetsje zodat ik weet waar welke stekker en welk kanaal terecht komt. Vier pulsdraden en twee voedingsdraden gaan door de pylon de vleugel in.

685488b401a1573d.jpg


Dan restte alleen nog het pas maken van het accupakket. Er gaan 4 cellen van 1400mAh in de neus. Drie cellen liggen in de lengterichting. De vierde staat rechtop. Dan rest alleen nog het uitbalanceren en het programeren. Er zit nu 69 gram lood in de neus. Het vlieggewicht komt daarmee uiteindelijk om 1362gram!!!

Vandaag hebben we de eerste handstartjes ook achter de rug. Het waren er maar twee. Het was erg warm en we vonden het te ver lopen om de Supra te halen! Helaas stond er geen lier op het veld. Maar wat we zagen was veel belovend! Er volgt dus nog een verslag over de eerste vluchten. Dat verhaal is toch subjectief dus eigenlijk is het bouwverslag nu af....

Vast wat impressies van het geheel:

685488b40b72f5bf.jpg


685488b40b76c640.jpg


685488b40b7a1c18.jpg


685488b408bce9d9.jpg


685488b4108c0c34.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hulde hulde hulde!

Erg mooi!
Ik heb het draadje niet helemaal gevolgd maar ik zag net het resultaat.

Hou hem heel!

Oh ja, de overlap kan je ook langer laten geleren en dan met een scherp mesje plat liggend op de malrand afsnijden.
Dat is weer iets strakker dan een schaar.
Wat ook nog kan is dat je de verkeerde kant van de schaar onder houd.
Let daar even op, heb ik ook gedaan in het begin, dan blijft er een randje van 0,5mm staan.


Grts Gert-Jan
 
Hulde hulde hulde!

Erg mooi!
Ik heb het draadje niet helemaal gevolgd maar ik zag net het resultaat.

Hou hem heel!

Dank, en zal mijn best doen.

Oh ja, de overlap kan je ook langer laten geleren en dan met een scherp mesje plat liggend op de malrand afsnijden.
Dat is weer iets strakker dan een schaar.
Wat ook nog kan is dat je de verkeerde kant van de schaar onder houd.
Let daar even op, heb ik ook gedaan in het begin, dan blijft er een randje van 0,5mm staan.


Oke, ik zal nu de eerste laag langer laten geleren. Een paar uur? Het zou wel mooi zijn als je dat echt strak met een scherp mes af kan snijden.

Ik ga nu de beloofde romp voor Christian Baron maken en die moet wel netjes zijn!

Juiste kant van de schaar. Mmm, ik probeer dit nu even te "visualiseren" op mijn bureaurand met de schaar. Zou dan het bovenmes van de schaar IN de mal moeten zitten? Nog een nadeel van dat knippen vindt ik dat je snel een happerige rand krijgt.
 
Zo. Dat gaat ineens snel! Voelt als een spannend boek dat ineens binnen vijf pagina's uit is, terwijl je nog 5 hoofdstukken had verwacht...

Een waanzinnig vlieggewicht, Berrie. Je mag wel oppassen voor te sterke thermiek.

Zodra je gaat lieren, even mailen, dan kom ik een mooie video met mijn nieuwe camera schieten!

Vincent
 
Wow Berrie 8-O, wat een mooi ding is dit geworden! Gaaf man. En wat een gewicht! Hiertegen ga ik het met mijn Fantasy nooit winnen in een bel natuurlijk. Hooguit steek ik wat makkelijker naar de volgende. Nu moet ik zeker jullie kant opkomen. Ik ga vrijdag voor 2 weken op vakantie, als ik terug ben kom ik de eerstvolgende gelegenheid een keer naar Montfoort (heb hier ook nog steeds een bodywarmer van Dennis liggen).
 
Back
Top