Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
Zondag ben ik er niet.

Ik heb vanavond nog verder lopen zoeken op prblemen met de savox in combinatie met de spektrum. En ik ben niet de enige. als je googled op spektrum sr300 en savox dan kom je heel wat fora tegen waarop deze problemen naar voren komen. Het is dus gewoon een ongelukkige combi. Elk component los is goed alleen samen niet. Weer wat geleerd (wel een wat kostbare les :()

Jammer om dit te horen aangezien de Savox servo's best wel goed zijn.
Savox in combinatie met Futaba levert geen problemen op.

mvg Roy

Sommige servo's kunnen onder omstandigheden meer stroom trekken dan het BEC in de regelaar kan leveren. Dit wisselt ook enigszins per regelaar, er kan fors verschil in zitten. Een korte piek kan dan door een condensator worden opgevangen, maar als de belasting aanhoud is die daarna ook leeg.

Ben het met Marten eens dat de F1 niet zo heel veel nodig heeft, in elk geval qua stelkracht. Snelheid is denk ik belangrijker, maar dat hoeft je de hoofdprijs niet te kosten. 3 a 4 kg stelkracht en onder de .1 seconde voor 40 graden zou voldoende moeten zijn. Verder is het uiteraard van belang dat de servo niet kan bewegen tov de auto.

Zondag ben ik er niet.

Ik heb vanavond nog verder lopen zoeken op prblemen met de savox in combinatie met de spektrum. En ik ben niet de enige. als je googled op spektrum sr300 en savox dan kom je heel wat fora tegen waarop deze problemen naar voren komen. Het is dus gewoon een ongelukkige combi. Elk component los is goed alleen samen niet. Weer wat geleerd (wel een wat kostbare les :()

Dat klopt, om de savox goed te laten lopen moet je BEC min. 3A zijn. Minder gaat niet en meer is natuurlijk beter :-)
Ik rij met de graupner SX6r en heb geen probleem.
Deze avond eens de brushless set van Tamiya proberen met een 16turns :-)
Iemand al ervaring mee?

Klinkt logischer dat de BEC te weinig stroom levert. Ik denk ook dat het de combinatie van 3 is: Savox vraagt meer stroom dan de BEC kan leveren en de ontvanger kan dat niet opvangen, gaat storen. Denk veel ontvangers daar problemen mee hebben, is alleen hoe ze ermee omgaan.
Of toch een externe BEC plaatsen, of een lichtere servo.

Toch is het vreemd dat hij zo veel last heeft.
Ik rij als het goed is met de zelfde zender als Marten(Futaba 3PM 2.4).
Regelaar is een Tekin RS met een Savox 1257 in een TC en heb totaal geen problemen met de stroom afname.
Andere auto's zijn ook allen op de Futaba maar in de F1 bv een Graupner 60AMP brushed regelaar en een Team Orion 0.19 sec /60 graden servo fullsize(ook deze heeft een behoorlijke stroomafname).
Pro10 met een HW regelaar en ook de Team orion servo er in en ook daar geen problemen met de stroom afname.
Is het niet zo dat de zender misschien niet in HRS mode staat?
Dit heb ik wel gehad in de TC en dan krijg je bij snelle stuurbewegingen wel problemen dat hij trager word en soms zelfs helemaal er mee stopte.
Na de zender in HRS mode te hebben gezet was dit probleem weg.

mvg Roy

HRS zou juist problemen geven, werkt alleen samen met digitale servo's. Probeer maar eens uit, analoge servo gaat op hol in de HRS mode. En dacht dat HRS alleen bij de Futaba is, niet bij Spektrum.
Ik vermoed dat de Futaba iets minder gevoelig is op spanningsdippen dan Spektrum. Daar betaal je dan ook fors meer voor.

De Savox en de Team Orion servo's zijn digitaal.
Dat van HRS of iets vergelijkbaars dat dit op andere zenders niet zit was mij onbekent:eek:
Futaba is idd niet 1 van de goedkoopste maar heb tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Tja het is waar je voor kiest en wat je budget je toe laat.
Ik kan niet in iemand budget kijken ivm wat te besteden is.
Anders toch naar een iets minder "dorstige" servo kijken en deze weer verkopen.

mvg Roy

Toch is het vreemd dat hij zo veel last heeft.
Ik rij als het goed is met de zelfde zender als Marten(Futaba 3PM 2.4).
Regelaar is een Tekin RS met een Savox 1257 in een TC en heb totaal geen problemen met de stroom afname.
Andere auto's zijn ook allen op de Futaba maar in de F1 bv een Graupner 60AMP brushed regelaar en een Team Orion 0.19 sec /60 graden servo fullsize(ook deze heeft een behoorlijke stroomafname).
Pro10 met een HW regelaar en ook de Team orion servo er in en ook daar geen problemen met de stroom afname.

mvg Roy

De tekin RS heeft ook een BEC van 3amp vandaar geen probleem.
Over de Hobbywing en de Team Orion combo weet ik weinig.
Het enige probleem is echt de BEC die 3A moet zijn.
Zonde om de servo opzij te leggen, kan je beter investeren in een regelaar die wel 3A Bec heeft, gaat je veel plezier geven tijdens het rijden.
De LRP QC3 heeft een 3.5A BEC en kost 60€ exl. verzending.
de Graupner SX6(r) heeft 3A BEC en heb ik 49.95€ betaald bij Modelbouw Wouters NL
Je kan ook kiezen voor een brushless regelaar en voorlopig brushed rijden, in de toekomst gaat ook de F1 Klasse naar brushless hoor, dat kunnen we niet tegenhouden.

Ja, te veel power voor de F1 en slecht te regelen. Is helaas een sensorless....

idd sensorloos, vind ik zelf ook een probleem maar ik denk, mocht het veranderen in de belgische tamiya cup dat het vooral sensorloos gaat zijn omdat je dat geen vertiming kan instellen. iedereen gelijk he :-)

Weet jij nog iets van uw tandwielverhouding die je gebruikt hebt?

We zijn op Apeldoorn aan het testen geweest, met een rol-out van 50-55mm Grote probleem dat het vermogen abrupt inkomt, dus moeilijk controleerbaar. We vonden het te kort dag om voor dit seizoen nog te beslissen, wachten af hoe de ontwikkelingen zijn bij de ETS met de 21,5t motor.

Vindt het heerlijk rijden met de 21,5 motor. Goede topsnelheid en onderin ook nog genoeg power. Ik haal hem er niet meer uit ;)

Als de snelheid van de 21.5 net zo lekker is als de Formula tuned dan zeg ik go for it:cool:
It vind de Tamiya motor ten opzichte van de Carson een hele verbetering.

mvg Roy

Ik snap het even niet meer geloof ik. Op alle fora die ik tegenkom worden de problemen met de savox servo gekoppeld aan de spektrum ontvanger. En nu zeggen jullie dat het komt omdat de regelaar niet voldoende stroom kan leveren. Maar als ik dat probeer en hem dus op een andere regelaar aansluit. Dan doet zich het zelfde voor. Sluit ik diezelfde regelaar op een oude acoms ontvanger aan (en de savox dus ook) dan is er niks aan de hand en blijft de servo het gewoon doen. Dus de boosdoener in dit verhaal lijkt me toch echt de spektrum ontvanger.

edit: Nog een testje gedaan: de lrp regelaar samen met de savox servo op de acoms ontvanger. Ook dan stottert ie als je veel stuurt. Dus misschien toch de regelaar in combi met het hoge stroomverbruik van de servo.

Ik heb ondertussen kontakt met de winkel waar ik hem gekocht heb en er wordt over nagedacht en naar een oplossing gezocht.

Laatst bewerkt:
Je kan ook kiezen voor een brushless regelaar en voorlopig brushed rijden, in de toekomst gaat ook de F1 Klasse naar brushless hoor, dat kunnen we niet tegenhouden.

Yes we can :D

We zijn op Apeldoorn aan het testen geweest, met een rol-out van 50-55mm Grote probleem dat het vermogen abrupt inkomt, dus moeilijk controleerbaar. We vonden het te kort dag om voor dit seizoen nog te beslissen, wachten af hoe de ontwikkelingen zijn bij de ETS met de 21,5t motor.

Er rijden bij ons op Apeldoorn momenteel een paar F104s in ETS trim, die voor clubdoeleinden ook af en toe met de Tamiya 32T rijden. Topsnelheid is vergelijkbaar, maar het ETS setje heeft onderin duidelijk minder punch. Sta zelf dus niet direct te springen om die tot standaard te verheffen.

Laatst bewerkt:
Ik snap het even niet meer geloof ik. Op alle fora die ik tegenkom worden de problemen met de savox servo gekoppeld aan de spektrum ontvanger. En nu zeggen jullie dat het komt omdat de regelaar niet voldoende stroom kan leveren. Maar als ik dat probeer en hem dus op een andere regelaar aansluit. Dan doet zich het zelfde voor. Sluit ik diezelfde regelaar op een oude acoms ontvanger aan (en de savox dus ook) dan is er niks aan de hand en blijft de servo het gewoon doen. Dus de boosdoener in dit verhaal lijkt me toch echt de spektrum ontvanger.

Alleen is het verbazend dat niet iedereen last heeft met de Savox/Spektrum combi. Probleem met fora's is, dat iedereen probeert mee te denken en alles wat je elders leest ook vaak suggesties zijn, of toevallig de oplossing voor die gebruiker. Het BEC verhaal zou heel logische zijn, maar wat jij nu hebt gevonden ontkracht dit weer.

Ik zou als ik jou was niet verder rommelen en gewoon een eenvoudigere servo plaatsen, tenzij je van de Spektrum af wilt.

Nog een vraagje: maakt het verschil of je met de zender veraf gaat staan?

De beste verklaring tot nu toe hier gevonden: [118878] gebruik-condensator-voor-spektrum-ontvanger

Tegen een ontoereikende voeding helpt zo'n condensator ook niet. Daarnaast moet het ook nog een zgn. low-esr type zijn, dus zomaar wat experimenteren zal weinig zoden aan de dijk zetten. Waarvoor zo'n condensator wél een functie heeft is het bufferen van naalddipjes, die bij het opstarten van een servomotortje ontstaan. Met name bij digitale servo's kunnen deze wel eens fors zijn. Zelf zie ik het nut van zo'n condensator eigenlijk alleen bij autorijden, waar het aantal servo's beperkt is en ook nog eens bij slechts enkele merken/typen ontvangers.
Zodra er meerdere servo's in het model aanwezig zijn moet je dit soort perikelen alleen maar zien op te lossen in de voeding zelf en niet gaan proberen of ondersteunende middelen helpen. Dus kijken of er betere ontvangeraccu's leverbaar zijn (met minder inwendige weerstand), dikkere accukabels gebruiken, enz. Als dit geen 100% oplossing levert kun je er uiteindelijk voor kiezen om de ontvanger apart te voeden. De Optima ontvangers, die bij de Hitec Aurora worden geleverd, hebben zo'n voorziening al aan boord en ook bijv. Emcotec systemen leveren deze mogelijkheid. Toch zou ik eerst bezien in hoeverre de voeding te verbeteren is, want je houdt nog steeds de kans over dat servo's elkaar gaan staan pesten.

Ook hier: savox-servo-icm-spektrum-doet-raar

Laatst bewerkt door een moderator:
@ marten: ik heb mijn bericht net aangepast. ik heb nog een test gedaan, met de lrp regelaar en savox servo op de oude ontvanger. Ook dan gaat het mis bij veelvuldig servo gebruik. Dus jullie hebben warschijnlijk toch gelijk. De regelaar kan het stroom gebruik niet aan en de spektrum ontvanger schijnt daar gevoeliger dan anderen voor te zijn en dus schakelt ie uit.

ik heb net bericht van de winkel gehad. Daar hebben ze gemeten hoeveel de servo trekt.
Onbelast trekt ie al 740 mA. Dat vonden ze daar erg veel. ze hebben dit met meerdere servo's geprobeert. Ze hebben ook een ander type gebrpobeert en die vraagt maar 240 mA onbelast. Die ga ik nu proberen en hopelijk is het dan opgelost.

Back