bouw thundertail model van RBCkits

rapido

@Gerrit Jan.

Dat gaat wel heeeeel rapido bij jou.
Vergeet niet ook je stabilo dezelfde plus-pitch te geven anders moet je behoorlijk negatief trimmen op je stabilo, die dingen zijn van nature hartstikke neutraal, enne 2 á 2,5 graden negatieve tipverdraaing kan geen kwaad, wordt tie lekker dociel van in de landing.
Sticks komen eraan.

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tip verdraaing

Volgens mij maak je hier een fout of is er een speciale reden om negatieve tipverdraaing in te bouwen.

De reden is dat de tippen als laatste zullen overtrekken hier door is het model stabieler tijdens de landing of wanneer men de snelheid er uit laat lopen.

met vriendelijke groet Gerrit Jan
 
Hoi Gerritjan,ziet er goed uit ,kunnen we binnenkort samen tt,s de maiden flight laten maken,ook wij zijn er helemaal klaar voor door fam omstandigheden wat vertraging gehad maar spreken wel af voor datum maiden flights.
doe de testen maar eerst goed dan zien we elkaar binnenkort wel op ons airport.
gr Rene
 
F18 maiden

Even een update..

Gisteren hebben Martin (Frema) en ik de F18 ingevlogen.
Dit met het eigenbouw 44 ertje van Mart ( dus powered bij FREMA !!!!!)

Het zwaartepunt aanvankelijk even wat voorlijk gehouden (ook vanwege harde wind) en de kist is na een metertje of 30 a 40 los.

F18 weegt geladen 3,25 kg en de motor levert 2,8 kg. (190 k toertjes). Is meer dan genoeg waarbij half gas vliegend meer dan voldoende snelheid aan de orde is (realistisch vliegbeeld).

We hebben gelijk maar 5 vluchten gemaakt, waarbij het goede zwaartepunt werd bereikt.

Er ontstaat dan korte(re) start (roteert eerder) en de landing is behoorlijk langzaam(er)
Kistje zweeft boven verwachting (lifting body).

Martins motortje is behoorlijk stil en het gebruik is een stuk lager dan gewend ( t.o.v. 66ers of erger) zelf gesopt tankje heeft 3/4 liter (met hoppe tankje) en 10 minuten vliegtijd is mogelijk.

Heerlijk kistje en motortje... simpel/betrouwbaar en zeer handzaam (vleugeltjes vast op romp).

Martin heeft foto's gemaakt, dus die zullen nog wel volgen...

Ben benieuwd naar de maidens van de turbotwins, die kisten vliegen ook als een tierelier.

groet,
Jacques.
 
gefeliciteerd.

Geweldig Jacques, mooi man, geeft weer motivatie om de mijne te finishen en nu ik weet dat ie het goed doet met 3,25 kg aan de 'vlieghaak' geeft dat wat meer moed wat erg groot is ie niet.
En Martin hoe vond je dat nou, jou motor in een 'vliegtuig' ? mooi hé., ik zei het toch, dat motortje is perfect voor een kleine jetkist als de 1 meter span F18 Hornet.
Ik wacht de foto's vol verwachting af. (nou nog niet door hoe dat foto upload werkt Jacques :wink: )

Groet Ger Kovacs.
Even een update..

Gisteren hebben Martin (Frema) en ik de F18 ingevlogen.
Dit met het eigenbouw 44 ertje van Mart ( dus powered bij FREMA !!!!!)

Het zwaartepunt aanvankelijk even wat voorlijk gehouden (ook vanwege harde wind) en de kist is na een metertje of 30 a 40 los.

F18 weegt geladen 3,25 kg en de motor levert 2,8 kg. (190 k toertjes). Is meer dan genoeg waarbij half gas vliegend meer dan voldoende snelheid aan de orde is (realistisch vliegbeeld).

We hebben gelijk maar 5 vluchten gemaakt, waarbij het goede zwaartepunt werd bereikt.

Er ontstaat dan korte(re) start (roteert eerder) en de landing is behoorlijk langzaam(er)
Kistje zweeft boven verwachting (lifting body).

Martins motortje is behoorlijk stil en het gebruik is een stuk lager dan gewend ( t.o.v. 66ers of erger) zelf gesopt tankje heeft 3/4 liter (met hoppe tankje) en 10 minuten vliegtijd is mogelijk.

Heerlijk kistje en motortje... simpel/betrouwbaar en zeer handzaam (vleugeltjes vast op romp).

Martin heeft foto's gemaakt, dus die zullen nog wel volgen...

Ben benieuwd naar de maidens van de turbotwins, die kisten vliegen ook als een tierelier.

groet,
Jacques.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja jongens,het was werkelijk schitterend om te zien en te horen.

Wat vloog tie mooi zeg.

Ik heb wat foto's gemaakt ,maar in de lucht kreeg ik het niet voor elkaar , Jacques moet maar eens een keer kijken of iemand mooie foto's kan maken ,of een filmpje.

P1010362.JPG


P1010363_%282%29.JPG


P1010361_%282%29.JPG


P1010360.JPG

Groetjes,

Martin.
 
@Jacques / Martin

O dit is erg ............ ja echt ergggggggggg

Zo mooiiiiiiiii en gaaf toppie hoor, gefeliciteerd met jullie maiden echt erg toppie.

Vriendelijke Groeten Jaap

P/S Nu mijn maiden nog!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
en hij ging...had alleen niet gezien dat er een draadje gespannen was om de schapen tegen te houden,hij hield in iedergeval wel de tt tegen gelukkig weinig schade,dus we gaan weer!!
 
meeting

Hoi Henk en Rene.

Hopelijk zie ik jullie nog verschijnen op 25 mei, enne neem de thundertail lekker mee, misschien nog vliegen ermee op Rozenburg?
Jullie kijken maar wat jullie gaan doen maar in ieder geval succes gewenst met jullie thundertail project, en hopelijk tot ziens op Rozenburg.

Groet Ger.
 
Hoi iedereen,

Even voorstellen: ik ben peter, ik vlieg al heel wat jaren met alles wat vleugels heeft, bij de GMVC in de buurt van Boskoop
In 2004 heb ik een kangaroo gebouwt, een aantal vluchten met gemaakt, maar het was toch niet wat ik ervan verwachte, het intrekbaar landingsgestel was duidelijk niet voor de kangaroo geschikt, en mede door gezondheidsproblemen is die daarna op de plank beland.
in 2006 kreeg ik een van de demo-bouwdozen van de Thundertail van Rob Bulk in handen, en ben er vol enthousiasme aan begonnen, maar aangezien ik niet de enigste die vliegt in mijn gezin is ook deze bouwkit een beetje in een hoek beland, maar mede door Limme en Rob en door peter V (Jetpower)en Ronald ben ik toch in de winter van 2007/2008 verder gegaan.
De bouwdoos op zich zit goed in elkaar, maar de vleugel is toch best wel ingewikkeld om te bouwen. De aansturing van het hoogteroer met een (stalen) kabel was ik niet gecharmeert van, dus ik heb er 2 x 13 mm multiplex-servo,s ingebouwd, dan heb je best wel lange servokabels van voor naar achter door je toestel lopen, maar door een elecktronische schakeling , wat de veel te vroeg overleden Hans de Lemarre nog voor me heeft gemaakt heeft , heb ik tijdens de range-test heb ik geen problemen gezien
Ook heb ik de vleugel voorzien van mooie tippen daar ik een vleugel die op het eind eruit ziet alsof hij netjes is afgezaagd er niet uit vind zien.
In de vleugel zijn voor de rolroeren Hitec servo,s van 8,5 kg gebruikt, is een beetje overdreven, maar ik had ze toch over. de TT is gemotoriseert mer een P-80, deze past er goed op maar een P-60 of P-70 voldoet ook uitstekend.
Hij heeft nog niet gevlogen, maar afgelopen zaterdag (12 juni) was hij toch dusdanig klaar dat ik de TT heb uitgelaten.

imgp1661ns1.jpg


de achterkant van de TT heb ik in een behoorlijk concrast gedaan, daar wij vaak tegen de zon in moeten vliegen, ik hoop dat hij dan wat beter te zien is!

imgp1668nk7.jpg


Zoals jullie kunnen zien is de ruimte om de besturing in te bouwen niet overdreven groot, maar alles past erin, een 6 cellenpakket 2400 voor de turbine, een 4 cellen 2400 voor de ontvanger en nog een 4 cellig 4/5 1600 nicad pakket, ook voor de servo,s De afstandbesturing is een multiplex 3030, al wat bejaard, maar voldoet nog uitstekend in samenwerking met een 10 kanaals PCM-DS van multiplex,niet de snelste afstandbesturing, maar wel erg gebruiksvriendelijk

imgp1657fb3.jpg


in de luchtinlaten heb ik fijn gaas gemonteerd om het gras uit de turbine te houden (en eventueel de muizen), alle leidingen zijn geborgt aan de wanden zodat ze niet in de turbine gezogen kunnen worden


imgp1658fp0.jpg


de kist weegt leeg 6,3 kg, en als de wind binnenkort gunstig is dan gaat hij de eerste keer de lucht in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg fraai Peter,mooi stukje werk.:thumbsup:
Nu nog de maiden wat nog veel spannerder is :cool:
Maar heb geen angst je weet ze vliegen als Calmato's.
Ik weet nu ook dat deze kisten,die van ReNe dus,met een P 80 er op,286 Kmh halen bij 3/4 vermogen.ReNe had een GPS aan boord.
Dat de oracover blijft zitten is toch wel uniek.
Gr,Ronald
 
Laatst bewerkt:
thundertail

Hoi Peter ziet er echt super strak uit ,mooi kleuren schema.
we horen het wel hoe de maidenflight is gegaan,
sucses verder met het turbine vliegen.
Gr rene.
 
Hey peet
ziet er zeker strak uit en dat voor 10 minuten vliegen op een dag mooi hoor!!!
succes met je maiden en waneer is die?
Groetjes Limme
 
De Thundertail heeft zijn maiden gehad, zoals Ronald al zei.
het heeft wat langer geduurd ivm met vakantie en het feit dat het jetvliegen bij ons aan banden was gelegt, maar de strenge regels zijn inmiddels wat versoepelt, zodat er met de regels nu wel is te leven.
Ronald heeft hem ingevlogen , na twee vluchten was hij netjes uitgetrimt, zodat ik zelf een vlucht hebt gemaakt.
inderdaad, als je gewoon normaal vliegt, met 1/3 gas vliegt hij heel stabiel, als je bij de landing zijn landingskleppen uitzet, dan wordt het een redelijk langzaam toestel,
mijn eerste landing was er een uit het boekje, maar met de hulp van Ronald die mij netjes binnenpraten.

kortom op naar volgend weekend !

gr peter
 
gefeliciteeeeeeeerd.

@Peter.

Mooi hé dat geluid van een turbine in je eigen kissie, een smile van oor tot oor zeker tijdens je eerste landing :wink: maar kán ook haast niet anders met Ronald als Flightleader naast je :wink:
Gelukkig dat er op de Goudse weer een beetje gevlogen kan worden met de jets, wel oppassen hé want voordat je het weet heb je weer een probleem ehh ik bedoel uitdaging.

Groet, enne ik kom wel eens langwaaien, om bij te beppen hé.(jetten doe ik wel op Rozenburg :wink: )

Ger.
 
tt

Hallo, gefeliciteerd met je maiden Peter,met 2 sevo.s rechtstreeks op hoogteroer is zeker een betere oplossing,ook wij gaan dit op deze manier uitvoeren,we merken dat de nulstelling minder nauwkeurig werkt als de weilen tt van Gerritjan Broekhuizen.
ook merken we dat een 20 literblik kero snel leeg raakt na een dag vliegen.
maar dat zul je zelf ook snel merken als je eenmaal de smaak te pakken hebt.
sucses met de komende vluchten.

groetjes Rene.
 
Back
Top