4takt brandstof in 2takt motor

Ik denk dat Johan iets te snel getypt heeft.

Vier-takt RC stermotoren zuigen doorgaans vers mengsel uit het carter aan, dus daar is de smering in het carter niet afhankelijk van olie die tussen zuiger(ring) en cylinderwand 'doorsijpelt'.

G-Mark produceerde 25jaar geleden twee-takt stermotoren. Ik heb ze alleen in advertenties in de MAN gezien.

edit: G-star -> G-Mark n.a.v. Nico's berichtje verderop.

Laatst bewerkt:
confused.gif

ehhh.......een 2 takt wordt via de benzine met een speciale 2takt olie gesmeerd, een 4 tact wordt gesmeerd door olie wat in het carter of reservoir zit, hetzij door spatsmering of door een pomp.
Het kan dus wel degelijk kwaad om 4takt benzine in een 2takt te mikken en kan een vastloper veroorzaken.

Nog erger, onze modelmotoren die op methanol draaien werken eigenlijk volgens het diesel principe. De 2-takt en ook de 4-takt draaien op precies hetzelfde mengsel brandstof en wel een mix van 80% methanol en 20% risinusolie (andere mengsels zijn ook mogelijk) De 2-takt heeft de aanzuiging door het carter, maar de 4-takt niet, die moet het helaas doen met leksmering (een paar druppes olie die langs de zuigerveer weglekken naar het carter) vandaar dat een goede kwaliteitolie van levensbelang is.

Dus vastlopen zoals jij aangeeft gebeurt vrijwel niet, of je moet een verkeerd mengel gebruiken.

Uitzonderingen daargelaten (duurdere cattegorie motoren)

Ja, natuurlijk tweetakt via spoelpoorten en carter...en via zuiger en wand.
Ook bij ABC motoren....

Maar goed, conclusie, ja je kunt 1 soort brandstof gebruiken voor beide
soorten motoren..

Met 2 kannen rondzeulen hoeft dus echt niet.

Johan

Nog steeds is de vraag of beide motortypes dezelfde brandstof lusten.
Dan is het vooral de vraag of de 2t wat minder olie kunnen hebben als de historische 20%. Door de groep fanatieke F3A vliegers in onze club is men binnen de vereniging langzaam anders tegen het olie percentage aan gaan kijken, de heren gebruiken 15% olie in hun 2t motoren.
Volgens de ervaringen kunnen de moderne 2T motoren zonder problemen op een wat lager olie percentage lopen als 20%.
Als je er over nadenkt ik het eigenlijk ook logisch, want die 20% olie norm, komt uit een tijd dat er gevlogen werd met diesels en wat prehistorische gloeiplug motoren.
Het metriaalgebruik en de passingen in een moderne motor zijn natuurlijk op een hoger plan, evenals de kwaliteit van de smeermiddelen (ex wonderolie)

Op rcgroups gaan ze zelfs zo ver dat ze aan het testen zijn met een goede olie dan zelfs maar 5% smeren en ook dat gaat goed. Overigens niet aan te raden als je niet weet wat je doet.

Op rcgroups gaan ze zelfs zo ver dat ze aan het testen zijn met een goede olie dan zelfs maar 5% smeren en ook dat gaat goed. Overigens niet aan te raden als je niet weet wat je doet.

een jaar of wat geleden was ik bij wim derksen in veenendaal, en die was daar ook mee bezig, hij ging zelf tot 3% volgens zijn zeggen... persoonlijk lijkt me dat echt niet te doen, maar hij beweerde dat ze er goed mee proefdraaiden....

Nog steeds is de vraag of beide motortypes dezelfde brandstof lusten.
Dan is het vooral de vraag of de 2t wat minder olie kunnen hebben als de historische 20%.

Nee, dat is dus een misverstand. Het is niet zo dat er in modelbouw-viertaktbrandstof minder olie zit, er zit juist meer olie in.

Door de groep fanatieke F3A vliegers in onze club is men binnen de vereniging langzaam anders tegen het olie percentage aan gaan kijken, de heren gebruiken 15% olie in hun 2t motoren.

Dat kan ook wel, maar is minder voor de levensduur. Overigens, als je op de site van Coolpower kijkt, die ik hierboven linkte, zie je dat Coolpower ook al minder olie in de 2t blends heeft zitten (maar dus meer in de 4t blends).

Niet vergeten dat olie meer doet dan smeren :p
Het zorgt namelijk ook voor warmte afvoer, en met 5% zal daar weinig van overblijven. Helimotoren hebben het wat zwaarder te voorduren door beperkte koeling, vandaar dat daar meestal wat meer olie wordt gebruikt.
Smering heeft de motor zat.

Nee, dat is dus een misverstand. Het is niet zo dat er in modelbouw-viertaktbrandstof minder olie zit, er zit juist meer olie in.

Dat kan ook wel, maar is minder voor de levensduur. Overigens, als je op de site van Coolpower kijkt, die ik hierboven linkte, zie je dat Coolpower ook al minder olie in de 2t blends heeft zitten (maar dus meer in de 4t blends).

Dit klopt niet helemaal, ten minste als je refereert naar Hobby-in.

Dit staat daar op de site:
Gloeiplug brandstof.
Is samengesteld uit methanol en olie. De olie is voor de smering en de methanol voor de levering van energie. De mengverhouding is 1:4 of 1 liter olie op 4 liter methanol. Dit is het mengsel dat door de meeste motorfabrikanten wordt aanbevolen. De laatste tijd is er een tendens om het olieaandeel te verminderen. De brandstof wordt dan goedkoper en het model blijft schoner. Deze trend wordt niet ondersteund door de fabrikanten van de motoren. Te weinig olie veroorzaakt schade aan de drijfstang en de motor wordt veel heter. Om voor garantie in aanmerking te komen moet de brandstof 20% olie bevatten.

Viertaktmotoren.
Deze moeten een olieaandeel van 18 % hebben en ten minste 5% nitromethaan.

Zelf ben ik een aantal jaren geleden, toen ik ook viertakt ging vliegen, voor zowel tweetakt als viertakt naar "standaard viertakt" (dus 18% olie, 5% nitro) overgestapt. Dit werkt prima. Voorbeeld is mijn OS-160. Daar heb ik nu al meer dan 200 vluchten mee gevlogen zonder het lager te vervangen en hij loopt nog prima.

Omgekeerd werkt vaak ook (dus 20% olie), echter mijn ervaring was toen dat een viertakt stationair minder mooi loopt met meer olie. Dit is echter mijn ervaring, anderen hadden dat probleem helemaal niet.

Belangrijkste in deze discussie is volgens mij niet hoeveel olie (tussen 16% en 20% is volgens mij prima) maar WAT voor een olie je gebruikt, zeker in een viertakt.

Naar wat ik gelezen en ervaren heb, is het beste synthetische olie met 2 á 3% wonderolie. Bijvoorbeeld in Klotz is dit het geval. Vlieg je met bijv. MA10, is het beter iets bij te mengen.

Volkert

Volkert

Heel leuk dat ie dat op de site heeft staan, maar als je bij hem een can viertaktbrandstof haalt, zit daar toch echt 20% in en geen 18%.

De toevoeging van wonderolie klopt, praktisch elke brandstof heeft dat. Boven een bepaalde temperatuur stopt synthetische olie met smeren, het verbrand dan gewoon.. wonderolie gaat dan eerder nog beter smeren.

Als dat zo is dan heeft Dennis al jaren verkeerde labels op mijn viertakt kannen geschreven, en dat kan ik mij niet voorstellen.
Wat ik niet betaal, krijg ik meestal ook niet, zeker in het geval van extra Klotz olie.

Meer als 1-2% wonderolie is bij normaal gebruik van een motor ongewenst wegens de extra gom op kleppen en klepmechanisme. Voor personen die weten wat ze doen is dat kleine wonderolie aandeel helemaal niet nodig.

Luisteren naar die motor, voelen en luisteren.
Helaas verstaan veel "motoristen" de taal van de motor niet. Da's jammer want meestal krijgt de motor vervolgens de schuld.
Dat k*t ding!

De wonderolie in die brandstoffen is 'degummed'. Daar zit dus geen 'gom' in.

Apart, ik heb met mijn Saito veel op klotz viertakt van hobbyin gevlogen en heb toen nog discussie met dennis gehad over dat ik minder dan 20% wilde.. dat kon wel, maar hij zag het voordeel niet. Op mijn cans stond ook altijd 20%. Kennelijk heeft ie dat dan verschillend gedaan.

Heb jij zelf specifiek opgegeven dat je 18% wilde, of kreeg je gewoon 18%. Als ik 'gewoon' viertaktbrandstof haalde, kreeg ik 20%...

bij dennis was het altijd wel 18 voor 4 en 20 voor 2, ik vond het ook al wat vreemd det jij 20 zij hezik...

omdat ik ver van vriend dennis weg woon, kom ik er niet vaak meer, ik meng zelf de brandstof, maar in mijn eigen mengsel, is het ook 18 voor de 4t en 20 voor de 2t

volgens mij doet remke dit ook....

Ja, degummed, first grade quality, uit de eerste persing, daarna gefilterd en
ontgumd...

Minder bruine troep.....

Normale goedkope castorolie is olie uit de tweede persing.

Bij viertakts kan het olie aandeel iets minder omdat deze motoren
minder heet worden dan een tweetakt, vandaar dat minimale verschil
van 18 en 20 procent..... ( paar lepels op 5 liter....)

Je moet er ook een beetje in geloven....
:D

Johan

nou geloof me maar, er is geen brandstof meer te krijgen waar ze nog wonderolie aan toevoegen, als je dat wilt dan alleen op bestelling, het is achterhaald, en niet meer nodig.
zelfde als de afterrun olie, moet je ook in geloven....

Klotz zit wonderolie in. In alle coolpowers zit wonderolie.

Morgan heeft er zelfs een stuk over op hun site staan:
First pressed, filtered and then degummed to give you the unique lubricating properties of castor without excessive buildup and carbon. CleanCastor™ is not chemically extracted, giving it superior anti-scuffing properties under high bearing loads. The additives in our Omega and Sidewinder fuels combine with the CleanCastor™ to adhere more strongly to metals than ordinary castors.

First pressed, filtered en degummed castor.. drie keer raden wat dat is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back