Trex-500(ESP) Semi Scale Fuselage 500E Bouwverslag(je)

Omdat na het afspeuren van het Internet weinig tot géén info te vinden zijn een bouwverslag van de Trex 500 met Scale Fuselage 500E.

4423593699_6a1c85f7de_z.jpg


Breitling7.jpg


Specification
●Body length:890mm
●Body width:240mm
●Body high:420mm
●Weight:700g



HF5002-1.gif


En natuurlijk de Trex 500 (ESP) standaard (Ps: Canopy staat te koop)

S5003104.jpg


De Trex 450, 600 gaan blijkbaar gemakkelijker over de toonbank.

De ombouw is géén spektakel maar vraagt toch wat enige aandachtspunten.

-Aileron, pitch en Elevator servo's in de Canopy vragen een wijziging in het bestaand Frame.
-Tail servo, ik heb hiervoor de 9254 Futuba servo zowieso een slagje groter dan voorbeeld de 9257 (standaard Trex 500)
-Tail rod
-(evntueel) Led verlichting

Ik moet zeggen de Align Fuselage besteld en is me goed bevallen.

Fast Lad Performance

Het ding maakt direct de afmetingen gelijk aan het formaat van een Trex 600.
Het lijkt wel of mijn Trex(je) gewoon verdwenen is in de Canopy.
Mooi dus...
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik maar in in de opening staat dat hij je goed is bevallen en dat je heli nu zo groot is als een 600 etc.
Deed me vermoeden dat de fuselage er al is en de heli er al inzit....
 
Trex 500 ESP is bestaand.
Bij het wegnemen van de Tail rotor heb je die in 2 seconden in de fuselage
Allleen vliegt hij daardoor nog niet natuurlijk.

:D
 
Een kleine Update:

Trex 500 (ESP) naast de fuselage
De trex is ontdaan van de tail rotor en pootjes.
Onder de Trex komen de nieuwe houten steunen die in de fueslage worden vast gemaakt.
Dit moeten we ook nog afzonderlijk beoordelen. In deze kit zitten 4 houtschroefjes waar ik nog géén servo
mee zou vast maken. Oplossing zal onvermijdelijk gaatjes boren zijn aan de onderkant van de Fuselage zodat
degelijke inbus schroeven het boeltje kunnen vast zetten.

S5000143.jpg
S5000139.jpg


De servo hoorn is wat ingekort en bij gedremeld.
Na het inwerken van de Trex in de fuselage is wat dremelwerk nodig om nergens binding te hebben. De servo moeten hierdoor niet worden omgedraaid in het Frame van de Trex.
De Fuselage is voorzien van het nieuwe landingsgestel. Goed vast zetten met Epoxy lijm is de boodschap.

S5000136.jpg


S5000138.jpg


De tail servo is in de juiste positie aangepast (S9254) deze moet eigenlijk bijna helemaal achter het Frame weg zitten.
Na het inpassen stel ik voldoende ruimte vast tussen servo(houder) en Fuselage ook al is die toch heel wat groter dan
de standaard 9257 servo(houder) voor de Trex 500. Géén probleem dus.
De servo is voorzien van een Sullivan Flex rod. Deze moet nog op maat worden gemaakt aan de Tail rotor.

S5000141.jpg


De led verlichting (Multiplex) rechtsreeks in een vrij kanaal op de zender.
Deze kan geschakeld worden vanop de zender.
Hoe de Leds op een efficiente manier inbouwen is momenteel nog niet duidelijk.
Ik heb speciale Led houders maar die passen enkel op Leds van 5mm.
De Multiplex ledjes zijn ook 5mm maar te kort om goed in de houder vast te maken.

S5000144.jpg


Update volgt later
 
Laatst bewerkt:
Afstelling van de Tailrotor zonder noemens waardige problemen.
Door mooi het middenpunt te zoeken heb ik nog nooit problemen
gehad bij een maiden.

S5000151-1.jpg
S5000153.jpg


Ondertussen al eens nazien hoe we de Leds mooi kunnen meewerken met op de staart tot aan de tail.

S5000146.jpg
S5000150.jpg
 
Bij mijn trex600 met de Hughes "breitling" romp van Align is er geen aanpassing aan de originele stijve stuurstang naar de heckrotor toe nodig en kan ik deze blijven gebruiken !!!! Blijkbaar is dit bij de trex500 anders daar jij werkt met een flexibele stuurstang, of is dit iets dat je zelf gewijzigd hebt ? En zo ja, waarom heb je dit gewijzigd ?
 
Goeie vraag zeg.
Ook ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
Persoonlijk vind ik zo'n oplossing van een staart stuurstang onder een gebogen hoek helemaal naar achteren lopen niet de fijnste oplossing.
Tenslotte is helemaal recht lopen van de stuurstang van rudder servo naar Tail Unit de manier om minste weerstand te krijgen lijkt mij.
Eerlijk gezegd zou IK mijn Trex500 op die manier NIET willen vliegen.
Indien de mogelijkheid bestaat om de staart stuurstang helemaal recht te laten lopen, doen zou ik zeggen.
Helaas is het met die schaalrompen wel vaak zo dat het rudder servo NIET in de optimaalste positie gezet kan worden om de stuurstang netjes in 1 lijn te laten lopen.
Het rudder servo staat in een schaalromp vaak onder een net iets foute hoek ten opzichte van de Tail Unit als je de stuurstang zou volgen van voor naar achteren.
Vr Gr E
 
Ik heb hierover een video gevonden die alles wat beter uitlegt:

trex_hughes500e_mod.m4v - Watch Video - Kendin Co?

YouTube - Kanaal van RCHelicopterNovice

Oplossingen: Flex rod of Stuurstang buigen of stuurstang door de
Fuselage laten komen maar dan heeft hij praktisch nergens 'steun'.
De flex-rod wordt dan ook als de beste oplossing naar voor geschoven.
De buiging in de flex rod (deze kan je ook zo manipuleren) heeft zeer weinig tot bijna geen weerstand en werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
Het kan wel zo, maar ideaal is het zeker niet ! Beter een koolstof buisje nemen en die op 1 punt ondersteunen. Dan haal je het maximale uit je gyro.

Nu moet je de gain terugschroeven omdat je speling en wrijving hebt door de sulivan kabel.
 
Nogmaals speling is er niet wrijving is minimaal.
Er staat geen spanning op de aansluiting tail-servo.
Ik kan de servo praktisch op de zelfde manier bewegen als voorheen.
Ik heb Helifreak en runryder er nog eens op nagezien met zelfde conclusie.

Vanmiddag (als het weer het toelaat) komt het gewoon landingsgestel er onder en draai ik enkele vluchtjes om na te zien hoe groot de invloed is op de gain. Om dit te controleren gebruik ik de zelfde instelling als voorheen.
 
Laatst bewerkt:
Kleine Update:

Vanmiddag Heli gevlogen, géén enkel problemen vast gesteld ook met zelfde Gain als oorspronkelijke instelling. (jammer genoeg géén foto's)

Maar zoals elke Modelbouwer (..) brachten jullie Heren mij aan het twijfelen.

Vreselijk :D

Effe verder spitten dus.
Gezien de overvloedige aangeboden oplossingen (..)

Voorbeeld uit Scalercheli.
Dit gaat wel over een Tex 600E :

PrepWork2.jpg


Hier moet toch 'flexs' opzitten:

PrepWork3.jpg


TestFlight1.jpg


Voor bij de tail servo vindt ik dit wel een mooie oplossing;

0606180018.jpg


Ga ik dit deze week 'namaken' met een paar metalen staart rod(s).
 
Laatst bewerkt:
Heb deze schaalromp ook besteld en ga mijn TREX500 esp erin monteren.
Is besteld in duitsland en ben benieuwd hoe het bouwen me zal vergaan.
 
Tail en servo link aangepast.
Beide kanten zijn door verbonden met de Sullivan rod via de aangemaakte
"Z" of zoals je wil "S" links.
Schroefdraad en profiel aangemaakt volgens uitlijnen op de rod/servo.
Géén flex, géén speling en weerstand te verwaarlozen.
Solide oplossing.
Proefvluchtje smaakte naar meer :p

S5000183.jpg


S5000177.jpg


S5000175.jpg


In de Fuselage past de Heli nu perfect.
De "Z" Link vraagde wat uitsparing (dremelwerk) onderaan de Tail van de Fuselage zodat alles mooi vlot zijn werk kan doen.

S5000174.jpg


S5000173.jpg


S5000172.jpg


De Heli is nu mooi 'pas' gezet, Tail mooi uitgelijnd met de meegeleverde staarthouder die achteraan de Fuselage in gaat.
Die zet ik vast met een kleine schroefje zodat trillingen (..) de staarthouder niet kunnen verplaatsen.

Update volgt.

Later na wat invliegen, afstellen en gewenning monteren we een meerblads rotorkop.
Iemand tips waar een mooie aankoop mogelijk is ?

Jammer dat mijn camera niet meewerkt.
Misschien dat daglicht wat mooiere detail foto's maakt.
 
Laatst bewerkt:
Erg mooie heli geworden, misschien dat ik zelf ook nog eens zo'n romp monteer... Ik ben benieuwd of je veel vliegtijd verliest vanwege het gewicht.
 
Mooi geworden.
Mijn romp was ook binnen maar gaat retour ivm lichte beschadiging. Krijg een nieuwe opgestuurd.
Heb die van mijn van Align is deze dat ook of van Heliartist? Viel me namelijk op dat bij die van Align er een mooiere handleiding bijzit en alle onderdelen zijn op de Trex500 aangepast. Zoals de blokjes die onder je frame komen. Zijn helemaal uit 1 stuk plastic ipv hout.
 
De Fuselage is van Align.
Duidelijke Handleiding zit er ook bij.
Echter klopt een groot deel niet van wat er in getekend staat.
( Tail, servo standen )

Momenteel zit ik me druk te maken hoe ik op een handige manier de Heli uit de Fuselage
kan halen. De bijgeleverde schroefjes zijn te klein en onbetrouwbaar. Inbusschroeven
moeten die vervangen maar om die op een gemakkelijke manier te kunnen aanbrengen
ben ik nog niet helemaal uit. Een ding wordt zeker er zullen afzonderlijke gaten in de Fuselage moeten
geboord worden om die op een vlotte manier te kunnen bereiken.
Momenteel heb ik enkele testvluchtjes gemaakt met strips om het frame om makkelijk te kunnen testen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top