algemeen minimag topic (deel 2)

ik had het niet en voor langzaam binnen komen hoef je het echt niet te doen , dat doet hij zo al..
tegen de wind in zelfs heel langzaam .
en wat in wel fijn vond is: de rolroeren met het richtingsroer mee mixen ( 40 %) maakte hij bij mij veel mooiere bochten mee..
en ik weet het dat kan je beter met de hand doen maar,.. ik kan het nu door 2 dagen oefenen ook zelf (met een shock ) dus eerst gewoon mixen :lol:
en over de prop de 2827-26 kan niet z`n grote prop op als de 2827-34
ik had de 26 dus een 9x5 .. een 10x7 op de 26 had ik niet gedaan..
 
Rolroeren mixxen met richtingsroer, doe dat nog maar even niet. Probeer dat eerst zelf eens vliegende te doen.

Als je dat na een tijd lang vliegen echt niet lukt, dan kun je gaan mixxen.

Met die mix leer je jezelf namelijk heel verkeerde dingen aan. Wil je ooit 'wel goed' gaan vliegen, dan zal je dat altijd tegenwerken - je valt toch terug op oude gewoontes.

Ailerons als flaps of spoilers gebruiken kan inderdaad en is best grappig om mee te experimenteren, maar functioneel is het niet op de minimag. Die vliegt uit zichzelf langzaam zat en is makkelijk te landen. Met flaps wordt het landen eerder moeilijker dan makkelijker.

Voor de rest veel plezier want het is echt een fijn toestelletje!
 
Beste Mini fans, nadat ik een brusless motor gekocht heb, bleek deze niet meer op de standaard bracket te passen. Opzich niet zo'n ramp, want ik heb er nu eentje uitgezaagd.


vliegtuig_dicht.JPG
.
Alleen heb ik hier nu een paar vragen over:


1. Wat voor soort lijm gebruik ik van (balsa of triplex hout) op Elapor, zodat het stevig zit en niet meer los komt!

2. Ik had ooit ergens gelezen (dacht ik) dat er aan de voorkant altijd lucht het vliegtuig in moet lopen. Zoals je op de foto ziet is dit nu helemaal afgedicht. Moet ik aan de onder of bovenkant nu nog een opening maken, of mag dit zo blijven?

3. Weet iemand wat voor soort schroeven ik kan gebruiken (dikte) voor deze het/rc Typhoon 15/10 motor? Want ik kreeg het motortje zonder schroeven en de schroeven die bij de speed400 motor zitten passen niet.

4. Wat is een handige prop.. Ik heb nu een 12x8 liggen, maar volgens mij is dit wat te groot....
 
als hij toch vermogen zat heeft neem dan een 10x 6

En inderdaad moet er koellucht zijn voor de electronica, dus gaten in het schut maken, het beste kun je lijmen met CA, dat hecht zowel op elapor als op hout prima, maar kun je hem niet vastschroeven zoals die oude ook vastgeschroefd zat?
 
Die typhoon gebruikt m3 boutjes om vastgezet te worden.

Maar begrijp ik het goed, ga jij een typhoon 15/10 op een minimag inzetten? Wil je soms naar de maan met dat model?
Dit model is veel te licht en niet sterk genoeg uitgevoerd voor deze motor. Dadelijk ga jij ook al klagen dat de minimag niet sterk genoeg is en de neus uit elkaar ploft als je gas geeft.

Een typhoon motor uit de 6 serie zou waarschijnlijk beter staan/werken in dit model.
 
die typhoon is toch dezelfde als aangeraden voor de tucano, waar een vertraagde speed 400 inhoort? dan moet hij op de minimag ook wel passen denk ik hoor...

Edit, deze dus:

Typhoon 15/10 motor specificatie.:

Voltage bereik: 7,2 - 12V
KV: 1500
Maximaal Vermogen: 200Watt
Maximale efficiëntie: 78%
Stroom opname bij maximale efficientie: 10-15 Ampere
Continu Belastbaar: 22A.
Maximaal Belastbaar: 35A.
Afmetingen: 34x29,2mm (excl. as)
As Diameter: 3.17mm
Gewicht: 76gram

Geadviseerd voor modellen van 700-1350gram:

tja is best overpowerd dan,maar ik denk dat de minimag het best aankan...
 
Dit motortje werd mij op de club aangeraden voor dit model. Hij paste niet in de standaard bracket dus deze heb ik met een drebel verbouwd.

Ik ga het houten plankje gewoon vast lijmen, gelukkig heb ik aan de onderkant nog wel 2 schroefpunten voor het houten plankje.

Dus 2 schroeven, voor de rest de achterkant van plankje vastlijmen op de plastik rand. En uiteraard de zijkant van de elapor.

En dan maar bidden dat het houd, als ik jou zo hoor Theo is deze constructie dus niet sterk genoeg?

Dus mijn vraag, kan dit nu wel of niet... En wat zou in jullie ogen de beste combinatie propellor zijn? Die nog een redelijke vaart maakt, maar ook efficient is?

10x6 of 10x5?
 
tja, volgens mij is het sterk zat, maar ik heb altijd de standaart motermount met een ander frontje gebruikt, dat was sterk zat... maar als je m alleen op de voorkant gaat lijmen .... zou je de neus misschien moeten versteviggen met een glasmatje of zo. en dan helemaal van onder, over de motermount heen, naar boven, en dan later gaten boren door het matje waar de moter moet komen.
 
Wartexx zei:
tja, volgens mij is het sterk zat, maar ik heb altijd de standaart motermount met een ander frontje gebruikt, dat was sterk zat... maar als je m alleen op de voorkant gaat lijmen .... zou je de neus misschien moeten versteviggen met een glasmatje of zo. en dan helemaal van onder, over de motermount heen, naar boven, en dan later gaten boren door het matje waar de moter moet komen.

Dat is een beetje het probleem.. Ik wilde eerst de standaard bracket houden, maar deze was te klein. De motor past nu precies in de neus en heeft zowel boven, onder als de zijkanten zo'n paar millimeter ruimte. Dus ik denk dat het een kwestie van proberen is of heel blijft. Wellicht nog een ander idee om het stevig te houden?
 
ik ben ook van plan om de bestaande mount te gebruiken. ik haal alleen het frontplaatje eraf en maak hiervoor een nieuwe en boor de gaten van het standaardfrontje erin voor de bevestiging aan de mount. Plus ik boor de gaten op de juiste plaats voor de roxxy 2827-26
Tevens ben ik van plan om het frontplaatje zo klein mogelijk te houden. Ik denk dat ik de vorm van een kruis/ster ga gebruiken met op de uiteinden de gaten om op het front te zetten. Zodoende heb ik een betere ventilatie-koeling.

ff klussen dus

groeten ferdinand
 
hallo minimag specialisten:

ik heb de roxxy 2827-26 gemonteerd. Ik heb de motor buiten het toestel gemonteerd.
Ik heb dit eerder gezien in het algemeen minimagtopic deel 1 (toestel sjoerd).
mijn eerste vraag is: kan dit? of kan ik de motor beter in het vliegtuig bouwen.
Verder heb ik nog een vraag over de stand van de motor.
In mijn vorige vliegtuig (colibri) zat de motor er scheef in (paar graden naar rechts)
Met mijn minimag is dit ook het geval. Hoort dit zo? omdat de propeller naar links gaat draaien?

ik hoor graag van jullie.
 
mijn robbe roxxy 2827-34 is ook uit het toestel gemonteerd,lekker makenlijk en zo heeft de motor een goede koeling ook...
Ik heb nog geen enkel probleem ondervonden van hem zo te monteren...

mvg sven
 
Dat weet ik eigenlijk niet zo goed...
Op het zicht is het me nog nooit opgevallen,misschien is dit het geval maar is het niet erg goed op te merken....
Maar ik geef toe misschien moet ik eens trimmen of ligt het aan men motordomping maar men minimag wil steeds uit zichzelf klimmen...
Maar maakt denk ik niet zoveel uit???ik heb originele motorsteun dus jah

sven
 
idd,

en nee de motor kan je er gewoon recht in doen,
ik heb eerst gevlogen met de motor erbuiten, dat vloog prima , eigenlijk niets anders dan met de motor erin .
de reden dat ik de motor erin gebouwd heb later is , dat als je land en je raakt met je prop eens het gras (wat zeker wel eens gebeurd door een hobbeltje , hoog gras ect..) dan heb je best grote kans dat je motorschotje kapot knapt . dat had ik ook .
ik heb hem toen wel gelijmd maar dat is ook niets knapte zo weer op die plek ,
ik heb toen zelf een motor schotje gemaakt van een broodtrommel die heel dik/onbreekbaar was daar gaten in geboord , pas geknipt met een tang en inlijmen :) die knapt nooit weer...de motor(schotje) kan dan heel iets megeven met een "slechte landing" of wat dan ook .

maar het kan dus prima zoals jij hebt maar dan wel oppassen dat je niet te hard de grond raakt met de prop.

gr sjoerd
 
Back
Top