Hoi iedereen,
Even voorstellen: ik ben peter, ik vlieg al heel wat jaren met alles wat vleugels heeft, bij de GMVC in de buurt van Boskoop
In 2004 heb ik een kangaroo gebouwt, een aantal vluchten met gemaakt, maar het was toch niet wat ik ervan verwachte, het intrekbaar landingsgestel was duidelijk niet voor de kangaroo geschikt, en mede door gezondheidsproblemen is die daarna op de plank beland.
in 2006 kreeg ik een van de demo-bouwdozen van de Thundertail van Rob Bulk in handen, en ben er vol enthousiasme aan begonnen, maar aangezien ik niet de enigste die vliegt in mijn gezin is ook deze bouwkit een beetje in een hoek beland, maar mede door Limme en Rob en door peter V (Jetpower)en Ronald ben ik toch in de winter van 2007/2008 verder gegaan.
De bouwdoos op zich zit goed in elkaar, maar de vleugel is toch best wel ingewikkeld om te bouwen. De aansturing van het hoogteroer met een (stalen) kabel was ik niet gecharmeert van, dus ik heb er 2 x 13 mm multiplex-servo,s ingebouwd, dan heb je best wel lange servokabels van voor naar achter door je toestel lopen, maar door een elecktronische schakeling , wat de veel te vroeg overleden Hans de Lemarre nog voor me heeft gemaakt heeft , heb ik tijdens de range-test heb ik geen problemen gezien
Ook heb ik de vleugel voorzien van mooie tippen daar ik een vleugel die op het eind eruit ziet alsof hij netjes is afgezaagd er niet uit vind zien.
In de vleugel zijn voor de rolroeren Hitec servo,s van 8,5 kg gebruikt, is een beetje overdreven, maar ik had ze toch over. de TT is gemotoriseert mer een P-80, deze past er goed op maar een P-60 of P-70 voldoet ook uitstekend.
Hij heeft nog niet gevlogen, maar afgelopen zaterdag (12 juni) was hij toch dusdanig klaar dat ik de TT heb uitgelaten.
de achterkant van de TT heb ik in een behoorlijk concrast gedaan, daar wij vaak tegen de zon in moeten vliegen, ik hoop dat hij dan wat beter te zien is!
Zoals jullie kunnen zien is de ruimte om de besturing in te bouwen niet overdreven groot, maar alles past erin, een 6 cellenpakket 2400 voor de turbine, een 4 cellen 2400 voor de ontvanger en nog een 4 cellig 4/5 1600 nicad pakket, ook voor de servo,s De afstandbesturing is een multiplex 3030, al wat bejaard, maar voldoet nog uitstekend in samenwerking met een 10 kanaals PCM-DS van multiplex,niet de snelste afstandbesturing, maar wel erg gebruiksvriendelijk
in de luchtinlaten heb ik fijn gaas gemonteerd om het gras uit de turbine te houden (en eventueel de muizen), alle leidingen zijn geborgt aan de wanden zodat ze niet in de turbine gezogen kunnen worden
de kist weegt leeg 6,3 kg, en als de wind binnenkort gunstig is dan gaat hij de eerste keer de lucht in.