Afbouwen van de Supra en de eerste handstarts!!
Nu alle onderdelen klaar zijn kan het samenstellen beginnen. Het makkelijkste is het om de romp zo laat mogelijk aan de staartboom te verlijmen. Nu kan je nog relatief makkelijk in de romp komen vanaf de achterzijde.
Eerst de moer voor de hoofdbout aanbrengen. Die zit in een multiplex blok en wordt met 5 minuten epoxy op zijn plek gelijmd.
In dit stadium had ik ook al de starthaak in moeten lijmen. Nu deed ik dat zowat als laatste. Gaat wel, maar is lastiger.
Als dit blokje zit kan het uitlijnen beginnen. De staartboom moet aan de romp gelijmd worden. Ik maakte twee steuntjes. Een ter plaatse van de deling tussen staartboom en romp en de tweede bij het puntje van de staartboom. Een langzij gespannen draad wordt gebruikt om de hartlijn te bepalen en deze uit te meten.
De vleugel moet ook haaks op de hartlijn komen. Ik meette vanuit de hoekpunten van het middenpaneel naar het puntje van de nosecone. De moer voor de achterste vleugelbout is ingeharst in een epoxymix van thixotropiermiddel en katoenvlokken. Op de vleugel was een stukje huishoudfolie geplakt om te voorkomen dat e.a. ongewenst aan elkaar vast plakte.
Ter hoogte van de pylon wordt de hoofdbout gezekerd tegen zijdelings en voorwaarst uitbreken. Een brokje balsahout met een alupijpje wordt daarvoor in de pylon gelijmd. Vervolgens nog wat carbonrovings en het gaat nergens meer heen. Deze versteviging moet wel vrij zitten van het multiplex blokje met de moer voor de hoofdbout. Hiertussen door lopen namelijk de Ø2mm carbon stuurstangen voor hoogte en richting.
De stuurstangen voor hoogte en richting komen netjes midden in de romp naar buiten.
Je ziet dat de staartboom ter plaatse van de verbinding tussen romp en staartboom omwikkeld is met wat carbontows. Deze tows komen uit een 600grams carbon mat en zijn gedrenkt met hars.
Aan de servozijde heb ik de M2 draadeinden voor de kwiklinks met dikke secondenlijm vastgelijmd. Aan de roerzijde heb ik voor twee verschillende oplossingen gekozen. Bij het richtinsroer heb ik een 0.8mm verenstalen Z bochtje door de hevel gedaan en deze met krimpkous vast gezet op de stuurstang. Tpv het hoogteroer heb ik een strakke U bocht van 0.8mm verenstaal door de hevel van de V-mount gemaakt. De twee pootjes die dan langs de carbon stuurstang zitten heb ik met dunne secondenlijm vast gezet en vervolgens met kevlardraad omwikkeld. Dit is dan weer met dunne secondenlijm gezekerd.
De stuurstangen zijn om de circa 23cm door een kunststof stuurstanghuls geleid. Dit voorkomt zijdelings uitdrukken van deze stuurstangen. Om de hulzen is weer een carbontow gewikkeld. Deze is dan met dunne secondenlijm gedrenkt.
Dan nog wat kleinigheidjes. De yokes van de flaps moesten nog tegen zijdelings wegglijden gezekerd worden. Dit wordt door houten blokjes gedaan.
Dan nog even de kabelboom maken. Hier maak ik altijd een schetsje zodat ik weet waar welke stekker en welk kanaal terecht komt. Vier pulsdraden en twee voedingsdraden gaan door de pylon de vleugel in.
Dan restte alleen nog het pas maken van het accupakket. Er gaan 4 cellen van 1400mAh in de neus. Drie cellen liggen in de lengterichting. De vierde staat rechtop. Dan rest alleen nog het uitbalanceren en het programeren. Er zit nu 69 gram lood in de neus. Het vlieggewicht komt daarmee uiteindelijk om 1362gram!!!
Vandaag hebben we de eerste handstartjes ook achter de rug. Het waren er maar twee. Het was erg warm en we vonden het te ver lopen om de Supra te halen! Helaas stond er geen lier op het veld. Maar wat we zagen was veel belovend! Er volgt dus nog een verslag over de eerste vluchten. Dat verhaal is toch subjectief dus eigenlijk is het bouwverslag nu af....
Vast wat impressies van het geheel: