Algemeen 1/8 brushless truggy topic

zoals ik al zei, probeer maar eens met remmen op de motor enabled. ;) Killer voor elke ESC.
Besides, de meeste MMM regelaars sneuvelen door onbenulligge bestuurders, en overgearen. (als je te zwaar vertand, blaas je de regelaar zeker op bij het remmen.)

Kun je helaas niet met elkaar vergelijken. de motor is ervoor gemaakt om zulke hoeveelheden energie snel op te nemen. de accu (en het terugvoeren van de energie) is een stuk moeilijker. (en gaat ook veel meer verloren in de ESC/ omgezet naar warmte.)

Kan ik niet, zou het graag voor je uitproberen als het niet zo veel sleutelwerk zou zijn.

Ohja klopt! ;)

Maar ik blijf er bij: Ik koop geen MMM, er falen me nog steeds te veel.

Klein detail ... bij het remmen gaat de terug gewonnen energie direct naar de motor terug (de spoelen worden in feite kortgesloten)

Het probleem met deV1 & V2 MMM regelaars was dan ook het fenomeen "vrijloop" oftwel gas los laten en uitrollen hierbij kwam dusdanig veel energie terug dat de lipos van die tijd de energie niet konden opnemen (snel genoeg) en het dus omgezet werdt in warmte in de regelaar met als gevolg: Poef ....

Enneuuh kunnen we nu eens nokken met het welles nietes spelletje ? Byte heeft een mening en dat is zijn mening dat velen die niet delen met hem dat weten we inmiddels wel :)

DH, laat je niet bang maken, je hebt weinig te vrezen.

De een heeft een slechte ervaring met MMM en zegt dat alle MMM kut zijn. De ander heeft een slechte ervaring met Tekin en zegt dat alle Tekins kut zijn. De een heeft een goede ervaring met Quark en zegt dat die het beste zijn.

Dan heb je nog mensen die zowel een MMM als Tekin als Quark gebruiken. De een vind een MMM fijner omdat die wellicht meer ruwe power aan kan dan een Tekin. De ander vind de Tekin fijner omdat die toch net wat soepeler is. Wat ik probeer te zeggen is dat het vaak ook een persoonlijke voorkeur is en afhankelijk is van je rijstijl, wat voor jou goed is kan voor een ander waardeloos zijn. Verder blijf ik nog vaak van mening dat 90% van de mensen het verschil niet zal zien tussen een MMM of Tekin. Hoe vaak ik wel berichten lees waarin staat dat de Tekin zoveel beter is dan een MMM en twee posts verder dezelfde persoon vraagt hoe hij een pinion moet vervangen .....

Het zijn allemaal geen slechte regelaars, maar natuurlijk kan elk merk zijn maandag morgen model hebben. Helaas is het zo dat wanneer er meer van iets wordt verkocht er meer absolute defecten zullen zijn dus zul je er sneller iets over horen. Niemand maakt een topic aan dat heet : ''Mijn MMM werkt, en nu?''

Verhaal van Klamath klopt trouwens, de meeste failures gebeuren door mensen die hun MMM's op 6S rijden met 1/5 banden en gearen voor een snelheid van 140kmph en vervolgens kei hard non stop door modder gaan liggen scheuren, tja je hebt wel een duivelijk goede ESC als die dat overleeft.

ik ben ook niet zo tevreden over de castle kwaliteit, het enigste waar ze goed in zijn is voor speed runs.
rustig rijden kun je al vergeten.. ook zeer vervelend is dat je geen achteruitrem hebt..
als ik kon kiezen koos ik zeker niet voor eens castle.

Zoals ik al zei... [URL="
- 1st run of HPI Vorza - FIRE![/URL]
Wat bedoel je daarmee? Dat ik met mijn Airmaster Quarks voordeel heb? Zo ja: ik heb ook een 80B Competition gehad, deed het ook goed, zeer goed zelfs. Verder is de elektronica in de Airmaster ESC's zo goed als hetzelfde (aantal FET's, aantal condensatoren etc.) als in de Competition ESC's, alleen hebben ze beide andere instelmogelijkheden.
Ik heb tot nu toe nog niks beters gevonden dan een Quark, dus: Quark.

En iedere quark die ooit geproduceerd is werkt nog? Er moet maar 1 drupje soldeersel uitgelopen zijn en de boel fikt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Klein detail ... bij het remmen gaat de terug gewonnen energie direct naar de motor terug (de spoelen worden in feite kortgesloten)

Het probleem met deV1 & V2 MMM regelaars was dan ook het fenomeen "vrijloop" oftwel gas los laten en uitrollen hierbij kwam dusdanig veel energie terug dat de lipos van die tijd de energie niet konden opnemen (snel genoeg) en het dus omgezet werdt in warmte in de regelaar met als gevolg: Poef ....

Enneuuh kunnen we nu eens nokken met het welles nietes spelletje ? Byte heeft een mening en dat is zijn mening dat velen die niet delen met hem dat weten we inmiddels wel :)

Iedereen zegt iets anders... dat met die spoelen kortsluiten klopt iig wel, heb het ooit eens een keer uitgeprobeerd.

Dat laatste merk ik ook erg vaak op dit forum, gelukkig zijn er op andere fora genoeg Quark aanhangers :mrgreen:

@Nard: "de meeste failures gebeuren door mensen die hun MMM's op 6S rijden met 1/5 banden en gearen voor een snelheid van 140kmph en vervolgens kei hard non stop door modder gaan liggen scheuren, tja je hebt wel een duivelijk goede ESC als die dat overleeft. "

Een beetje overdreven is deze post (denk ik), maar ik kom er tamelijk in de buurt: rij op 5S, grootste on-road banden die er te krijgen zijn (7 inch!) en ontzettend hoog gegeared en dat bij een truck van 7 kilo. (Heb hem laatst op een betere weegschaal nagewogen, i.p.v. 6.5 is hij 7 kilo :p)
M.a.w.: Quark doet zijn werk zoals ik al vaker heb gezegd :mrgreen:

En iedere quark die ooit geproduceerd is werkt nog? Er moet maar 1 drupje soldeersel uitgelopen zijn en de boel fikt.

Nee? Bij Quark heb ik iig nog niks over soldeer fails gehoord, bij de MMM genoeg. Dan zou je kunnen denken aan zo'n woord... Kwaliteitsverschil.

Ik snap de bedoeling van deze post niet trouwens... Je wilt me horen zeggen dat er Quarks verbrand zijn?

Tja de een een Tekin de ander een MMM en de ander een Quark of LRP SPX8

Ik heb vele regelaars mogen testen (helaas geen Quark :)) en ondanks de problemen die Tekin heeft gehad (gut welk merk heeft dat niet gehad) voorkies ik de Tekin. Het onderbouwen ervan is vrij simpel en zal zeker van toepassing zijn van die paar % die dat echt gaan merken. Een simpel voorbeeld is mij afgelopen week weer eens overkomen (mijn eigen fout want sensor kabel is eigenlijk iets te kort)

Mijn sensor kabel schoot dus onder het rijden los en per direct merkte ik dat de wagen anders reageerde en ik moeite had om mijn rijstijl te handhaven en anders moest gaan rijden. Ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde moot dit niet eens zou merken want het verschil wat ik merkte was puur op de lage toeren aangezien de Tekin RX8 daar alleen de sensor voor gebruikt (nog).

Ik heb natuurlijk ook andere regelaars liggen ik gebruik ze zelden juist omdat de Tekin afgezien van de problemen die ze gehad hebben (Die zijn dus redelijk goed opgelost) toch de fijnste regelaar is. De MMM zat altijd in mijn reserve 1:8 buggy juist door het sensorloze is deze regelaar aggresiever maar ook hiermee nooit problemen gehad ondanks dat ook deze regelaar het nodige water geroken heeft.
De LRP SPX8 is tevens een prettige regelaar juist omdat deze K.I.S.S is icm met een goede gesonsorde motor en max 4S is dit ding dan ook een beest. Helaas is deze regelaar bijna niet in te zetten omdat deze geen motor reverse kent om de draai richting aan te passen natuurlijk is dit op te lossen door de ABC aan te passen en ook de sensor kabel aan te passen maar hier wordt je niet happy van.

Op welke snelheid ben je eigenlijk gegeared Byte?? Ik weet dat het standaard is in high speed, maar geen idee waar je dan op uit komt. Moeten we ff een keer x GPSen, ben wel benieuwd.

Ik ken toch enkele negatieve verhalen van de Quark. Vooral m.b.t. hitte en de heatsink mod en het falen van de BEC bij hoger dan 3 of 4S. Natuurlijk zijn er ook Quarks kapot gegaan, zo zijn er ook Schulze en MGM's kapot gegaan, toch ook niet de minste ESC's. Kortom met deze hobby kan alles kapot :D (Ook is de service van Quark wat minder imo, had gevraagd of ze een soort van ''nieuwe esc tegen lagere prijs'' garantie net als MMM hadden maar ze hebben perce een bod nodig.)

ps. Thin Lizzy heeft leuke muziek, helaas niet zo handig als je aan school moet werken, dit forum trouwens ook niet lol :)

Laatst bewerkt:
Tja de een een Tekin de ander een MMM en de ander een Quark of LRP SPX8

Ik heb vele regelaars mogen testen (helaas geen Quark :)) en ondanks de problemen die Tekin heeft gehad (gut welk merk heeft dat niet gehad) voorkies ik de Tekin. Het onderbouwen ervan is vrij simpel en zal zeker van toepassing zijn van die paar % die dat echt gaan merken. Een simpel voorbeeld is mij afgelopen week weer eens overkomen (mijn eigen fout want sensor kabel is eigenlijk iets te kort)

Mijn sensor kabel schoot dus onder het rijden los en per direct merkte ik dat de wagen anders reageerde en ik moeite had om mijn rijstijl te handhaven en anders moest gaan rijden. Ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde moot dit niet eens zou merken want het verschil wat ik merkte was puur op de lage toeren aangezien de Tekin RX8 daar alleen de sensor voor gebruikt (nog).

Ik heb natuurlijk ook andere regelaars liggen ik gebruik ze zelden juist omdat de Tekin afgezien van de problemen die ze gehad hebben (Die zijn dus redelijk goed opgelost) toch de fijnste regelaar is. De MMM zat altijd in mijn reserve 1:8 buggy juist door het sensorloze is deze regelaar aggresiever maar ook hiermee nooit problemen gehad ondanks dat ook deze regelaar het nodige water geroken heeft.
De LRP SPX8 is tevens een prettige regelaar juist omdat deze K.I.S.S is icm met een goede gesonsorde motor en max 4S is dit ding dan ook een beest. Helaas is deze regelaar bijna niet in te zetten omdat deze geen motor reverse kent om de draai richting aan te passen natuurlijk is dit op te lossen door de ABC aan te passen en ook de sensor kabel aan te passen maar hier wordt je niet happy van.

Kun je eens een lijstje neerzetten welke je getest hebt? Ben er wel benieuwd naar...

Ik zou graag een MMM willen testen, maar niet zelf willen betalen :p Een MGM zou ik ook nog heeeel graag willen uitproberen, en dat gaat in de toekomst ook gebeuren gok ik. Ohja, en een Tekin moet er ook nog ooit een keer komen.

Op welke snelheid ben je eigenlijk gegeared Byte?? Ik weet dat het standaard is in high speed, maar geen idee waar je dan op uit komt. Moeten we ff een keer x GPSen :)

Ik ken toch enkele negatieve verhalen van de Quark. Vooral m.b.t. hitte en de heatsink mod en het falen van de BEC bij hoger dan 3 of 4S. Natuurlijk zijn er ook Quarks kapot gegaan, zo zijn er ook Schulze en MGM's kapot gegaan, toch ook niet de minste ESC's. Kortom met deze hobby kan alles kapot :D

ps. Thin Lizzy heeft leuke muziek, helaas niet zo handig als je aan school moet werken, dit forum trouwens ook niet lol :)

82km/h @ 18.5V, maar ik denk dat de LiPo ook de 19V vast kan houden. Balloonen vd banden is ook niet meegerekend trouwens.

Klopt ook, ik heb ook nergens gezegd dat Quark's nooit kapot gaan, alleen wat MIJN ervaringen zijn met Quark.

Ahh ben benieuwd naar de GPS dan. 82km/h met een MT van 7 kilo = trés dangerous!

Heb je ook niet gezegd, noch zeg ik dat je het hebt gezegd. Ik dacht ik schijn even licht op de mindere kant van Quark aangezien die nog niet aan bod was geweest maar van de andere merken wel. We moeten natuurlijk zo objectief mogelijk blijven he ;)

ps. Pinky-II heeft ooit een keer een lijstje gepost als ik het me goed herinner, zou helaas niet direct weten waar of wanneer.

- Tekin RX8
- LRP SPX8
- Castle MMM
- EZrun 60/120/150
- MGM Copro
- Losi Xcelorin

Op mijn verlanglijstje staan nog:
- Citrix R8
- Mtronix
- Orion Vortex 8

Niet helemaal. je sluit ze kort met een pwm signaal. dus niet continue.
(ook is het aangetoond dat de MMM regeneratief remt. (jammer genoeg is de efficientie hiervan niet super. maargoed, het is een begin.)

@Nard, niet vergeten dan Byte een 2 speed gearbox gebruikt, en mechanische remmen. ;)

Over Schulze regelaars heb ik ook gemengde meningen gehoord. (heb me er een beetje in verdiept omdat ik m'n Baja tzt nog om wil bouwen naar electro.)

@Byte, de soldeer problemen zullen mensen alleen gehad hebben nadat ze een kortsluiting hebben gehad. (regelaar doorgebrand, FET doorgeslagen bijv.) als je 150A continue door zo'n verbinding heen gaat smelt de tin. ja, zal je met elke regelaar gebeuren. :)

Laatst bewerkt:
- Tekin RX8
- LRP SPX8
- Castle MMM
- EZrun 60/120/150
- MGM Copro
- Losi Xcelorin

Op mijn verlanglijstje staan nog:
- Citrix R8
- Mtronix
- Orion Vortex 8

Staan die in goede naar slechte/mindere volgorde? (Volgens jou)

@Klamath: soldeer problemen houd toch ook in "bad solder joint", m.a.w.: na een tijdje laat een bepaald element los. Dat zie ik namelijk ook vaker voorbij komen.

Ik heb hier al langer een Schulze 18.97KW liggen, moet die nog altijd uitproberen...

Nope random order ...

Op dit moment 2 favorieten:
- Tekin ivm sensored, goed instelbaar (alhowel de Hotwire interface een drama is)
- Orion Vortex ivm lage energie vebruik de regelaar is erg efficient ivm de Orion motor

Back