Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
hallo allemaal,

Misschien een domme vraag, maar ik ben bezig met de elektronica in een Tamiya F104 VII en zie op internet veel mensen hun ESC achter de "shorty" bij de motor hebben zitten.

Nu heb ik voor dit model, de Hobbywing Juststock ESC (81020000) & de Hobbywing Exrun 3650, 21.5 T (90040150) gekocht, echter krijg ik met geen mogelijkheid de ESC onder het bovendek, tenzij ik de koelventilator er vanaf haal.

Nu is mijn vraag kan ik de fan in combinatie met de boven genoemde motor weglaten of is dat "vragen "om problemen!?
Ik kan eventueel wel de fan op zijn kant er naast plaatsen, maar vraag me af of deze dan nog "veel" effect heeft.

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Vriendelijke groet

Cor

Geen domme vraag, die bestaan namelijk niet.
Alleen domme antwoorden;)
Koel ventilator heb je normale wijze niet nodig met de 21.5 motor.
Indien deze is verwijderd, past de regelaar prima onder het top deck.
Andere optie is om de accu verder naar achteren te plaatsen en de regelaar ervoor.

Mvg Roy

Jazeker, het is ook een bewezen afstellingsmiddel. Niet alleen je banden en vering / demping bepalen je grip, ook het totaalgewicht en de verdeling van het gewicht. Je kan er dus mee experimenteren, maar dan is het handig de ESC niet steeds te hoeven verplaatsen. Dus aan de zijkant hangen.

Hugo

Hoe kun je je diff het beste afstellen? Ik heb nu een druklager besteld ter vervanging van het voorste lager en ook een setje keramische 3mm kogels. Nu wil ik het diff goed gaan schoonmaken en weer in elkaar zetten maar hoe stel je deze nu het beste af?

Beide wielen vasthouden en met de duim proberen de spur door te drukken. Dit moet net niet kunnen. Al merk ik met de brushless dat deze dan toch net te los zit. Tweede methode is linker wiel vasthouden en rechterwiel samen met spur vasthouden en proberen door diff te trekken. Als dit moeilijk lukt zit het diff goed.

Nog een vraag :oops:

Ik wil aankomende winter graag wat meer met de F1 gaan rijden bij MRC en het liefst op rubber (Ride rubber), welke spur/pinion kan ik daar op de baan dan het beste gebruiken? Ik heb ook nog GQ foam banden maar vind rubber toch wat meer hebben.

Ik heb er nu een 73 spur met 24 pinion op zitten en een Carson Cup Machine met een HobbyWing 1060 ESC. Voorlopig wil ik even met deze motor/ESC combi blijven rijden en wellicht investeer ik later wel in een andere set.

Marten heeft ongeveer 5648384646264858 keer meer ervaring dan ik, maar ik heb het afstellen van het diff net wat anders geleerd. Ik heb bijvoorbeeld geen enkele kracht in mijn handen, dus mijn diff afstelling zou slapper zijn dan die van jullie.

Het diff moet zo slap afgesteld zijn als mogelijk, om zo licht mogelijk te lopen. Maar het mag niet slippen. Twee manieren die ik geleerd heb:
1) Diff te slap afstellen, beide wielen fixeren op tafel (doe ik met twee handen), kort volgas geven (tweede persoon). Als het diff doorslaat, kwart slagje strakker zetten. Net zolang totdat het diff niet meer doorslaat. Nu heb je een diff dat her motorvermogen aan kan en weinig meer, in alle omstandigheden.
2) Deze is moeilijker: auto op de juiste banden op het circuit van het evenement zetten, met hef diff te slap afgesteld. Hard wegrijden. Het diff zal eerder doorslaan dan de banden. Diff een kwart slagje strakker, en opnieuw. Net zolang totdat de banden eerder doorslaan dan het diff. Nu heb je een diff dat in die omstandigheden net strak genoeg staat.

Je kan het ook andersom doen, dus te strak beginnen, steeds een kwart slagje losser, en als het diff doorslaat weer één slagje vaster.

Ik gebruik de eerste methode, omdat ik de tweede niet goed kan, en die is ook variabel.

Hugo

Haha! Na mijn methode gaat de auto op de baan, slaat deze alsnog door, draai ik een stukje strakker. Echter het doorslippen met motorvermogen heeft niet mijn voorkeur, je beschadigd de platen meteen en zeker als je nog stalen kogels in het diff hebt, zit daar ook meteen een vlak kantje aan.

Op gegeven moment leer je met hoeveel kracht je moet controleren of het diff goed is afgesteld, die ervaring komt met de jaren ;-)

Nog even een antwoord op de vraag van Madhouse: ik denk dat je voor de cupmachine veel te zwaar vertand zit. Ervan uitgaand dat de banden 65mm zijn, zit je nu op een verplaatsing van 67 Ik heb nog nooit bij MRC gereden, weet niet wat de baanlengte is, maar 67 doe je net op een circuit als Rucphen. Mijn advies is te starten met 55 verplaatsing, tenzij iemand wel kan aangeven wat je het beste kunt gebruiken.

Met de TT-01/2 reden we daar 25/58. Dat is met de 51023 banden een roll out van 32. De F1 is wel wat lichter van gewicht, maar de stap naar 55 lijkt me erg groot. Ik zou eerder nog lager beginnen, rond de 40 of zo, en opbouwen, je motortemperatuur in de gaten houden.

Dat is in ieder geval mijn plan...

Hugo

Sorry, je hebt gelijk, ik bedoelde eigenlijk 45. Maar indoor is 40 als start wel goed om mee te beginnen. Ligt er ook aan of je een nieuw model Carson of oude gebruikt. De oude hielden beslist niet van te zwaar vertanden, de nieuwe lijken dit veel beter op te vangen.

Thanks voor je advies! Banden zijn Ride rubber banden, die zijn idd 65mm. Nu ben ik nog niet zo'n ster in verplaatsing maar wat zou 45 betekenen aan spur/pinion?

Edit: Ik heb het nieuwe model Cup Machine.

De diff methode met de hand had ik ook al vaker gelezen, die ga ik als eerste toepassen.

Een aanvulling hierop, ik heb een aantal spurs en pinions liggen maar wil het liefst gelijk een goed setje aanschaffen en niet gelijk een aantal.

Welke heb je liggen, wat is je grootste spur en je kleinste pinion? Voor 45 roll out met die banden moet je ongeveer 4,6 vertragen.

Hugo

Moet ik vanavond ff kijken. Pinions is sowieso de 22t als kleinste maar is van Tamiya met fijne tanden (0,6?) en ook nog Exotek (dat is dan 0,4 meen ik?).

Er zijn diverse apps te vinden om de verplaatsing te berekenen, ik gebruik RC final GearRatio lite op de android. In feite bereken je hoeveel mm de auto vooruit gaat bij 1 omwenteling van de motor.

Geef maar eens door welke tandwielen je hebt, kunnen we berekenen welke je kunt gebruiken.

Met een 22T pinion zou je een 99T spur nodig hebben. Da's erg groot op tamiya vertanding. Ik heb als kleinste 16T, daar heb ik dan een 74T spur bij nodig.

Hugo

Back