Tijd om nog eens een post te plaatsen. Voor de ingreep was ik begonnen, ter afwisseling van de talrijke bootjes, aan de buitentrap van de AV.
Het instructieboekje was duidelijk :
En dan word ik altijd argwanend ...
Terecht, want wat bleek : 1) Dat de 3 platformen in de bouwkit heel wat meer voorgeboorde gaatjes hadden, om niet te zeggen onnozel veel :
2) Dat de pinnen onderaan, waarmee de pijlers van de leuningen in de gaten van deze platformen dienen verlijmd te worden, een doormeter hadden van 1,5 mm :
Als je beide vaststellingen samenvoegt, kom je tot de conclusie dat tewerk gaan volgens het boekje catastrofale gevolgen zou hebben :
a) de latjes aan te brengen onder de platformen hebben een breedte van 2 mm; daar een gaatje van 1,5 mm in boren en ze versplinteren dat het een lieve lust is;
b) daarenboven : de gaatjes in de laser uitgesneden platformen van de bouwkit, bestemd voor de pijlers van de leuning, bevinden zich heel dicht bij de rand. Nogmaals, deze vergroten naar een doormeter van 1,5 mm, en je hebt gegarandeerd brokken.
Mogelijke oplossing : de pinnen van de pijlers (56 in totaal) tot de gewenste doormeter versmallen met een vijl.
Echter, na nadere bestudering van de tekeningen, stelde ik vast dat de pijlers van de trapleuningen in beugels werden bevestigd. Het leek mij dan zeker niet minder esthetisch (wel integendeel) om deze van de platformen ook in beugels te verankeren.
Volgend probleem : de messing buisjes voorzien in de bouwkit voor deze beugels hadden een binnen doormeter van 1,2 mm, wat terug een probleem opleverde met de doormeter van de meegeleverde pijlers. Dan toch maar vijlen ?
Gelukkig was daar nog mijn modelbouwwinkeltje Baillien. En ja hoor, deze hadden messingbuisjes met een binnendiameter van 1,5 mm.
De overtollige voorgeboorde gaten in de lasergesneden platformen heb ik dicht geplamuurd, en dit was het uiteindelijk resultaat :
Links de oorspronkelijke platformen, rechts de aangepaste platformen :
Wat na een likje verf volgend resultaat gaf :
En toen moest ik even onder het mes ... LOL
Groetjes !