Multiplex Mentor

Ik weet niet helemaal wat het probleem is met de motorbevestiging. Op de foto ziet het er prima uit zo.
Ik zou medium threadlock gebruiken, dan kan je het makkelijk nog eens losschroeven en het is stevig genoeg om de schroeven op hun plek te houden.
 
Ik weet niet helemaal wat het probleem is met de motorbevestiging. Op de foto ziet het er prima uit zo.
Ik zou medium threadlock gebruiken, dan kan je het makkelijk nog eens losschroeven en het is stevig genoeg om de schroeven op hun plek te houden.

Ok dan is de kogellagerring voor in het kruis(past daar wel perfect in) en deze gebruik je voor als je de prop "achter"(reversed) de motor bevestigd. Kan wel zeggen dat de mensen van Turnigy niet erg royaal zijn met de aanwijzingen in de gebruikershandleiding.

Wat is de beste manier om het gat van de propellor groter te maken. Van de propellors die ik al heb zijn de gaten veelste klein; zo 3 mm. De as waar de propellor op komt heeft een doorsnede van 6 mm. Ik ben bang dat als ik met de boor (in een boorkolom) een 6 mm boortje gebruik, het gat dan net iets te groot wordt. Of gaat dit wel goed?

Bij een propellor met een groter gat zitten er pasringen bij, maar zelfs in met zo 6 mm pasingetjes zit de prop ietsje te ruim. Of zet het pasringetje bij aandraaien van de moer uit zodat de prop wel netjes in het midden zit?
 
Laatst bewerkt:
Hoi, Ik ben reuze benieuwd naar de vorderingen. Ik heb nu zelf de bouwdoos en de servo's liggen, nu nog goed nadenken over de electrische setup. 3S of 4S systeem. (http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/info/p6928_Power-set-Mentor.html )
3S= 2500 gram trekkracht
4S= 3400 gram trekkracht.

Zit er voorlopig nog niet op te wachten om te gaan slepen (kan nog niet vliegen), maar hou wel van een beetje snelheid.

suggesties die hier nog niet beschreven zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde jouw bouwvorderingen en of jouw gekozen aandrijf-setup goed werkt. Ik twijfel nog mbt de setup (zie eerder bericht van me).. en de door is inmiddels vervangen door "bouwdoos". :-)

suc6 met bouwen.

remcootje
 
Ik heb de servo's en de verlichting in de romp(fuselage) gedaan. En de sleepinrichting is ook klaar. Ik heb de twee helften nog niet gelijmd daar ik nog een servoplankje wil maken en daarvoor drie gaten met busjes in de romp wil boren/frezen. Ik wil namelijk met verschillende lipo's vliegen. 3s en 4s later ook 5 s en daarom is het belangrijk dan ik deze goed en gemakkelijk kan plaatsen en richten.
Het onderstel en het achterste wiel met ophanging is wel klaar.
Motor heb ik al aan de bevestigingsplaat(alluminium) gemaakt. Motor en ESC zijn getest.

setup:
motor: Turnigy motor SK3548- 900kv 770Watt
aluminium motorbevestigingsplaat voor motor; heb ik van iemand op rc groups zie (www.rcgroups.com) topic:Aluminum Motor Mount for Multiplex Planes
ESC: Turnigy 80A plush
rolroerservo's en sleephaakservo :Hextronik MG-14 14g/2.2kg/0.11sec aircraft servo
staart richtingdsroer wielservo:HD- 9110HD
hoogteroerservo: HD-7150MG
verlichtingsset : G.T Power Rc airplane/Helicopter Led System
Voeding: nu nog een 3s 2200mAh 20C Flightmax en 4X 2S 2200mAh 20 ook Flightmax.


De verlichtingsset heb ik van een nederlandse r.c. webshop gekocht. De set is hetzelfde als de turingy verlichtingsset bij HobbyKing (en daar voor de helft van de prijs).

De laatste twee servo's zijn wel wat sterk en zwaar. Een daarvan (HD servo) had ik nog van een ander project. Maar daar ik onder andere ook wil slepen met de Mentor kies ik voor zekerheid. En ach die 20/40 gram extra kunnen er ook wel bij.
Voeding nu nog een 3s 2200mAh 20C Flightmax en 4X 2S 2200mAh 20C ook Flightmax.

Jij ook succes met de bouw..
 
Laatst bewerkt:
Hoi, Ik ben reuze benieuwd naar de vorderingen. Ik heb nu zelf de bouwdoos en de servo's liggen, nu nog goed nadenken over de electrische setup. 3S of 4S systeem. (Natterer Modellbau - Antriebsset Mentor 181531 )
3S= 2500 gram trekkracht
4S= 3400 gram trekkracht.

Zit er voorlopig nog niet op te wachten om te gaan slepen (kan nog niet vliegen), maar hou wel van een beetje snelheid.

suggesties die hier nog niet beschreven zijn?
Als je niet wilt gaan slepen lijkt 3,4kg trekkracht me volledig overbodig. Met 2,5 kg trekkracht ga je al oneindig vertikaal, op 4 cellen hooguit wat sneller. Als je meer snelheid zou willen moet je voor een wat hogere Kv gaan. Je kan de Mentor overigens niet ongelimiteerd snel maken, hou er rekening mee dat het een schuimpje is waarbij de ligger niet tot de tippen doorloopt. De ligger stop op ca 2/3 van de spanwijdte. Als je echt hard gaat vliegen en je trekt te hard zie ik de vleugels wel een keer krak zeggen. Dit kistje is constructief niet gemaakt op hoge snelheden!
 
Mijn batterijplankje is nu gereed en nu zie dat het handig om daarvoor de vloer achter de kap in de cabine, vrij te houden. Ik wil de bedrading langs de zijkanten en plafond naar de ontvanger laten gaan. De ontvanger plaats ik aan de zijwand net achter de kap, zodat ik er nog bij kan.

Wat doen jullie met de bedrading? Nu mijn twee helften van de romp nog niet geplakt zijn, ben ik bezig met de bedrading van de servo's en de verlichting.
- Lijmen jullie de bedrading?
- ligt deze los of
- met plastic snelbinders/ tape? vast of
- iets anders?
Mijn batterijplankje is nu gereed en nu zie dat het handig is om daarvoor de vloer achter de kap in de cabine, vrij te houden. Ik wil de bedrading langs de zijkanten en plafond naar de ontvanger laten gaan.
 
Laatst bewerkt:
Als je niet wilt gaan slepen lijkt 3,4kg trekkracht me volledig overbodig. Met 2,5 kg trekkracht ga je al oneindig vertikaal, op 4 cellen hooguit wat sneller. Als je meer snelheid zou willen moet je voor een wat hogere Kv gaan. Je kan de Mentor overigens niet ongelimiteerd snel maken, hou er rekening mee dat het een schuimpje is waarbij de ligger niet tot de tippen doorloopt. De ligger stop op ca 2/3 van de spanwijdte. Als je echt hard gaat vliegen en je trekt te hard zie ik de vleugels wel een keer krak zeggen. Dit kistje is constructief niet gemaakt op hoge snelheden!

ok, eens.
Het enige verschil bij de artikelen van Natterer is de propellor.
voor de 2,5 kg set met 3s krijg je een prop 36x18cm,14x7
voor de 3,5 kg set met 4S krijg je een prop 33x15cm, 13x6

Dat maakt de keuze simpeler: koop een set en een tweede prop, dan kan je alle kanten uit.

vraagje : kom ik in de problemen als ik op de grote propellorset een 4S aansluit?


- vorderingen:
Inmiddels begint alles een beetje binnen te komen, gisteren nog de verlichting binnengehad. Ik ben nog niet jarig, dus mag nog niets uitpakken om te gaan bouwen. :-(
Gisteren wel een rangecheck gedaan met de FS 6CH prut-china-made zender/ontvanger die al compleet in de RC-UHU gebouwd zit.
vanwege verhaaltjes elders, toch maar even gecheckt.
m'n vrouwtje afgezet met UHU romp en aangesloten electronica aan het begin van een lange weg omringd door bomen, zender in de auto. Na 1100 meter hield de weg op. :eek: Zender uit en aan, alles reageert perfect. Zelfs de zenderbatterijindicator gaf geel aan (lage accuspanning)

Hierdoor durf ik met een gerust hart de Mentor een flink eind weg te sturen, zonder aan de gevolgen van buiten-bereik komende ontvangers te hoeven denken. 'k zal het al druk genoeg hebben met vliegen. :-)

tot meer!
 
kom ik in de problemen als ik op de grote propellorset een 4S aansluit?
Dat is mogelijk. Het kan dan de grote prop op 4 cellen een te grote stroom uit de motor gaat vragen, waardoor de motor (of regelaar) kan oververhitten. 13x6 naar 14x7 is een grotere stap dan je misschien denkt. Die ene inch diameter meer wordt wel helemaal aan de buitenkant toegevoegd, waar alles het snelst draait en dus ook het meeste weerstand (maar ook trekkracht) geeft.
 
De krachten op het toestel zijn waarschijnlijk niet het probleem, het probleem is dat als je een 4S accu op de 3S setup zet niet alleen de spanning, maar ook de stroom fors omhoog gaat. Je motor en regelaar kunnen maar een bepaalde stroom hebben voordat ze oververhitten. Het kan dus zijn dat de motor of regelaar te heet worden door een te hoge stroom bij een (te) grote prop. Ik zeg niet dat het zo is, maar het is een reeel risico. Je zou het moeten meten. De motorenfabrikant geeft meestal op wat de maximale stroom is die een motor mag hebben (is wel afhankelijk van hoe goed de koeling is).
 
De krachten op het toestel zijn waarschijnlijk niet het probleem, het probleem is dat als je een 4S accu op de 3S setup zet niet alleen de spanning, maar ook de stroom fors omhoog gaat. Je motor en regelaar kunnen maar een bepaalde stroom hebben voordat ze oververhitten. Het kan dus zijn dat de motor of regelaar te heet worden door een te hoge stroom bij een (te) grote prop. Ik zeg niet dat het zo is, maar het is een reeel risico. Je zou het moeten meten. De motorenfabrikant geeft meestal op wat de maximale stroom is die een motor mag hebben (is wel afhankelijk van hoe goed de koeling is).

voor dit soort vraagstukken is de ecalc website handig:
eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller
 
goede midag heb gisteren crach gehad met me mentor weet iemand maar ik zo snel mogelijk nieuwe vleugels en hogten roer kan hale of bestellen GR niels
 
Ik ga Multiplex Mentor RR (Ready for Radio) kopen. De fabrikant zelf raad deze batterijen aan:

Empfohlene Akkus:

Li-BATT eco 3/1-4600 (M6) # 15 7250
oder
Li-BATT FX 3/1-3200 (M6) # 15 7371

MPX157250.jpg


Zijn dat ook goede keuzes of kan ik beter iets anders kopen?

P.S. De batterijen moeten dus bij deze onderdelen passen:
* Regler MULTIcont BL-54 # 7 2277
* Brushless Motor Himax C 3528-1000 # 33 3028
 
Laatst bewerkt:
Ik ga Multiplex Mentor RR (Ready for Radio) kopen. De fabrikant zelf raad deze batterijen aan:

Empfohlene Akkus:

Li-BATT eco 3/1-4600 (M6) # 15 7250
oder
Li-BATT FX 3/1-3200 (M6) # 15 7371



Zijn dat ook goede keuzes of kan ik beter iets anders kopen?

P.S. De batterijen moeten dus bij deze onderdelen passen:
* Regler MULTIcont BL-54 # 7 2277
* Brushless Motor Himax C 3528-1000 # 33 3028
Een LIPO met minimaal dezelfde capaciteit en C-waarde zou goed moeten zijn.
Probeer alleen niet een veel zwaardere accu te nemen.

Anders even kijken welke LIPOs goede reviews hebben. (PS. Ga niet meer als met 3s vliegen. Die hele set is voor 3s bedacht)

--
Joost
 
Hoi mensen,

De propellor gaat er voor vervoer en ook omdat ik andere propellors wil gebruiken testen, er veel af. Hoe kan ik het beste de elapor spinner bevestigen?
Als ik een andere spinner koop.. welke is geschikt en welke maten heb ik nodig?

Ik heb de turnigy TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 900Kv / 770W met de:
5.0mm EXTRA LONG ADAPTER M6 fits backplate spinners
 
Laatst bewerkt:
Hoi mensen,

De propellor gaat er voor vervoer en ook omdat ik andere propellors wil gebruiken testen, er veel af. Hoe kan ik het beste de elapor spinner bevestigen?
Als ik een andere spinner koop.. welke is geschikt en welke maten heb ik nodig?
Die spinner heb je niet nodig. Heb ik er ook niet op zitten.

--
Joost
 
Een LIPO met minimaal dezelfde capaciteit en C-waarde zou goed moeten zijn.
Probeer alleen niet een veel zwaardere accu te nemen.

Anders even kijken welke LIPOs goede reviews hebben. (PS. Ga niet meer als met 3s vliegen. Die hele set is voor 3s bedacht)

En welke LIPOs hebben goede reviews? (Waar kan ik een overzicht of test vinden?).
 
En welke LIPOs hebben goede reviews? (Waar kan ik een overzicht of test vinden?).

Je kan de lipo's bij Hobbyking bestellen. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb er velen en geen problemen mee. Het kan wel ff duren, weken voordat je ze in huis hebt.
 
Back
Top