En zo zitten we aan instructieboekje nr. 6 (van de 8). Dit beschrijft de bouw van de zomaar eventjes elf(!) bootjes die zich aan en buiten boord van de Amerigo Vespucci bevinden. Gezien ik bevreesd ben dat dit uiteindelijk een beetje lopende band-werk zou blijken, heb ik besloten om de bouw van deze bootjes af te wisselen met de bouw van reeds enkele items uit instructieboekje nr 7 (afwisseling verblijdt, nietwaar ...);
Om te beginnen ga ik mij beperken tot de "ruwbouw" van de 2 motorboten met een lengte van 10m, 2 gelijkaardige motorboten met een lengte van 8,50 m en vier totaal gelijke roeibootjes met een lengte van eveneens 8,50 m.
Eerste vaststelling : de huidbeplanking dient volgens de instructies te gebeuren met 2 banen van 1x3 mm en de rest met latjes van 1x1 mm. Echter, deze laatste latjes uit de bouwdoos zijn van totaal minderwaardige kwaliteit : ruw, geschilferd en met zelfs hier en daar splinters, klaar om in mijn teer velletje binnen te dringen ... LOL ! Als ik die moet fijn schuren, blijft er zo goed als niets over. Tweede vaststelling : door de geringe afmetingen van deze bootjes is het moeilijk werken om latjes van 1mm te plooien. Ik besluit dan ook om een dubbele beplanking te hanteren, met latjes van 0,50x3 mm, en dit volgens het procédé, zoals reeds uitvoerig beschreven in dit bouwverslag. Wel let ik erop om de eerste beplanking, die zichtbaar zal blijven als binnenbekleding van deze bootjes, met mahonie-latjes uit te voeren, de tweede (en buitenste beplanking) voer ik uit met lindenhoutlatjes (die ik nog over heb van de bouw van mijn HMS Beagle), met uitzondering van de bovenste baan, die ik ook in mahoniehout heb uitgevoerd, omdat deze zo gekleurd is volgens de foto's die ik van deze bootjes heb. Het overige van de buitenbekleding (tweede beplanking) van deze bootjes heeft volgens dezelfde foto's een glad oppervlak en die heb ik na de beplanking met verdunde lijm ingestreken, opgeschuurd, geplamuurd, met Gesso bewerkt, nog eens geschuurd en nadien geschilderd, kortom zoals ik ook bij de romp van het schip zelf ben te werk gegaan.
Hieronder zie je de verschillende stappen :
skelet en beplanking :
Na het plamuren en opschuren :
Klaar voor het schilderen (na Gesso):
In mijn spuitcabine (vastgeplakt aan een dun karton, zodat ik niet de binnenkant van elk bootje moest afplakken tegen de spuitnevel)
En het eindresultaat :