Alweer een big lift.

Dat verandert niets aan het toerental van de motor. En daarmee blijft het koppel ook gelijk.
Je kunt het best proberen hoor maar het lijkt mij een recept voor een niet lekker vliegend toestel. Een Big Lift heeft een vrij korte romp dus relatief veel last van een groot koppel vanaf de prop. Die van mij vloog (op een benzinemotor) met een 18"en dat was al voelbaar veel.
Hooguit zou je een wat kleinere prop kunnen nemen dan je nu hebt (20x10), dat zal je wat trekkracht kosten maar het zal best vliegen.
Beste oplossing blijft een iets sneller draaiende motor, zoals eerder al gezegd is.
 
Is er dan een prop die beter bij mijn configuratie past? Een 3-blad bv.

Als de grondspeling het enige is zou dit kunnen.
Wanneer het koppel veel is voor de Big Lift zal het niet helpen. Als je bij het zelfde toerental het zelfde vermogen wilt zal het koppel dus ook gelijk blijven.

ALS dat het geval is dan zit er weinig anders op dan òf een motor met een hoger Kv òf een accu met meer cellen. Dan kan je het zelfde vermogen halen met meer toeren en dus minder koppel. Maar meer dan 10S geeft weer andere problemen.

Gerben vliegt met zijn slepers met erg grote props en laag toeren , dus hoog koppel. Hij draait props met veel spoed om voldoende snelheid te kunnen maken en bij minder gas nog steeds voldoende trekkracht te hebben. Hij zal je erg goed kunnen informeren.

Rick
 
Dan kan ik dus maar beter naar een andere motor uitkijken bijvoorbeeld de 230Kv. Dan zou ik uitkomen op ongeveer 8500 toeren en kan ik een kleinere prop nemen. Nu zit ik op 7100 toeren.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is is wat het probleem is bij een groot koppel. En hoe uit zich dat in het niet lekker vliegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kort gezegd: het toestel gaat rollen en gieren als reactie op gaswisselingen. Vooral bij langzaam vliegen en met starten heb je daar last van. Een Big Lift heeft een relatief korte romp en reageert daarom heftiger dan toestellen met een langere romp (zoals waar Gerben mee vliegt)
Langere uitleg: http://www.djaerotech.com/dj_askjd/dj_questions/slow-trim.html

Maar, je kunt het ook gewoon eerst proberen. Misschien vindt jij het helemaal niet zo storend, dat kan ook.
 
Duidelijk verhaal! Dank voor de uitleg. Iemand interesse in een nieuwe, niet gebruikte Turnigy Aerodrive SK3 - 6374-192kv Brushless Outrunner Motor?

Pieter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afgezien van wat men al aangeeft is 120km/u al meermaals aangegeven als beste sleepsnelheid.

Dat red je met 10" spoed niet met dit KV getal. Ik heb een zelfde soort motor en vlieg met 10s (meer kan mijn motor niet aan).

Dus voor je een andere koopt kan het handig zijn om eerst even met ecalc.ch aan de slag te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf ga voor m'n Big Lift in aanbouw een SK 6364 245 kV gebruiken.
Zou 'm eerst op 8S willen vliegen om er mee rond te vliegen op een 19x10 prop.
Om later te slepen naar 10S met een 18x10 of 18x12
 
Ik zag gister nog dat deze niet op voorraad waren, waar haal je 'm vandaan?
Edit: Zie net dat in EU warehouse er nog 1 op voorraad is, nu niet meer... :rolleyes:

Ik ga eens kijken of dit beter wil dan m'n huidige 200Kv motor, ik kom snelheid tekort met de 20x10.
Hiermee kan je ook een maatje kleiner wat de landing wat minder kritisch maakt (afbreken prop) en het stroomverbruik ten goede komt.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk heb ik de laatste uit het EU magazijn gehaald. :) Die is gisteren verstuurd.
Ik moet nog wel even bekijken wat de beste prop is maar het zal inderdaad wel een 18x10 of 18x12 worden.
 
Fiala (18x10) zonder enige twijfel
Mijn ervaring is inmiddels dat deze props aanzienlijk minder energie verbruiken.
 
Laatst bewerkt:
Heren, met enige trots kan ik melden dat mijn gerestaureerde Big Lift weer heeft gevlogen. Zie dit filmpje

Allen bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Hans Broeksteeg heeft met de MILVUS de Gouden Ontwerpwedstrijd 1984/'85 tgv het 50-jarig bestaan van de afdeling Modelvliegsport KNVvL gewonnen in de klasse RB-zweef.
Hij was toen lid van Modelvliegclub Berlicum, informatiebron: Bouwen en Vliegen september 1986.
Geheel onterecht, de uitslag is later herroepen omdat het géén eigen ontwerp bleek te zijn !
De tekening van de Milvus bleek volledig gebaseerd te zijn op de Top Flite "METRICK" (USA), met minimale aanpassingen, voorzien van Nederlands tekst...................
Weliswaar off topic, toch deze historische correctie.
 
Oké , bedankt voor de informatie, verwijder alles van de Milvus.
Theo, voor de volledigheid;
een en ander is te lezen in "Bouwen en Vliegen" van mei 1987 (Nr. 3), op blz. 20.
Anders dan in het bewuste rectificatie artikel de naam Metric wordt genoemd, wordt de Metrick van Top Flite bedoeld.
De uitslag stond in B & V maart 1986 (Nr. 2), pas na publicatie van de tekening in B & V september 1986 (Nr. 5) kwamen de reacties over de "gelijkheid" met deze Metrick !
Uiteindelijk is de prijs voor deze categorie toegekend aan A. ten Haaft.
 
Theo, voor de volledigheid;
een en ander is te lezen in "Bouwen en Vliegen" van mei 1987 (Nr. 3), op blz. 20.
Anders dan in het bewuste rectificatie artikel de naam Metric wordt genoemd, wordt de Metrick van Top Flite bedoeld.
De uitslag stond in B & V maart 1986 (Nr. 2), pas na publicatie van de tekening in B & V september 1986 (Nr. 5) kwamen de reacties over de "gelijkheid" met deze Metrick !
Uiteindelijk is de prijs voor deze categorie toegekend aan A. ten Haaft.
Sorry, ik wist dit niet.
 
13642 Balen! Vandaag wilde ik voor de derde keer gaan vliegen met de Big Lift. Tijdens het taxiën naar het veld (+/-10mtr) begon de motor te haperen en stopte hij ermee.
Nu blijkt de regelaar opgeblazen te zijn. Hij doet niets meer behalve stinken.

De motor is de Turnigy 245kv, de regelaar is de YEP 120 en de stroom wordt verzorgd door 2x 5S 5000 lipo's.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Ik wil hem gaan aanmelden voor garantie maar heb er weinig vertrouwen in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn een hoop redenen waarom een regelaar het kan begeven, en het ligt lang niet altijd aan de regelaar zelf.
Kabellengte, juiste hoeveelheid condensatoren, juiste stekkers, gezonde lipo´s, juiste instellingen, koeling etc etc

Groetjes,
Gerben
 
Hij loopt weer! Via modelbouwforum heb ik een Castle talon HV120 op de kop getikt. Nu maar hopen dat deze het niet begeeft. Ik heb het vermoeden dat de timing de oorzaak is geweest. Die stond weliswaar op auto, maar vlak voordat de regelaar doorbrandde maakte de motor een hoge pieptoon.
Dit weekend weer vliegen... Deze keer met een zwever op de huckepack.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top