Advies sleepkist

Nog even terugkomen op de motor.
Ik heb hem bekeken op 6S met een Fiala 20x13 prop maar dan word je stroom idioot hoog.
En met een kleinere pitch prop word je snelheid om te slepen te laag.
We hadden met Bertus en Gerben berekend dat je snelheid zo rond de 120 km/u moet kunnen liggen, dan krijg je ook modernere zwevers goed los want die moeten sneller vliegen.
En bij een lage spanning word je regelbereik van je motor ook heel beperkt, maximale toerental is rond de 6000 rpm.
Bij 8 a 10S kan je veel lekkerder regelen en word je stroom stukken lager, dus je vliegtijd langer.

GJ

Nog even terugkomen op de motor.
Ik heb hem bekeken op 6S met een Fiala 20x13 prop maar dan word je stroom idioot hoog.
En met een kleinere pitch prop word je snelheid om te slepen te laag.
We hadden met Bertus en Gerben berekend dat je snelheid zo rond de 120 km/u moet kunnen liggen, dan krijg je ook modernere zwevers goed los want die moeten sneller vliegen.
En bij een lage spanning word je regelbereik van je motor ook heel beperkt, maximale toerental is rond de 6000 rpm.
Bij 8 a 10S kan je veel lekkerder regelen en word je stroom stukken lager, dus je vliegtijd langer.

GJ
Daarom heb ik deze motor voor de spit besteld. 6s heb ik meerdere kisten voor.
12 zou dan ook kunnen, maar dan word de motor weer anders.

Opzich zou ik best deze kunnen gebruiken. De eerste tijd zie ik mijzelf nog niet echt grote zware zwevers omhoog sjorren, dat komt later wel.
Het is het handig om een kist te hebben die het wel kan. Op de groei zeg maar.....

Ik neig naar Calmatow.
Maar de kist die jij aanbeveelt is ook goed te doen, spanwijdte is wel wat kleiner.... zichtbaarheid dingetje?
De eco boomster vind ik weer wat te fors....

De a60 is 370kv, dan moet je naar 8s minimaal.
De Telemaster was een beetje de tegenhanger van de biglift, ietsje lichter en gestroomlijnder.
En voor dat geld.. helemaal niet verkeerd.
Spanwijdte is ietsje kleiner dan de calmatow maar zichtbaarheid is bij dit soort modellen geen issue, brede vleugel, dat zie je makkelijk op 300 meter hoogte.
Die hotliners waren 180cm span en de koorde was de helft of een derde van een motorkist.
En dat zag je ook makkelijk op 300 meter hoogte, we vlogen thermiektaak rond de 7 a 800 meter.

Iemand die ik ken heeft telemasters gefreesd, kan hem eens vragen of ie nog een kitje kan maken.
Maar dan moet je, net als bij de calmatow er weer van alles bijkopen, wat dan duurder gaat worden dan de complere telemaster bouwdoos.

GJ

De a60 is 370kv, dan moet je naar 8s minimaal.
De Telemaster was een beetje de tegenhanger van de biglift, ietsje lichter en gestroomlijnder.
En voor dat geld.. helemaal niet verkeerd.
Spanwijdte is ietsje kleiner dan de calmatow maar zichtbaarheid is bij dit soort modellen geen issue, brede vleugel, dat zie je makkelijk op 300 meter hoogte.
Die hotliners waren 180cm span en de koorde was de helft of een derde van een motorkist.
En dat zag je ook makkelijk op 300 meter hoogte, we vlogen thermiektaak rond de 7 a 800 meter.

Iemand die ik ken heeft telemasters gefreesd, kan hem eens vragen of ie nog een kitje kan maken.
Maar dan moet je, net als bij de calmatow er weer van alles bijkopen, wat dan duurder gaat worden dan de complere telemaster bouwdoos.

GJ
Hangt ervan af wat. Ik heb intussen aardig wat rommel....ik gooi slecht iets weg[emoji13]
Voordeel van een kit is dat ik zomaar de vleugel iets kan verlengen. Gewoon omdat het kan. Wingtips oid

Daarom heb ik deze motor voor de spit besteld. 6s heb ik meerdere kisten voor.
12 zou dan ook kunnen, maar dan word de motor weer anders.

Opzich zou ik best deze kunnen gebruiken. De eerste tijd zie ik mijzelf nog niet echt grote zware zwevers omhoog sjorren, dat komt later wel.
Het is het handig om een kist te hebben die het wel kan. Op de groei zeg maar.....

Ik neig naar Calmatow.
Maar de kist die jij aanbeveelt is ook goed te doen, spanwijdte is wel wat kleiner.... zichtbaarheid dingetje?
De eco boomster vind ik weer wat te fors....
Er bestaan verschillende formaten van de Eco Boomster. De Eco Boomster S heeft eencspan van 1,8m

https://www.cnc-hagershop.de/produkt/eco-boomster-s-mit-haupt-u-heckfahrwerk/

Als ik je verhaal zo hoor dan mik je met de grote eco boomster wat hoog (hoewel het zeker geen kwaad kan, fijne kist!).
Hij is groot, vereist een 10S of 12S setup en dat wordt duur. Motor valt misschien nog mee (die van jou kan je vast
ruilen voor een ander model A60), maar de accu's zijn prijzig.

Als je niet zelf wilt bouwen is de kleine eco boomster een goede optie op 6S (wel prijzig maar fraai):
https://www.cnc-hagershop.de/produkt/eco-boomster-s-mit-haupt-u-heckfahrwerk/
Daar kan je je vermoedelijk geen buil aan vallen mits je het kan en wilt betalen. Ik wou zelf voor die kist gaan en kwam
toen een tweedehands grote boomster tegen die ik niet kon laten liggen. Tsja.

De gele sleepkist waar Max mee vloog afgelopen zaterdag vliegt op 6S en trekt alles tot en met mijn 4.1 m Calif (5.7 kg)
met redelijk gemak omhoog. Als je dat voldoende vindt, dan voor je portemonnee niet verder kijken dan 6S.
Vermogen moet je even bij Max navragen, die kan zo vertellen wat er op zit aan motor. Ik vermoed zo'n 1500 W.
(Ter vergelijking: de groote boomster op 12S zit > 3000W). De clubsleper bij Kampen is min-of-meer gemodelleerd naar
Max' toestel, ook met zo'n 6S setup. Met 1.8 m spanwijdte zit je dan ongeveer goed.

Tenzij je weet dat je 5m+ kisten wilt gaan slepen zou ik niet groter gaan, dat wordt alleen maar duurder.
Kies als het kan een wat lichter model, elke kg die je niet zelf meedraagt kan je slepen.

We hebben hem zaterdag in de hangar gelaten maar dit is de clubsleepkist van Kampen waar Hein aan refereert.
C1F87BD7-D11D-4859-99FF-8D39241CDBB2.jpeg

Ik vind zelf de Boomsters nogal prijzig en voor dat geld kan je zelf heel makkelijk 2 modellen bouwen...
Maar tja, ik let nu wel heel erg op de kleintjes.
Iets als de clubsleper moet je aan materiaal voor onder 100 euro kunnen bouwen, ex electronica.
En zoals ik al zei, ik kan vleugelkernen voor je snijden, dat scheelt een hoop ribben snijden.
Dan is het alleen een kwestie van een doosrompje bouwen uit Gamma triplex.
Ik denk dat als ik me kwaad zou maken ik dat binnen een avondje heb staan... ik ga het niet doen want ik ben nu al met 4 dingen tegelijk bezig waardoor er eigenlijk niets meer af komt.

En als je iemand kent die kan frezen is dit misschien een idee.
Eventueel met 15% verkleinen.
https://hobbykeller.jimdofree.com/big-jim-3-5-version-2/

GJ

Laatst bewerkt:
Ik vind zelf de Boomsters nogal prijzig en voor dat geld kan je zelf heel makkelijk 2 modellen bouwen...
Maar tja, ik let nu wel heel erg op de kleintjes.
Iets als de clubsleper moet je aan materiaal voor onder 100 euro kunnen bouwen, ex electronica.
En zoals ik al zei, ik kan vleugelkernen voor je snijden, dat scheelt een hoop ribben snijden.
Dan is het alleen een kwestie van een doosrompje bouwen uit Gamma triplex.
Ik denk dat als ik me kwaad zou maken ik dat binnen een avondje heb staan... ik ga het niet doen want ik ben nu al met 4 dingen tegelijk bezig waardoor er eigenlijk niets meer af komt.

En als je iemand kent die kan frezen is dit misschien een idee.
Eventueel met 15% verkleinen.
https://hobbykeller.jimdofree.com/big-jim-3-5-version-2/

GJ
Klinkt wel aanlokkelijk!
Opzich heb ik ook wel een snijdraad en isolatie hebben we altijd wel wat over. Xps, eps, zeg het maar.....
Alleen wil ik wel vasthouden aan een wat beproefd model. Alle verhoudingen moeten wel kloppen zeg maar.
Romplengte, staartvlakken....en nog wat dingen[emoji28]

Klinkt wel aanlokkelijk!
Opzich heb ik ook wel een snijdraad en isolatie hebben we altijd wel wat over. Xps, eps, zeg het maar.....
Alleen wil ik wel vasthouden aan een wat beproefd model. Alle verhoudingen moeten wel kloppen zeg maar.
Romplengte, staartvlakken....en nog wat dingen[emoji28]

Echt, zo moeilijk is een model ontwerpen niet.
Ik heb tientallen modellen gebouwd, vaak binnen 2 dagen en allemaal vlogen ze prima, en ik heb ze niet allemaal zelf gevlogen dus een objectieve mening.
Een lange romp vliegt stabieler, dus ik zou zelf een lange romp nemen en dan een schouder of hoogdekker met een NACA profiel 0016 of een 2415 (Calmato profiel).
Als je het mooi wilt maken een geprofileerd stabilo en alles zo licht mogelijk bouwen.
En ook zorgen dat je zo min mogelijk frontaal oppervlak hebt bij de romp, dus niet hoger en breder dan nodig.

GJ

Echt, zo moeilijk is een model ontwerpen niet.
Ik heb tientallen modellen gebouwd, vaak binnen 2 dagen en allemaal vlogen ze prima, en ik heb ze niet allemaal zelf gevlogen dus een objectieve mening.
Een lange romp vliegt stabieler, dus ik zou zelf een lange romp nemen en dan een schouder of hoogdekker met een NACA profiel 0016 of een 2415 (Calmato profiel).
Als je het mooi wilt maken een geprofileerd stabilo en alles zo licht mogelijk bouwen.
En ook zorgen dat je zo min mogelijk frontaal oppervlak hebt bij de romp, dus niet hoger en breder dan nodig.

GJ
Die big easy heeft een lange romp, een calmato-achtig profiel(zo op het oog)
Even opschalen naar een meter of 2-2.2.....
Als de vleugel snel bouwt gaat de rest ook wel. De doosromp is meestal zo klaar....

Die Easy is aan de winnende hand....[emoji56]

Ja super makkelijk. Op 6S slepen we zwevers tot 4 meter en rond de 5 KG op.
Dus in principe zou het helemaal mijn ding kunnen worden[emoji28][emoji847]

Die telemaster takelde op YouTube een kist van 11 kilo omhoog....dat vond ik wel kras!
Zal wel 10 of 12s zijn. Laten we daar maar niet aan beginnen. Soms moeten we ook nog eten kunnen kopen[emoji4]

Ja dat kan zeker een geschikte kist zijn. De romp bestaat uit rechte lijnen dus die heb je zo overgenomen van de tekening ( wij hebben hem gewoon vanaf een A4 tekeningetje verschaald. Het profiel is Naca 0015. Dat vind je geheid op internet

Ja dat kan zeker een geschikte kist zijn. De romp bestaat uit rechte lijnen dus die heb je zo overgenomen van de tekening ( wij hebben hem gewoon vanaf een A4 tekeningetje verschaald. Het profiel is Naca 0015. Dat vind je geheid op internet
Klopt!
1308963864.jpeg
214584277.jpeg

Welke zou beter vliegen?

Opschalen is vriendelijk aangeboden, maar m'n collega's op kantoor plotten em zo op 1.3 factor uit.
Dat gaat ook prima denk ik

Back