17e eeuws speeljacht - Kolderstok

Dat staat mooi omschreven Hans op je website.
Op MSW schreef Ab Hoving al iets soortgelijks, en ik vond een afstudeerverslag uit 2012 van iemand van de Universiteit Leiden die ook een vrij uitgebreide verhandeling hield (titel van dit verslag: Onderscheid moet er zijn : pleziervaren in Nederland, een cultuurgeschiedenis).

Dat snapte ik al, ik had ook 'wit' geschreven tussen haakjes daarom. Maar ik vind de verhouding van 'witte' achtergrond en opvallende voorgrond verkeerd. vandaar
ik deel deze mening ook.
Na een uitgebreide bespreking zijn alle mitsen, maren, wat-alsen en waaroms nog eens doorgeworsteld.
De nieuwe doos is een fractie groter geworden. De afbeeldingen zijn opnieuw gerangschikt, de voorgrond/achtergrond verhoudingen op orde gemaakt, en de opdracht voor de dozen is inmiddels de deur uit.
Van de eerste serie dozen zijn er nog enkele beschikbaar. De tweede serie zal dan begin juni beschikbaar komen.

Na een uitgebreide bespreking zijn alle mitsen, maren, wat-alsen en waaroms nog eens doorgeworsteld.
De nieuwe doos is een fractie groter geworden. De afbeeldingen zijn opnieuw gerangschikt, de voorgrond/achtergrond verhoudingen op orde gemaakt, en de opdracht voor de dozen is inmiddels de deur uit.
Van de eerste serie dozen zijn er nog enkele beschikbaar. De tweede serie zal dan begin juni beschikbaar komen.
Bedoel je met de eerste dozen dat het nu leverbaar is?

Als ik op kolderstok.com kijk staat het speeljacht ertussen, op kolderstok.nl niet. ligt dit aan mijn laptop of waar komt dat do

Als ik op kolderstok.com kijk staat het speeljacht ertussen, op kolderstok.nl niet. ligt dit aan mijn laptop of waar komt dat do
Dan staat de oude pagina nog in je cache. Op f5 bovenin klikken om de cache te verversen en je moet hem wel zien.

Zo heb je een hele stapel dozen:
IMG_20200519_081643.jpg

En nu zijn ze allemaal weg.

Uiteraard heeft Ab Hoving ook een exemplaar van dit pakket gekregen, en ik kreeg vanavond de navolgende reactie van hem:

"Dat ik in algemene zin niet onder de indruk ben van de kwaliteit van bouwdozen van Nederlandse schepen zal ondertussen wel duidelijk zijn geworden door mijn uitlatingen hier en daar. Wat mij echter bijzonder aanstaat in jouw speeljacht is dat er eindelijk afstand is genomen van dat verschrikkelijke eierdoos-systeem, beplankt met rechte latjes. Je hebt slim gebruik gemaakt van Rene's plankuitslagen en het leuke daaraan vind ik dat de bouwer nu eens een ander beeld krijgt van de bouw van dit soort schepen()...
()
Wel jammer vind ik je vertaling van het tuig naar een bezaanstuig. Daarvoor heb je helaas een te moderne vorm met lange gaffel gekozen, de bezaangetuigde speeljachten van de 17de eeuw hadden een piepklein gaffeltje, waardoor het zeil bijna oogde als een modern torentuig. En het roedetuig vind ik persoonlijk veel interessanter en ook nog makkelijker uit te voeren.

Wat ik ook altijd zeer aanbevelingswaardig vind is het 'wit' verven van de onderkant. Niet alleen omdat het historisch juister is, maar vooral ook omdat het tamelijk plompe ontwerp (want Hollands) er een stuk slanker en sierlijker door wordt."

Dit zijn enkele aanbevelingen die ik ga doorvoeren in toekomstige dozen, maar die ik hier ook bewust plaats om de eerste afnemers de gelegenheid te geven deze kleine aanpassingen over te nemen.

Hans

Uiteraard is het "verschrikkelijke eierdoos-systeem" waar Ab Hoving het over heeft een zeer lastig te vermijden beplankings-systeem, omdat er in de markt niet veel anders dan rechte latten te verkrijgen zijn. We zullen het daarom voor veel pakketten toch op die manier moeten blijven doen.
Voor alle duidelijkheid: het Speeljacht heeft dus lasergesneden planken die in de juiste vorm uitgesneden zijn en vrijwel naadloos op het model passen. Dit is afwijkend van de normale bouwdozen.

Back